• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • Ludzie przestańcie się gryźć!! Jesteśmy prawie jednym miastem! (1)

    Trzeba myśleć o scaleniu 3miasta w jeden organizm a nie bawić się w partykularyzmy. Możemy jako całość pod każdym względem być stolicą całej Polski północnej, więc po co te idiotyczne lokalne wojenki/ Tylko jako calość wygramy rywalizację z Krakowem, Wrocławiem i Poznaniem, inaczej będziemy miastami (nie uwłaczając) klasy Bydgoszczy!

    • 11 0

    • Bydgoszcz ma super drogi, no, może poza wyjazdem na Poznań.

      • 0 0

  • bravo ! jednak mozna ! ale czemu nie budowac z przyszloscia i drogi powinny miec 3 pasy w jedna strone ! zlomu przybywa co rok !

    nie budujcie na jutro !

    • 3 4

  • I tak powinno się budować!!!

    Ta inwestycja w porównaniu z Łostowicką jest chyba z 10 razy większa, a wykonają ją 10 razy szybciej! Czy ktoś w ogóle rozlicza tych co budują Łostowicką? Jakieś kary? Bo nie rozumiem. Na Łostowickiej to tylko kupki z piachu przerzucają.

    • 12 2

  • hej co w Gdańsku zostało w końcu ukończone? (1)

    chyba tylko tramwaj na Chełm, 2 km torów, po 40 latach od planu.

    • 3 6

    • to może wymienię ci kilka przykładów, bo zapewne uważasz, że taką obwodnicę południową czy węzeł karczemki to się w tydzień oddaje, ale nic to, może dojdzie to tych pojedynczych komórek, co się tam u ciebie gdzieś telepią:wilanowska, spacerowa, skrzyżowania - hucisko i zieleniak, marynarki polskiej - dwupasmówka + tory, remont torowiska na grunwaldzkiej, remonty torowisk na zaspie, kartuska ulica, wymieniać dalej, czy doszło coś do twojego czerepu???

      • 1 0

  • Kiedy Migowo?

    • 1 0

  • Stara ŁÓdzka (3)

    Powinna być wyremontowana i być alternatywna drogą co by zwiększyło przepustowość tego odcinka.

    • 4 6

    • Stara łódzka (1)

      Stara Łódzka powinna byc wyremontowana, ponieważ zniszczyły ją samochody podczas budowej nowej łódzkiej. Poza tym dojazd do osiedli też musi byc dobry, przecież tam są same dziury!!! Nie zgadzam się, zeby to miała być alternatywna droga!

      • 1 1

      • Odcinki dla dojazdów zostaną wyremontowane pewnie, po drugie w projekcie jest nowa warszawska o kompletnie zmienionym przebiegu. A to, że w większości będzie ona wyremontowana to widać na skrzyżowaniu nowa Łódzka warszawska, gdzie ją już zmieniono trochę. Co do tezy alternatywnej drogi to proponuje pomyśleć i bzdur nie pisać. A skżyżowanie tych dróg to jak może jakiś wielki węzeł ze świętokrzyską, aby tam ludzie się gubili i wypadki powodowali.

        • 1 0

    • Zastanów się - ta "alternatywna droga" musiała by się gdzieś kończyć, to oznacza dodatkowy cykl świateł na skrzyżowaniu, czyli zabójstwo przepustowości!

      • 0 0

  • Rozbabrany Gdańsk... (3)

    Dlaczego nie zbudowano linii do skrzyżowania Krzemowa / Platynowa na Orunii Górnej ? Odciążyło to by autobus 154 , 254 , który bez przerwy stoi w korku i dojazd do Gdańska to droga przez męke . Prośby mieszkańców niewiele docierają do tych NIEMOT z Urzędu Miasta . A była okazja przy jednej budowie ułatwić życie mieszkańcom Górnej Orunii. Dopóki jednak będzie Adamoiwicz i jego nieudolne żołnierzyki , my zestarzejemy się. A KIEŁBASA WYBORCZA KWITNIE !!!

    • 5 1

    • Ale wybudowano tam mieszkania komunalne prawda?

      Więc zrozum że nikomu ani urzędnikom ani policji ani mieszkańcom nie zależy aby mieszkańcy lokali komunalnych wozili się po całym Gdańsku.Idealną opcja jest wysyłanie im zasiłków bezpośrednio do domu wraz z aktywacją kablówki.

      • 0 0

    • Chyba nie jesteś z Orunii Górenj

      Chłopie,Toż to 3 min. z kapcia od ronda... Na zdrowie ci wyjdzie jak się przejdziesz...!!!

      • 2 0

    • Jaja sobie robisz

      A gdzie ty tam teraz chcesz wcisnąć tramwaj i to najlepiej z pętlą. Autobusy i tak się odciąży bo puści się linie do pętli tramwajowej i tyle.

      • 0 2

  • więcej autobusów na Łostowice-Południe (2)

    tam sa i buduja nowe osiedla.Jest lub rodzi się (wyż demograficzny) dużo dzieci ,Panie Prezydencie! 4 wózki w autobusie to norma,bo następny za 1lub 1/2 godziny.Jak można tak lekceważyć mlode rodziny-podobno "jest" państwo prorodzinne.Kto może niech ucieka,bo nie da sie tu żyć!

    • 5 2

    • Pani zbulwersowana nikt tu nikogo nie lekceważy (1)

      Jak Pani wie jest obecnie budowana Nowa Łódzka i przez to autobusy zasuwają objazdami i mniej kursują. Jak wybuduje się pętla przy świętokrzyskiej pewnie zlikwidują część linii Chełm i puszczą tylko do tej pętli dzięki temu autobusy będą miał krótsze trasy, a co za tym idzie będą częściej i dalej jeździły. Inną sprawą jest, że najpierw się myśli a potem kupuje mieszkania. Czemu Pani nie sprawdziła, że koło Pani mieszkania nie ma lini lub są one rzadkie. Ja też się sprowadziłem na Południe, ale wybierałem takie osiedle co ma blisko autobus i jest on często. A inna sprawa to ta, że my wcale nie mamy Państwa pro rodzinnego.

      • 3 0

      • zgadzam się, my kupowaliśmy mieszkanie w zeszłym roku. pomimo, że oboje jeździmy samochodem to priorytetem była linia autobusowa zlokalizowana blisko osiedla, na której autobusy kursują częściej niż jeden na godzinę. dzięki temu jak była jakaś "awaria" z samochodem nie było problemu z dojazdem do pracy i przedszkola.

        • 2 0

  • przydało by się

    przejście podziemne wraz ze sklepami, i innymi lokalami. Mogło by być nawet ciekawie.

    • 1 1

  • Ale jaja....

    Kurde jak ja się z osiedla spółdzielni przedostanę do tramwaju jak Wysocki się odgrodził. Z Bruskiego niema żadnego dojścia.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane