• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto czeka na ustawę metropolitalną. I jeszcze poczeka

Michał Stąporek
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne
Trójmiasto już dawno jest traktowane jak jeden organizm - ale głównie przez mieszkańców. Trójmiasto już dawno jest traktowane jak jeden organizm - ale głównie przez mieszkańców.

Jeśli ustawa metropolitalna dla Trójmiasta w ogóle powstanie, to nie wcześniej niż za dwa lata - można wywnioskować z deklaracji, jakie padły podczas pierwszego dnia rozpoczętego właśnie w Gdańsku kongresu Smart Metropolia.



Czy Trójmiasto potrzebuje osobnej ustawy, by zacieśnić współpracę?

Już po raz szósty w Gdańsku odbywa się spotkanie praktyków i teoretyków współpracy samorządowej na szczeblu ponad metropolitalnym, czyli wyższym niż miejskim, zaś niższym niż regionalnym. Hale gdańskiego centrum wystawienniczego Amber Expo wypełniły się samorządowcami, urzędnikami i naukowcami, badającymi zasady funkcjonowania największych europejskich metropolii.

Organizatorem spotkania jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMG-G-S) zrzeszające 57 pomorskich gmin i powiatów, zamieszkałych przez blisko 1,5 mln mieszkańców.

Choć kongres jest forum wymiany opinii i doświadczeń dotyczących współpracy między samorządami obszarów metropolitalnych, pełni także rolę narzędzia lobbingowego, za sprawą którego pomorskie samorządy walczą o sejmową ustawę o metropolii trójmiejskiej.

Ma ona sprawić - w dużym uproszczeniu - że powstanie nowa struktura samorządowa, która dzięki budżetowi opartemu na przejęciu części płaconego tu podatku PIT (w metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej jest to 5 proc.), finansowałaby przedsięwzięcia przekraczające swoją skalą obszar jednego miasta. Idealny przykładem jest np. funkcjonowanie kolei w Trójmieście.

Sęk w tym, że po wejściu w życie ustawy wprowadzającej strukturę metropolitalną na Górnym Śląsku i w Zagłębiu w tym roku, rząd nie spieszy się z przygotowanie podobnych dokumentów dla innych metropolii: w tym Trójmiasta i Warszawy.

- Wniosek w tej sprawie wysłaliśmy do pani premier latem 2016 r. Co prawda pan wojewoda nie widział przeszkód, by go wprowadzić w życie, ale żadne wiążące deklaracje na poziomie rządu nie padły - zastrzega Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i jednocześnie prezes zarządu OMG-G-S.
- Nigdy nie powiedziano nam wprost "nie", ale nie podano nawet orientacyjnych terminów, kiedy taka ustawa mogłaby powstać - dodaje Michał Glaser, dyrektor biura OMG-G-S.
W poniedziałkowej dyskusji brali także udział przedstawiciele rządu (Ministerstwo Rozwoju jest współorganizatorem kongresu). Wiceminister Rozwoju Paweł Chorąży zastrzegł, że o losie ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta zdecyduje sukces w jej wprowadzaniu na terenie konurbacji śląskiej.

- Ustawa weszła w życie wiosną, do tej pory sprawnie przebiegł proces wybierania władz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Potrzebujemy roku - dwóch lat, by ocenić jak ta ustawa sprawdza się w praktyce.
Minister Chorąży dodał, że rząd nigdy nie ukrywał, że ustawa metropolitalna dla Ślaska i Zagłębia ma charakter pilotażowy. Jego zdaniem przynosi ona poważne konsekwencje dla finansów państwa (dodatkowe 5 proc. dochodów z PIT zostaje do dyspozycji współpracujących samorządów) więc nie można podejmować decyzji o tworzeniu kolejnych metropolii pochopnie.

Zasugerował także, że choć rząd rozumie problemy największych miast i chce im pomagać w ich rozwiązywaniu, to nie musi się to obywać poprzez utworzenie oficjalnego szczebla metropolii. Alternatywą mógłby być rozwój mechanizmu tzw. ZIT, w którym ważne inwestycje o znaczeniu ponadlokalnym są finansowane z dodatkowych pieniędzy rządowych i unijnych.

Dwa spojrzenia na rozwój Polski

Podczas rozmów widać było różne podejście do wspierania samorządów w całej Polsce. Przedstawiciele rządu zwracali uwagę, że rolą władzy centralnej jest likwidowanie różnic pomiędzy bogatymi metropoliami, a mniejszymi i znacznie biedniejszymi ośrodkami.

Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa:

- Jakość życia w polskich metropoliach jest podobna do jakości życia w metropoliach zachodnich. Natomiast to w mniejszych i najmniejszych ośrodkach te różnice są największe i najbardziej widoczne. To właśnie te obszary mają więcej do nadrobienia.
Wiceminister rozwoju Paweł Chorąży:

- Nie odżegnujemy się od wspierania silnych metropolii, ale obecnie koncentrujemy się na pomaganiu małym i średnim miastom, bo to one najszybciej tracą swoje funkcje społeczne i gospodarcze.
Mali walczą z dużymi

Większość samorządowców uważa jednak, że to właśnie metropolie są szansą dla mniejszych ośrodków i że wspierając największe miasta pośrednio wspiera się całe ich otoczenie. Nalegają na to, by o metropoliach nie myśleć jako o bogaczach, którzy wysysają życiowe soki (czytaj: pieniądze z budżetu lub UE) z innych, słabszych samorządów.

Prezydent Sopotu Jacek Karnowski:

- Państwo musi nas wesprzeć, bo w Polsce jest tak naprawdę jedna silna metropolia. To Warszawa. Reszta jest słaba, zwłaszcza, gdy porównamy je do metropolii zachodnioeuropejskich. My mówimy dziś o wspieraniu metropolii, a Niemcy robią to od 20 lat. Przestańmy wreszcie tyle o tym mówić, a zacznijmy coś robić.
Wyłamał się prezydent Słupska Robert Biedroń.

- Prawdziwe ubóstwo jest w średniej i małej wielkości miastach. Nawet tereny wiejskie, o ile są skupione wokół metropolii, to radzą sobie lepiej niż średniacy. Państwo chcecie dla Trójmiasta ustawy o metropoliach, która daje wam dodatkowe 5 proc. z PIT. Naprawdę jeszcze tyle potrzebujecie?
Nie chodzi o bogactwo, ale o przetrwanie

O tym, że metropolia jest nie tylko dla bogatych, którzy chcą być jeszcze bogatsi, przekonywał Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Z jego słów można wywnioskować, że struktura metropolii jest ostatnią deską ratunku dla wyludniającej się aglomeracji.

- Jesteśmy konurbacją miast średnich wielkości, nawet Katowice mają raptem 320 tys i 2 mld budżetu. Tu mało kto ma pieniędzy na samodzielne działanie. Dużym problemem jest depopulacja, Bytom i Zabrze mogą nawet zniknąć. Dodatkowe pieniądze z PIT były bardzo potrzebne, bo samodzielnie nie byłoby nas stać choćby na budowę czegoś takiego jak Pomorska Kolej Metropolitalna. A o ustawę walczyliśmy 10 lat.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski:

- To nie jest tak, że wyludniają się małe miasta. To cala Polska się wyludnia, ta wędrówka ludzi trwa i będzie trwać. Spróbujmy w Polsce zrobić wreszcie coś konkretnego, a nie tylko gadajmy.
Wiceminister Kazimierz Smoliński:

- No przecież robimy. Ustawa dla metropolii na Górnym Śląsku i w Zagłębiu działa, a od czegoś trzeba zacząć.
Trójmiasto przed Warszawą

Ciekawy głos padł ze strony burmistrza Pelplina Patryka Demskiego, jednego z nielicznych samorządowców z Pomorza, który reprezentuje PiS.

- Z obserwacji poczynionych podczas obrad wspólnej komisji rządu i samorządu można wywnioskować, że jeśli powstaną kolejne ustawy metropolitalne, to Trójmiasto uzyska swoją przed Warszawą. Wynika to z tego, że nasza, pomorska współpraca jest budowana od dołu i jest powszechna. Kupujemy razem energię, używamy jednego oprogramowania, pewne rozwiązania testujemy na mniejszych organizmach. To dobra droga.
We wtorek drugi dzień kongresu Smart Metropolia w Amber Expo, a w środę odbędą się wizyty studyjne dla chętnych w Gdyni, Wejherowie, Kartuzach i Pelplinie.

Wydarzenia

Smart Metropolia

konferencja

Miejsca

Opinie (87) 2 zablokowane

  • Czyli prowincję można zaorać, pośrednio to sobie możecie du*ę podetrzeć. Skoro jest u was wysoka jakość życia, po co chcecie dalej okradać prowincję?

    • 4 1

  • Nie trzeba czekać na ustawę już dziś można wiele zrobić dla dobra mieszkańców regionu.
    Należy jedynie pozbyć się wygórowanych ambicji i niezdrowych uprzedzeń a swoją uwagę i energię skupić na tym co będzie dobre dla nas wszystkich. Prawdziwa wielkość kiedyś zostanie doceniona a fałszywa ośmieszona. Każdy z nas ma swoją rolę do spełnienia!!!

    • 5 0

  • Smiac mi sie chce jak to czytam (2)

    Kolejne zarzady, spolki, stowarzyszenia moze jeszcze fundacje, smart city itd. Wiecej geb do wykarmienia. Zrobcie komunikacje miejska taka jak jest w Warszawie. Tania, dostosowana do mieszkancow, obejmujaca swoim zasiegiem Gdynie, Sopot, Gdansk jak i obrzeza.

    2760zl tyle kosztuje jezdzenie, jesli kupuje sie bilety metropolitalne przez 12 miesiecy!!!

    Wawa:

    BILETY 30-DNIOWE
    Bilety uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi od momentu skasowania biletu do godziny 23.59 trzydziestego dnia terminu ważności biletu.
    Bilety są włączone do oferty „Wspólny bilet”

    1 strefa 110zl /2 strefa 112zl
    1+2 strefa 180zl

    Gdzie centrum i dzielnice na okolo to strefa 1! Tutaj jest mapka: www.ztm. waw.pl/mapa/duze/graniczne.gif

    BILETY 90-DNIOWE
    Bilety uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi od momentu skasowania biletu do godziny 23.59 dziewięćdziesiątego dnia terminu ważności biletu.
    Bilety są włączone do oferty „Wspólny bilet”

    1strefa 280zl/ 2strefa 282zl
    1+2 strefa 460zl.

    W Trojmiescie znakomitej wiekszosci osob by wystarczyla strefa 1. Poruszanie sie wzdluz lini skm, prostopadle, rownolegle ew. w ksztalcie litetry L/U(czyli np z Osowej na Chelm, z Obluza na Karwiny). Sorry ale jak ktos jest z gornych tarasow obwodnicy to musi liczyc sie z wiekszymi oplatami. Powinny byc parkingi park ride. Jak np w Hiszpani. Masz bilet 1dniowy - jestes uprawniony do parkowania przez 1dzien. Zostawiasz auto, skanujesz bilet i dalej jedziesz pociagiem.

    Powiedzmy, ze ktos wydaje 250zl miesiecznie na paliwo. Nagle musi dojechac przez pol Trojmiasta komunikacja miejska. Kupuje wiec bilety, skm + autobus/tramwaj/trajtek. Na dojazd wyda ok 17-20zl. Oplaca sie? No albo taki dojazd Slowaka/Spacerowa/Wielkopolska. Wiadomo, ze rano wiekszy korek jest w dol a po poludniu na odwrot. Gdzie nasz Sristrar i jego analizy/usprawnienia? Gdzie priorytety swiatel? 133,8mln zl i ktos to odczul? Ja jezdzac autem nie.

    W koncu potrzeba tanszej komunikacji dla osob zameldowanych w Trojmiescie. Placisz u nas podatki - masz benefity.

    • 16 1

    • śmiać mi się chce gdy to przeczytałam

      ... potrzeba tańszej komunikacji dla zameldowanych ... płacisz u nas podatki masz benefity...

      1.Nie ma wymogu meldunku. 2. Nie można zmusić do płacenia podatku PIT w miejscu zamieszkania.

      • 1 3

    • Może zgłosisz się na Prezydenta Gdyni ?

      • 6 2

  • (3)

    Wydatki na mniejsze miasta, spowodują spowolnienie inwestycji w Gdańsku

    • 25 17

    • To chcemy walić kasę w bogatego (Gdańsk) czy prowadzić zrównoważony rozwój całego regionu?

      Bo jeśli patrzysz tylko na swój nos w Gdańsku a resztę regionu masz 4 literach, to daleko na tej strategii na zajedziesz.

      • 4 2

    • (1)

      Ale może Gdańsk wybuduje wreszcie w Gdyni tunel pod torami :)

      • 15 3

      • i autostradę do nieba

        z czerwonym dywanem
        i palmami po bokach

        • 5 1

  • Władze Gdyni na byciu antygdańsk zbudowały sobie identyfikację i poparcie (10)

    27 lat propagandy zrobiło swoje. Teraz to wolą sobie rękę uciąć, niż współpracować dla mieszkańców. SKM? PKM? Wspólna taryfa biletowa? Nie ma takiej możliwości. W Gdańsku jest podobny klimat, ale jednak Gdańsk jest większy i ma mniej do stracenia na braku współpracy.

    • 100 23

    • jeszcze raz przeczytaj ten belkot, ktory popelniles i zawstydz sie.... (3)

      to smierdzace powietrze z Szadolek to z wami robi? Moze nadmiar fluoru z Wislinki? A moze opary z rafinerii? Na czym polega oferta z Gdanska? Wspolpraca owszem - ale co ma do metropolii Gdansk-Gdynia-Sopot taki Biedron ze Slupska?

      • 10 48

      • Nikomu źle nie zycze (1)

        Ale te kokosy w gdansku to jawny mit, wystrugany na tutejszym forum. Nie będę błędów wytykał. Ale zostaw ich. Oni tego potrzebują. To jest ten wieczny kompleks. Artykul "w gdyni budują coś" komenty ? W gdansku mamy takie dwa ;) podszywanie sie pod gdynianina i komentarze w stylu "kiedy u nas w gdyni tak będzie ? " tanie. Jak ci ludzie. Pozdrawiam normalnych sąsiadów, wiem ze jestescie w większości. Oby nam sie !

        • 17 18

        • Dokładnie. Jakiś Wydział PR albo trolle na zlecenie piszą te peany na temat Gdańska i jadą po Gdyni.

          Najśmieszniejsze zawsze są stałe teksty trolli - "Po co dublować w Gdyni ? Jeśli jest coś w Gdańsku. Budowa niepotrzebna i wyrzucanie kasy w błoto". Działa to do momentu, jak coś jest w Gdyni od dawna, a zaczynają dopiero budować w Gdańsku, np. oceanarium. Wtedy komentarze trolli - Budować! Super inwestycja w Gdańsku, Brawo!

          • 5 3

      • A kto pisze o Biedroniu? Skupmy się na Gdynia-Gdańsk

        To jest tragedia, że dla utrzymania się przy żłobie, przez 27 lat ten sam układ kolegów torpeduje każdą możliwość współpracy.

        • 24 5

    • A nie sądzisz, że to właśnie niektórzy ludzie z Gdańska (władze? urzędnicy?politycy?) jadą na tezie, że "musimy być lepsi od

      Gdyni". I muszą dzień w dzień udowadniać (raczej sobie, niż innym) i utwierdzać się w przekonaniu, że w Gdańsku jest lepiej niż w Gdyni, bo popycha ich do tego bliskość Gdyni jako miasta, które może ewentualnie "zagrozić" pozycji Gdańska. Do tego dochodzi ta potrzeba dowartościowania siebie, że rządzimy i zarządzamy wielkim, europejskim Gdańskiem, że żyjemy w nowoczesnym mieście, że u nas jest dwa razy więcej tego i tamtego niż w Gdyni. Ciągłe nakręcanie się i motywowanie, że występuję jakaś rywalizacja między Gdańskiem i Gdynią, że ta Gdynia szykuje się na naszą pozycję i chce nas obalić z piedestału.
      A nie daj Boże, w jakiejś kategorii, w jakimś mierniku ta Gdynia będzie lepsza od Gdańska, to koniec świata i załamanie co u niektórych w Gdańsku może nastąpić.

      • 4 2

    • Gdansk jako wolne miasto, zmusiło do budowy polskiego portu w Gdyni. Poczytaj nim sie wypowiesz (4)

      Co za tym idzie miasto. Cholera ! Dobrze na niechęci Niemców do Polski na tym wyszliśmy. Gramy wam na nosie od 90 lat ;)

      • 10 17

      • Tak. 90 lat temu. Dziś nie ma w Gdańsku niemców. Tylko mieszkańcy Trójmiasta (3)

        I co? Dalej chcemy budować w antytezie?

        • 25 4

        • Skundlona gdanska natura (1)

          Przybledy zamiast z polskoscia identyfikuja sie z niemieckim wolnym miastem...z tym skundleniem nikt przyzwoity nie chce miec nic wspolnego

          • 5 9

          • Ty naprawdę to napisałeś?

            "Skundlona gdanska natura"?
            W realu też używasz tego terminu, czy raczej wiesz, że robisz z siebie palanta i milczysz?

            • 5 1

        • Wybacz

          Gdansk jest taką mieszanką narodowości ( popatrz po nazwiskach) i mniejszosci etnicznych ze nie ma mowy o budowie. Tam kazdy w swoja strone ciagnie. Przez to nic nikomu tam sie jeszcze nie udało. Ja nie chce mieć z wami nic wspolnego.

          • 4 33

  • metropolia?

    Kolejne miejsca dla kacyków, a w takiej "Metropolii" powstanie pewnie urząd Nadburmistrza.

    • 8 2

  • A nieh czeka.... Kogo to obhodzi ? ....Nic to nie da ! (2)

    • 15 8

    • Metropolia ha ha bez plywalni , smiech mnie ogarnia- Gdansk to prowincja ! (1)

      jakies chlorem smierdzace 30 letnie baseny w szkole he he

      • 1 13

      • To sobie zbuduj pływanie. Kto ci broni.

        • 1 1

  • Do M.S.

    Metropolizacja to przebiegły sposób na rozbicie dzielnicowe Polski !!! Veto !!!

    • 5 4

  • GDANSZCZANIN. (2)

    ***GDANSK nazywa sie GDANSK*** I prosze nie nazywac " GDANSK " - trojmiasto. * GDANSK * jest stolica Pomorza...A pozostale miasta maja tez swoje imie, nazwe...! - GDYNIA i SOPOT...!

    • 24 48

    • jak już to Gdańsk

      • 5 0

    • daj juz spokoj, co ci da wypisywanie tutaj takich glupot

      • 10 6

  • Za dużo czytania

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane