• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przestaną hałasować?

Krzysztof Koprowski
23 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Smarownice pojawią się także na pętli Chełm Witosa Smarownice pojawią się także na pętli Chełm Witosa

Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wypowiedzieć wojnę przeraźliwemu dźwiękowi tramwajów pokonujących zakręty i łuki. Dzięki instalacji specjalnego urządzenia, charakterystyczny pisk już wkrótce powinien zniknąć z trzech miejsc na mapie gdańskich torowisk.



- Przez te tramwaje nie mogę spokojnie oglądać telewizji. Mieszkam w bloku przy pętli zobacz na mapie Gdańska na Chełmie - skarży się jeden z czytelników naszego portalu.

Podobne odczucia towarzyszą mieszkańcom domów usytuowanych przy wjeździe na Węzeł Kliniczna od strony stoczni zobacz na mapie Gdańska (przystanek Twarda). Na dość sporym łuku tramwaje potrafią nieraz wydawać bardzo głośny mechaniczny dźwięk, potęgowany przez konstrukcję wjazdu na estakady.

W tych właśnie miejscach, a także w rejonie skrzyżowania ulicy Kościuszki i alei Legionów zobacz na mapie Gdańska, już wkrótce zostaną zainstalowane smarownice. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił właśnie przetarg na montaż tych urządzeń. Specjalny smar, który będzie przez nie wydzielany, ograniczy zużycie szyn oraz kół, a przy tym powinien zmniejszyć hałas podczas przejazdu składu.

Podobny mechanizm został zainstalowany po remoncie torowiska przy tzw. "wysepce" we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, gdzie po kilku awariach, w końcu przyniósł pożądany efekt.

Urządzenia będą przystosowane do przekazywania informacji na temat swojego stanu technicznego (np. ilość smaru) do centrali drogą radiową lub światłowodową. Będą także automatycznie wyłączane podczas złych warunków atmosferycznych. Prace przy montażu smarownic nie powinny wpłynąć na rozkład jazdy. Będą one wykonywane w godzinach nocnych, gdy nie kursują tramwaje.

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 9 października. Jedynym kryterium wyboru oferty jest cena. Firma, która zostanie wyłoniona w postępowaniu przetargowym, będzie miała 8 tygodni na wykonanie prac od daty podpisania umowy.

Opinie (114) 5 zablokowanych

  • juz wiem

    j.w. hahaha

    • 0 0

  • ch che che to tylko 3 miejsca

    a co z eszta torow , gdzie tramwaje jadac prosto wytwarzaja LOMOT i te trzaskajace drzwi . z moich obserwacji wynika ze trzeba wynienic znaczna czesc torowisk oraz kol w tramwajach (te tak extra turkoczace ). rozwiazaniem tez by bylo wybudowanie ekranow chroniacych mieszkancow przed oddzialywaniem halasu z przejezdzajacych tramwaji

    • 0 0

  • jakby jechał 3 km/h to by nie wytwarzał żadnego dźwięku

    Czen\mu nikt na to nie wpadł wcześniej? To ja tu muszę sie produkować i wymyślać innowacje w Gdańsku. Ahh...życie

    • 0 0

  • Mieli możność dostawy paru WAGONÓW specjalnych podkładek amortyzujących

    i tłumiących hałas-bez ŁAPÓWY nie przeszło...Ot i cała prawda!

    • 0 0

  • POWINIEN

    "Specjalny smar, który będzie przez nie wydzielany, ograniczy zużycie szyn oraz kół, a przy tym POWINIEN zmniejszyć hałas podczas przejazdu składu."

    • 0 0

  • Główne kryterium Cena!!! (1)

    Kiedy urzędasy pójdą po rozum do głowy. Nie widziałem jeszcze przetargu z innym głównym kryterium niż cena. Powinni stawiać na jakość. W opisywanym przypadku powinno się liczyć przede wszystkim uzyskane wyciszenie.

    • 0 0

    • Adamie

      Prawidłowo że kryterium jest cena. Pewnie sobie wyobrażasz że to to wygląda tak: "Kto za ile zamontuje smarownice i nieważne co ona da". Tymczasem wygląda to bardziej tak: "Kto za ile zamontuje smarownice spełniającą takie a takie parametry ". Jak wykonawca nie wykona zlecenia to nie ma kasy a nie że weźmie nienależnie od tego czy będzie cicho czy nie. Zastanów się zanim rzucisz takie farmazony.

      Oczywiście można w przetargu postawić warunek wyciszenia do zera ale wtedy zgłosi się NASA i weźmie za to miliard zielonych ;)

      • 0 0

  • Tylko pochwalić. (1)

    Bardzo dobrze, że stawia się na jakość. Transport zbiorowy to przyszłość naszego poruszania się po Gdańsku, który zwłaszcza w Śródmieściu ma mało przestrzeni. Im mniej tam samochodów prywatnych, tym lepiej będzie się tam żyć.

    • 0 0

    • Popieram

      Tylko od samych haseł "im mniej tam samochodów prywatnych tym lepiej" tych samochodów nie ubędzie. Nikt dobrowolnie z samochodu nie zrezygnuje więc kierowców z centrum trzeba zacząć zwyczajnie tępić.

      • 0 0

  • Zwolnijcie!!!

    Wszystkie systemy mające na celu zminimalizować hałas to miła wiadomość ale co zrobicie z pędzącymi po fatalnych torach tramwajami?
    Mieszkam przy ul. Wolności w Nowym Porcie, niestety na wysokości starej, brukowanej części ulicy gdzie tory biegną każdy w swoją stronę ale niestety Panowie motorniczy jakby tego nie zauważali, pędzą ile się da a domy drżą o hałasie nawet nie wspomnę.
    Kożystam z faktu poruszenia tego tematu i ZWRACAM SIĘ Z OGROMNĄ PROŚBĄ DO ZDiZ uczulcie swoich pracownikow, że nieopodal torów mieszkają ludzie i niewiele wystarczy aby takie sąsiedztwo było mniej uciążliwe, WYSTARCZY ZWOLNIĆ (szczególnie w porze zjazdu do bazy tj. ok 23:30)

    • 0 0

  • TRAMWAJE (2)

    CO MAJA POWIEDZIEĆ INNI MIESZKAŃCY TRÓJMIASTA JAK POD ICH OKNAMI PRZJEŻDŻAJĄ HAŁAŚLIWE OD LAT TRAMWAJE ????
    A NA CHEŁMIE TO DOPIERO CO WYBUDOWANO ZAJEZDNIĘ I JUŻ SĄ PROBLEMY. PROBLEMY MAJĄ TAKŻE CI LUDZIE KTÓRYM PRZESZKADZA TESCO A SAMI BOJKOTUJĄ PRZY BUDOWIE NO I PÓŹNIEJ SAMI KUPUJĄ. CHOROBLIWE TO WSZYSTKO

    • 0 0

    • odpowiadam

      tramwaje sa tylko w Gdansku, Gdyni i Sopotu ten problem niedotyczy

      • 0 0

    • ZAJEZDNIA NA CHEŁMIE?????

      A gdzie na Chełmie jest zajezdnia? Ja nic o tym nie wiem i nic mi o tym nie wiadomo! Jest tam oczywiscie pętla tramwajowa ale zajezdnia? Aż muszę się tam przejechać aby to zobaczyć! Wezmę ze sobą aparat fotograficzny co by urzeczywistnić to na fotach. Podeślę Wam je tutaj w 100%

      • 0 0

  • naszczescie jestem z Sopotu

    i mnie ten problem niedotyczy, mamy gdynskie trajtki i nienarzekamy, tylko te kolejki noca glosne

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane