• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera

Maciej Korolczuk
3 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy Letnicy stracili szansę na odbudowę linii kolejowej przez Brzeźno do Nowego Portu. Mieszkańcy Letnicy stracili szansę na odbudowę linii kolejowej przez Brzeźno do Nowego Portu.

Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki PolskiejMapkaGdańską.Mapka



Który z analizowanych wariantów nowej linii tramwajowej powinien zostać zrealizowany?

Program budowy 200 przystanków kolejowych prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli wiosną ubiegłego roku. Uwzględniono w nim budowę 14 przystanków w woj. pomorskim z czego aż ośmiu w Trójmieście. Program ma na celu wymazanie białych plam komunikacyjnych na mapie kraju, a jego koszt szacowany jest na 1 mld zł.

Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).

Plan budowy przystanków zapowiedziany przez Prezydenta Andrzeja Dudę w maju 2020 r. Plan budowy przystanków zapowiedziany przez Prezydenta Andrzeja Dudę w maju 2020 r.
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.

Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.

Władze Gdańska zapowiedzi odbudowy przystanków kolejowych w Letnicy, Brzeźnie i Nowym Porcie nazwali elementem kampanii wyborczej. Władze Gdańska zapowiedzi odbudowy przystanków kolejowych w Letnicy, Brzeźnie i Nowym Porcie nazwali elementem kampanii wyborczej.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.

Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej



Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.

Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.

Warianty nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera analizowane przez Biuro Rozwoju Gdańska. Warianty nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera analizowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.

Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.

- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Obecnie pociągi - tylko w trakcie imprez na stadionie - dojeżdżają tylko do przystanku Stadion Amber Expo. Obecnie linia jest modernizowana, ale kolejarze deklarują, że zdążą zakończyć prace przed majowym finałem Ligi Europy i czerwcowym koncertem Dawida Podsiadło. Obecnie pociągi - tylko w trakcie imprez na stadionie - dojeżdżają tylko do przystanku Stadion Amber Expo. Obecnie linia jest modernizowana, ale kolejarze deklarują, że zdążą zakończyć prace przed majowym finałem Ligi Europy i czerwcowym koncertem Dawida Podsiadło.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?

- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?

- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Ochlapy. A skm do nowego portu to podstawa (5)

    Tam ma być 12.tys nowych mieszkań! Cały rejon będzie jednym wielkim korkiem.

    • 39 7

    • to stanowczo za mało by kolejka była zasadna. (4)

      • 3 8

      • A kto decyduje o tej zasadności? (2)

        Taka przykładowo zaspa ma około 25tysięcy mieszkańców i ma skm, karczemki mają pkm, ale letnica+nowy port+brzeźno, mimo, że będzie tam lekko licząc ponad 35tysięcy mieszkańców ma nie mieć, bo się nie opłaca? Bzdura jakaś. Tym bardziej, że poza Płażyńskiego->Czarny Dwór i Marynarki, to tam nie za bardzo są inne ulice wyjazdowe.

        • 5 1

        • Autobusy wystarczą dość paranoi i chalasu SKM (1)

          • 0 3

          • tiaaa ty i ten twój cHałas skmki...

            • 1 0

      • Ale dodaj całą resztę, która już tam mieszka

        • 3 1

  • szkoda, SKM do Brzeżna i Nowego Portu to byłoby coś (10)

    jeszcze trochę, wytrzymamy to, przeżyliśmy komunę, przeżyjemy też i PIS, kolejne taśmy Obajtkopodobnych rozwalą ten system, jeszcze trochę....

    • 206 107

    • Te propozycje zageszczenia sieci tramwajowej sa lepsze niz skm do Gd. Gl. Przynajmniej ja tak to widze. (4)

      • 4 10

      • Absolutnie nie są. (2)

        Tramwajem 5 z okolicy Oliwskiej jedziesz do centrum Gdańska około 40minut + przesiadka w Brzeźnie na 3, lub Mickiewicza na 3,2,8. Z końca Wyzwolenia tramwajem jedziesz ok.20min. SKM jeździła 12minut i to już wtedy, kiedy tory były fatalne i prędkość była mocno ograniczona. Weź jeszcze pod uwagę, że w Letnicy powstaje mieszkań na 20tys. ludzi...

        • 4 0

        • Zadnych SKM tylko chalasu i brud (1)

          • 0 4

          • Mieszkasz w mieście. Jak ci nie pasuje, to droga wolna.

            (c)Halas mu przeszkadza...bedziesz miał korki pod oknem, to poprosisz o skm, ale będzie za późno.

            • 1 0

      • to jest z d*p* pomysł. SKM jedzie z Gdańska na Przymorze 15 min a tramwaj 2x tyle. Jak chce sobie pozwiedzać to ide na rower

        • 2 3

    • To byłoby coś? (1)

      To raczej byłaby klapa. I tak wszyscy dalej jeździli by tramwajami bo one są częstsze i jadą przez środek dzielnic. Nowy Port i Brzeźno są za blisko centrum żeby pociąg miał sens. Czas dojścia do przystanku kolejowego będzie większy niż różnica w czasie przejazdu względem tramwaju.

      • 6 6

      • właśnie po to na całym świecie są parkingi na samochody. Jedziesz samochodem zostawiasz auto i dalej skm. Generujesz ruch w obrębie dzielnic a nie jedziesz autem przez poł miasta.

        • 5 1

    • Żeby wielkiej Du nie rozwaliły jej taśmy ....a już są (1)

      • 23 15

      • PAD?

        Masz na myśli Andrzeja Dudę?

        • 1 12

    • Gdańska PO zbuduje ci kolej? Oni tylko pod naciskiem opinii publicznej nie sprzedali deweloperom rezerw pod SKM na Oruni trzymana od komuny a na lotnisko też upierali się przy tramwaju.

      • 29 9

  • jedyna logiczna linia jest poza planem , mianowicie poprzez Reja na Halera i potem do Wrzeszcza i Gdańska (1)

    Ale nasze władze nie potrafia czytać map.

    • 1 1

    • Taa, z przejazdem przez tory kolejowe?

      • 1 0

  • ...

    Linie SKM do i z Brzeźna, Zaspy, Nowego Portu to był chory pomysł, więc dobrze, że rząd się z tego, przynajmniej na razie wycofał. Szkoda pieniędzy, a linia tramwajowa, autobusowa jest lepszym rozwiązaniem. W tym rzecz, iż to sæ typowe dzielnice Gdańska, i nie są oddzielone jakimś wolnym pasem odzielającym tory kolejowe od budynków mieszkalnych. Kolej to za duży i ciężki transport publiczny dla dzielnic typowo miejskich, oraz zbyt krótka odległość między tymi dzielnicami na linię ciężkiego taboru kolejowego SKM.

    • 0 3

  • Niesamowite, to jest niesamowite.

    budować tory na tramwaj a bojkotować przywrócenie lini SKM do Nowego Portu.Bareja by tego nie wymyślił. Zainteresowani tematem powinni jak najszybciej odwiedzić "odnowiony" tunel przy zabytkowym peronie pomiędzy Kochanowskiego a Narwicką....to trzeba zobaczyć na własne oczy bo inaczej się nie uwierzy co oni tam zrobili za dzieło. teraz będą potyczki dulczesy z kacperkiem co kto obiecał....to jest niesamowite, jakie chamy nami rządzą.

    • 6 1

  • Linie SKM do z Brzeźna, Zaspy, Nowego Portu to był chory pomysł, więc dobrze, że rząd się z tego, przez najmniej na razie wycofał. Szkoda pieniędzy, a linia tramwajowa, autobusowa jest lepszym rozwiązaniem. W tym rzecz, iż to sæ typowe dzielnice Gdańska, i nie są oddzielone jakimś wolnym pasem odzielajæcym tory kolejowe od budynkœw mieszkalnych. Kolej to za duży i ciężki transport publiczny dla dzielnic typowo miejskich.

    • 1 2

  • miliony na propagandę?

    Kacper! Wstyd |Ojcu tylko przynosisz; pis*owski rząd niczego Gdańskowi nie dał poza ujadaniem . To dotyczy również ciebie zasmarkańcu !

    • 1 3

  • przeciez miasto nigdy tak naprawde nie chciało reaktywacji tej linii kolejowej (17)

    torpedowało te pomysły od początku, tłumacząc się nierentownością linii, a i tak te dojazdy sporadyczne do Letnicy dofinansowuje

    • 274 57

    • deweloper chce ,bo w makietce ma (1)

      tak samo jak polaczenie lawendowego z bulonska

      • 24 1

      • taka mała uwaga - w blokach postawionych przez dewelopera mieszkają ludzie. Ludzie - mieszkańcy Gdańska, tu płacący niemałe podatki, a nie tak jak ty żyjący z pomocy społecznej (na co zresztą część tych podatków jest przeznaczona)

        • 2 0

    • Tam będą nowe bloki to po co hałas kolejki ? (12)

      • 22 17

      • W Letnicy buduję się ile wlezie i zamiast oprzeć się na infraktrukturze,która już jest (10)

        To wolą wydać większą kasę na budowę nowego odcinka tramwajowego, paranoja

        • 33 10

        • Nie paranoja tylko świetny biznes dla znajomych królika. (2)

          Po co taniej, jak można drożej. A deweloperzy wolą tramwaje.

          • 35 5

          • Wielkie G z wielkiej Du (1)

            • 15 2

            • nie masz się co chwalić swoją produktami twojej wielkiej Du - chociaż pewnie to jedyne czym się możesz pochwalić. No bo rozumem już na pewno nie

              • 0 1

        • problem polega na tym, że infrastruktura, która była (nie ma jej) była przystosowana do dawnych wymogów

          Wszystko jedzie do Głównego. A dziś potrzeba połączenia z Wrzeszczem i Oliwą bardziej niż tylko z Głównym.

          • 4 2

        • czy ty masz pojęcie jakie to są koszty? i dla kogo? dla co najwyżej kilkuset potencjalnych podróżnych dziennie? (2)

          to mało. skm wozi kilkadziesiąt tys dziennie. tyle nowy port raczej mieć nie będzie mieszkańców chętnych na kolejkę.

          • 14 19

          • (1)

            Czytaliśmy tego typu wypowiedzi, jak budowano PKM. "A po co, a ktoś na tym zarobi, a powietrze będzie wozić"...

            • 9 4

            • Mimo, że PKM popierałem, to to porównanie nie ma sensu

              PKM by woziło powietrze gdyby nie połączenie do Kościerzyny i Kartuz. Wbrew pozorom same biurowce koło lotniska tego nie zapewnią. Do tego trzeba pamiętać, że ta linia przy tak małym obłożeniu i takcie jest tak naprawdę dalej nie rentowna.
              A ruch 20 lat temu do Nowego Portu nawet jak tam były firmy i ludzi mało korzystało jeszcze z aut był mizerny. Obecnie, byłoby podobnie, bo mieszkańcy nie podróżują do centrum miasta, a tylko przez centrum do centrum biurowych (teraz głównie Oliwa, Wrzeszcz) i Uczelni (Oliwa, Sopot), ew centrum biurowe lotnisko, centra magazynowe wzdłuż obwodnic, noi Lotos i Port .

              I teraz powiedz mi, które z tych miejsc leży na bezpośredniej trasie z kolejki Gdańsk - Nowy Port? Otóż żadne, bo każde wymagałoby przesiadki w SKM w przeciwnym kierunku.

              • 10 5

        • Kolega wielkiej Du ma firmę i musi zarobić (1)

          • 10 3

          • Jeździłem tą SKM ką do szkoły z Brzeźna do Gdańska Gł.

            Woziła stoczniowców. Teraz nie miałaby wiekszego sensu.

            • 9 6

        • Budowa pod dewelopera by mógł w swoich prospektach umieszczać info o super skomunikowaniu. A zapomniano o połączeniu tzw nowej Abrahama czy linii tramwajowe prostopadłej do obecnego układu czyli Słowakiem iprzez grunwaldzka i kolobrzeska

          • 10 3

      • To może trzeba było pomyśleć zanim się zaczęło te bloki stawiać. Ale w Gdańsku trzeba postawić blok na każdym skrawku wolnej przestrzeni z jedyną opcją dojazdu samochodem. Efekt będzie taki, ze nowi lokatorzy zasmrodzą spalinami i zakorkują miasto. Ale po co linie kolejowe. Polak samochód musi mieć

        • 6 1

    • nie ma sensu reaktywować tej lini. pomyśl. po co?

      co innego tramwaj wzdłuż torów. to co innego.

      • 11 12

    • jeszcze w styczniu informowano

      Władze Gdańska zaproponowały budowę nowego przystanku Gdańsk Karczemki w ramach Programu Przystankowego.
      Jak informuje urząd miasta, obecnie trwają uzgodnienia i konsultacje dotyczące szczegółów powstawania przystanków. W samym programie zaproponowano pięć lokalizacji: Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Zaspa Towarowa na linii 249, Gdańsk Osowa II (Północ) na linii 201 oraz Gdańsk Maszynowa na linii 234. Miasto dodało do tego w formularzu lokalizację nowego przystanku Gdańsk Karczemki na linii 234 na trasie tzw. bypassu kartuskiego. Wniosek złożony został o pełne wykonanie wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

      Miasto podkreśliło też konieczność rozszerzenia podstawowego zakresu budowy peronów i zapewnienia infrastruktury towarzyszącej w tym: Park & Ride, Park & Kiss, Park & Bike. W przypadku Węzła Osowa II i Brzeźno również funkcji węzła przesiadkowego. Przy przystanku Gdańsk Maszynowa konieczna jest przebudowa wiaduktu nad ul. Stokłosy, a Gdańsk Zaspa Towarowa wymagać będzie prawdopodobnie nowej lokalizacji samego przystanku (przy obecnej nie będzie spełniał on swojego zadania) - podkreśla magistrat

      • 11 1

  • Są tory? Są! To mają jeżdzić pociągi, szynobusy, drezyny itp (10)

    ....budowa torów tramwajowych....tam gdzie są tory kolejowe? Państwo absurdu cd.. a właściwie miasto absurdu.

    • 164 41

    • Torów kolejowych od dawna nie ma. (1)

      • 8 6

      • Tory kolejowe są. W 2020 był remont i są świeżutkie.

        • 1 0

    • i co z tego że są tory? a przystanki? a dojście do nich? a parkingi ??? (3)

      tramwaj jest 100x tańszy i w budowie i w utrzymaniu. poza tym tramwaj może jechać w różnych kierunkach, a nie tylko w jednym.

      • 13 10

      • Wszystko jest.

        Parkingi P&R na sypialnianych stacjach? W jakim celu? Nikt z Letnicy, N. Portu, Brzeźna nie będzie dojeżdżać samochodem do Letnicy, żeby się przesiadać na skm. A jeśli mówimy o dojeżdżających od tunelu, to jest olbrzymi parking przy stadionie i stacja expo, do której skmki spokojnie mogą dojeżdżać.

        W tym przypadku tramwaj nie jest ani tańszy w budowie, ani w utrzymaniu. Infrastruktura kolejowa już jest w tym miejscu, tyle że niewykorzystywana i leży odłogiem. Wiadomo, lepiej przewalić kolejną kasę na bezsensowną budowę, zamiast dojść do porozumienia z pisowskim pkp.

        Tramwaj może - tak samo jak pociąg - jechać tylko tam gdzie ma tory. Czyli albo po torze do przodu albo do tyłu ;)

        • 1 0

      • Tak, tramwajowi najlepej wychodzi wyprzedzanie.

        • 3 0

      • Dlatego lepiej wybudować dwie linie tramwajowe na Południu niż drogą PKM

        • 3 2

    • Wprowadzasz w błąd (1)

      1. Torów SKM do Nowego Portu już nie ma. Zostały rozebrane od AmberExpo.
      2. Jest wiele odcinków gdzie tory tramwajowe biegną równolegle do kolejowych. Np. Aleje Jerozolimskie w Warszawie.

      • 12 5

      • Sprecyzujmy.

        Torów SKM do N.Portu faktycznie nie ma. Są natomiast świeżutkie tory towarowe, aż do stacji Brzeźno.

        Tam jest tak znikomy ruch kolejowy do portu, że skm by w niczym nie kolidowała z towarowymi.

        • 2 0

    • A PKP odda swój teren i tory miastu?

      • 12 8

    • Absurdalny jest póki co twój wpis.

      • 11 19

  • To niedorzeczne. (2)

    Kiedyś ta linia SKM z Gdańska do Nowego Portu była idealnym i niezawodnym rozwiązaniem a teraz, kiedy tam buduje się osiedla mieszkaniowe dla tysięcy mieszkańców definitywnie się ją likwiduje? To trzeba przemyśleć jeszcze raz szczególnie gdy się myśli o rewitalizacji i rozbudowie samego starego Nowego Portu.

    • 26 2

    • nie oczekuj logiki od kogoś kto kupuje rydwany

      za 150 tys i wywala podobną kwotę na kilku godzinne podświetlenie budynku

      • 1 0

    • Przy wyborach trzeba będzie tez pomysleć..

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane