• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • "Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu..." (1)

    Niezgodne z konstytucją !!!

    • 3 1

    • Podaj proszę artykuł Konstytucji,który został złamany.

      • 0 0

  • Na jakie odszkodowanie mogę liczyć za błędne wskazania tego systemu ? (1)

    Czy tak samo ja za uporczywe prześladowanie ?

    • 0 1

    • Odszkodowanie?? Jak będziesz jeździł swoim Matizem zgodnie z przepisami to nic Ci nie grozi.

      • 1 0

  • Polak jak zawsze tylko narzekać umie!! Malkontenci!!

    • 1 1

  • Kierowco BMW

    Jesli ktos, w przeciwienstwie do Ciebie uwaza, ze zeby kims byc nie trzeba czegos posiadac- to nie jest to chyba az takie straszne...Albo?
    Moge Cie zapewnic na podstawie wlasnych doswiadczen:
    Przyzwyczajenie sie do tego, ze inni moga miec odmienne od moich poglady na zycie, w ogole nie boli!

    • 2 1

  • (6)

    walić mandaty za przekraczanie przepisów. to jedyna metoda na poprawienie bezpieczeństwa na drogach.

    • 59 78

    • Wg badań to nie mandat a czerwone światło (5)

      Najbardziej dyscyplinuje kierowców. Wystarczyłby system pętli indukcyjnych pod jezdnią, który spowalnia jadących szybciej niż 10km/h od dozwolonej. Na kilka sekund zapala się czerwone światło. W Szwecji świetnie się sprawdza, nikt nie pędzi, bo i tak by stał na następnych światłach. Jedziesz z dozwoloną prędkością to praktycznie cały czas jest zielone. Dojezdzasz do krzyżówki, pętla czuje że samochód oczekuje. Nie trzeba inteligentnych kamer, oprogramowania, utrzymania ich w czystości, kalibracji gdy ktoś kopnie w kamerę i pewnie 10 razy tańsze niż ten tristar. Niestety w Polsce lepiej jest zarabiać na mandatach niż prawdziwe poprawiać bezpieczeństwo.

      • 19 9

      • kierowców dyscyplinuje odpowiednia geometria pasa drogowego (1)

        esowanie osi jezdni i inne zabiegi wymuszające uspokojenie ruchu, również światła

        • 7 1

        • esowanie jezdni ???? większość kierowców ma chyba zablokowane kierownice i nie uznaje znaków poziomych. Po esowanych jezdniach jeżdżą zawsze prosto

          • 0 0

      • (2)

        W Niemczech i Szwecji to nie czerwone światła a wysokość mandatów dyscyplinuje naszych kierowców więc nie wymyślaj dziwacznych teorii

        • 21 10

        • chodzi tez o kulture jazdy... (1)

          • 6 3

          • co wy bredzicie, kto widział porównywać stado baranów do europy i zdyscyplinowanych kierowców? polacy nigdy nie nauczą się jeździć bo najważniejszy jestem ja w swoim samochodzie na lewym pasie i co najważniejsze żeby były tablice z miasta bo wiejskie to już wstyd jechać. z takim podejściem nic się nie zmieni w tej kwestii.

            • 13 2

  • ciekawe!!!

    jak się patrzy na tę inwestycję, to jest ona tylko po to by kasę z kierowców kroić, bo regulacja ruchu im jakoś nie wychodzi, a wprost przeciwnie jest jeszcze gorzej niż było

    • 1 0

  • Następne miliony wyrzucone w błoto.Drogi wam budować albo kury szczać prowadzać a nie jakiś tristal.

    Nawet jakby zatoka miała zalać Gdańsk ale za unijne to zrobią bo kasę łatwo wyciągnąć.Elektroniczny bezobsługowy system sterowania ruchem jak w Holandi rozwiązał by problem a nie maszynka do zarabiania kasy na urzędnicze niepotrzebne stanowiska dla swoich.To goowno zablokuje Gdańsk całkowicie.

    • 6 1

  • Zapytanie

    Z powodu niemożliwości znalezienia takiej informacji proszę teraz zwolenników tristara o wskazanie na którym konkretnie skrzyżowaniu giną te tysiące ludzi. Będę starał się je omijać.

    • 3 1

  • Twórcom prawdziwej idei Tristara, czyli wypływom z mandatów trochę chyba skoczyło ciśnienie ;) (4)

    • 124 13

    • Znając budynia, jest to informacja przedwyborcza!!!

      • 0 0

    • to musiałoby skoczyć GITD (2)

      bo GITD będzie mandatować....

      • 5 1

      • GITD jak narazie nie ma prawa kierować spraw do sądów

        więc może sobie pisać pisma a odpowiedzi nie dostaną

        • 3 4

      • GITD nie daje rady ze swoimi 300 im te nowe to jak psu na budę potrzebne

        • 5 3

  • Oby prawidłowo oznakowali skrzyżowania (1)

    Pod każdym znakiem uwaga fotoradar znak z jaką prędkością można jechać!!!

    • 1 1

    • Znaki powinieneś obserwować zawsze,a nie tylko,jak jest fotoradar.

      Pamięć złotej rybki wspierana krecim wzrokiem.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane