• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajowa Brama Wyżynna będzie dłuższa

Krzysztof Koprowski
24 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień. Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień.

Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.



Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy. Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy.

Co sądzisz o podwójnych przystankach tramwajowych?

Obecnie na przystanku Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska zatrzymują się pojazdy aż ośmiu regularnych linii tramwajowych (2, 3, 6, 7, 8, 9 - tylko w kierunku dworca głównego, 11, 14 - tylko w kierunku przystanku Centrum). Niejednokrotnie w godzinach szczytu zdarza się więc, że drugi tramwaj czeka za pierwszym pojazdem, z którego właśnie wysiadają pasażerowie.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku zobacz na mapie Gdańska oraz Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska jest tak zaprogramowana, by na jednym cyklu przejeżdżało kilka pojazdów szynowych - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.

- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.

Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych zobacz na mapie Gdańska wystarczy ułożyć płyty chodnikowe, dzięki czemu nie trzeba byłoby pokonywać tunelu podziemnego.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.

W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.

- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.

Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, Centrum zobacz na mapie Gdańska oraz Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Specyficznym przystankiem jest Opera Bałtycka z peronem dedykowanym pojazdom jadącym wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Wydłużony w ubiegłym roku peron liczy obecnie 55 metrów długości, co pozwala na jednoczesny postój tylko wybranych tramwajów - np. dwóch "Dortmundów" (ok. 26 m długości) albo "Dortmunda" i składu "stopiątek" (2x ok. 13,5 m). Niemożliwy jest natomiast postój dwóch Pes jednocześnie, bo te liczą ok. 30 m długości.

- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.

Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.

- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Podwójny przystanek?

    Taaak - zbudujemy podwójny przystanek jak na Dworcu, tylko z moich doświadczeń tramwajowych "dwuprzystankowość" nie jest w ogóle wykorzystywana - nagminnie drugi tramwaj zamiast zatrzymać się za pierwszym w ogóle nie wjeżdża na przystanek przez co o szybkiej przesiadce między dwoma pojazdami nie ma mowy.

    • 0 0

  • nie przystanki wydłużać tylko rozkłady dostosować pozbyć się biletów i będzie wszystko ok (1)

    • 1 0

    • taa pozbyć się biletów. A nowy tabor za co będą kupować?

      • 0 1

  • taa

    a i tak będzie działo się tak, jak zwykle przy dworcu - jeden tramwaj przy przystanku robi miejsce dla kolejnego, ale kolejny czeka na wjazd:)

    • 0 0

  • brak słów (2)

    Czemu Ci co rządzą żyją w innym świecie. Pisałem kilkanaście razy do ztm, że podwójny przystanek koło dworca głównego nie działa. Chyba ktoś nie ma kontaktu z ztm-em. Lepiej wytłumaczyć motorniczym jaką funkcję pełnią tego typu przystanki, a potem wdrażać ten system w innych miejscach. Mam dosyć tego kraju.

    • 2 1

    • to wyjeżdżaj nie narzekaj wiecznie niezadowoleni a wyjść wcześniej to nie łaska

      • 0 0

    • żaden motorniczy nie zatrzyma się jako drugi na podwójnym przystanku.

      Widocznie mają takie przykazy, nie dla ludzi.

      • 0 0

  • I zlikwidować to paskudne przejście podziemne na rzecz pasów (9)

    przyjezdni kibice pokazali co się robi z przejściami podziemnymi w normalnych krajach, mnóstwo ich szło górą bo nie przywykli do takiego komunistycznego badziewa, by ludzi w środku miasta wpuszczać pod ziemię. W Nowym Jorku są pasy na każdym skrzyżowaniu, ludzi i samochodów kilkadziesiąt razy więcej i żaden jaśniepan w golfie nie marudzi, że poczeka 2 minuty dłużej.

    • 41 95

    • Widac że nie masz samochodu

      przez centrum ciężko przejechać bo światła są co chwila.

      • 1 2

    • (2)

      Nie no pewnie, zróbmy krok w tył, bo w światowych metropoliach nie ma tuneli, więc trzeba zgapić - nie ważne że efektem będzie korek na pół miasta.

      • 12 5

      • W ciągu dnia gdy duży ruch ok, przez tunel (1)

        Ale na noc tunele powinny być zamykane. Po co przy małym ruchu wchodzić pod ziemię?

        • 2 2

        • Po to aby jakiś nocny kierowca cię nie zaliczył.

          O!

          • 2 0

    • im dluzej zyje tym bardziej doceniam komunistow. A ich najwiekszym osiagnieciem byla szybkosc pracy. W czasie w jakim w kapitalizmie zalatwia sie papiery, w PRLu konczono juz prace.

      • 4 2

    • auta pod ziemię przy okazji przebudowy Targów (1)

      Marnuje się mega okazję, aby pomyśleć perspektywicznie i przy okazji przebudowy Targów i zadaszenia terenów kolejowych schować pod ziemię główną arterię, na powierzchni wybudować węzeł tramwajowy i piękne piesze przedlużenie Traktu Królewskiego. Na tle wielkich inwestycji, jakie się w innych polskich miastach prowadzi, nie byłby to wcale pomysł science-fiction

      • 17 3

      • Tunel dla samochodów jest fanaberią. Bardzo kosztowną, likwidującą miasto na lata

        z efektem nieproporcjonalnym do niedogonień podczas budowy. Tunel dla samochodów jest bardzo rzadko uzasadniony. A już na pewno nie jest uzasadnieniem zgraja leniuchów, którzy po pijaku nie potrafią pokonać kilku stopni. Koszty budowy to nic w porównaniu ze stratami przedsiębiorców, które byłyby skutkiem ubocznym. A ile zawałów...

        • 5 9

    • Nie tunele są ok - poważnie, może na pierwszy rzut oka, co napiszę wyda się głupkowate, ale to też miejsce pracy na sporej liczby osób, mi osobiście nie przeszkadza taka forma rozwiązania, oczywiście część z tuneli w naszym mieście po pewnej godzinie staje się niebezpieczna, ale brak tuneli to nie jest narzędzie do walki z przestępczością.

      • 15 8

    • ale ile tam ludzi przechodzi. Korki i tak są tam ogromne a co dopiero jak będzie przejście na ulicy. Zwariowałaś chyba.

      • 34 12

  • (1)

    w koncu ktos pomyslal!:)

    • 40 5

    • z czym pomyślał ??? Na dowrcu mało jaki tramwaj zatrzymuje się podwójnie przeważnie czekają aż odjedzie pierwszy stojący na przystanku! Motorniczy nie ma obowiązku zatrzymywać się jako drugi.

      • 0 1

  • Komunikat do ZTM GDAŃSK (5)

    Zamiast robić zamęt ludziom w głowach wzięlibyście się do roboty.
    Najwięcej czasu i najwięcej skarg na prowadzących pojazdy są spowodowane sprzedażą waszych biletów.

    Dlaczego nie wykluczycie sprzedaży biletów w godzinach od 7 rano do 19 ?
    Postawiliście biletomaty po co żeby były atrakcją miasta bo mało ludzi z nich korzysta i są postawione w takich miejscach, że pasażer ma problem ze zdążeniem na tramwaj czy autobus.

    Wstyd dla takiej organizacji. Uświadomcie swoich pasażerów, że cały bałagan jaki jest w mieście to wasza wina.

    • 8 0

    • biletomaty wiecznie się zawieszają i kup w takiej sytaucji bilet! (1)

      • 2 1

      • a dzień wcześniej nie widziałeś że będziesz jechał do pracy lub lekarza no i kiosków w całym Gdańsku nie ma, miesięczne taki ta

        a dzień wcześniej nie widziałeś że będziesz jechał do pracy lub lekarza no i kiosków w całym Gdańsku nie ma, miesięczne taki tanie że dla mojego komfortu latania za biletem bym go kupiła ale to trzeba jeszcze czymś myśleć

        • 0 0

    • (1)

      A później będzie gadanie, że kierowca nie chciał sprzedać.
      Najlepiej jakby pasażerowie nauczyli się kupować bilety wcześniej w kiosku albo w automatach.
      A takie ustalenia to raczej Miasto decyduje a nie ZTM.

      • 0 1

      • na pętli Chełm nie ma biletomatu...nie na każdym przystanku o nim pomyśleli

        • 1 0

    • W dobie biletomatów i możliwości zakupu biletu przez komórkę, sprzedaż biletów u kierowcy powinna być CAŁKOWICIE ZLIKWIDOWANA!!!!!!!!! Kierowca to nie kiosk! Przez takich idiotów codziennie tracę czas jadać do pracy, bo komuś się zapomni kupić bilet i próbuje wcisnąć nieodliczoną kwotę kierowcy.

      • 3 1

  • Bardzo dobrze, ze robi sie cos dla mieszkancow. (7)

    Ale czy ZDiZwG nie moglby pozyczyc kasy od miasta Gdansk, wykonac wszystko co potrzebne i oddac im np za pol roku? Gdansk ma ponad miliard zl budzetu rocznie wiec pozyczka albo darowizna kilkudziesieciu tysiecy nie bylaby problemem przy takim budzecie. Tym bardziej, ze to centrum miasta.
    Myslal ktos o tym?

    • 70 12

    • Do wydłużonego czasu podróży tramwajem przyczynia się parę kwesti: (2)

      - za krótkie przystanki, czerwone światła, sprzedaż biletów przez motorniczego, bo biletomaty się notorycznie zacinają,kierowcy tarasujący skrzyżowania w czasie godzin szczytu

      • 2 0

      • Zwłaszcza na do Studzienki, tam to kierowcy notorycznie blokują torowisko.

        • 1 0

      • bo biletomaty się notorycznie zacinają

        bo miejscowe szympansy mówią tak: "to tu jest biletomat?" (autentyk z Dworca Gł.)

        • 0 0

    • w praktyce i tak nie dziala (1)

      np. na dworcu glownym.. zawsze czeka tramwajarz zamiast podjechac by mozna bylo sie przesiasc - takze pic na wode fotomontaz

      • 20 1

      • MIMI

        Albo stają dwa tramwaje i nie widać drugiego, albo motorniczy zamyka przed nosem drzwi osobom, które chcą się przesiąść i trzeba biec.

        • 2 0

    • (1)

      to nie jest kilkadziesiat tysiecy.... tylko znacznie wiecej, sama dokumentacja kosztuje wiecej

      • 2 1

      • Ile kosztuje papier? W Japonii jak trzeba coś zrobić, po prostu się to robi.

        Żadnych przeszkód. Jest perłą w koronie ludzkości. Dowodem na to, że biurokrację trzeba znieść.

        • 2 2

  • i co to da

    Ciekawe co to da jak na przystanku dworzec glówny czy tez Brama Oliwska jest przystanek dla dwóch tramwaji jednocześnie a i tak się dwa nie zatrzymują tylko czekają aż ten pierwszy odjedzie. Nawet raz miałam sytuacje ze motorniczy sie wydarł ze dlaczego wciskamy przycisk ze chcemy wejsc do tramwaju jak tramwaj z przodu jeszcze nie odjechał

    • 1 1

  • 6 (2)

    A moja dewiza jest taka: Widząc 6 z napisem Łostowice Świętokrzyska mówię dziękuje, postoje. PĘTLA ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA NIE LEŻY NA TERENIE DZIELNICY UJEŚCISKO-ŁOSTOWICE! NAWET W GABLOCIE JEST NAPISANE POD TĄ CUD NAZWĄ CHEŁM. JESTEM ZDANIA ŻE PĘTLA POWINNA SIĘ NAZYWAĆ ORUNIA GÓRNA!

    Tak na marginesie, nie mieszkam na Oruni, nawet mógłbym powiedzieć że jej nie cierpię, ale lubię jak mówi się prawdę. I tak jestem rownież zdania o zmianie nazwy Zajezdnia Wrzeszcz na Zajezdnia Strzyża o raz żądam racjonalnego podziału na dzielnicę. Zwłaszcza Południe. Czyli z dzielnic Chełm, Ujeścisko-Łostowice, Jasień, Orunia-Św. Wojciech-Lipce odpowiednio wyciągnąć i w racjonalny sposób niektóre połączyć. Widziałbym to tak: Orunia, Orunia Grn., Ujeścisko-Zachodnie (przemyska itp), Ujeścisko-Wschodnie (wilanowska), Zakoniczyn, Lipce-Maćkowy-Św. Wojciech, Łostowice, Szadółki-Kowale (os. Świętokrzyskie), Jasień, Chełm, Zabornia, Południe (os. Cztery Pory Roku, Moje Marzenie i te inne w okolicy)

    • 1 4

    • Mądrzejszy od Januszajtisa się znalazł...

      Ty myślisz, że ZTM w sprawie nazwy się nie konsultował?

      • 0 0

    • Wszystko super, ale po co tyle dzielnic

      Ten podział co jest obecnie jest wystarczający, nie ma co dzielić aż tak daleko, bo nagle się okaże, że dzielnica to kilka bloków na krzyż.

      Noi może się nie znam, ale nie wiem gdzie miałbym się znaleźć według twego podziału. Bo gdzie teraz dodać te mini osiedla z Porębskiego czy do Południa, Zakoniczynu, Łostowic czy też Szadółki-Kowale.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane