- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (29 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (123 opinie)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (79 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (339 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Trójmiasto czeka na ustawę metropolitalną. I jeszcze poczeka
Jeśli ustawa metropolitalna dla Trójmiasta w ogóle powstanie, to nie wcześniej niż za dwa lata - można wywnioskować z deklaracji, jakie padły podczas pierwszego dnia rozpoczętego właśnie w Gdańsku kongresu Smart Metropolia.
Organizatorem spotkania jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMG-G-S) zrzeszające 57 pomorskich gmin i powiatów, zamieszkałych przez blisko 1,5 mln mieszkańców.
Choć kongres jest forum wymiany opinii i doświadczeń dotyczących współpracy między samorządami obszarów metropolitalnych, pełni także rolę narzędzia lobbingowego, za sprawą którego pomorskie samorządy walczą o sejmową ustawę o metropolii trójmiejskiej.
Ma ona sprawić - w dużym uproszczeniu - że powstanie nowa struktura samorządowa, która dzięki budżetowi opartemu na przejęciu części płaconego tu podatku PIT (w metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej jest to 5 proc.), finansowałaby przedsięwzięcia przekraczające swoją skalą obszar jednego miasta. Idealny przykładem jest np. funkcjonowanie kolei w Trójmieście.
Sęk w tym, że po wejściu w życie ustawy wprowadzającej strukturę metropolitalną na Górnym Śląsku i w Zagłębiu w tym roku, rząd nie spieszy się z przygotowanie podobnych dokumentów dla innych metropolii: w tym Trójmiasta i Warszawy.
- Wniosek w tej sprawie wysłaliśmy do pani premier latem 2016 r. Co prawda pan wojewoda nie widział przeszkód, by go wprowadzić w życie, ale żadne wiążące deklaracje na poziomie rządu nie padły - zastrzega Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i jednocześnie prezes zarządu OMG-G-S.
- Nigdy nie powiedziano nam wprost "nie", ale nie podano nawet orientacyjnych terminów, kiedy taka ustawa mogłaby powstać - dodaje Michał Glaser, dyrektor biura OMG-G-S.
W poniedziałkowej dyskusji brali także udział przedstawiciele rządu (Ministerstwo Rozwoju jest współorganizatorem kongresu). Wiceminister Rozwoju Paweł Chorąży zastrzegł, że o losie ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta zdecyduje sukces w jej wprowadzaniu na terenie konurbacji śląskiej.
- Ustawa weszła w życie wiosną, do tej pory sprawnie przebiegł proces wybierania władz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Potrzebujemy roku - dwóch lat, by ocenić jak ta ustawa sprawdza się w praktyce.
Minister Chorąży dodał, że rząd nigdy nie ukrywał, że ustawa metropolitalna dla Ślaska i Zagłębia ma charakter pilotażowy. Jego zdaniem przynosi ona poważne konsekwencje dla finansów państwa (dodatkowe 5 proc. dochodów z PIT zostaje do dyspozycji współpracujących samorządów) więc nie można podejmować decyzji o tworzeniu kolejnych metropolii pochopnie.
Zasugerował także, że choć rząd rozumie problemy największych miast i chce im pomagać w ich rozwiązywaniu, to nie musi się to obywać poprzez utworzenie oficjalnego szczebla metropolii. Alternatywą mógłby być rozwój mechanizmu tzw. ZIT, w którym ważne inwestycje o znaczeniu ponadlokalnym są finansowane z dodatkowych pieniędzy rządowych i unijnych.
Dwa spojrzenia na rozwój Polski
Podczas rozmów widać było różne podejście do wspierania samorządów w całej Polsce. Przedstawiciele rządu zwracali uwagę, że rolą władzy centralnej jest likwidowanie różnic pomiędzy bogatymi metropoliami, a mniejszymi i znacznie biedniejszymi ośrodkami.
Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa:
- Jakość życia w polskich metropoliach jest podobna do jakości życia w metropoliach zachodnich. Natomiast to w mniejszych i najmniejszych ośrodkach te różnice są największe i najbardziej widoczne. To właśnie te obszary mają więcej do nadrobienia.
Wiceminister rozwoju Paweł Chorąży:
- Nie odżegnujemy się od wspierania silnych metropolii, ale obecnie koncentrujemy się na pomaganiu małym i średnim miastom, bo to one najszybciej tracą swoje funkcje społeczne i gospodarcze.
Mali walczą z dużymi
Większość samorządowców uważa jednak, że to właśnie metropolie są szansą dla mniejszych ośrodków i że wspierając największe miasta pośrednio wspiera się całe ich otoczenie. Nalegają na to, by o metropoliach nie myśleć jako o bogaczach, którzy wysysają życiowe soki (czytaj: pieniądze z budżetu lub UE) z innych, słabszych samorządów.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski:
- Państwo musi nas wesprzeć, bo w Polsce jest tak naprawdę jedna silna metropolia. To Warszawa. Reszta jest słaba, zwłaszcza, gdy porównamy je do metropolii zachodnioeuropejskich. My mówimy dziś o wspieraniu metropolii, a Niemcy robią to od 20 lat. Przestańmy wreszcie tyle o tym mówić, a zacznijmy coś robić.
Wyłamał się prezydent Słupska Robert Biedroń.
- Prawdziwe ubóstwo jest w średniej i małej wielkości miastach. Nawet tereny wiejskie, o ile są skupione wokół metropolii, to radzą sobie lepiej niż średniacy. Państwo chcecie dla Trójmiasta ustawy o metropoliach, która daje wam dodatkowe 5 proc. z PIT. Naprawdę jeszcze tyle potrzebujecie?
Nie chodzi o bogactwo, ale o przetrwanie
O tym, że metropolia jest nie tylko dla bogatych, którzy chcą być jeszcze bogatsi, przekonywał Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Z jego słów można wywnioskować, że struktura metropolii jest ostatnią deską ratunku dla wyludniającej się aglomeracji.
- Jesteśmy konurbacją miast średnich wielkości, nawet Katowice mają raptem 320 tys i 2 mld budżetu. Tu mało kto ma pieniędzy na samodzielne działanie. Dużym problemem jest depopulacja, Bytom i Zabrze mogą nawet zniknąć. Dodatkowe pieniądze z PIT były bardzo potrzebne, bo samodzielnie nie byłoby nas stać choćby na budowę czegoś takiego jak Pomorska Kolej Metropolitalna. A o ustawę walczyliśmy 10 lat.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski:
- To nie jest tak, że wyludniają się małe miasta. To cala Polska się wyludnia, ta wędrówka ludzi trwa i będzie trwać. Spróbujmy w Polsce zrobić wreszcie coś konkretnego, a nie tylko gadajmy.
Wiceminister Kazimierz Smoliński:
- No przecież robimy. Ustawa dla metropolii na Górnym Śląsku i w Zagłębiu działa, a od czegoś trzeba zacząć.
Trójmiasto przed Warszawą
Ciekawy głos padł ze strony burmistrza Pelplina Patryka Demskiego, jednego z nielicznych samorządowców z Pomorza, który reprezentuje PiS.
- Z obserwacji poczynionych podczas obrad wspólnej komisji rządu i samorządu można wywnioskować, że jeśli powstaną kolejne ustawy metropolitalne, to Trójmiasto uzyska swoją przed Warszawą. Wynika to z tego, że nasza, pomorska współpraca jest budowana od dołu i jest powszechna. Kupujemy razem energię, używamy jednego oprogramowania, pewne rozwiązania testujemy na mniejszych organizmach. To dobra droga.
We wtorek drugi dzień kongresu Smart Metropolia w Amber Expo, a w środę odbędą się wizyty studyjne dla chętnych w Gdyni, Wejherowie, Kartuzach i Pelplinie.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (87) 2 zablokowane
-
2017-11-14 15:17
Czyli prowincję można zaorać, pośrednio to sobie możecie du*ę podetrzeć. Skoro jest u was wysoka jakość życia, po co chcecie dalej okradać prowincję?
- 4 1
-
2017-11-14 12:54
Nie trzeba czekać na ustawę już dziś można wiele zrobić dla dobra mieszkańców regionu.
Należy jedynie pozbyć się wygórowanych ambicji i niezdrowych uprzedzeń a swoją uwagę i energię skupić na tym co będzie dobre dla nas wszystkich. Prawdziwa wielkość kiedyś zostanie doceniona a fałszywa ośmieszona. Każdy z nas ma swoją rolę do spełnienia!!!- 5 0
-
2017-11-13 21:21
Smiac mi sie chce jak to czytam (2)
Kolejne zarzady, spolki, stowarzyszenia moze jeszcze fundacje, smart city itd. Wiecej geb do wykarmienia. Zrobcie komunikacje miejska taka jak jest w Warszawie. Tania, dostosowana do mieszkancow, obejmujaca swoim zasiegiem Gdynie, Sopot, Gdansk jak i obrzeza.
2760zl tyle kosztuje jezdzenie, jesli kupuje sie bilety metropolitalne przez 12 miesiecy!!!
Wawa:
BILETY 30-DNIOWE
Bilety uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi od momentu skasowania biletu do godziny 23.59 trzydziestego dnia terminu ważności biletu.
Bilety są włączone do oferty „Wspólny bilet”
1 strefa 110zl /2 strefa 112zl
1+2 strefa 180zl
Gdzie centrum i dzielnice na okolo to strefa 1! Tutaj jest mapka: www.ztm. waw.pl/mapa/duze/graniczne.gif
BILETY 90-DNIOWE
Bilety uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi od momentu skasowania biletu do godziny 23.59 dziewięćdziesiątego dnia terminu ważności biletu.
Bilety są włączone do oferty „Wspólny bilet”
1strefa 280zl/ 2strefa 282zl
1+2 strefa 460zl.
W Trojmiescie znakomitej wiekszosci osob by wystarczyla strefa 1. Poruszanie sie wzdluz lini skm, prostopadle, rownolegle ew. w ksztalcie litetry L/U(czyli np z Osowej na Chelm, z Obluza na Karwiny). Sorry ale jak ktos jest z gornych tarasow obwodnicy to musi liczyc sie z wiekszymi oplatami. Powinny byc parkingi park ride. Jak np w Hiszpani. Masz bilet 1dniowy - jestes uprawniony do parkowania przez 1dzien. Zostawiasz auto, skanujesz bilet i dalej jedziesz pociagiem.
Powiedzmy, ze ktos wydaje 250zl miesiecznie na paliwo. Nagle musi dojechac przez pol Trojmiasta komunikacja miejska. Kupuje wiec bilety, skm + autobus/tramwaj/trajtek. Na dojazd wyda ok 17-20zl. Oplaca sie? No albo taki dojazd Slowaka/Spacerowa/Wielkopolska. Wiadomo, ze rano wiekszy korek jest w dol a po poludniu na odwrot. Gdzie nasz Sristrar i jego analizy/usprawnienia? Gdzie priorytety swiatel? 133,8mln zl i ktos to odczul? Ja jezdzac autem nie.
W koncu potrzeba tanszej komunikacji dla osob zameldowanych w Trojmiescie. Placisz u nas podatki - masz benefity.- 16 1
-
2017-11-14 12:24
śmiać mi się chce gdy to przeczytałam
... potrzeba tańszej komunikacji dla zameldowanych ... płacisz u nas podatki masz benefity...
1.Nie ma wymogu meldunku. 2. Nie można zmusić do płacenia podatku PIT w miejscu zamieszkania.- 1 3
-
2017-11-13 21:57
Może zgłosisz się na Prezydenta Gdyni ?
- 6 2
-
2017-11-13 17:08
(3)
Wydatki na mniejsze miasta, spowodują spowolnienie inwestycji w Gdańsku
- 25 17
-
2017-11-14 11:16
To chcemy walić kasę w bogatego (Gdańsk) czy prowadzić zrównoważony rozwój całego regionu?
Bo jeśli patrzysz tylko na swój nos w Gdańsku a resztę regionu masz 4 literach, to daleko na tej strategii na zajedziesz.
- 4 2
-
2017-11-13 17:23
(1)
Ale może Gdańsk wybuduje wreszcie w Gdyni tunel pod torami :)
- 15 3
-
2017-11-13 22:20
i autostradę do nieba
z czerwonym dywanem
i palmami po bokach- 5 1
-
2017-11-13 17:03
Władze Gdyni na byciu antygdańsk zbudowały sobie identyfikację i poparcie (10)
27 lat propagandy zrobiło swoje. Teraz to wolą sobie rękę uciąć, niż współpracować dla mieszkańców. SKM? PKM? Wspólna taryfa biletowa? Nie ma takiej możliwości. W Gdańsku jest podobny klimat, ale jednak Gdańsk jest większy i ma mniej do stracenia na braku współpracy.
- 100 23
-
2017-11-13 17:10
jeszcze raz przeczytaj ten belkot, ktory popelniles i zawstydz sie.... (3)
to smierdzace powietrze z Szadolek to z wami robi? Moze nadmiar fluoru z Wislinki? A moze opary z rafinerii? Na czym polega oferta z Gdanska? Wspolpraca owszem - ale co ma do metropolii Gdansk-Gdynia-Sopot taki Biedron ze Slupska?
- 10 48
-
2017-11-13 17:26
Nikomu źle nie zycze (1)
Ale te kokosy w gdansku to jawny mit, wystrugany na tutejszym forum. Nie będę błędów wytykał. Ale zostaw ich. Oni tego potrzebują. To jest ten wieczny kompleks. Artykul "w gdyni budują coś" komenty ? W gdansku mamy takie dwa ;) podszywanie sie pod gdynianina i komentarze w stylu "kiedy u nas w gdyni tak będzie ? " tanie. Jak ci ludzie. Pozdrawiam normalnych sąsiadów, wiem ze jestescie w większości. Oby nam sie !
- 17 18
-
2017-11-14 11:11
Dokładnie. Jakiś Wydział PR albo trolle na zlecenie piszą te peany na temat Gdańska i jadą po Gdyni.
Najśmieszniejsze zawsze są stałe teksty trolli - "Po co dublować w Gdyni ? Jeśli jest coś w Gdańsku. Budowa niepotrzebna i wyrzucanie kasy w błoto". Działa to do momentu, jak coś jest w Gdyni od dawna, a zaczynają dopiero budować w Gdańsku, np. oceanarium. Wtedy komentarze trolli - Budować! Super inwestycja w Gdańsku, Brawo!
- 5 3
-
2017-11-13 17:25
A kto pisze o Biedroniu? Skupmy się na Gdynia-Gdańsk
To jest tragedia, że dla utrzymania się przy żłobie, przez 27 lat ten sam układ kolegów torpeduje każdą możliwość współpracy.
- 24 5
-
2017-11-14 11:04
A nie sądzisz, że to właśnie niektórzy ludzie z Gdańska (władze? urzędnicy?politycy?) jadą na tezie, że "musimy być lepsi od
Gdyni". I muszą dzień w dzień udowadniać (raczej sobie, niż innym) i utwierdzać się w przekonaniu, że w Gdańsku jest lepiej niż w Gdyni, bo popycha ich do tego bliskość Gdyni jako miasta, które może ewentualnie "zagrozić" pozycji Gdańska. Do tego dochodzi ta potrzeba dowartościowania siebie, że rządzimy i zarządzamy wielkim, europejskim Gdańskiem, że żyjemy w nowoczesnym mieście, że u nas jest dwa razy więcej tego i tamtego niż w Gdyni. Ciągłe nakręcanie się i motywowanie, że występuję jakaś rywalizacja między Gdańskiem i Gdynią, że ta Gdynia szykuje się na naszą pozycję i chce nas obalić z piedestału.
A nie daj Boże, w jakiejś kategorii, w jakimś mierniku ta Gdynia będzie lepsza od Gdańska, to koniec świata i załamanie co u niektórych w Gdańsku może nastąpić.- 4 2
-
2017-11-13 17:16
Gdansk jako wolne miasto, zmusiło do budowy polskiego portu w Gdyni. Poczytaj nim sie wypowiesz (4)
Co za tym idzie miasto. Cholera ! Dobrze na niechęci Niemców do Polski na tym wyszliśmy. Gramy wam na nosie od 90 lat ;)
- 10 17
-
2017-11-13 17:22
Tak. 90 lat temu. Dziś nie ma w Gdańsku niemców. Tylko mieszkańcy Trójmiasta (3)
I co? Dalej chcemy budować w antytezie?
- 25 4
-
2017-11-13 23:30
Skundlona gdanska natura (1)
Przybledy zamiast z polskoscia identyfikuja sie z niemieckim wolnym miastem...z tym skundleniem nikt przyzwoity nie chce miec nic wspolnego
- 5 9
-
2017-11-14 09:04
Ty naprawdę to napisałeś?
"Skundlona gdanska natura"?
W realu też używasz tego terminu, czy raczej wiesz, że robisz z siebie palanta i milczysz?- 5 1
-
2017-11-13 17:29
Wybacz
Gdansk jest taką mieszanką narodowości ( popatrz po nazwiskach) i mniejszosci etnicznych ze nie ma mowy o budowie. Tam kazdy w swoja strone ciagnie. Przez to nic nikomu tam sie jeszcze nie udało. Ja nie chce mieć z wami nic wspolnego.
- 4 33
-
2017-11-14 10:31
metropolia?
Kolejne miejsca dla kacyków, a w takiej "Metropolii" powstanie pewnie urząd Nadburmistrza.
- 8 2
-
2017-11-13 17:17
A nieh czeka.... Kogo to obhodzi ? ....Nic to nie da ! (2)
- 15 8
-
2017-11-13 17:19
Metropolia ha ha bez plywalni , smiech mnie ogarnia- Gdansk to prowincja ! (1)
jakies chlorem smierdzace 30 letnie baseny w szkole he he
- 1 13
-
2017-11-14 10:21
To sobie zbuduj pływanie. Kto ci broni.
- 1 1
-
2017-11-14 10:09
Do M.S.
Metropolizacja to przebiegły sposób na rozbicie dzielnicowe Polski !!! Veto !!!
- 5 4
-
2017-11-13 17:19
GDANSZCZANIN. (2)
***GDANSK nazywa sie GDANSK*** I prosze nie nazywac " GDANSK " - trojmiasto. * GDANSK * jest stolica Pomorza...A pozostale miasta maja tez swoje imie, nazwe...! - GDYNIA i SOPOT...!
- 24 48
-
2017-11-14 09:38
jak już to Gdańsk
- 5 0
-
2017-11-13 17:19
daj juz spokoj, co ci da wypisywanie tutaj takich glupot
- 10 6
-
2017-11-14 09:33
Za dużo czytania
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.