• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • NIE NA TEMAT ALE MUSZE... (1)

    mam dosyc podrozowania rano skm- ka kpina horror tłum pełno smierdzieli zurasów takiego prezesika to bym w takich warunkach zamkneła i powoziła do zakopca i spowortem moze by zaczal szanowac pasazerow, przez poranna droge do pracy mam spieprzony humor na caly dzien :(((

    • 0 0

    • Zamiast się rozgladać po wagonie

      weź słownik ortograficzny w łapkę, a dowiesz się wielu interesujących rzeczy!

      • 0 0

  • Solaris jedynie montuje projekt niemieckiej firmy

    sami tych busów nie wymyślili - kupili dokumentację bodajże w Berlinie. Ale może mogliby też przywieźć w teczce tramwaj?

    • 0 0

  • SKM to coraz większa tragedia

    dziś rano (na dworze 7 st.) piekło w pociągu. Idioci włączyli ogrzewanie jakby na 20 st. mrozy. W XXI wieku z tak prostymi sprawami sobie nie radzą. Dodam, że pociąg był po remoncie (szczelne okna dodatkowo się dołożyły). Prądu im szkoda na dłuższe składy i częściej, a marnują go na opornikach...

    • 0 0

  • Warto podkreślić, że prace przy budowie tej lini zaczęły się za rządów PiS-u. (1)

    • 0 0

    • Chrzanisz!!

      Prace zaczęły by się za każdego rządu który by rządził w tamtym czasie, rozumiem, że PiS p******** wybory i teraz na siłę szuka załug, których niestety nie ma :))

      • 0 0

  • Zatem brawo PiS! (1)

    • 0 0

    • a nieprawda

      Juz w latach 80-tych nie było ulicy ale przejazd i tory do skrętu z 3Maja w prawo na Chełm

      • 0 0

  • Solaris bedzie robił tramwaje!

    Są one na etapie projektowania i na razie, na rysunkach są zdecydowanie ładniejsze od wszystkiego, co jeździ po Polsce. Tylko PESA może z nim od biedy konkurować wyglądem.

    • 0 0

  • Ale wtopa... (2)

    Kto projektował trasę 1, chyba osoba która nie zna realiów przejazdu mieszkańców Chełma. Przy zjeżdzie z Chełma tramwaj będzie skręcal w lewo w 3 Maja gdzie będzie miał pierwszy przystanek dopiero na wysokosci Urzedu Miejskiego, ale tu mieszkaniec Chelma nie wysiądzie, chcą jechać dalej do Wrzeszcza musi niestety dojechać do Huciska, tam ma tramwaj 12 który go zabirze, ale najwięcej tramwajów mających połaczenie z Akademią Medyczną Politechniką Gdańską sa dopiero przy przystanku przy Bramie Wyzynnej i to po przejściu na drugi przystanek. A osoby które jada do pracy do Urzedu Wojewódzkiego, Urzedu Skarbowego czy tez innych biór mieszczących się na ulicy Podwale Przedmiejskie czy, czy tez dalej na Dolnym Mieście. Maja nadal pielgrzymke od przystanku przy dawnym Urzedzie Skarbowym, ale muszą zejść na dół po schodach, może od Bombardiera dostana przy okazju kulką w głowe, i wejśc ponownie na przystanek i maszerować tak jak do tej pory. Chociaz niektórzy jechali do Bramy Wyżynnej i z tamtąd szli, a teraz chciąc to uzyskać musi objechać całe centrum Gdańska i dopiero wysiąść. Rano gdy ludzie śpieszą się do pracy to naprawdę jest duże utrudnienie. Wydaje się, że projektant tej trasy nie wzią poduwage rzeczywisty ruch mieszkańców Chelma szczególnie ranu, gdy każdy się śpieszy do pracy. Wracając do domu, można zawsze sobie pozwolic na dodatkową przejazd wokół Huciska, gdyby tramwaj 1 jechał odwrotnie. Ja rozumie na Okopowej jest dodatkowy tor do zjazdu ale kosztem wygody tramwajów wygoda pasarzerów nie będzie zaspokojona. Proszę to uwzględnić a bardzo pochlebnym artykule na stronie, niestety bład składania lusterek to woła o pomste do nieba i projektanci trasy powinni na swój wlasny koszt usunąć tą usterkę.

    Mieszkaniec Chelmu.

    • 0 0

    • do mieszkańców chełma (1)

      pieprzycie bzdury...jak nie mieliście trasy 1 to narzekali...teraz macie i też narzekacie..nie dogodzi sie człowiekowi no nie dogodzi....CIESZ SIE ŻE WOGÓLE MASZ MIESZKAŃCU CHEŁM A JAK SIE NIE PODOBA TO PIESZO ALBO ŚMIERDZĄCYM WOZEM W KORKACH STÓJ

      • 0 0

      • do mieszkańców chełma

        pieprzycie bzdury...jak nie mieliście trasy 1 to narzekali...teraz macie i też narzekacie..nie dogodzi sie człowiekowi no nie dogodzi....CIESZ SIE ŻE WOGÓLE MASZ MIESZKAŃCU CHEŁM A JAK SIE NIE PODOBA TO PIESZO ALBO ŚMIERDZĄCYM WOZEM W KORKACH STÓJ...

        • 0 0

  • dobrodziejstwa techniki

    Fajnie i pięknie !
    Szkoda tylko, że panowie motorniczy nie potrafią korzystać z dobrodziejstw techniki, takich choćby jak przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. W większości tramwajów i autobusów są takowe przy drzwiach a motorniczy z uporem maniaka otwierają drzwi na każdym przystanku niezależnie od tego czy ktoś w ogóle wsiada czy też nie. Szczególnie to przyjemne gdy na dworze mróz trzaskający a pan motorniczy siedzi w ciepłym pomieszczeniu, a drzwi trzaskają pasażerom nad uchem. Mialam nadzieje,ze to sie zmieni i niektorzy zrozumieją sens takich przycisków przy drzwiach,ale jak widać również w tym roku nie zrozumieli.

    • 0 0

  • Ludzie kupujcie samochody (1)

    Widzieliście plakaty w autobusach? Linie 155 255 wszytstkie z Kowal tylko do pętli na Chełmie , poracha od 20.12.2007.
    Przesiadajcie sie na samochody o ile możecie, kto wymyśla takie rozwiązania , nie wiem ,
    Tramwaj nie rozwiązuje nic , na Armii Krajowej nie ma korków, korki sa na Łódzkiej i świętokrzyskiej i małomiejskiej , tam powinien juz tramwaj dochodzić

    • 0 0

    • Co za pomysł z tymo samochopdami.. ??

      A potem narzekanie że korki - bo wszyscy wożą dupska w pojedynkę autami po 5 metrów.

      W czeskiej pradze nie ma autobusów w centrum - tylko tramwaje, to tylko wybrany przykład.
      Kolej i metro w centrum tylko !

      • 0 0

  • Nowe tramwaje!

    Po miesiącu eksploatacji będą brudne i śmierdzące jak wszystkie inne. Przykładem nowe autobusy, które nie grzeszą czystością.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane