• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • asymetria

    Cały artykuł jest pełen pochwał na temat Bombardiera, nie ma ani słowa o 25-letnich zabytkach z Dortmundu. A przecież mają one nad Bombardierem ogromną przewagę doświadczenia! Bombardier jest jeszcze nieopierzony.

    • 0 0

  • info dla niedoinformowanych. Usterka w postaci składania lustra USUNIĘTA!!! :) z pętli można grzać ile fabryka daje :D dzisiaj jechałem bombusiem :)

    • 0 0

  • Petla na pustkowiu

    Witam,

    Z jednej strony wypada sie cieszyc, że ta inwestycja to jedna z nielicznych NOWYCH inwestycji komunikacyjnych w Gdansku. Niestety ta linia tramwajowa w obecym stanie nie rozwiazuje, ani jednego problemu komunikacyjnegom, a dzialania urzednikow wskazuja, ze chaos komunikacyjny sie tylko poglebi. Martwi, ze nie widac, planow i idacych za tym dzialan na przedluzenie tej linii, czy w kierunku Oruni Gornej, czy w kierunku Ujesciska. Przedluzenie w kazdym z wymienieonych kierunkow (mowimy o dystansach rzedu 1.5-2 km powoduje, ze uzytecznosc linii podnosi sie znaczaco. Niety widzac "pieczolowitosc" i rozmach w tworzeniu petli Chelm, mozna sie spodziewac, ze dalszy rozwoj linii tramwajowych w tym kierunku, zostalo odlozony dla nastepnych pokolen. To miejsce moze byc rozwidleniem tras tramwajwych (ale do tego nie jest konieczna petla), ale nie ma uzasadnienia jako miejsce przesiadkowe (tylko dwa kierunki). Mozna bylo to wybudowac taniej (jesli juz to tylko sama petle tramwajowa, a jako tymczasowa petle autobusowa uzyc ulicy Sikorskiego.
    Jesli juz budowac jakies miejsca przesiadkowe, to lepiej bylo wybrac okolice ulicy Kieleckiej gdzie krzyzuja sie trasy z Oruni Gornej, Zakoniczyna, Ujesciska, Wrzeszcza i Gdanska Glownego. Inna lokalizacja to np. okolice rada Platynowa/Malomiejska (tu mozna przekierowac ruch z Zakoniczyna).
    Pozostaje, zyczyc zdrowia sobie i innym i czekac na kolejne inwestycje".

    Kot66

    • 0 0

  • TOR

    Dlaczego ta linia biegnie 3maja Hucisko BR. Wyzynna a nie odwrotnie . Glowny przystanek przesiadkowy to Br. Wyzynna tu jest 2 6 8 13 a w kierunku odwrotnym do tego przystanku tracimy ok. 5 min. Chyba a raczej napewno jest to celowe dzialanie ZTM by kupowac bilet za 2.80

    • 0 0

  • Tramwaj za 21mln

    a deska rozdzielcza jak w Trabancie

    • 0 0

  • malo uchwytow?

    moze uchwytow jest malo bo ilosc miejsc stojacych ustalala Gdanska ZKM a nie producent, na nasze warunki to pewnie dwa razy tyle sie upcha

    • 0 0

  • Może z okazji.....

    ...oficjalnego otwarcia linii posprzatają uczciwie z błota ulicę przy pętli na Chełmie, która z racji budowy torowisk oraz jakiegoś badziewiastego hipermarketu powinna zmienić nazwę na Błotnista, przy okazji budyneczek na pętli Chełm jeszcze nie oddany ,a juz pobazgrany przez grafficiarzy/ pewnie budowa przez cały czas była pod stałym nadzorem jakiejś firmy ochroniarskiej/

    • 0 0

  • ADAMOWICZ I KACZOR DON MUSZA ODEJŚC

    NO I GOCŁOWSKI...

    • 0 0

  • Bombardier jest zajebisty

    jezdzilem w Krakowie.

    • 0 0

  • ja chce 208 ;(

    ciekawa jestem czym myśleli ludzie wymyślający nowe trasy autobusów. Czy nikt juz nie pamitaż ze ktos mieszka jednak na starym chełmie, cienistej, jabłońskiego i okolicach????!!
    Dojazd rano na zajecia zajmuje mi 10 min- bo jade 208. Na Armii Krajowej nie ma korków! o tej same godzinie dojazd 108 zajmuje ok 30 min. ponieważ wjazd na Trakt św. wojciech z zaroslaka jest wręcznie niemożliwy!
    Teraz 108 i 208 kursuja rano (czyli w godzinach szczytu) co 7-10 min. a i tak sa czasem zapchane do granic możliwości.
    108 i 118(który bedzie kursował przez stary chełm) bedą o tej godzinie jeździć co 15 min. CZYLI BĘDZIE 2 RAZY MNIEJ AUTOBUSÓw I DO TEGO STOJĄCYCH W KORKU NA ZAROŚLAKU!!!

    GRATULUJE POMYSŁU!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane