• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Lęborska - TAK!, ale którędy?

Michał Sielski
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Wszystkie warianty projektowanej Trasy Lęborskiej, mającej połączyć Trójmiasto z Lęborkiem zostały oprotestowane. Niemal wszyscy zgadzają się jednak, że dla dalszego rozwoju województwa nowa droga jest niezbędna, ale jakoś nikt nie chce mieszkać w jej pobliżu.



Materiał poświęcony Trasie Kaszubskiej
wyemitowany w TVP Gdańsk.



Trasa Lęborska ma ograniczyć ilość samochodów, które przejeżdżają przez Rumię, Redę i Wejherowo, w drodze do Trójmiasta. Plany budowy tej drogi nakreślono jeszcze w latach 70., ale sprawa odżyła, kiedy szybką budowę trasy obiecał premier Donald Tusk. Budowa zacznie się w 2010 roku, odcinek do Lęborka będzie gotowy w 2012 roku, a do Słupska rok później.

Decyzję o przebiegu drogi podejmie w Warszawie Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Ma to zrobić na przełomie marca i kwietnia. - Nikt nie będzie się mógł od niej odwołać, będzie ostateczna i niepodważalna - podkreśla Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spośród wielu wariantów i ich mutacji, które powstawały w czasie burzliwych konsultacji społecznych pozostały już tylko trzy. Pod uwagę nie będzie brany m. in. ten, który przewidywał przedłużenie Trasy Lęborskiej nawet do Straszyna.

Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy  Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy
Budowa drogi budzi takie kontrowersje, że GDDKiA stworzyła nawet poświęconą tej inwestycji stronę internetową

Wszystkie warianty przebiegu drogi zostały już oprotestowane. Konsultacje społeczne, organizowane przez GDDKiA na terenie zainteresowanych gmin, zamieniały się w festiwal oskarżeń i zarzutów. Zebrano kilka tysięcy podpisów pod petycjami o zmianę przebiegu trasy. Wszystko przez to, że pierwotnie istniał tylko jeden wariant jej przeprowadzenia. Miała ona łączyć się z trójmiejską obwodnicą na wysokości dzielnicy Osowa, której mieszkańcy nie chcieli jednak o tym słyszeć. Innych opcji drogi wcześniej jednak nie było.

- Ludzie kupili działki, wybudowali sobie domy i mieli nadzieję, że będą mieszkać z daleka od ruchu, hałasu i spalin. Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie? Czujemy się po prostu oszukani - mówi Andrzej Bolesławski , który przed dwoma tygodniami zamieszkał w Bojanie. - Działkę kupiłem przed czterema laty, gdy Trasa Kaszubska była nieprawdopodobna, a już zmiany jej przebiegu były czystą futurologią - denerwuje się nowy mieszkaniec Bojana. W okolicach tej miejscowości przechodzić miał właśnie wariant północny, kończący się w Wielkim Kacku.

Który wariant Trasy Lęborskiej jest najlepszy dla Trójmiasta?

Wariant oznaczony literą A ma małe szanse na realizację. Gdyby zwyciężył ten przebieg trasy, wielu kierowców zjeżdżających z Trasy Lęborskiej nadal jechałoby w stronę Gdańska obwodnicą. Poza tym jego realizacja wymagałaby największej ilości wyburzeń. Przeciwko jego realizacji protestowali mieszkańcy gminy Szemud. Zaproponowali oni, by trasa jeszcze przed Szemudem skręcała na południe, przebiegając m.in. przez tereny Czeczewa i Barniewic a następnie łączyła się z obwodnicą na nowym, rozbudowanym węźle w Owczarni. Będzie on miał całkowicie zmienioną charakterystykę i wielkość, w przyszłości ma on rozciągać się na długości niemal 1 km. To wariant B.

