• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • Proponuję:

    zlikwidować (zanim ruszy) ten tramwaj, skasować linie autobusowe i niech towarzycho zapier* pieszkom. A co? Też się nie spodoba? To se kup, jeden z drugim, blachosmroda i dojeżdżaj w korkach.
    Tak to juz jest, że komunikacja miejska nie podjeżdża pod dom i nie wozi wprost pod szkołę/uczelnię/pracę. Trzeba się czasem przesiąść, czasem doczłapać na piechtę, a nade wszystko WYBRAĆ najbardziej sensowne połączenie. Większość z marudów pojęcia bladego nie ma, jak będzie wyglądać koordynacja połączeń na pętli. Są przygotowane i gotowe do użytku stanowiska tramwaju+pętla autobusow. Ma to działać w harmonii i byż połączone do kupy.
    DLACZEGO z góry przesądzać, że będzie źle? Dlaczego podpierać się absurdalnymi teoriami, że: a jak będzie awaria.....
    Jak będzie awaria, to będziesz dryndał/ła na piechtę, jak zawsze gdy jest awaria. Albo weźmiesz sobie taxi.
    Mamy JESZCZE JEDNO POŁĄCZENIE, sensowne i dobre na dzisiejsze czasy, bo alternatywne do drogi po drogach zakorkowanych. Tak więc...nie musisz korzystać, jak ci nie pasuje. Mnie też lepiej pasuje inne połączenie niż ten tramwaj. Ale nie pieprz głupot, że to krok w tył, że to niepotrzebne, że...ble, ble, ble. Tobie niepotrzebne? Ale innym może tak.

    • 0 0

  • Igor Ant

    ten gosc na 100% jest z Urzedu :D
    idiota xD co on moze o Chełmie wiedziec jak tu nie mieszka a glupio sie wymadrza!
    mi tez nie dokonca odpowaida trasa na Chełm gdyz nie moge dojechac do dworca co bardzo mi utrudnia sprawe :P

    • 0 1

  • Do baja

    Puknij sie w czoło , ciekawe jak to będzie zorganizowane charmonijcnie skoro autobusy lini 155 i 255 dojeżdzaja na Cheł już z 20 minutowym opóźnieniem ?? Przeciez na AK nie ma już korków, korki były spowodowane własnie budową torowiska, przestań ludziom oczy mydlić,
    Teraz okazuje sie, że tramwaj jest zbędny, ale tylko z tego powodu bo jest jedynie do Chełmu

    • 0 1

  • baja

    Mieszkańcom okolic ulicy Zamiejskiej, Jabłońskiego, Hebanowskiego, Worcella itp. nic po tramwaju. Jest do niego po prostu za daleko. Wybranie sensownego połączenia nie oznacza chyba zasuwania na piechotę przez pół dzielnicy? Powodu do narzekań nie byłoby, gdyby autobus 118, zastępujący linie 208 i 308, kursował z nieco większą częstotliwością, szczególnie wieczorem. Alternatywę dla niego stanowi wycieczka dookoła Chełmu autobusem 108.
    Napisałam do ZTM w tej sprawie, chociaż nie mam przesadnych złudzeń. W końcu powinnam umierać ze szczęścia, że na Chełm jeździ tramwaj.

    • 0 0

  • To tylko tak pieknie wygląda???

    Poczekajcie,to teraz tak pięknie wygląda a w praktyce będzie DUŻO DUŻO gorzej.Kto wtedy sie wypowie każdy będzie miał usta zamknięte.Św.Mikołaj..

    • 0 0

  • a miało być tak pięknie

    niby wszystko się zgadza ale tramwaj będzie jeżdził z częstotliwością 5-7 minuta a autobus w kierunku dzielnic południowych co 15 minut więc raczej nie ma możliwości przesiadki "drzwi w drzwi",więc "odstanie swojego " na przystanku nie minie. Obecnie nawet rano autobus 255 przyjeżdza spóźniony na swój 4 przystanek (o godzinie 5:30)(remont Świętokrzyskiej) ale dobrze remont się skończy i miejmy nadzieję że autobus będzie punktualnie przyjeżdzał to i tak nie wydaje mi się by ten tramwaj zabrał w godziwych warunkach "pełnego ikarusa" pasażerów i w dodatku jego częstotliwość w godzinach porannych ma wynosić 15 minut. Ktoś z ZTM nie pomyślał nad planowaniem tego wszystkiego a jak wiadomo nie od dziś dzielnice południowe bardzo mocno się rozrastają mieszkaniowo ale o ich mieszkańców nie dba się wogóle.

    • 0 0

  • jak zwykle przepieknie bedzie taki przejazd wygladal na trasie gdansk-chelm!!!!!!

    luz widze jak taka masa ludzi ,ktorzy nie maja czego sie trzymac leca na leb na szyje-masakruja jedni grugich.Tylko czy ten BOMBOWIEC da rade z ta iloscia ludzi wdrapac sie pod GORE.wywnioskowalam ze pusty JAKOS PODJECHAL.Ciekawa jestem jak oznaczony jest przycisk dla niepelnosprawnych.
    Wszyscy SPECJALISCI zycze wam duzo zdrowia ,zdrowia i jeszcze raz zdrowia

    • 0 0

  • Do Ignoranta

    Możesz miec inne zdanie, ale zachowaj je dla siebie, jak zamieszkasz na Chełmie lub w okolicach to zapraszam na forum,
    Twoje argumenty ??? jakie ? jedyny to chyba taki, że tramwaj faktycznie jest i będzie jeździł, a to że oragnizacja połaczeń utrudniło się zycie mieszkańcom ? Twoja zdoloność podsumowania powala z nóg, w normalnych miastach przeprowadza się konsultacje z mieszkańcami w tym wypadku chce się ich uszczęśliwiac na siłę,
    Twoje argumenty sa pewnie pokroju, że tramwaj musi być bo na AK sa korki, ale nie zauważasz juz że korki spowodowała własnie budowa torowiska na wysokości Bgórki, od czasu zakończenia skrzyżowanie jest w płynnym ruchu.
    prosze cię spadaj ignorancie

    • 0 0

  • do Ignorant

    Zrozum człowieku ze nikt nie jest przeciwny tramwajowi, tylko przeciwko likwidacji bezpośrednich połaczeń. Likwidować moga autobusy na Chełm, a nie uszczesliwiac nas przesiadkami. Jakie są one w rzeczywistosci odczułem w przypadku linii 106 i 138.
    Teraz zamiast 1 przesiadki bede miał 3, wiec rezygnuję z usług ZTM.
    I nie kompromituj sie wiecej wypowiedziami o Gdańsku ( w ogóle nie znasz topografii miasta)

    • 0 0

  • ????

    ciekawe czy wrcajac od 3 krzyzy bede musiala naginac do huciska na tramwaj a potem na autobus zeby zajechac na zakoniczyn czy trajtek pojedzie moze kolo 3 krzyzy lub placu zebran ludowych

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane