• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne nie dla wszystkich

Katarzyna Moritz
25 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Przystanek tramwaju wodnego na Stogach przy ul. Tamka. Przystanek tramwaju wodnego na Stogach przy ul. Tamka.

Z nowej linii tramwaju wodnego F6 nie mogą korzystać mieszkańcy Stogów. Dlaczego? Twierdzą, że dostępu do przystanku przy ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska broni ochrona z mariny.



Mieszkańcy Stogów twierdzą, że ochrona nie wpuszcza ich na przystanek tramwaju wodnego. Mieszkańcy Stogów twierdzą, że ochrona nie wpuszcza ich na przystanek tramwaju wodnego.
W czerwcu w Gdańsku uruchomiono dwie nowe linie tramwaju wodnego, F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Specjalnie dla tych tras powstało w sumie osiem nowych przystanków oraz trzy przystanie (dwie żeglarskie i jedna dla małych jednostek). Jednak okazuje się, że nie wszyscy mogą w pełni korzystać oferty tramwaju wodnego F6.

- Wydano publiczne pieniądze i odcięto nas od przystanku na Stogach. Chcieliśmy z rodziną popłynąć w sobotę z ul. Tamka do Gdańska, wybraliśmy się na statek, jednak przy bramie stał ochroniarz i nie wpuścił nas na przystanek. Jaki w tym sens? - denerwuje się pan Kamil, nasz czytelnik.

Niewielkie stateczki Sonica, obsługują nowe linie F5 i F6. Obecnie jeden z nich jest w naprawie.

Okazuje się, że problem z dostępem do przystanku, miał miejsce już nie raz. Na forum dzielnicy Stogi już opisano kilka takich sytuacji. Mieszkańcy są wyraźnie rozgoryczeni:

"Brzydkie do tej pory nabrzeże stało się piękną przystanią, ale jednocześnie odizolowano je całkowicie od dzielnicy... Miejsce to nie służy też jako przystanek ze względu na znikomą ilość pasażerów, ale także nie jest atrakcyjnym terenem spacerowym, ani reprezentacyjnym miejscem Stogów, którym ta dzielnica mogłaby się szczycić. Jeśli zostało ono stworzone po to, aby mieszkańcy mieli je oglądać przez ogrodzenie, to może taniej byłoby postawić nad zaniedbanym nabrzeżem duży papierowy billboard ze zdjęciem mariny? Byłoby taniej i tyle samo pożytku mieliby z tego mieszkańcy Stogów" - napisał na forum dzielnicy Stogi Tomashhh.

Korzystałeś z nowych linii tramwaju wodnego F5 lub F6?

Sprawą zdumieni są przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

- Przy przystanku jest faktycznie marina, niewielki hotelik i także ochrona. Niemniej uzgodniono, że brama nie powinna być zamykana gdy przypływa tramwaj. Zajmę się tą sprawą - zapowiedział Jarosław Zając, kierownik sekcji usług przewozowych z ZTM.

Ochroniarz, którego spotkaliśmy w środę w marinie, zaprzecza, by tego typu sytuacje miały miejsce.

- Mam przykaz, by wpuszczać dopiero jak przypłynie tramwaj, ale jak są starsze osoby to wpuszczam je wcześniej, żeby usiadły, tylko meneli ganiam - przekonuje ochroniarz z mariny.

ZTM przekazał sprawę Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który zarządza przystankami. "Jeżeli poruszany problem jest zgodny z prawdą, sytuacja taka może mieć wpływ na napełnienia i rentowność tramwaju wodnego na linii F6. Proszę o podjęcie stosownych działań" - czytamy w mailu od ZTM do MOSiR-u.

Chcieliśmy uzyskać informację ilu pasażerów skorzystało przez niespełna dwa miesiące funkcjonowania nowych linii. Niestety ZTM nie dostarczył nam danych.

To nie jedyny problem nowych linii. Żegluga Gdańska obsługująca trasę ma problemy techniczne z jednym z dwóch stateczków Sonica, specjalnie sprowadzonych z Sankt Petersburga. Na linii F6 od dłuższego czasu pływa zupełnie inna jednostka.

ZTM twierdzi, że nie powinno to stanowić problemu z punktu widzenia pasażera. Czyżby? Zastępczy statek jest wyższy od 1,5-metrowej Sonicy, która mieści się pod wszystkimi mostami. Czy to z tego powodu pomija w jedną i drugą stronę dwa przystanki - przy ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli?.

Pomysł na rzeczne tramwaje wodne zrodził się kilka lat temu i zmaterializował w projekcie "Program Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku". Całkowity koszt projektu to ponad 37 mln zł, wysokość dofinansowania z UE wynosi 17 mln zł, a 6 mln zł ma kosztować obsługa dwóch tras jednostkami sprowadzonymi przez Żeglugę Gdańską z Sankt Petersburga.

Rejsy będą odbywały się do 30 września. W każdą z tras statki wyruszą trzy razy dziennie.

Trasy nowych linii tramwaju wodnego:

Linia nr F5: Żabi Kruk - Westerplatte

Przystanki: Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska - Zielony Most zobacz na mapie Gdańska - Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Barek zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska- Nowy Port Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska

Linia nr F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa

Przystanki: Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - ul. Sienna Grobla II zobacz na mapie Gdańska - ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska - Stogi - Górki Zachodnie zobacz na mapie Gdańska - Narodowe Centrum Żeglarstwa zobacz na mapie Gdańska

Miejsca

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • Bardzio fajnie - ALE!!!!!

    Tak się składa że mieszkam obok przystani Żabi Kruk i widze ją przez okno więc magę dodać kilka uwag dla Panów i Pań urzedników. To ze wykonano taki kawał roboty budująć te wszystkie przystaniki to bardzo dobrze i chwała za to że się udało. Ale co dalej????
    Pływa sobie trzy razy dziennie stateczek nazywany nie wiadomo czemu tramwajem ( kto widział tramwaj który jeździ trzy razy dziennie ) i zabiera tylko tylu pasarzerów ile ma miejsc wię prezy odrobinie szczęścia można się nie zalapać już na samym początku, no i cena za bilet 10 zł to chyba ktoś przesadził. Obok przystanku znajdujesię marina dla małych jednostek pływających. I co? I NIC. Od początku otwarcia nie cumowała żadna jednostka. Wię co wydano tyle kasy zeby okoliczni pijaczkowie mieli gdzie pić alkochol????? Bo jak państwo się domyslają Nasza dzielna Straż Miejska tu w ogóle nie zagląda. Bo i po co? Lepiej łapać emeryta co sprzedaje bez opłaty targowej pietruszkę. Bezpieczniej. Emeryt nie da w gębe a pijak jak bedzie chciał to da i jeszcze do d... nakopie. Oczywiście pijaczki jak popiją to szczają gdzie popadnie ale to urzędasów nie interesuje. Przyeciez to nie u nich pod domem a poza tym miasto wynajeło całość firmie i nic go nie obchodzi że inwestycja za tyle milionów jest martwa i jak tak dalej będzie to w krótkim czasie te piękne obiekty zostaną zdewastowane i trzeba będzie wydać kasę na ich naprawę NASZĄ KASE.
    Byłem dzisiaj zobaczyć jak to wygląda. WSTYD!!!!!! Wydaliście wielka kase a nikt o to nie dba, pod ławkami pełno butelek i śmieci bo zaden gamoń nie pomyślał o śmietnikach! Skosiliście dawno temu trawę a nikt jej nie zebrał Jednym słowem pomysł iwykonastwo na piątkę ale to co teraz się dzieje PAŁA!!!!!

    • 4 0

  • Idea bardzo dobra - realizacja niestety słaba

    Szanowni Państwo - myśl przewodnia wodniackiego zagospodarowani naszego miasta, które powstało "przy porcie" i wraz z portem rozwijało się przez ponad 1000 lat, winno się tej tradycji trzymać i ją kontynuować. Cieszę się ogromnie, że nasze władze znalazły czas i ochotę, na zdobycie olbrzymich pieniędzy na żeglarskie zagospodarowanie wolnych już nabrzeży, ale tu pomysły i wiedza naszych urzędników już się wyczerpała. Podejrzewam, że pośród naszych włodarzy, zabrakło prawdziwych wodniaków, żeglarzy, marynarzy i miłośników morza i śródlądzia i ochoty na dalsze rozwijanie tej dziedziny.
    Wydaje się, że nikt nie sięgał po olbrzymią kopalnię wiedzy na ten temat, jakimi są: Politechnika Gdańska, Uniwersytet gdański, ośrodki żeglarskie , choćby w Górkach Zachodnich, Okrętowe Biura Projektowe, choćby StoGDA, (byłe biuro projektowe Stoczni Gdańskiej, Sinus, w sprawach żeglarskich Choren Designe and Consulting i jeszcze kilka innych. Biura te pracują dla całego świata, posiadają rozległe kontakty międzynarodowe i bogate, wieloletnie doświadczenie. Czemu nikt nie sięga po te bogactwa? Urzędnicy w pocie czoła wymyślają jak wydać pieniądze, skutecznie, ale...?!!!
    Mili Państwo, w marinie przy Szafarni stoi gotowy patent na tani napęd dla jednostek typu "tramwaj wodny", myślę o napędzie solarowym i hybrydowym czemu kupiono "po sąsiedzku", stare łodzie, z wyjątkowo niesprawnym, przestarzałym napędem?! Czy wydział ekonomiczny Urzędu Miasta Gdańska wyliczył koszt paliwa w ciągu najbliższych kilku lat, koszt remontu, zdolność przewozową tych jednostek? Czy zastanowiono się nad tym, ile te tramwajeje" mogą wziąć ludzi na pokład i przewieźć do punktów docelowych? Czy możliwości tych "tramwajów" zaspokoją potrzeby Wyspy Sobieszewskiej i Centrum Żeglarskiego? Przyglądam się codziennie niezgrabnym manewrom obu Sonic, które zdecydowanie winny mieć inny rodzaj napędu np Voight Schneidera czy Schotela? Mariny przy "Na Stępce" i "Żabim kruku" świecą pustkami, choć sezon trwa, tylko kto tam zacumuje skoro tam brak sklepów i możliwości zaopatrzenia w podstawowe choćby produkty? Drodzy Państwo, zapytajcie kogoś z grona żeglarzy, czego od takiej mariny oczekują. Co tam powinno być, oprócz knagi czy poleru do zacumowania?!!!
    Szanowny Panie Prezydencie, jest pełnia sezonu, ciepło, przyjemnie i narazie bez sztormowo, gorąco namawiam na zorganizowanie wyjazdu integracyjnego, dla Pańskich urzędników, koniecznie nawyprawę szlakiem E70, pzykładowo do Fromborka, statkiem, czy statkami typu "Elżbieta", "Małgorzata" czy "Danusia", start od Zielonego Mostu, przez Martwą Wisłę do Sobieszewa, przez Przegalinę i Gdańską Głowe, przez Rybinę Tujsk, Osłonkę na Zalew Wiślany, Krynicę do Fromborka, warto popatrzeć na porty i przystanie na trasie, a Pańscy urzędnicy, staną się gorącymi orędownikami tamtych pięknych stron i żeglarstwa, którego głównym umocowaniem i bazą jest przecież Gdańsk i jego kanały i porty!. Taki wyjazd to nie będą stracone pieniądze!

    • 2 0

  • Zmniejszona ilość rejsów

    "Rejsy będą odbywały się do 30 września. W każdą z tras statki wyruszą trzy razy dziennie." Małe sprostowanie- rejsy odbywają się 2 razy dziennie o godz 9:00 i 17:10!! Sama się o tym ostatnio przekonałam, jak chciałam wracać z pracy rejsem o godz 18:00 (jeszcze według starego rozkładu). I gdzie tu realizacja idei, w myśl której, te "tramwaje" miały służyć także MIESZKAŃCOM jako transport Z i DO pracy?!
    Liczyłam, że latem taki tramwaj wodny będzie świetnym wyjściem, zastępującym powroty w dusznym i zatłoczonym tramwaju.
    Niech ktoś w końcu zrobi z tym porządek!!!

    • 1 0

  • tramwaj wodny tylko dla ludzi

    Latem wybrałem się z rodziną oraz z naszym pupilem na wycieczkę do twierdzy Wisłoujście, postanowiliśmy wrócić do centrum . Niestety Pani ,która wpuszczała na pokład oznajmiła, że z psami nie wolno. na pytanie dlaczego, odpowiedziała ,że ZTM sobie nie życzy dzięki za wycieczkę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane