• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego: 2,7 km drogi za 184 mln zł i w nieco ponad 17 miesięcy?

Maciej Naskręt
11 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Odcinek od ul. Ku Ujściu do terminala promowego Westereplatte remontowany już przez firmę Skanska.



Znamy wykonawców, którzy chcą wybudować odcinek Trasy Sucharskiego między mostem wantowym a ul. Ku Ujściu w Gdańsku. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Skanska, która za wykonanie zadania w terminie 17 i pół miesiąca chce 184 mln zł.



W poniedziałek poznaliśmy oferty na budowę odcinka Trasy Sucharskiego między węzłami Ku Ujściu i Wosia Budzysza. W poniedziałek poznaliśmy oferty na budowę odcinka Trasy Sucharskiego między węzłami Ku Ujściu i Wosia Budzysza.
W miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto w poniedziałek koperty z ofertami na budowę 2,7-kilometrowego odcinka Trasy Sucharskiego. Dwujezdniowa droga ma powstać między ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Przeróbce a ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

GIK szacował koszt budowy tego odcinka na 292,5 mln zł. Tymczasem najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Skanska, która za wykonanie zadania w terminie 17 i pół miesiąca chce ok. 184,4 mln zł. Miasto zaoszczędzi więc na tej inwestycji ponad 100 mln zł. O wyborze oferty decyduje w 90 proc. cena i w 10 proc. termin wykonania.

- Jeśli nie będzie odwołań, inwestycja ruszy w maju tego roku. Prace powinny skończyć się pod koniec 2012 r. - wyjaśnia Iwona Żygowska, wiceprezes zarządu GIK.

Projekt zakłada budowę dwóch nowych jezdni rozdzielonych pasem zieleni. Każda będzie liczyła po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5.

Ponadto, inwestycja przewiduje budowę dwóch węzłów: Wosia Budzysza i Ku Ujściu. Drogowcy wybudują m.in. cztery wiadukty, kanalizację telekomunikacyjną systemu inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, odwodnienie jezdni.

Na Trasie Sucharskiego trwają już prace budowlane. Aktualnie budowany jest odcinek drogi miedzy ul. Ku Ujściu a terminalem portowym Westerplatte. Wykonawcą jest też firma Skanska, która zobowiązała się przebudować 3-kilometrową jezdnię do końca czerwca i za 9 mln zł.

Wciąż trwa przetarg na budowę pierwszego odcinka Trasy Sucharskiego, który połączy drogi na moście wantowym z Południową Obwodnicą Gdańska. Jego wyniki poznamy już w maju.

Budowa całej Trasy Sucharskiego będzie kosztować miasto ok. 660 mln zł. 40 proc. wydatków zwróci Unia Europejska. Wszystkie trzy odcinki Trasy Sucharskiego będą gotowe najwcześniej w 2013 r.

Firma Budimex złożyła też najkorzystniejsza ofertę na budowę Drogi Zielonej pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera. Jest to jeden z czterech fragmentów Trasy Słowackiego. Za budowę nieco ponad 2-kilometrowego odcinka drogi w terminie 16 miesięcy zażądała od miasta ok. 135 mln zł.

Po raz kolejny prezentujemy wizualizację przebiegu Trasy Sucharskiego.



Oferty złożone w przetargu na budowę Trasy Sucharskiego na odcinku od ul. Wosia Budzysza do ul. Ku Ujściu.

1. Konsorcjum firm: Shanghai Urban Construction (Group) Corporation, Most Sp. z o.o.; Cena ofertowa: 199,2 mln, Termin wykonania: 24 miesiące;
2. Konsorcjum firm: FCC Construccion S.A., Wakoz Sp. z o.o., Cena ofertowa: 268,9 mln zł, Termin wykonania: 22 miesiące;
3. Konsorcjum firm: Warbud S.A., Eurovia Polska S.A.; Eurovia CS; Cena ofertowa: 272,8 mln zł Termin wykonania: 22 miesiące;
4 BILFINGER BERGER S.A.; Cena ofertowa: ok. 249,6 mln zł Termin wykonania: 24 miesiące;
5. Konsorcjum firm: Erbud S.A., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty Łódź S.A.; Firma MTM S.A.; Cena ofertowa: ok. 275,6 mln zł Termin wykonania: 24 miesiące;
6. Polimex Mostostal S.A.; Cena ofertowa: ok. 271,4 mln zł Termin wykonania: 18 miesięcy;
7. Budimex S.A.; Cena ofertowa: ok. 194,6 mln zł Termin wykonania: 18 miesięcy;
8. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A.; Acciona Infraestructuras S.A.; Cena ofertowa:ok. 233,7 mln zł Termin wykonania: 23 miesiące;
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Strabag AG; Cena ofertowa: ok. 218,4 mln zł Termin wykonania: 19 miesięcy;
10. Skanska S.A.; Cena ofertowa: ok. 184,4 mln zł. Termin wykonania: 17 miesięcy i 15 dni;
11. Konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A.; Cena ofertowa: ok. 263,4 mln zł Termin wykonania: 18 miesięcy;

Opinie (167) 9 zablokowanych

  • Wychodzi 68,3 tys. zł za każdy metr bieżący drogi (1)

    taki rachunek, nie potrafię sobie wyobrazić co tyle kosztuje przy takiej inwestycji.

    Pozdrawiam

    • 17 7

    • Myślę że gdyby to były prostoliniowe odciki drogi, koszt byłby znacznie mniejszy.
      A tutaj estakady, infrastruktura....
      Ale i tak koszt z lekka przygina kolana. Dziwi tylko różnica w ofertach, rzędu 100 milionów. To nie jest normalne.

      • 5 2

  • 187 mln ?! (1)

    Czy to nie troche za drogo jak na 3 kilometrową trasę?
    Nawet w dalszej części artykułu jest napisane że Skanska już buduje inne 3 kilometry trasy Sucharskiego za 9 mln.
    Czym będą się różnić te odcinki że prawie 30 razy droższa będzie budowa tego odcinku?

    • 2 7

    • tym się różnią:

      Odcinek Węzeł Ku Ujściu – Terminal Promowy Westerplatte
      Zakres zadania obejmuje realizację między innymi :
      -Wzmocnienie istniejącej nawierzchni bez robót rozbiórkowych, poprzez wykonanie warstwy wyrównawczej z kruszywa łamanego na istniejącej konstrukcji i wbudowaniu nowych warstw asfaltowych;
      -Adaptację istniejącego chodnika (położonego po zach. stronie jezdni), który przebiega od km 0+000 do km 2+650. Na odcinku (rejon Portowej Straży Pożarnej) od km 2+509,8 do ul. Kpt. Poinca zaprojektowano wspólny odcinek ciągu pieszo-rowerowego stanowiący również w/w wydzielenie jezdni ul. Sucharskiego na długości obecnego placu manewrowego Portowej Straży Pożarnej "Florian";
      -Budowę rowu odwodnieniowego przebiegającego równolegle po wschodniej stronie ulicy na całym projektowanym odcinku tj. km 0+000÷ 2+585. Z projektowanego rowu woda odprowadzana będzie nowoprojektowanym przepustem w km 0+938 na zachodnią stronę ulicy do istniejącego rowu melioracyjnego na terenie "SIAKOPOLU";
      -Przebudowę uzbrojenia infrastruktury podziemnej związana z usunięciem kolizji na odcinku przebudowywanej ul. Sucharskiego.
      ----------------------------------------------------------------------------------------
      Odcinek Węzeł Wosia Budzysza – Węzeł Ku Ujściu
      Zakres zadania obejmuje realizację między innymi :
      -budowę dwóch nowych jezdni drogi klasy GP na odcinku 2,692 km; szerokość jezdni - 2 x 3,5 m, pas dzielący - 4 m
      -budowę węzłów Wosia - Budzysza i Ku Ujściu, typ węzła WB;
      -budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad projektowanymi jezdniami oraz nad liniami kolejowymi – wiadukty WD6, WD7, WD8, WD9;
      -budowę odcinków murów oporowych;
      -budowę dróg serwisowych, dojazdowych, zbiorczych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania Trasy Sucharskiego
      -prawidłowej obsługi przyległych terenów;
      -wzmocnienie podłoża gruntowego pod nasypy;
      -budowę zatok postojowych wraz ze stanowiskami do ważenia;
      -budowę odcinków chodników dla pieszych oraz ścieżek rowerowych;
      -budowę urządzeń bezpieczeństwa organizacji ruchu /m.in. oznakowanie pionowe i poziome, bariery/;
      -budowę urządzeń ochrony akustycznej w zakresie niezbędnym do ochrony przed hałasem;
      -budowę urządzeń melioracyjnych (m.in. przepusty)
      -budowę systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni drogi wraz z budową elementów kanalizacji deszczowej;
      -budowę urządzeń podczyszczających ścieki opadowe;
      -budowę kanalizacji telekomunikacyjnej TRISTAR;
      -przebudowę i budowę oświetlenia drogowego wraz z zasilaniem energetycznym;
      -przebudowa sygnalizacji świetlnej;
      -przebudowa infrastruktury kolejowej, m.in. : przebudowa przeszkód telekomunikacji kolejowej, energetyka kolejowa;
      -przebudowę istniejącego uzbrojenia m.in. gazociągu, wodociągów, teletechniki, energetyki i urządzeń melioracyjnych, kanalizacji sanitarnej, w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji;
      -przebudowę sieci trakcji tramwajowej;
      -usunięcie drzew i krzewów kolidujących z zakresem przebudowy drogi wraz z nasadzeniami nowej zieleni.

      • 5 0

  • Proponiję rozbudować ścieżki rowerowe w okolicach węzła Ku Ujściu

    wprawdzie pójdą pod młotek ale jaki " przerób" i marnotrawstwo

    • 1 3

  • No i git!!!! (9)

    • 132 6

    • Decyduje w 90% cena (7)

      I nikogo nie obchodzi że za 5 lat trzeba będzie dolozyc zaoszczedzone pieniadze na remonty i naprawy. Rozumiem gdyby nie bylo wiecej funduszy ale skoro szacowano ponad 100mln drozej to z powietrza ta roznica sie nie wziela.

      • 15 20

      • (4)

        Najrozsądniej jest w przetargach na wstępie odrzucićnajwyższą i najniższą ofertę, a w regulaminie dać zapis że wygra oferta najbliższa wyliczeniom składającego zamówienie. Ale nie ma co siebać, Skanska to potężna firma znana na całym świecie - pewna i solidna.

        • 21 3

        • To że potężna, to nie znaczy że rzetelna. (3)

          Wielkie firmy potrafią odwalać różne numery - a to prowadzić inwestycje przez spółki-córki które nie zapłacą podwykonawcom, a które po kontrakcie i tak upadną, a to w połowie budowy zażądać renegocjacji kontraktu "bo za te pieniądze się nie da", albo z 800kg asfaltu wylać 1400 i niech sie martwi kto inny. Jak deklarują budowę 100 baniek poniżej kosztów, to coś tu musi być nie halo, cudów nie ma.

          • 2 9

          • odpowiedz mi jeszcze na dwa pytania: (2)

            Kiedy miasto szacowało koszty tego odcinka?

            Kiedy Skanska dokonywała wyliczeń celem złożenia przetargu?

            • 5 1

            • WCZORAJ ! (1)

              J/W

              • 0 2

              • podpis godny opini...

                nic dodać nic ująć....

                • 2 0

      • SKANSKA jest solidną firmą

        udowodnili to swoimi licznymi inwestycjami

        • 15 1

      • Nie masz racji. Wykonawca buduje drogę w określonej technologii, narzuconej przez inwestora. Jeśli wykonanie będzie poprawne to ewentualne remonty wynikną z winy inwestora. Oczywiście zawsze jest możliwość wykonania drogi w gorszej technologi niż zlecona w celu cięcia kosztów - ale od tego jest nadzór inwestorski.

        • 7 0

    • budujmy, budujmy....

      Sukcesywnie do celu.

      Aż jestem ciekaw jak się te wszystkie inwestycje zakończa jak się będzie jeździło w mieście...
      Oby wszystko szło sprawnie, czas najwyższy na te rozwiązania :)

      • 5 0

  • ECS

    5 PLN Bym dał na ECS kto będzie ponosił koszty utrzymania tego cudu wybujałej wyobraźni i ambicji co niektórych

    • 2 4

  • jesteście k...y śmieszne w 17 miesiecy to co najmniej 20 km a nie 2

    • 1 4

  • ciekawe to zestawienie (3)

    chcą zrobić najtaniej i najszybciej......

    • 5 7

    • czego się boisz????? (2)

      Skanska buduje już jeden odcinek, maszyny, sprzęt ma na miejscu, dzięki czemu mogą obniżyć cenę i skrócić czas realizacji. A poza tym to duża firma z olbrzymim doświadczeniem i zapleczem, bał bym się Budimexu....
      Wysoce prawdopodobne że przetarg na ostatni odcinek też wygrają...

      • 8 1

      • ...bałbym...

        piszemy łącznie, polska elito.

        • 0 0

      • mam nadzieje kolego

        że się nie mylisz

        • 2 0

  • Zła strategia (2)

    Lepiej powiedzieć że budowa będzie trwała 30 miesięcy, a zrobić to w 20 miesięcy a nie że mówić że będzie to trwało 17 miesięcy a będzie trwało w cholerę dłużej...
    W gdyni tak robią i jest git:)

    • 1 16

    • Komuna!

      Za komuny statek miał być zrobiony w 3 lata, a robili go w dwa lata i partia ściskała rękę dyrektorom stoczni. Chcesz powrotu debilizmu? Najlepiej powiedzieć, że będzie trwało 17 miesięcy i 15 dni i zrobić w 17 miesiecy i 15 dni. Proste, prawda?

      Ciekawe kim jesteś, że takie głupoty piszesz?

      • 1 0

    • A w Gdyni ;p

      W Gdyni robienie przetargów jest bezsensu bo i tak zawsze wygra MTM, bo o tyle o ile obniży cenę w przetargu miasto i tak mu to odda w robotach dodatkowych :P cokolwiek wy się nie działo wygra swój a nie najlepszy czy choćby najtańszy…

      • 10 0

  • Naiwniacy!!!

    Będzie po drodze jeszcze z 10 aneksów wykonawczych do umowy głównej i cena ostateczna podskoczy jeszcze jakieś 50% od ceny z oferty. Internauci polscy żyją w wirtualu, bo nic z tego nie kumają. No i widać, słychać i czuć pełno miejskich klakierów na trojmiasto.pl.

    • 5 7

  • NIE STAĆ NAS NA OSZCZĘDNOŚĆ

    To co zaoszczędząm to zaraz trzeba będzie wydać na remonty. Ciekawe jaka jest gwarancja na wykonane prace ? Pewnie jak zakończą prace to zaczną remont z drugiego końca

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane