• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • właśnie zaczynam się przenosić na samochód.

    • 0 0

  • wiec po co nam zakup nowych autobusow?
    i zas kasa w bloto.. myslec!

    • 0 0

  • Jak to - się nie odbije na porfelach??

    Z autobusu trzeba wysiąść, przedreptać na przystanek tramwajowy i poczekać na tramwaj - czyli jak ktoś na bilecie czasowym dojeżdżał "na styk" (wg teoretycznego rozkładu), to w opcji z tramwajem może o tym zapomnieć.

    Ale nic to! Może być gorzej - gdy np. pan racjonalizator z ZKM dojdzie do wniosku, że z powodu korków pewne odcinki można pokonać szybciej pieszo... :)

    • 0 0

  • Słusznie

    Uważam, że tramwaje powinny wieść prym w gdańskiej komunikacji. Są szybsze, nie zanieczyszczają środowiska, nie stoją w korkach i nie zmuszają do wleczenia się samochodów jadących za autobusami. No chyba, że tramwaj ma tory w jezdni....

    • 1 0

  • ahahahaaa.. kompletny głupiec z ciebie

    "Nie jest to żadna nowość w cywilizowanych krajach
    W miastach gdzie są tramwaje nikt nie pcha autobusów do centrów miast i całe szczęście, że w końcu i w Gdańsku to dostrzegli.
    @@@"

    tylko cywilizowane kraje mają tramwaje wszędzie a nie an wybranych trasach.. tramwajem możesz doejchać z każdej dzielnicy.
    o tym nie pomyślałemś !?

    poza tym cywilizowane kraje mają metro..a u nas jest tylko w warszawie i to krótkie

    • 1 0

  • Jedna wielka bzdura, zlikwidowano połączenia autobusów (inaczej skrócono) tych których częstotliwość kursowania wynosiła 1-2 razy na godzinę i tylko przez kilka godzin w ciągu dnia. Jaka to więc jest oszczędność? Ktoś w ogóle myśli w tym Urzędzie Miasta i ZTMie? Nie sądzę.

    Życzę też dojeżdżać z Olszynki do Centrum Miasta z przesiadką i odwrotnie. Zwłaszcza wieczorami. Dramat.

    I autor artykułu niech też sobie przeliczy koszt przejazdu. Dotychczas z Dworca na Olszynkę jechało się za 140 - 10 min. Teraz jadąc tramwajem i autobusem nie ma na to szans - więc płaci się podwójnie.

    I na koniec. Kto wymyślił obecny rozkład jazdy - gdy wszystkie trzy linie (106, 138, 111) niemal w tym samym czasie odjeżdżają spod Akademii Muzycznej. Tym samym w jednym autobusie siedzą średnio 2-3 osób. O tym też nikt nie pomyślał?
    Tak się właśnie generuje dodatkowe niepotrzebne koszty i przez takich cymbałów mamy potem najdroższe bilety w Polsce.

    Dramat.

    • 1 0

  • Nie jest to żadna nowość w cywilizowanych krajach

    W miastach gdzie są tramwaje nikt nie pcha autobusów do centrów miast i całe szczęście, że w końcu i w Gdańsku to dostrzegli.

    • 2 0

  • co za ciołki

    jedno nie ma związku z drugim, środki przeciwbólowe kiedy potrzebny antybiotyk! Owszem, autobusem 30 minut a tramwajem 5 minut, a korki i tak będą dopóki nie powstaną drogi omijające centrum dla tych co przez Gdańsk tylko jadą, Czyli TIRY, auta jadące na obwodnicę, itd, itp. Pierdu pierdu o autobusach.

    • 1 0

  • Taaak.. Kolejny idiotyczny pomysł miasta Gdańsk. Lekarstwo na korki - zmniejszyć ilość połączeń komunikacyjnych. Jeżeli zlikwidują połączenia równoległe dwa razy więcej ludzi będzie musiało jeździć tramwajem co wcale nie znaczy że będzie ich dwa razy więcej. Chyba że planują jeździć autobusami wzdłuż torowiska.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane