• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • bravo ! jednak mozna ! ale czemu nie budowac z przyszloscia i drogi powinny miec 3 pasy w jedna strone ! zlomu przybywa co rok !

    nie budujcie na jutro !

    • 3 4

  • Dziadek lesny starej Lodzkiej (1)

    Biedny musi byc ten dziadek co z taczka wzdluz lasku przyginal.Nie przeleci przez ten highway.

    • 21 1

    • on pamieta nie jedno. 5 lat temu myslalem ze chlop ma pare miesiecy (flegmatyczne... wlasciwie to trupie ruchy), a tu prosze - zyje, radzi sobie i do tego dorabia. nikt z nas dzisiaj nie bedzie miał takich jaj i zycia w sobie w jego wieku(nawet jesli ktos dozyje)

      • 6 0

  • Raj dla złodziei. (1)

    Parking będzie prawdziwym rajem dla złodziei. Na pętli na potęgę będą ginęły radia, głośniki i koła z samochodów, a o rowerach już nie wspomnę.

    • 6 3

    • właśnie chciałem to samo napisać :D

      • 1 0

  • Będzie można organizować zawody na ZJAZD NA BYLE CZYM

    Od ul PŁOCKIEJ DO ŚWIĘTOKRZYSKIEJ w jakąś niedzielę wyłaćzyć jedną jezdnię i zorganizować zawody w zjazdach szybkoścowych na longbordach, w zjazdach na byle czym. W wielu miastach na zachodzie takie zawody się organizuje. Można i tu.

    • 1 0

  • Będzie się działo...

    • 1 0

  • Niedoczekałem

    Szlag mnie trafił z dojazdami z Orunii Górnej i się wyprowadziłem zanim zdążyli coś wybudować. W 1998 jeździłem autobusem do pracy 12 minut w 2008 40 minut. Oby ten tramwaj coś pomógł.

    • 7 1

  • To prawda

    Oko z wieży widzi inaczej,nie chce się ...wieżyć jak coś morze być kszywe.

    • 0 1

  • Ogłoszenie

    Znalazłem to rzucone oko, nie pasuje bo piwne.

    • 3 0

  • Niech Prezydent Adamowicz zamiast jecha cprzecinać wstęgę na tej linii przejedzie się trawwajem na Przeróbke i Stogi. Tramwaj cudem utrzymuje się na torowisku, którego praktycznie nie ma, łuki są kątami ostrymi, spod kół tramwaju wypadają kostki brukowe, a całość trzęsie się jakby zaraz miała się rozpaść.

    • 6 1

  • to ma być tramwaj na Jabłoniowej?

    gdzies sa moze plany do wglądu?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane