• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj w przedwojennych barwach na torach

Krzysztof Koprowski
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tramwaj nawiązuje barwami do przedwojennego malowania.
  • Tramwaj nawiązuje barwami do przedwojennego malowania.
  • Po lewej N8C we współczesnych gdańskich barwach, po prawej tramwaj Grassa.
  • Wnętrze tramwaju Grassa.

Od poniedziałku na gdańskich torowiskach można zobaczyć tramwaj typu N8C w przedwojennych barwach. To jeden z 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i poddanych modernizacji. Jego wygląd oraz wystrój wnętrza inspirowany jest twórczością Güntera Grassa.



Czy Gdańsk powinien wrócić do przedwojennych barw taboru tramwajowego?

Tramwaj porusza się na linii 5, a podróż nim - jak każdym innym tramwajem - jest płatna według normalnej taryfy. Wyróżniają go jednak biało-niebieskie barwy, inspirowane przedwojennym stylem oraz wnętrze, w którym pełno jest informacji o jego patronie - Günterze Grassie.

- W tramwaju znajdziemy fragmenty książek pisarza, grafiki przedstawiające postacie z jego powieści, a na suficie możemy prześledzić oś życia Grassa - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Jak informują urzędnicy, pomysł na tramwaj pojawił się w momencie śmierci noblisty.

Czytaj też: Günter Grass przysiadł obok Oskara Matzeratha na pl. Wybickiego

Poza zmianami kosmetycznymi, nie różni się on jednak od pozostałych 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i zmodernizowanych w wielkopolskim Modertransie (tramwaj Grassa jest 99. pojazdem zmodernizowanych w historii tego przedsiębiorstwa). Wmontowano więc człon niskopodłogowy, zainstalowano nowe siedziska, oświetlenie oraz klimatyzację wnętrza pasażerskiego, czego nie posiadały zmodernizowane tramwaje sprowadzane z Dortmundu. Utrzymana została także nadal możliwość jazdy dwukierunkowej.

Rozładunek tramwaju na Nowych Ogrodach. Rozładunek tramwaju na Nowych Ogrodach.
Obecnie w Gdańsku znajdują się już wszystkie pojazdy zamówione z Kassel. "Grassowski" tramwaj dotarł jako 14. w kolejności dostaw, nocą z 19 na 20 lipca br., a rozładunek ostatniego tramwaju (we współczesnym gdańskim malowaniu) odbył się w połowie sierpnia br.

Umowa na sprowadzenie tramwajów z Niemiec została podpisana w 2014 r. Całkowity koszt zakupu wszystkich "Kasselczyków" wyniósł 672 tys. euro, czyli ok. 1/3 ceny jednego fabrycznie nowego tramwaju dwukierunkowego. Koszt modernizacji w Modertransie jednego tramwaju to natomiast 1,146 mln zł.

Kasselskie tramwaje zostały wyprodukowane w 1981 r. przez nieistniejącą już firmę Duewag (do 1981 r. obowiązywała pisownia przedsiębiorstwa jako "Düwag") z Düsseldorfu, która została przejęta pod koniec lat 90. w całości przez koncern Siemensa i przekształcona w zakład budowy pociągów.

Tramwaje N8C powstawały w latach 1978-86. Łącznie na rynek wprowadzono 76 pojazdów tego typu, w tym 54 dla Dortmundu (Gdańsk kupił 46 tramwajów z tego miasta za kwotę ok. 1,4 mln euro; jeden tramwaj pozostał w Dortmundzie, resztę zezłomowano) oraz 22 dla Kassel (Kassel pozostawił sobie pojazdy z rocznika 1986).

- N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny. I dlatego wcale nie było łatwo zdobyć Duewagi - zarówno te z Dortmundu, jak i potem te z Kassel. Chrapkę na nie miało wiele miast. Po modernizacji niemieckie pojazdy posłużą gdańszczanom jeszcze długie lata - przekonuje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

Rozładunek pierwszego tramwaju sprowadzonego z Kassel w marcu br.


Zajezdnia tramwajowa Wrzeszcz nocą z torowiska Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Miejsca

Opinie (178) ponad 20 zablokowanych

  • adolf

    Namalujcie w środku Hitlera jak "heiluje" i informacje po niemiecku.Przystanki też niech będą przedwojenne z literka H od Haltestelle...parodia jakaś mam nadzieje ,że 25 wszystko sie zmieni.

    • 18 14

  • Pożyjemy to zobaczymy, nie ma co się gorrączkować - pojeżdżą rok, dwa to się okaże...

    czy te wozy niemieckiej produkcji takie są mocarne i niezawodne... :)
    Nie zawsze to co najnowsze jest najlepszym rozwiązaniem... Pamiętam stare mercedesy, które po 20-25 latach eksploatacji były jeszcze samochodami a które ze współczesnych aut są w ogóle zdolne do jazdy po tylu latach .... żadne bo gniją już po kilku latach... nie wspominając o kosztach serwisu starszego samochodu przy takim naszpikowaniu elektroniką. Nawet jak to jest współczesny Mercedes to za 20 lat będzie tylko wspomnieniem. Solidność i prostota też mają swoje zalety.

    • 8 0

  • takie same byly we wroclawiu

    to chyba wplywy niemieckie

    • 5 5

  • Po co my kupujemy te złomy (1)

    Niemiec płakał jak sprzedawał

    • 11 10

    • Bo 46 Dortmundów kosztuje tyle samo co jedna nowa Pesa.

      Ciekawe czy nasze Pesy po 30 latach będą tak samo sprawne. W Dortmundzie jeżdżą starsze tramwaje, które kupił Dortmund używane z Bonn. Jedyną różnicą była wysokość drzwi, bo w Dortmundzie tramwaje nie mają schodów. Perony są wysokiej jak w SKM-ce. Miejsce na schody można wykorzystać do upychania pasażerów.

      • 0 0

  • pan z tramwaju

    UWAGA! Zdjęcie nr. 4 z pierwszej galerii. Pan namalowany na wewnętrznej części przegubowej posiada kutafanga zamiast nosa!

    • 4 5

  • Od kiedy drogi autorze zdanie zaczynamy od "I"???? Kiedyś dziennikarz to musiał znać język polski, musiał ukończyć szkołę a teraz...... ? Później zdziwienie, że w komentarzach ludzi są takie błędy? Sami tak piszecie z błędami! !!!

    • 9 2

  • yyy

    Kupili 16 ale ile z nich dziala jest gotowa do jazdy ???

    • 4 2

  • Powinni go pomalować ZUPEŁNIE inaczej

    1/3 zostawić tak jak jest, 1/3 całkowicie na czerwono z sierpem i młotem- to sie pośmiertnie komunista Gunter ucieszy i 1/3 w barwach oddziałów szturmowych SS to się Gunter w grobie wyprostuje i Adolfowi wyprostowaną rączką wyśle pozdrowienia :>

    • 12 10

  • Dortmund czy Kasel N8C (4)

    Po mimo modernizacji i tak sa nie wygodne i nie poreczne! Najgorszy zakup jezeli chodzi o tramwaje. Stare trupy i do tego smierdza w srodku. Mogli by chociaz zainstalowac uchwyt pod sufitem w zdloz calego tramwaju by mozna bylo sie czegos trzymac. Bo w polowie tramwaju to trzymac sie trzeba powietrza. No i ta wysoka podloga. 21 wiek a trzeba chodzic po schodach

    • 12 11

    • Dla ciebie już niebawem wyjadą na trasy (1)

      tramwaje z miejscami leżącymi, z wnętrzami o zapachu lawendy i konwalii.

      • 8 3

      • Nie jestem z toba na ty

        • 2 6

    • Kassel N8C

      Jeżeli w Poznaniu odnowiono wnętrze, to dlaczego śmierdzą?

      • 0 0

    • Oczy mi pękły od twojej "ortografii"

      • 1 1

  • I co z tego (1)

    I co z tego że jest kolejny tramwaj a stare zdezelowane i ciągle psujące się składy i tak jeżdżą na Stogi. Nowe i reprezentacyjne to na Chełm albo na Morenę.

    • 3 4

    • hołota i dzicz ze stogów na nic więcej nie zasługuje, niech się cieszy z tego co ma :)

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane