• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego etapami

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
7 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:18 (7 lipca 2007)
Pieniądze z Unii nie starczą na budowę Trasy Sucharskiego w pełnym wariancie. Galopujące ceny robót drogowych spowodowały, że w budżecie projektu powstała dziura. - Trasa będzie, ale jej budowę rozłożymy na etapy - zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Trasa Sucharskiego to najważniejsza inwestycja drogowa Gdańska. Dwie jezdnie o łącznej długości 8 km zapewnią połączenie portu z autostradą A1, ułatwią dojazd do stadionu Baltic Arena, a także przyczynią się do zmniejszenia korków w centrum Gdańska.

Jeszcze niedawno całą inwestycję - wraz z jej najdroższym elementem, tunelem pod kanałem portowym - wyceniano na ok. 800 mln zł. Taka kwota zakładana była np. w ostatniej wersji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gdańska.

I właśnie na taką kwotę udało się zdobyć finansowanie z funduszy unijnych. Zgodnie z zapisami w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, Gdańsk może liczyć, że Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów budowy.

Boom na rynku budowlanym spowodował, że koszty robót drogowych podrożały w ostatnim czasie nawet o kilkadziesiąt procent. Dotknęło to także Trasę Sucharskiego. Kiedy zaktualizowano jej wycenę, okazało się, że ma ona teraz kosztować 1,2 mld zł! Brakuje ok. 400 mln zł.

Gdańscy urzędnicy próbowali zwiększyć kwotę dofinansowania z Unii Europejskiej. Rozmowy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej, odpowiedzialnym za podział tej puli unijnych pieniędzy, nie przyniosły jednak rezultatu.

- Dlatego budowę Trasy Sucharskiego będziemy musieli podzielić na etapy - zapowiedział w piątek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Kluczowa będzie budowa dwóch odcinków: od Obwodnicy Południowej do mostu wantowego oraz od ulicy Marynarki Polskiej do skrzyżowania ulic Sucharskiego i Ku Ujściu. Pierwszy odcinek zapewni skomunikowanie z autostradą A1, a drugi fragment to oczywiście mocno oczekiwany przez gdańszczan tunel pod kanałem portowym.

Środkowy odcinek, na którym dzisiaj jest ul. Sucharskiego, pozostanie przez drogowców nietknięty lub zostanie zrealizowany tylko w ograniczonym standardzie, bez projektowanej wcześniej estakady.

Czy to będzie oznaczało kłopoty dla kierowców? Tylko w pewnym stopniu. Przejazd całą trasą będzie możliwy, ale środkowy etap będzie dawał kierowcom dużo mniejszy komfort - ul. Sucharskiego na tym odcinku ma tylko jedną jezdnię i jest bardzo dziurawa.

- Oczywiście, kiedy zdobędziemy pieniądze także na ten środkowy etap, od razu go zrealizujemy - zapowiada Adamowicz.

Na razie miasto zajmuje się przygotowaniami nowego studium wykonalności dla Trasy Sucharskiego. Jest on niezbędny do ostatecznej akceptacji projektu przez Komisję Europejską. Zgodnie z miejskimi planami, w przyszłym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi. Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011 r.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (46) 3 zablokowane

  • dojazd do pracy

    Dojeżdżam do pracy Elbląską i już się boję. Będą tam korki giganciory. Jak wszędzie w Gdańsku gdzie są remonty i budowy. Komunikacja w tym mieście to porażka.

    • 0 0

  • victoria

    to zapraszam na budowe A1 i zobaczenie na wlasne oczy tych badziewiazy z pcimia dolnego. takiej organizacji jeszcze w polsce nie widzialem. a to powolis ie robi standardem na kazdej wiekszej inwestycji. ceny ida w gore i firmy ucza sie efektywnie zarzadzac swoimi silami. a podwykonawcy sa lepsi i gorsi jak wszedzie, jedyna roznica ze ci drudzy nie maja renomy i nie znaja sie na fachu wiec szybko i cienko koncza. reasumujac, zapraszam najpierw na budowe, a potem prosze ferowac wyroki o darmozjadach i kartelach rozkradajacych panstwo

    • 0 0

  • cheniu

    wytlumacze ci to, jadac do wioski pod nazwa gdynia, widac
    kazda zmiane bo jest 3 razy mniejsza od gdanska, jeszcze od
    obwodnicy poludniowej to malo kto wie ale specjalisci o dGDKA, tak postanowili, ze bedzie oddalona o 3 km od mostu wantowego, jakoby zeby tak bylo wygodniej, ale chodzi tu o kase zeby miasto ugotowac bo ten 3 km odcinek bedzie lecial po paaalach, bo tam jest mokro, a w urzedzie nie pracuje tylko pamietam kolejne artykuly. i te 3 km ma wybudowac mniasto bo inaczej bedziemy do mostu jezdili po betonkach albo innych udogodnieniach, i szlag trafi polaczenie A1
    z portem, to nie jest dzialanie na szkode kraju, a moze na korzysc portow w zaprzyjaznionych krajach UE.

    • 0 0

  • Budować!!!!

    A może zaprosić do przetargów na roboty budowlane firmy ze Wschodu? Na Litwie czy nawet na Białorusi buduje się drogi szybko i na najwyższym poziomie technologiicznym. U nas przystępują do przetargu zazwyczaj duże firmy, windują ceny a do wykonastwa biorą za psie pieniądze i takąż robotę podwykonawców z Pipidowa Dolnego.Cieszę się, że rusza Sucharskiego i tunel pod Martwą Wisłą.Może firmy z Portu Północnego zasponsorują ten kawałek między mostem wantowym a wiaduktem Do Ujścia bo tam dziura na dziurze.

    • 0 0

  • a slyszales o czyms takim jak kartel ?

    jak nie to do nauki !!!!!

    • 0 0

  • kicior

    a slyszales kiedys o prawach podazy i popytu??



    brak materialow, brak ludzi, a z drugiej strony pol polski chce sie budowac. teraz byle ciec do lopaty tylka nie ruszy ponizej 10zl za godzine. doszlo do paranoju niczym za komuny, ze trzeba laskawie ludzi prosic by poszli do pracy, a nie daj boze zaczniesz wymagac czy zabronisz chlac na rusztowaniu to sie obraza i pojda w p***ziec, ale co zrobic? 2 mln polakow na zachod wywalilo to i trzeba se radzic. i poki taki stan bedzie sie utrzymywal, poty ceny beda isc w gore. mamy 17 lat zaleglosci w budowlance, wiec kiedys musialo sie to wszystko ruszyc

    • 0 0

  • ile jest warty metr autostrady ?

    zastanawiam sie komu zalezy tak naprawde na podbijaniu tego bebenka kosztow budowy to powoli ociera sie o paranoje zupelnie jak metr mieszkania w trojmiescie to juz chyba nie jest tylko wolny rynek...?

    • 0 0

  • Co na forum robią m. berety. Przecież dziś Ojciec R. oglosił zbiórkę aby przedstawić braciom potęgę swojego elektoratu i połajać dziennikarzy. Cyrk, Cyrk.

    • 0 0

  • Najważniejszy jest tunel !

    Bo póki co trasa słuzy tylko tirom

    • 0 0

  • xsion

    zle ci sie wydaje, daj twoj nos do naprawy !!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane