• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Lęborska - TAK!, ale którędy?

Michał Sielski
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Wszystkie warianty projektowanej Trasy Lęborskiej, mającej połączyć Trójmiasto z Lęborkiem zostały oprotestowane. Niemal wszyscy zgadzają się jednak, że dla dalszego rozwoju województwa nowa droga jest niezbędna, ale jakoś nikt nie chce mieszkać w jej pobliżu.



Materiał poświęcony Trasie Kaszubskiej
wyemitowany w TVP Gdańsk.



Trasa Lęborska ma ograniczyć ilość samochodów, które przejeżdżają przez Rumię, Redę i Wejherowo, w drodze do Trójmiasta. Plany budowy tej drogi nakreślono jeszcze w latach 70., ale sprawa odżyła, kiedy szybką budowę trasy obiecał premier Donald Tusk. Budowa zacznie się w 2010 roku, odcinek do Lęborka będzie gotowy w 2012 roku, a do Słupska rok później.

Decyzję o przebiegu drogi podejmie w Warszawie Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Ma to zrobić na przełomie marca i kwietnia. - Nikt nie będzie się mógł od niej odwołać, będzie ostateczna i niepodważalna - podkreśla Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spośród wielu wariantów i ich mutacji, które powstawały w czasie burzliwych konsultacji społecznych pozostały już tylko trzy. Pod uwagę nie będzie brany m. in. ten, który przewidywał przedłużenie Trasy Lęborskiej nawet do Straszyna.

Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy  Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy
Budowa drogi budzi takie kontrowersje, że GDDKiA stworzyła nawet poświęconą tej inwestycji stronę internetową

Wszystkie warianty przebiegu drogi zostały już oprotestowane. Konsultacje społeczne, organizowane przez GDDKiA na terenie zainteresowanych gmin, zamieniały się w festiwal oskarżeń i zarzutów. Zebrano kilka tysięcy podpisów pod petycjami o zmianę przebiegu trasy. Wszystko przez to, że pierwotnie istniał tylko jeden wariant jej przeprowadzenia. Miała ona łączyć się z trójmiejską obwodnicą na wysokości dzielnicy Osowa, której mieszkańcy nie chcieli jednak o tym słyszeć. Innych opcji drogi wcześniej jednak nie było.

- Ludzie kupili działki, wybudowali sobie domy i mieli nadzieję, że będą mieszkać z daleka od ruchu, hałasu i spalin. Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie? Czujemy się po prostu oszukani - mówi Andrzej Bolesławski , który przed dwoma tygodniami zamieszkał w Bojanie. - Działkę kupiłem przed czterema laty, gdy Trasa Kaszubska była nieprawdopodobna, a już zmiany jej przebiegu były czystą futurologią - denerwuje się nowy mieszkaniec Bojana. W okolicach tej miejscowości przechodzić miał właśnie wariant północny, kończący się w Wielkim Kacku.

Który wariant Trasy Lęborskiej jest najlepszy dla Trójmiasta?

Wariant oznaczony literą A ma małe szanse na realizację. Gdyby zwyciężył ten przebieg trasy, wielu kierowców zjeżdżających z Trasy Lęborskiej nadal jechałoby w stronę Gdańska obwodnicą. Poza tym jego realizacja wymagałaby największej ilości wyburzeń. Przeciwko jego realizacji protestowali mieszkańcy gminy Szemud. Zaproponowali oni, by trasa jeszcze przed Szemudem skręcała na południe, przebiegając m.in. przez tereny Czeczewa i Barniewic a następnie łączyła się z obwodnicą na nowym, rozbudowanym węźle w Owczarni. Będzie on miał całkowicie zmienioną charakterystykę i wielkość, w przyszłości ma on rozciągać się na długości niemal 1 km. To wariant B.

Wariant C z kolei zakłada przebieg Trasy Lęborskiej w okolicach lotniska i połączenie jej z obwodnicą na wysokości ul. Słowackiego, na węźle Matarnia. Ten węzeł trzeba by całkowicie przebudować. Podobnie jak pobliskie ulice, bo ul. Budowlanych miałaby w tym wypadku całkiem inny przebieg - łączyłaby się z ul. Słowackiego po drugiej stronie obwodnicy. To rozwiązanie nie podoba się również władzom lotniska. Jest też jeszcze jeden słaby punkt tego rozwiązania: większość kierowców jadących do Gdańska, wybrałoby oczywiście ul. Słowackiego, która już teraz jest zakorkowana. Mieszkańcy Matarni także się zorganizowali, zaczęli protestować, założyli stronę internetową, gdzie umieszczają wszystkie nowe informacje dotyczące przebiegu drogi.

Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska

Wariant przez Osowę ma nikłe szanse na realizację także z powodów środowiskowych. Część trasy przechodzi przez otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a dyrektywa unijna wyraźnie stanowi, że jeśli jest możliwość ominięcia terenów chronionych, drogę trzeba poprowadzić inną trasą. Z kolei połączenie Trasy Lęborskiej z obwodnicą na wysokości Wielkiego Kacka może spowodować zmniejszenie jej przepustowości na najdłuższym odcinku.

Drogowcy z Gdańska przyznają, że najlepszym rozwiązaniem z ich punktu widzenia byłoby zbudowanie wariantu przez Owczarnię. - Oceniamy go jako optymalny. Tym bardziej, że jest techniczna możliwość poszerzenia obwodnicy pomiędzy węzłami Matarnia i Osowa do trzech pasów w obu kierunkach - mówił jeszcze w grudniu wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek . Wtedy ruch samochodów zjeżdżających z obwodnicy mógłby rozłożyć się równomiernie. Wariant "B" jest też najłatwiejszy technicznie i przez to najtańszy.

Tłoczno na obwodnicy

Według badań GDDKiA obecnie obwodnicą przejeżdża średnio 45 tys. samochodów na dobę. W ciągu najbliższych 25 lat ta liczba ma wzrosnąć do 100 tys. aut na dobę. Przewidywania dotyczące Trasy Lęborskiej mówią o 15 tys. samochodów na dobę oraz 35-40 tys. po dwudziestu latach. Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki.

Opinie (249) 7 zablokowanych

  • liberum

    liberum veto już raz doprowadziło do upadku Polski, te protesty szkodzą Polsce

    • 4 3

  • Owczarnia, wszystko na to wskazuje że tak będzie. (1)

    Tak naprawde to niewielu mieszkańców Osowej protestuje, większość nie może doczekać sie budowy tej drogi.
    Owczarnia bez złośliwości jest najlepsza.....zacznijmy budowe tych dróg bo sie zakorkujemy.

    • 2 6

    • miłej jazdy

      zakorkujecie się po wybudowaniu tej drogi...Przy TL powstaną nowe osiedla, fabryki , centra handlowe (tak jak to było z Obwodnicą) i ten cały ruch plus tranzyt wleje się do środka Trójmiasta.... Powodzenia nasi bezkarni i swawolni mędrcy.

      • 2 0

  • Też myślę że wygra wariant Owczarnia.

    Spójrzmy na wariant C i D - gdyby go zrealizowano to ruch z trasy Lęborskiej przecinałby obwodnicę zamiast się do niej dołączyć. A tak to praktycznie cały ruch z Trasy Lęborskiej będzie musiał się włączyć w ruch na obwodnicy - a prognozy ruchu na najbliższe lata są znane.

    Warianty C i D są zwyczajnie za dobre żeby mogły wygrać.

    A tak przy okazji: jak miasto wyobraża sobie przyrost ruchu na obwodnicy bez tępienia jeżdżących tą drogą piratów? Bo ja tego nie widzę. Bez utemperowania oszołomów poziom niebezpieczeństwa będzie rósł z kwadratem wzrostu ruchu na obwodnicy.

    • 2 3

  • w Owczarni jest pusty wezeł , most, zjazdy

    inne sa obciazone , zatem tam winien byc wjazd . B jest optimum wykorzystujac Meteorytowa.

    • 2 4

  • skansen Trojmiasto

    Proponuje by protestujacy utworzyli z dzielnic przy Obwodnicy skansen - taki sam jak we Wdzydzach- blotniste drozki, koniki, troche pastwisk..

    • 2 2

  • C jak najkrócej jechać obwodową

    Przecież tam jest osiedle Osowa-miasto Osowa i jeszcze im dokładać trasę lęborską już jest obwodowa

    • 0 0

  • TRASA LEBORSKA - NIE

    Trasa lęborska miała być rekompensatą dla mieszkańców Słupska za traczę antyrakietową , slkoro jej nie bedzie to po co ta trasa?
    Dużo jeżdzę słuzbowo po drogach Polski Północnej i poza okresem -wakacji ruch na drogach Słupsk- Trójmiastoi trasie warszawskiej jest niewielki !, a przecież przezywamy kryzys ( jak głeboki bedzie to jeszcze nie wiemy i de facto na naszych oczach gaśnie gwiazda Ameryki ( i wraz z nia nasza cywilizacja) , więc wielkiego rozwoju już nie będzie i po co niszczyć przyrodę dla nowej drogi ???

    • 3 0

  • a trasa A-1 ma byc rekompensata dla Zakopanego za spadek liczby oscypkow

    Panie Greg , z calym szacunkiem ale bzdury Pan pisze. Ta trasa juz za Hitlera byla planowana- korytarz Gdanski- połączy Berlin z Gdańskiem, to szansa dla cełego Pomorza.

    • 1 0

  • Do Wujka

    Panie Wujek, pomyliły się Panu drogi...Berlinka miała mieć inny przebieg... Berlinka nie ma uzasadnienia ekonomicznego, jak dziś stwierdzono na debacie dotyczącej zmiany planów zagospodarowania przestrzennego.To Pan pisze bzdury.A "obiecankę "premiera potwierdza Ministerstwo Infrastruktury.Można znaleźć w internecie tekst listu.Ale cóż...

    • 0 0

  • To artykuł z zeszłego roku?

    Informacje stare.Mapa sprzed roku...O co chodziło redaktorom?
    Pytanie:Czy warto dla tak małego natężenia ruchu budować taką drogę(2xpo 3 pasy plus serwisówki)?Jednopasmową DK20(Żukowo-Chwaszczyno) tylko dostosowano do wymogów unijnych poszerzając ją trochę, chociaż natężenie ruchu na niej wynosi ok.20tyś/dobę( w 215 roku może wynosić ok.30 tyś.).O co w tym wszystkim chodzi???
    A jeśli już to tylko wariant północny miał sens.Z Chwaszczyna trasa biegłaby do Gdyni ale tylko łącznikiem( dla tych, co do Gdyni), natomiast ruch tranzytowy skręcałby na nową 20-stkę w kierunku Straszyna.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane