• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

Maciej Korolczuk, Krzysztof Koprowski
6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo.

W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.



Jak oceniasz jeżdżące już po Gdańsku tramwaje Pesy?

We wtorek otwarto oferty w przetargu na dostawę nowych 15 tramwajów dla Gdańska z opcją rozszerzenia zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Jest to już drugie podejście do wyłonienia producenta taboru. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ producenci wycenili swoje oferty na wyższe kwoty niż wynosił zaplanowany budżet na ten cel.

Tym razem do przetargu przystąpił tylko jeden producent - bydgoska Pesa, która w poprzednim przetargu wygrywała ceną z konsorcjum Stadler-Solaris z Siedlec/Bolechowa k. Poznania (Pesa - ok. 143,9 mln zł, Stadler-Solaris - ok. 144,5 mln zł), ale oferowała krótszą gwarancję.

Pesa w drugim przetargu zaproponowała cenę 138,375 mln zł brutto, czyli kwotę pokrywającą się dokładnie z wydatkiem zaplanowanym na ten cel przez GAiT. Maksymalna kwota zamówienia nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ była identyczna, jak w pierwszym przetargu, a o jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie mówił już w kwietniu Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Bydgoski producent jeden pojazd wycenił na 7,2 mln zł netto, ok. 1,360 zł netto to koszt specjalistycznego wyposażenia obsługowego, ok. 229 tys. zł netto - pakietu eksploatacyjno-naprawczego, zaś ok. 2,2 mln zł netto - pakietu naprawczego.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Pod względem długości udzielonej gwarancji, która tym razem nie była już premiowana w przetargu, Pesa spełnia wymagania stawiane przez miejską spółkę - zapewnia 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

Pesa deklaruje ponadto dostawę pierwszych pięciu tramwajów w terminie 11 miesięcy od powiadomienia przez GAiT o uzyskaniu dofinansowania unijnego. To o cztery miesiące krócej niż maksymalny okres narzucony przez miejską spółkę.

Obecnie trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym oraz spełnienia pozostałych wymagań przez GAiT. Przypomnijmy, że pojazdy muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Miejsca

Opinie (233) 4 zablokowane

  • to nie pesy, to święto Pesach

    baranki boże, d*** wołowe

    • 2 5

  • Dd

    Gdańsk powinien zmienić swoją nazwę, na "korupcja"...

    • 7 9

  • No to brawo

    skoro już Gdańsk dopiął tego co chciał, utrzymał jedną flotę bez wprowadzania kolejnych.

    Teraz niech się weźmie za sprowadzenie właściwych części zamiennych do magazynów, nie pomysłów pana zza biurka na środku hali naprawczej i strzelania na chybił trafił a jak nie pasuje to zaplecze (zmianowe brygady) coś wymyślą i wstawią.

    Niech ktoś w końcu zlikwiduje wprowadzanie udziwnień przez pana co ma biuro na środku hali naprawczej, naprawia wszystko młotkiem, zwrotnikiem i palnikiem oraz nic nierobiący serwis Pesy który już w Gdańsku gości od kilka lat.

    Co do pierwszego, przeglądy. Pan powinien odpowiadać, przecież zjazdów po nich troszkę było. Za zimę podobnie, może tyle sprężarek i silników się spaliło z powodu mrozu ? raczej nie bo Pan nawet nie spojrzał co tam trzeba zrobić a naprawa jest z byt skomplikowana.

    Koszty pokryła firma za pańskie nieróbstwo.

    Wszystko by zabłysnąć, ciekawe kiedy zobaczymy spadające gwiazdy.

    Co do następnego to fajnie, utrzymanie gwarancji poszycia, lakierowania, jest wszystko w jak najlepszym porządku ale cała reszta to jest bajeczka o której chyba nikt sobie sprawy nie zdaje. Brak części zamiennych albo zwalanie swojej pracy na brygady zmianowe. Niby serwis a szyby nie wstawią, tramwaju nie naprawią bo nie mają czym lub dniami główkują jak się za to zabrać, może regulacja wagi, lub regulacja drzwi to maks możliwości. O oprogramowaniu do komputerów i sterowników to już nie można pisać bo ich nie ma.

    GAiT płaci grube pieniądze za serwis Pesy który nic nie robi.

    Może by napisać petycję do pana prezesa GAiT o to aby sam naocznie sprawdził statystyki oraz pracę wykonywaną na zapleczu i podjął decyzję o zmianę pracowników na bardziej kompetentnych a nie wyszczekanych.

    Teraz będą USB i inne cuda ciekawe co można ulepszyć lub zepsuć z własnej niewiedzy.

    • 10 4

  • Ładowarki USB?

    Pytanie czemu mają służyć pozostaje bez odpowiedzi. Tramwaj to nie jest dobre miejsce do ładowania telefonu choćby dlatego, ze blokuje się przejście stojąc przy takiej ładowarce.

    • 12 4

  • nie taniej osiodołać Lisickiego?

    dobrałoby się kilku wspólników na B - Bojanowski, Bielawski, jung Grzelak

    • 7 3

  • (3)

    proponuje również aby wsyałac motorniczych i nauczyć ich jeździć pesami . W innych miastach min. Bydgoszczy czy Warszawie motorniczy rusza i hamuje bardzo płynnie , a w gdańsku jakaś szarpanina

    • 11 10

    • Bo pewnie hamulce już nie działają i używają awaryjnych - szynowych - powtórka ze 105tek. Cynicy to przewidywali na forach, ale że już tak szybko? Zdolni ci gdańscy mechanicy. Trzeba było brać Solarisa, który sypnął hojnie gwarancją i serwisem - widocznie nie znali kreatywności gdańskich tramwajarzy.

      • 3 2

    • W bydzi sa dwie pesy.

      • 0 0

    • Ty chyba nigdy w Wa-wie nie jeździłes!! Proponuję usiąść i pokazać jak płynnie będziesz prowadzic☺

      • 4 0

  • he he he ustawka?

    • 5 2

  • Lepsza Pesa niż psujący się niemiecki złom.

    • 13 9

  • To niech pesa wyposaży je w układ autonomicznego sterowania (1)

    Tak aby motorniczy był zbędny wtedy wsiądę z rodziną w Gdańsku do tramwaju. Gdańskie tramwaje lisickiego z po są słynne na całą polskę. Turyśta z katowic pytał nas jak dojechać do oliwy aby nie jechać tramwajem i był szczęśliwy ze mamy skm

    • 1 11

    • Bo durniu w SKM mniejszy tłok poprostu mniej bydła i szybciej. Nie ma miliona dobiegajacych i kolejki po bileciki

      • 1 1

  • Pesy (1)

    Jedyne nad czym bym się zastanowił to to, żeby miasto w zamówieniu zamówiło więcej siedzeń, bo to zależy od zamawiającego, a do samych tramwajów nic nie mam, Pesy są bardzo fajne i sobie je cenie.

    • 20 1

    • a ja żeby było mniej siedzeń bo tylko zabierają dodatkowo 4 miejsca stojące

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane