• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • fajny pomysł, ale dziwny argument "rozładowanie korków"

    Jeśli autobusy stanowią 5% pojazdów to jeśli zniknie 50% z tych 5% pojazdów to w sumie zniknie 2,5% pojazdów, więc twięrdzę, że to nie rozładuje korków. Zamiast 40 minut, będziemy jechać 39 minut.
    Jednakże uważam, że pomysł jest bardzo dobry, bo po co autobusy mają jechać w tym korku i powodować frustrację pasażerów, powodować spuźnienia, generować spaliny autobusowe, marnować drogą ropę. Co więcej podniesie to komfort i jakość pracy kierowców autobusów, którzy stojąc w korkach puźniej muszą nadrabiać kosztem swojej przerwy - współczuje im. Wszędzie gdzie są obecnie korki powinny być tory tramwajowe.

    • 0 0

  • a może najlepsze będą tramwaje wodne??

    • 0 0

  • (2)

    jak dorzućić towarzyszke baje, to możecie założyć kościółek

    • 0 0

    • (1)

      a ja sobie codziennie idac piechota do pracy odmawiam 10-tke różanca i jest mi swietnie.
      polecam innym. chwila spokoju, skupienia, nie boli. taka mantra-dla innych religii, chwila zastanowienia sie nad dniem wczorajszym, dzisiejszym i plany na jutrzejszy w harmonii modlitwy, nic w tym ani zego ani smiesznego, inni wola spiewac, inni palic inni słuchac kazdy wybiera swoja drogę.

      • 0 0

      • Jano

        kluczem do Twojej wypowiedzi jest słowo "IDĘ". Nie interesuje mnie, o czym rozmyśla człowiek idący sobie piechotką do pracy. Niech odmawia różaniec, liczy ludzi w beretach, powtarza sobie hasła NLP, gada przez telefon. Wolałabym jednak, aby ludzie którzy wokół mnie jeżdżą samochodami, skupili się na ich prowadzeniu, a nie na:
        - odmawianiu różańca
        - gadaniu przez komórkę
        - oglądaniu pod światło co lepszych okazów kóz wydłubanych z nosa
        - grzebaniu przy radiu
        itede, itepe. Tylko i wyłącznie o to chodziło. Moim zdaniem absurdem jest namawianie wiernych, żeby za kierownicą odmawiali różaniec.

        • 0 0

  • Gdyby tak jeszcze

    kierowcy nie blokowali tych tramwajów...

    • 0 0

  • Niepomyślano o nas

    I znow nie pomyslano o niepełnosprawnych jak oni maja sie dostac do centrum z autobusu na tramwaj jadąć ze stogow lub z westerplatte

    • 0 0

  • Geniusze inżynierii komunikacyjnej

    Aż dziw bierze, że Nobla dla nich nie ma! Miasto się dusi, jest zatkane, a ludzie nie przesiadają się z samochodów na komunikację miejską jak we wszystkich dużych aglomeracjach w świecie, bo w Gdańsku komunikacja, oprócz kolejki SKM praktycznie nie działa! Za to będziemy mieli nowy asfalcik za unijne pieniądze, bez żadnych długofalowych rozsądnych rozwiązań komunikacyjnych. Żadnych! W kierunku Jasienia z Gdańska w godzinach szczytu nie ma jak się dostać! Są trzy autobusy, wszystkie zapchane, a tramwaj tylko do Siedlec dojeżdża. A i tak trzeba na niego czekać 20 minut. Na autobus prawie godzinę! Teraz jak autobusy będą jeździć tylko z Siedlec to już będzie prawdziwy cyrk. A Pana Szczyta zapraszamy na przejażdżkę rowerem Kartuską w stronę obwodnicy, tak się chwali, że na rowerze lubi jeździć… Niech spróbuje, najlepiej tandemem z panem prezydentem Adamowiczem.

    • 0 0

  • To nie autobusy zwiększają korki

    tylko samochody prywatne i dostawcze ! Ponadto każda przesiadka wydłuża czas podróży i zwiększa cenę biletu, czego nie dostrzega autorka artykułu. Beznadziejny pomysł !!!

    • 0 0

  • "Życzę też dojeżdżać z Olszynki do Centrum Miasta z przesiadką i odwrotnie. Zwłaszcza wieczorami. Dramat."!!!
    Mało powiedziane!!!Już kiedyś 178 jeździł tylko dookoła dzielnicy-czyżby powrót do starych czasów i powrót do izolacji tej dzielnicy?
    Czy ktoś pomyślał o starszych ludziach, którzy teraz muszą biec na tramwaj?

    • 0 0

  • (1)

    Chyba miasto Gdansk chce wprowadzic swoich mieszkancow w interaktywna podroz w czasy okupacji, kiedy to tramwaje warszawskie byly tak przeladowane, iz ludzie "wisieli" na zawnatrz. Dlatego tez owczesni Warszawiacy nazywali tramwaje winogronami.
    Gdanskich urzednikow chyba po tym party z Grassem tak naszlo. Proponowalbym jeszcze, dla przyciagniecia turystow z Niemiec, wprowadzic z przodu "czesc aryjska".

    • 0 0

    • to bylo calkiem nie na temat

      • 0 0

  • jedno gadają drugie robią tak powstała najdroższa linia autobusu nr 149, max ilość pasaźerów 2 na cały autobus jakby nie możan było przedłużyć trasy 139 wtedy by to miało ręce i nogi. Debile siedzą w ZKM! Generują sztuczne i niepotrzebne koszty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane