• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar gotowy (na razie na papierze)

Michał Sielski
6 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy. Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy.

Trójmiasto czeka już tylko na ogłoszenie ministerialnego konkursu, by zdobyć pieniądze na Tristar – projekt, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.



System Tristar powinien przede wszystkim:

Tristar to "inteligentny" system zarządzania ruchem. Po wprowadzeniu go w miastach całego świata, czas przejazdu przez metropolie skrócił się średnio o 20-30 proc. Podobnie ma być w Trójmieście. I wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r.

Firma Sprint przygotowuje właśnie projekt budowlany, który będzie gotowy na początku 2010 roku. Pozostałe dokumenty już czekają. Na co?

- Na ogłoszenie konkursu w ramach programu "Infrastruktura i środowisko", by złożyć naszą aplikację. Od razu po rozstrzygnięciu ruszamy do pracy, by zdążyć wdrożyć system przed Euro 2012 - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu gdyńskiego magistratu, który w imieniu całego Trójmiasta pilotuje projekt. Według naszych informacji konkurs zostanie najprawdopodobniej ogłoszony na początku 2010 roku.

Nawet gdyby nie udało uzyskać się unijnego dofinansowania - choć w związku z organizacją w Gdańsku meczów piłkarskich mistrzostw Europy jest to mało prawdopodobne - wdrażanie systemu rozpocznie się od razu po ogłoszeniu wyników konkursu. Specyfikacja projektu budowlanego zakłada bowiem podzielenie go na kilka etapów realizacji.

- Zaczniemy od trasy średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowań na drodze przelotowej. Ważne też będą arterie najbardziej wykorzystywane przy organizacji turnieju Euro 2012 - mówi Krzysztof Łutowicz z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na pierwszy ogień pójdzie więc najbardziej uczęszczana główna trasa od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, jak Wielkopolska w Gdyni czy Słowackiego w Gdańsku. Na koniec obejmie obwodnicę. Tristar to bowiem nie tylko system, który będzie sterował sygnalizacją świetlną (będzie można np. stworzyć "zieloną falę" dla karetki czy ustawić priorytet dla komunikacji publicznej), ale także znaki zmiennej treści i fotorejestratory.

Znaki będą wyświetlać informacje o korkach, proponowanych objazdach czy wolnych miejscach parkingowych. Fotorejestratory, których będzie aż 100, będą mierzyć prędkość i wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Koszt realizacji systemu to ok. 50 mln. euro. Jego wykonawca wyłoniony zostanie w 2010 roku.

Opinie (218) 6 zablokowanych

  • Tristar to cudo

    Jak narazie świetnie się dyma po Gdyni

    • 1 5

  • Ciekawostka!! (2)

    "... Na ogłoszenie konkursu w ramach programu "Infrastruktura i środowisko", by złożyć naszą aplikację. Od razu po rozstrzygnięciu ruszamy do pracy, by zdążyć wdrożyć system przed Euro 2012 - mówi Jacek Oskarbski" .
    Pytam, po co konkurs skoro wiadomo kto go wygra?

    • 8 2

    • nie wiadomo

      • 0 0

    • ja wiem że gdzieś tak w styczniu panowie z Gdyni coś mówili o ulicy Kartuskiej Kalksztajnów że poprawią że zmienią światła i co?Że w tym roku będzie wiele prac poprawiających płynność.Mamy październik niedługo zrobi się za zimno na prace drogowe i co?Gdzie są te remonty panie naczelniku wydziału inżynierii ruchu?Wielkie jajco idą wybory za rok i trzeba sprzedać maksymalnie dużo wyborczej kiełbasy motłochowi.Gryzoń powołał niejakiego Wołka na koordynatora tras rowerowych których nie ma nawet na papierku i jakoś to się kręci.

      • 1 0

  • Choć raz pomyśleli urzędnicy!!! Dobrze że te fotorejestratory chca postawić na (1)

    jedne z nielicznych ulic która nie jest zakorkowana (nie będą posądzeni o niegospodarność).Co prawda będzie kasa, ale tylko na początku. Potem tylko korki. GRATULACJE!!!!

    • 3 5

    • te fotorejestratory nie

      mają służyć wlepianiu mandatów za prędkość, tylko podglądowi bieżącego ruchu: natężenia, przepustowości itp.

      A tak swoją drogą to ciekawa teoria, że postawienie fotoradaru zakorkuje jakąś drogę... Przecież korki powstają w wąskich gardłach, czyli na skrzyżowaniach, a nie w lesie, więc im więcej samochodów na raz dojedzie do skrzyżowania (czyli im szybciej będą przed tym skrzyżowaniem jechać), tym korek będzie większy...

      • 2 1

  • Ale oprócz systemu, nalezy jeszcze wysłać kierwców na kontrolne badania (6)

    psychiatryczne co dwa trzy lata. Albo powtarzać prawko jazdy (egzamin) co 5 lat. Przecież to co co się dzieje na drogach, przypomina walkę kogutów (co ciekawe, panie też w tym uczestniczą przyp.bomb.)
    Główne grzechy trójmiejskich kierowców:
    1. "Co mi się wciskasz!" - kierowca obok chce zmienić pas? Nie pozwolę mu na to - nie po to jadę lewym już od 10km (bo zaraz skręcam), żeby teraz mi się tu wciskał bombardier!
    2. "lewy pas służy do szybkiej jazdy' - często kierowca dodaje w myślach "szybko czyli powyżej 200km/h" - każdemu kto myśli inaczej można wjechać na zderzak, przejechać, rozjechać, zabić - choćby to była matka w ciąży. Zwyczajne chamstwo - tak jak pchanie się w kolejce po mięso. (tylko tutaj może to skutkować kalectwem - co ciekawe, także własnym)
    3. "oni się boją, więc ja wyprzedzam" - to jest dość śmieszne, ale i niebezpieczne - jedzie kolumna, z przodu zawalidroga, jak jest możliwość, to auta wyprzedzają zawalidrogę tzw. wężykiem. Jednak zawsze znajdzie się leszczyk, który zacznie wyprzedzać z samego końca. ZAWSZE
    4. Ciężkie łapki - 'kierunkowskazy? Są dla mięczaków" - to jest chyba konsekwencja punktu 1. Inni mnie nie wpuszczają -> olewają mój kierunek -> ja olewam kierunki innych -> nie ma sensu używać kierunku (darmowa psychoanaliza dla leszczykenów)

    A po co to wszystko? Wiecie, że NIE MUSICIE?

    Pozdrawiam myślących (pokażmy ile nas jest)

    • 29 13

    • Popieram oprócz punktu 1. Jeżeli jest ustawiony znak, że zaczyna się pas do skrętu w lewo/prawo, to jeszcze 50 metrów za znakiem wpuszczę takiego gościa, zwłaszcza na obcych blachach. Ale jeśli cwaniak jedzie wzdłuż zakorkowanego pasa tylko po to, aby przed samym skrzyżowaniem zmienić kierunek, to niech się buja! Nie tylko jemu się spieszy. A najlepszy przykład to Podwale Przedmiejskie i pas do skrętu w prawo, do Centrum. Nawet jeśli samochodów na tym pasie jest bardzo mało, zawsze znajdzie się debil, który podjedzie prawie pod same światła i chce się wcisnąć. A jak nie zostanie wpuszczony, to oczywiście blokuje pas na wprost.

      • 7 1

    • bombardier

      jaki ty jestes nieszczęśliwy, samotny, sfrustrowany. Co dziennie do każdego arktykułu wyznaczasz jakieś punkty, pocisz sie i sapiesz. Twoje zycie to jeden wielki probelm. Przyznałeś ostatnio że jeździsz starym rupieciem, ciotliwy jestes i jeździć nie umiesz a takich to nawet kobieta w ciąży wyprzedza a frustracje przelewasz tu.

      • 4 7

    • Bez przesady

      Nie jest tak źle.
      1. Pod tym względem jest coraz lepiej - coraz częściej jestem wpuszczany, i sam coraz częściej wpuszczam. Trzeba się wyluzować za kółkiem i byc gentlemanem (gentlewoman).
      2. To się owszem zdarza, ale nie aż tak często. Poza tym 200 to przesada, zwykle lewy pas "jeździ" 120-140 km/h. Myślę o Obwodnicy.
      3. Wcale nie ZAWSZE. Choć rzeczywiście to bywa denerwujące, to nie jest regułą.
      4. Szkoda gadać. Gdyby to była jakaś plaga to rozumiem. Mi się to zdarza widzieć rzadko, może jeździmy po innym mieście, kraju, kontynencie.

      Straszna frustracja z Ciebie bije. Dlaczego?

      • 3 2

    • to gdzie ty jeździsz?

      Mnie zawsze wpuszczają, ja też wszystkich wpuszczam. Na obwodnicy coraz mniej debili jadących 180km/h bo po prostu się nie da :)

      Wkurza mnie tylko nieużywanie kierunku przy zjeździe z ronda i zmianie pasu. Grrrr

      • 3 0

    • choćby to była matka w ciąży.

      nie wspominając o kobiecie.

      • 1 0

    • jak to mówią

      samochód gwizda tylko szofer p...., idealnie pasuje do bombardiera. I taka motoryzacyjna łajza, co nawet pasa nie potrafi zmienić,jeszcze udziela porad innym. No poprostu ROFTL :-))))))))Po raz kolejny ci powtarzam - idż na kurs, alebo niech ci ktos pokaże jak się jeździ!

      • 0 2

  • gruszki na wierzbie

    Jeszcze nawet konkurs nie został ogłoszony, a Trójmiasto już go wygrało, wprowadziło projekt w życie i zrewolucjonizowało poruszanie się po Trójmieście, ułatwiając je o 20-30% ;)
    I zdążyło przed EURO;)

    • 9 0

  • ! (4)

    Proponuję system montować w autach tym, którzy na zielonym zastanawiają się:
    - Może wrzucić bieg???
    - A gdzie to ja jadę???
    - Co ja tutaj robię???
    ...

    • 22 0

    • i budziki dla tych wszystkich którzy przysypiają

      • 1 0

    • wyluzuj (2)

      zaraz wrzuce:)

      • 1 1

      • (1)

        i dla tych co luzują

        • 0 0

        • Niestety kolego, nie udało się zostać mistrzem ciętej riposty...

          • 1 0

  • Za 50 mln eur (1)

    Mozna przebudować skrzyżowania na bezkolizyjne a dla pieszych kładki i tunele, wtedy światła będą zbędne a ruch będzie szybki i płynny!

    • 6 1

    • 50mln euro to przetarg by kosztował na to wszystko

      • 0 0

  • HAhaha, tristar tristarem a dzięki "przebudowie" Nowatorów

    stoi Kartuska w obie strony. Dziękujemy Ci Budyniu za przebudowany węzeł na Karczemkach i trasę WZ, która to trasa, wedle pierwotnych planów, otwarta jest już od grudnia zeszłego roku. Tak pięknie się jeździ po nowej, równej i szerokiej trasie WZ i Kartuskiej północnej i południowej....

    • 8 0

  • Gorzej i tak już być nie może........

    Codzienna podróż z Gdańska do Gdyni to masakra, od wysokości Oliwy zalicza się wiekszość świateł, jakąkolwiek prędkością by się nie ruszyło spod świateł to przy następnych które są kilkanaście metrów dalej czeka już czerwone, co wygląda albo na celowe działanie albo na zupełny brak jakiegokolwiek myslenia........

    • 7 0

  • a aleja Grunwaldzka to nie łaska która dalej łączy się z innymi ulicami .....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane