- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (59 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (118 opinii)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (96 opinii)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (127 opinii)
- 5 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (203 opinie)
- 6 Zakaz "energetyków" tylko w teorii (199 opinii)
Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.
Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej . Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.
Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego z al. Grunwaldzką . Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".
"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera , al. Legionów z al. Grunwaldzką . Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.
Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej pod halę widowiskowo-sportową na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.
Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej - gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża , nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.
Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.
W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.
Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa , gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.
Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.
Opinie (447) 9 zablokowanych
-
2009-10-16 07:29
(1)
Proszę zwrócić uwagę na komunikację tramwajową w Pradze. Tam jest gęsto od torów w centrum, wiele torowisk jest w jezdni, część w deptakach a stare tramwaje wyglądają jak z fabryki i zapierdzielają szybciej niż nasze Bombardiery.
- 28 0
-
2009-10-16 09:25
To prawda.
Nie wspomne że komunikacja miejska pracuje do godzin nocny, a metro jedźi co 5 min! Tramwaje zasuwaja po starówce na torowiskach między autami.
Organizacja jest super, przystanki super oznaczone i opisane (mapki i opisu przesiadek) że kazdy turysta bez problemu sobie poradzi z dotarciem w kazdy punkt miasta.- 7 0
-
2009-10-16 09:10
tkanka miejska (1)
Kiedyś słyszałem takie powiedzenie-Poeta, tylko głowa nie ta.To dla Pana Redaktorze, pod rozwagę.
- 2 3
-
2009-10-16 09:18
ni do rymu, ni do taktu, wsadz se (...) do kontaktu.
- 1 1
-
2009-10-16 09:18
WYKOPAC ADAMOWICZA
coraz wiecej głosów jest by tego dokonac. nawet w tym artykule jest to zapisane miedzy wierszami. Dlatego ja otwarcie to artukułuje: WYKOPAĆ ADAMOWICZA. dosyc nieudolnych rzadów takich kompletnych nieudaczników
- 7 2
-
2009-10-16 08:19
moze metro? (2)
pomysl, mozna by powiedziec, nierealny ze wzgledu na koszty, ale budujac metoda madrycka mozna by pokombinowac ;)
- 1 1
-
2009-10-16 09:16
Tunelu w Sopocie
nie potrafiliśmy zbudować (bo mokro), a metro się nam uda :-) ???
Problemem są ludzie bez wyobrażni, bojący się podjąć decyzję.
Jak oglądam na Discovery, co robią na świecie, to mnie szlak trafia.
Najbardziej mnie wkurza, że podejmują pracę z perspektywą 20 - 30 lat.
Może w Gdańsku nie będzie następnych pokoleń ?- 2 1
-
2009-10-16 08:27
Nie chodzi (tylko) o koszty ale przedewszystkim o strukturę ziemi na jakiej jest połozony Gdańsk.
- 1 1
-
2009-10-16 09:08
Wybudowaliby trasę tramwajową w ciągu ulicy Kościuszki (1)
To by się kierowcy oburzali że mają mało miejsca,
a dziennikarze łapali za głowę, że teraz tramwaj stoi w korkach wraz z samochodami.
Nie ma idealnych rozwiązań.- 4 2
-
2009-10-16 09:13
Dla kierowców powstanie Nowa Kościuszki
- 2 0
-
2009-10-16 09:01
BRAWO!!!
W pełni zgadzam się i popieram! Myślenie nie boli, a nawet ma przyszlość. Ale osoby zajmujące się transportem miejskim w Gdańsku mają to w d....! Tylko ceny biletów podnoszą, a to zawsze się da!
- 3 1
-
2009-10-16 08:59
gdańsk nie jest przyjazny dla komunikacji ani dla samochodów
dzięki budyń
- 7 2
-
2009-10-16 08:49
Wprawdzie mamy piękne stare miasto, ale brakuje nam miasta.
Wytarczy wybrać się do zaprzyjaźnionej Bremy, albo do Grazu, Zagrzebia, Brukseli, Goeteborgu... albo do Poznania lub Wrocławia :) Tam tramwaj jest integralną częścią miasta, tak jak pisze autor. Głowne Miasto jest silnie zurbanizowaną tkanką, w której tramwaj jest czymś naturalnym. Nie ma trzy czy czteropasmowych jezdni. Po prostu nie tworzy się autostrad w środku miasta. U nas wyglada to tak, że np. zjeźdzając z Chelmu trzema czy nawet czterema pasami, auta utykają w centrum na jednym czy dwóch pasach. Mimo, że jestem zakochany w Gdańsku, to muszę stwierdzić, że jesteśmy zacofani jako miasto. Wprawdzie mamy piękne stare miasto, ale brakuje nam miasta.
- 16 1
-
2009-10-16 08:34
gdzie Gdynia rozwineła trolejbusy? Na Dabrowe? w tym czasie otwarto trase na Chełm (1)
poza tym szczurek nie dostał kasy z Unii na nowe linie trolejbusowe, a my bedziemy mieli tramwaj na Łostowice.
Poza tym idiotyczne jest porownywanie rozwiniecia druta po słupach w przypadku Trajtków do budowy torowisk tramwajowych.
Jeszcze niedawno płakano nad bezkolizyjnych trasach tramwajow z ulicami, teraz redaktor placze ze nie ma torów na ulicach i zmykania ulic dla samochodów.
Redaktor jak na moje oko nie zna zycia pewnie ledwo skonczył 20 lat i wydaje sie ze metro mozna przez srodek miasta puscic jezdzac palcem po mapie.
Moze tak zajac sie realnymi problemami np. bezkolizyjne skrzyżowanie Łostowicka/WZ a nie płakać (widac narzekanie dobrze sie czyta)- 5 2
-
2009-10-16 08:47
nie wszedzie mozna odseparowac ruch aut od tramwaju i w takich miejscach trzeba wywalac auta, a nie tramwaj!!!!
- 0 0
-
2009-10-16 07:47
(1)
dla mnie sprawa jest prosta jak drut
sieć tramwajowa to składnik większego majątku jakim jest majątek gminy
a o majątek ekonom ma dbać, bo jak nie to na zbity pysk wywalać, jak mówił nikodem dyzma
więc albo ma sie te tramwaje i dba sie o nie, uwzgledniając w planowaniu ich potrzeby, albo sie sprzedaje innemu miastu i w to miejsce stawia wyłącznie na autobusy i metro
metro jest bardzo dobrym rozwiązaniem:-)- 8 6
-
2009-10-16 08:36
metro dla szczurów i innych kanalarzy oraz kretów
ludzie jeżdżą na powierzchni ziemi.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.