Wariant C z kolei zakłada przebieg Trasy Lęborskiej w okolicach lotniska i połączenie jej z obwodnicą na wysokości ul. Słowackiego, na węźle Matarnia. Ten węzeł trzeba by całkowicie przebudować. Podobnie jak pobliskie ulice, bo ul. Budowlanych miałaby w tym wypadku całkiem inny przebieg - łączyłaby się z ul. Słowackiego po drugiej stronie obwodnicy. To rozwiązanie nie podoba się również władzom lotniska. Jest też jeszcze jeden słaby punkt tego rozwiązania: większość kierowców jadących do Gdańska, wybrałoby oczywiście ul. Słowackiego, która już teraz jest zakorkowana. Mieszkańcy Matarni także się zorganizowali, zaczęli protestować, założyli stronę internetową, gdzie umieszczają wszystkie nowe informacje dotyczące przebiegu drogi.

Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska

Wariant przez Osowę ma nikłe szanse na realizację także z powodów środowiskowych. Część trasy przechodzi przez otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a dyrektywa unijna wyraźnie stanowi, że jeśli jest możliwość ominięcia terenów chronionych, drogę trzeba poprowadzić inną trasą. Z kolei połączenie Trasy Lęborskiej z obwodnicą na wysokości Wielkiego Kacka może spowodować zmniejszenie jej przepustowości na najdłuższym odcinku.

Drogowcy z Gdańska przyznają, że najlepszym rozwiązaniem z ich punktu widzenia byłoby zbudowanie wariantu przez Owczarnię. - Oceniamy go jako optymalny. Tym bardziej, że jest techniczna możliwość poszerzenia obwodnicy pomiędzy węzłami Matarnia i Osowa do trzech pasów w obu kierunkach - mówił jeszcze w grudniu wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek . Wtedy ruch samochodów zjeżdżających z obwodnicy mógłby rozłożyć się równomiernie. Wariant "B" jest też najłatwiejszy technicznie i przez to najtańszy.

Tłoczno na obwodnicy

Według badań GDDKiA obecnie obwodnicą przejeżdża średnio 45 tys. samochodów na dobę. W ciągu najbliższych 25 lat ta liczba ma wzrosnąć do 100 tys. aut na dobę. Przewidywania dotyczące Trasy Lęborskiej mówią o 15 tys. samochodów na dobę oraz 35-40 tys. po dwudziestu latach. Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki.

Opinie (249) 7 zablokowanych

  • A może by tak jednak do Straszyna (4)

    do połączenia z Obwodnicą Południową? To byłoby naprawdę OPTYMALNY wariant. Z nitką na Słowackiego / Owczarnię jako ruch docelowy do Trójmiasta.

    • 7 5

    • Straszyn dobry tylko dla tranzytu,

      ktory bedzie maly w porownaniu ruchu do 3miasta, wiec odpada.
      Swoja droga z czasem powstanie dobra droga (S?) Gdynia Zukowo i pewnie lacznik z Zukowa do Straszyna (tzw duza obwodnica) wiec tranzyt i tak bedzie mogl ominac nasza obecna obwodnice.

      • 1 0

    • (2)

      Gdzie Straszyn a gdzie Trójmiasto? To połączenie ma być optymalne dla całego Trójmiasta. Tą trasą nie będą tylko przyjeżdżać ale rownież wyjeżdżać, więc bez sensu będzie mieszkańcom np. Gdyni zaiwaniać do Straszyna żeby się doczołgać do Lęborka.

      • 3 2

      • "Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska"

        jw

        • 0 1

      • dokładnie

        • 0 2

  • :)

    Głosy oburzonych ludzi przypominają hipokrytów, którzy kupują domy przy lotniskach mając nadzieję, że ruch drogowy nie wzrośnie. "Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie?" Ma panie kolego ogromne znaczenie, boś kiep i idiota, żeś nie sprawdził, a teraz narzekasz. Sam siebie zrobiłeś w jajo, to siedź i nie marudź.

    • 1 5

  • nazwy wariantów a literki (1)

    wariant B to wariant przez Owczarnię. Natomiast wariant "przez Osowę" jaką ma literkę? Autor raz używa literek, a raz nazw dzielnic. Nie widze przez to jednoznaczności. A może artukuł jest jednoznaczny, ale ja jeszcze się nie obudziłem:))

    • 15 3

    • Wariant przez Osowa nie jest rozpatrywany,

      wiec nie ma literki

      • 1 0

  • inwestycja jest super prowadzona

    Ludzie nic nie wiedzą. Projektanci nic nie wiedzą. Urzędnicy nic nie wiedzą. GDDKiA nie obchodzi jak się będzie dojeżdżać do węzłów TL. Sielanka. Co zrobić? Zaorać i wziąć się do rzetelnych analiz!

    • 6 0

  • prawda jest taka:

    - przyszedł prikaz,
    - owczarnia dla twardogłowych planistów jest najtańsza i co z tego że przynosi jak najwięcej minusów, myśla sobie: kij z tym
    - drogę trza zbudować, bo kasa unijna przejdzie koło nosa.

    • 4 1

  • Do redaktorów

    Wykrzykniki, kropki i znaki zapytania stawia się TUŻ ZA wyrazem kończącym zdanie. Nie robimy spacji w tym miejscu, jak to często widać u internetowych analfabetów. Poprawcie to, proszę.

    • 2 1

  • W milionowej aglomeracji nie ma wzmianki o budowie metra z kilku powodów:
    - Trójmiasto nie stoi na skale, budowa w takim gruncie byłaby niewyobrażalnie droga.
    - Jedyna sensowna i możliwa do zbudowania linia metra ma już swój odpowiednik na powierzchni i nazywa się SKM. Nowoczesne systemy pozwolą zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów a razem z nowym taborem będzie to ułamek kosztów budowy metra przy porównywalnej efektywności.
    - Metro nawet gdyby powstało to i tak nie rozwiązało by narastającego ruchu wschód-zachód. Ruch północ-południe może spokojnie być obsłużony przez SKM w przyszłości (spacer-pociąg-spacer to sposób na większość dojazdów do pracy na dolnym tarasie) po usprawnieniach.

    • 0 0

  • (2)

    Nie zawracajcie dupy i nie opowiadajcie głupot trasa ma BYĆ i basta

    • 3 6

    • (1)

      Najlepszy byłby jednak tunel. I to z bezpośrednim dojazdem do aquaparku w Brzeźnie i do Baltic Arena.

      • 2 0

      • metro, to jest przyszłość

        • 0 1

  • Człowiek ciagle się uczy:))

    zastanawiałem się co się kryje za tym szumem medialnym odnośnie wariantów Trasy Kaszubskiej. No i wyszło szydło z worka.
    Zamiast trzeciego pasa obwodnicy. Dwaj starsi panowie architekci z Gdańska na wniosek właściciela też z tego grodu, choć mieszkającego obecnie w Niemczech wraz z GDDKiA przesunęli granicę zabudowy o 20 metrów pod osłoną nocy zbliżając się do obwodnicy od strony gdyńskiej Dąbrowy. Tak, aby można było wcisnąć tam czteropiętrowy hotel-motel powiększony o odpowiednie zaplecze dla TIR-ów. Gdynia żądała ekranów akustycznych i innych wymogów jakie tam powinny być zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania - no to huzia na Józia.
    A że stocznia pada należało znaleźć pilnie jakąś nakrywkę w postaci zapotrzebowanie na coś sensacyjnego w Gdyni.

    • 0 0

  • Za pięć latek pięknie jadę sobie z Lęborka, dojeżdżam do obwodnicy... (1)

    ...i teraz zadanie: Jeżeli zawrócę to o ile szybciej dojadę z powrotem do Lęborka, niż gdybym jednak chciał dojechać do Gdańska?

    • 28 5

    • a za... 15 latek będziesz chodził w masce jak w Japoni

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane