- 1 W Gdyni odłowią 80 dzików (123 opinie)
- 2 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (105 opinii)
- 3 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (191 opinii)
- 4 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (376 opinii)
- 5 Jak zaprojektować centrum Południa? (280 opinii)
- 6 Szykują się do Jarmarku św. Dominika (57 opinii)
Tramwajem przez kolejne ulice Południa
Być może w perspektywie najbliższych kilku lat południowo-zachodnie dzielnice Gdańska zyskają nowe trasy tramwajowe. Właśnie ogłoszono przetarg na dokumentację ul. Nowej Warszawskiej, a jednocześnie ważą się losy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej.
Dodatkowo w tym miejscu przewidziano węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus, gdyż oprócz splotu projektowanych ulic, tu właśnie krzyżować się będą też trasy tramwajowe. Nieoficjalnie od pewnego czasu trwają też rozważania na temat budowy w tym miejscu zajezdni tramwajowej.
Choć na razie wszystkie te ulice istnieją jedynie w dokumentach planistycznych, część z nich ma szansę na szybką budowę. Dla ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która powstanie w formie jednej jezdni (z możliwością rozbudowy do dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu) oraz torowiska tramwajowego, trwają już końcowe prace projektowe.
- Kończymy już projekt budowlany, przed nami jeszcze uzgodnienia branżowe [z zarządcami infrastruktury, z którą koliduje inwestycja lub która ma być wykonana równocześnie z nią - dop. red.]. Na początku roku chcemy uzyskać już decyzje, pozwalające na rozpoczęcie budowy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Tramwaje, które pojadą ul. Nową Bulońską z Migowa, nie będą jednak musiały kończyć biegu na końcu ulicy. Niewykluczone, że niemal jednocześnie uda się zbudować połączenie w stronę al. Havla w ramach ul. Nowej Warszawskiej oraz Nowej Jabłoniowej.
Czytaj też: Tramwaj na Bulońskiej znowu za drogi
DRMG ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie kompleksowego materiału projektowego dla ul. Nowej Warszawskiej. Wykonawca będzie musiał przygotować kilka wariantów komunikacyjnych. Najbardziej rozbudowany uwzględni budowę dwujezdniowej ulicy po dwa pasy ruchu wraz z torowiskiem tramwajowym. Wariant oszczędnościowy zakłada wyłącznie budowę torowiska tramwajowego, bez ulicy.
- Trudno dziś powiedzieć, który wariant zostanie zrealizowany. To właśnie to zamówione opracowanie, uwzględniającego analizy ruchu, ma być rozstrzygające. Wydaje się jednak, że tramwaj na tym odcinku doskonale się wpisuje w lokalny układ komunikacyjny i należy go uwzględnić przy realizacji Nowej Warszawskiej - mówi Bartosiewicz.
Nie wiadomo natomiast czy ostatecznie uda się zbudować tramwaj wzdłuż wspominanej ul. Nowej Jabłoniowej i Przywidzkiej aż do rejonu skrzyżowania z ul. Czermińskiego (tu przewidziano zakończenie trasy w formie torów odstawczych). To jeden z najnowszych pomysłów urbanistów w zakresie sieci tramwajowej, który niestety nie znalazł jeszcze wystarczającego uzasadnienia w analizach ruchu.
Wynika z nich, że rekomendowanym rozwiązaniem w obecnej sytuacji jest budowa tylko jednej jezdni. Powstałaby ona na znacznym przebiegu równoległe do istniejącej ul. Jabłoniowej z rezerwą pod budowę trasy tramwajowej. W efekcie do dyspozycji kierowców jadących "do" i "z obwodnicy" mogłyby być dwie jezdnie: "starej" i Nowej Jabłoniowej.
Dodatkowo planuje się przebudowę Węzła Szadółki .
- Ostateczna decyzja, w jakiej formie powstanie ul. Nowa Jabłoniowa, zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni. W tym czasie podczas spotkań z jednostkami miasta zostaną przedstawione różne warianty rozwiązań. W toku analiz tramwaj nie okazał się jeszcze niezbędnym elementem, ale musimy brać pod uwagę potencjalny rozwój tej części miasta w najbliższych latach i to, że w momencie budowy Nowej Jabłoniowej, tramwaj będzie już potrzebny - dodaje dyrektor DRMG.
Nawet jeśli trasa tramwajowa nie powstanie równocześnie z jezdniami, wszędzie zachowane zostanie dla niej miejsce. Niewykluczone też, że wykonane zostałyby już przejazdy tramwajowe w miejscach, gdzie jezdnia przecina projektowane torowisko. Tak zrobiono m.in. na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej z Kartuską i Nowolipie , dzięki czemu nie utrudniano dodatkowo życia kierowcom podczas trwającej właśnie budowy trasy tramwajowej na Morenę.
Projekt budowlany ul. Nowej Jabłoniowej wraz z wybranym już wariantem realizacyjnym, powinien być gotowy w maju-czerwcu przyszłego roku.
Ulice (czy też same trasy tramwajowe) w ramach Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej mają szansę być realizowane w najbliższej perspektywie funduszy unijnych do 2020 r. Przygotowanie dokumentacji ma być dodatkowym argumentem w staraniach o pozyskanie dofinansowania i jednocześnie pozwoli na niemal natychmiastowe wejście na plac budowy w momencie otrzymania zastrzyku finansowego z UE.
Z tego samego źródła planuje się też pozyskać pieniądze na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (niewykluczone, ze także z tramwajem) oraz ul. Nowej Politechnicznej (tu istnieje silne poparcie dla tramwaju, a dopiero w drugiej kolejności samej ulicy).
Miejsca
Opinie (194) 1 zablokowana
-
2014-09-16 21:19
najbrzydsze osiedla Gdańska i okolic (2)
najbrzydsze osiedla Gdańska to Ujeścisko i Kowale i okolice
- 1 11
-
2014-09-16 22:17
argumenty??
- 2 2
-
2014-09-16 21:49
uwazam,ze Suchanino
uwazam,ze suchanino
- 3 1
-
2014-09-16 11:14
(1)
Wszystko fajnie. Tylko jak upchnąć te wszystkie linie przy Dworcu Głównym?
Może czas podzielić część na 3 Maja?- 51 9
-
2014-09-16 22:16
To Przecież nasi genialni specjaliści od "przepustowości" już zaraz będą to wcielać w życie...
3 maja mają poszerzać do 2-3 pasów, a podwale niby "ucywilizować dla pieszych"... ehe już to widzę ;)
Ogólnie wszędzie 1 wielka autostrada :D- 4 0
-
2014-09-16 11:54
Pieknie! A kiedy doczekamy jakiegos programu rewitalizacji srodmiescia gdanska? (5)
Nasze centrum wyglada jak sowiecka melina.
- 17 13
-
2014-09-16 22:16
Smutne, ale prawdziwe
Nie pochodzę z Gdańska, ale już od jakiegoś czasu tu mieszkam i w przeciwieństwie do turystów schodzę także w boczne uliczki, a nie tylko długą się wlokę. Masakra co się dzieje. Ile zabytków się sypie. Miasto będące kiedyś pełnym przepychu i bogactwa teraz jest pełne biedy i sypiącego się zapomnianego piękna. Choć ja dostrzegam w Gdańsku ukryte piękno to bardzo często słyszę narzekania turystów jaki to Gdańsk zaniedbany i brudny. Przydałoby się coś z tym zrobić. Potencjał jest ogromny!
- 0 2
-
2014-09-16 12:10
A może konkretnie - co tam masz "sowieckiego"? (2)
Kłapać durnie każdy potrafi.
Spójrz na centrum Warszawy.
A potem pitol.- 5 5
-
2014-09-16 12:42
sowieckie jest np. (1)
podwale przedmiejskie i cale skrzyzowanie z estakada. sowiecka jest urbanistyka srodmiescia z przelotowkami bez przejsc dla pieszych. wystarczy spojrzec na to jak wyglada centrum kaliningradu zeby zobaczyc podobienstwa. poza tym brud i ruina podworek a to wszystko w turystycznym centrum.
- 8 2
-
2014-09-16 13:10
No tak tak - Kaliningrad jest wyjątkowo "sowiecki"
Tak jak wschodni Berlin.
Brud i ruina to wina Lenina.
Wyluzuj człowieku.- 6 4
-
2014-09-16 11:59
komunikacja szynowa to przyszłość miasta
do tego sieć zasilających ją dróg rowerowych i stref pieszo rowerowych przy stacjach SKM i PKM.
- 7 1
-
2014-09-16 21:42
panowie nie piszcie co planuja ,zamierzaja , zrobia kiedys tam , nad czym pracuja projektanci
bo ta woda WYBORCZA nie sluzy nikomu
- 4 1
-
2014-09-16 21:25
Taak...
A Stogi od 20 lat czekają na remont torowiska...
- 3 2
-
2014-09-16 20:39
zbudują
Zbudują, a potem podniosą podatki, tak jak zrobili na Chełmie , podatek od luksusu, i płaci się 2 razy więcej.
- 0 3
-
2014-09-16 20:34
Czas na tramwaj do Żukowa i do Kolbud,
przecież 21.wiek i należy iść do przodu, głównie z tramwajami.
- 2 1
-
2014-09-16 19:40
mam pytanie do redaktora (1)
dlaczego na przystankach tramwajowych i autobusowych w dzielnicach Chełm i Ujeścisko nie ma o tym mowy, tylko wszędzie widniej : Gdańsk Południe; to baaaardzo rozległa dzielnica i bardzo szerokie pojęcie; skąd podróżujący ma wiedzieć, że już znajduję się na Chełmie, skoro tam o tym widu nie ma; w innych dzielnicach wprowadzono jak najbardziej te rzadko używane kiedyś nazwy dzielnic, np. Strzyża, Aniołki, mówiło szię zawsze na nie: Wrzeszcz, Siedlce, więc dlaczego na Chełmie czy Ujeścisku zdjęto nazwy dzielnic i powieszono: Południe???
Czy pan redaktor mógłby się zająć tym tematem?- 8 0
-
2014-09-16 20:22
bo to tylko kiełbasa wyborcza
a składu wędlin z nieznanego pochodzenia nie da się opisać :D
- 0 0
-
2014-09-16 19:58
Przesada z tym Gdańskiem Południe. Coś takiego nie figuruje nawet na mapach
- 4 3
-
2014-09-16 19:35
przez 3 Maja jeździ już 11 (1)
i co? prawie zawsze pusta w obie strony, a przy dworcu tłumy w godzinach szczytu
- 5 1
-
2014-09-16 19:56
Wcale nie taka pusta , wielu ludzi jeździ nią do urzędów. Ponadto jeździ ona tylko tam w godzinach 5.30 - 17.00. Po tym okresie i w weekendy jeździ ona przez Dworzec Główny
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.