• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego: zobacz już dziś, jak pojedziesz za cztery lata

Maciej Naskręt
23 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak będzie wyglądała Trasa Słowackiego.


Trasa Słowackiego w Gdańsku będzie budowana do roku 2014. Tylko na Portalu Trojmiasto.pl już dziś możesz zobaczyć, jak zmieni się miasto po wybudowaniu 10-kilometrowej drogi z lotniska do gdańskiego portu.



Czy w miastach powinny powstawać dwujezdniowe i wielopasmowe arterie?

Budowa Trasy Słowackiego to jedno z największych przedsięwzięć drogowych w historii Gdańska. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,29 mld zł. Kwota ta stanowi ok. 60 proc. rocznych dochodów miasta. Drogowe przedsięwzięcie dofinansuje Unia Europejska, która zwróci 37 proc. kosztów.

Budowę Trasy Słowackiego miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 podzieliła na cztery zadania - ich szczegółowy opis w ramce poniżej. Na każde z nich został ogłoszony w lipcu przetarg ograniczony. Jeszcze w sierpniu zakończy się I etap przetargów - wtedy poznamy firmy, które mają ochotę budować poszczególne fragmenty Trasy.

- Kryterium wyboru wykonawcy stanowi w 90 proc. cena i w 10 proc. termin wykonania inwestycji - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Pod koniec lipca tego roku spółka GIKE 2012 rozstrzygnęła przetarg na wyburzenia budynków, znajdujących się w świetle nowej Trasy Słowackiego. Wygrała spółka budowlana z Luzina - Wakoz. Za rozebranie m.in. 12 budynków mieszkalnych i 28 obiektów budowlanych zaproponowała kwotę 608 tys. zł. Teren pod budowę nowej trasy ma być uporządkowany do połowy przyszłego roku.

Już wiadomo, że drogowcy nie zdążą z budową całej Trasy Słowackiego na Euro 2012, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w przyszłym roku. Zakończenie budowy nastąpi po 2014 r. Wtedy zostanie otwarty tunel dla aut pod Martwą Wisłą - ostatni element Trasy Słowackiego.

Poważny problem tuż po realizacji czterech zadań drogowych przez GIKE 2012 będzie generować brak łącznika drogowego między Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, a ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Przez to kierowcy pojadą w kierunku PGE Areny Gdańsk wąskim gardłem - jednopasmową ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Na rozwiązanie tego utrudnienia będzie trzeba poczekać, bowiem inwestycja - realizacja dalszego ciągu ul. Nowej Kościuszki - nie znajduje się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta Gdańska - nie ma zagwarantowanego finansowania.

Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych. Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych.
Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz. Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz.
Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk. Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk.
Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel. Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel.
Plan budowy Trasy Słowackiego:

Zadanie 1 - odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych (tzw. odcinek lotniskowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,8 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżki rowerowe.

Zadanie 2 - odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej (tzw. odcinek środkowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 3,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 3 tunele dla pieszych, chodniki, ścieżki rowerowe, estakada i wiadukt nad torami kolejowymi.

Zadanie 3 - odcinek od al. Gen. J. Hallera do węzła na ul. Marynarki Polskiej.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 2 wiadukty nad torami kolejowymi.

Zadanie 4 - odcinek od węzła na ul. Marynarki Polskiej do Węzła na ul. Ku Ujściu.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2014
- długość odcinka - 2,4 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, tunel drogowy pod Martwą Wisłą.

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • 2014...hmmm (3)

    to wspaniała informacja... przy okazji zdążymy przed turniejem Euro dokończyć wiele innych inwestycji. UEFA i Platini mieli świetny pomysł z przełożeniem zawodów.

    • 13 1

    • Przestancie z tym Euro 2012. (1)

      Inwestycje drogowe są potrzebne nam , naszym dzieciom i wnukom .
      Co mnie obchodzą pijani kibole z Niemiec co przyjadą na dwa mecze
      wypiją piwa i pośpią na trawnikach.
      Co mnie obchodzi mafia pt UEFA czy FIFA,
      która zgarnie wszystkie dochody z Euro
      pozostawiając nam akcyzę z piwa / patrz wyzej /

      • 11 0

      • Inwestycje drogowe potrzebne są nam, nasze wnuki będą się zarykiwały ze śmiechu słysząc, że poruszaliśmy się wszędzie po jednej osobie w tonowych pojazdach i płakaliśmy kiedy trzeba było przejść więcej niż 200 metrów.

        • 7 0

    • w 2014 też będą wybory więc wszystko ok :)

      • 2 1

  • Ludzie kochani

    Obudżcie się, za chwile wybory samorządowe. Zachowajcie dystans do tych obietnic,

    • 19 3

  • wąskie gardło?

    odcinek 2 nie łączy się z odcinkiem 3

    • 13 0

  • miało być pięknie a wyszło jak zwykle,obciach na Euro 2012 z przejazden z lotniska do (1)

    stadionu w Letnicy,po 3 latch od wyboru zaczną coś robić,czy nie za pózno p.prez. Adamowicz,wybory juz niedługo?

    • 20 2

    • Co ma do tego Euro 2012?

      Niech walą na piechotę .

      • 0 1

  • TO TYLKO DZIAŁANIE JEDNOKIERUNKOWE A CO Z POŁUDNIOWYM TARASEM GDAŃSKA? (3)

    Oczywiście Euro2012 jest priorytetowe a co dalej z"wiejska " drogą Małomiejską
    bez chodnków bez możliwosci dojadzu do Sródmiescia w czasie krotszym niż godzina Panie Prezydencie Nasz Gospodarzu chyba juz pora oddac ster w rece ktore potrafią zadziałać wielokierunkowo!!!!!!Tramwajem nie chcemy dojeżdżać tylko do TESCO!!!!

    • 21 2

    • tramwaj powinien jechać prosto (2)

      Gdzie Nowa Sikorskiego i tramwaj w kierunku na Orunię Górną?

      • 5 0

      • tramwaje w korku (1)

        Racja, tyle że... nowe linie tramwajowe (Morena, Ujeścisko, ewentualna Orunia) kompletnie zakorkują centrum miasta. Tory na Hucisku mają swoją, niezbyt dużą przepustowość. Skrót przez 3 Maja załatwiłby częściowo sprawę, ale to wymaga przebudowania skrzyżowania z AK (wiadukt dla tramwaju). Realnie patrząc - zanosi się na to?

        • 1 0

        • Nie można mówić, że tramwaje zakorkują miasto. Przecież cześć ludzi przesiądzie się z samochodów do tramwajów, więc będzie można przeprogramować światła tak żeby tramwaje były bardziej uprzywilejowane. Jeśli mimo wszystko ludzie się nie odkleją od samochodów no to już ich problem.

          • 1 0

  • Wstyd i hańba

    Po pierwsze ta droga buduje się już od wielu lat ale wirtualnie, dzisiaj tworzą się tam gigantyczne korki, a co będzie jeśli dorzucimy powiedzmy 20 tys aut?? Portal Trójmiasto jest propagandową tubą urzędującego prezydenta bo co rusz oglądamy animacje czegoś czego długo nie będzie!!!

    • 23 3

  • Dzień bez propagandy = dzień stracony

    • 19 3

  • Sprawa jest nadwyczaj prosta (1)

    benzyna jest za tania, albo mamy za dużo pieniędzy.
    Rodzice 500 metrów odwożący dzieci pod drzwi szkoły,
    wierni co 300 metrów pokonują do kościoła
    samochodem. Do kiosku po gazetę też autem.

    • 24 2

    • Zgadzam się, litr benzyny mógłby kosztować i 7zł a ludzie nie zmieniliby przyzwyczajeń.

      ps. Z tym kościołem to masakra, wczoraj u mnie w parafii podczas mszy to chyba wszyscy szli prosto do konfesjonału mówić "no wie ksiądz, zaparkowałem jak kretyn na trawniczku no ale przecież na piechotę bym szedł dobre 8 minut więc jestem usprawiedliwiony, prawda?"

      • 11 0

  • Trzymam kciuki za realizację inwestycji !!!

    Trójmiasto "rośnie" ludziom żyje się coraz lepiej i wygodniej. Kto tego nie widzi niech pomyśli co może zrobić pozytywnego dla Gdańska,Gdyni i Sopotu. Pozdrawiam

    • 3 8

  • To żart? (1)

    Chciałbym skomentować brak łącznika: To nie jest brak łącznika, bo takie nazewnictwo sugerowałoby, że wystarczy coś połączyć i będzie ok. A tu mamy do czynienia z dwiema różnymi trasami! Przecież w tej sytuacji budowa zadania nr 3 to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Człowiek by się spodziewał że po 40 latach planowania można coś dopiąć do końca, a tu taki bubel. Przecież nie powstanie żadne sensowne połączenie a pieniędzy pójdzie tyle, że stadion wyda się być gratisem... no nie rozumiem.

    Nie chcę się wpisywać z powszechne marudzenie, ale do jasnej jest przecież różnica między "nie ma dość pieniędzy żeby budować wszystko jednocześnie" a "planujemy 40 lat i wreszcie ruszamy, ale będzie o kant dupy bo nie będzie środkowego odcinka".

    • 21 5

    • nie pisz po ćpaniu

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane