• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto podnosi ceny biletów od czerwca

Katarzyna Moritz
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Wpływy z biletów w zeszłym roku pokryły blisko 50 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji.

Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Wpływy z biletów w zeszłym roku pokryły blisko 50 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji.

Gdańscy radni w czwartek zatwierdzili podwyżkę cen biletów jednorazowych, średnio o 8 proc. Opozycja grzmiała, że podwyżka to brak szacunku dla mieszkańców i odczują ją najubożsi. W środę identyczne zmiany uchwalili już radni Gdyni, w piątek zrobią to w Sopocie.



Z jakich biletów korzystasz?

Bilety mają zdrożeć od czerwca w całym Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej, który obejmuje 13 gmin.

I tak cena biletu jednoprzejazdowego wynosząca dziś 2,80 wzrośnie do 3 zł, bilet godzinny zdrożeje z 3,40 do 3,60 zł. Bilety 24-godzinne zdrożeją z11 zł wzrośnie do 12 zł. O 20 gr wzrosną też ceny biletów nocnych.

Uchwała w sprawie wzrostu cen biletów w Gdańsku dosłownie w ostatniej chwili została dodana do porządku obrad. Wzbudziła długą dyskusję, choć z wynikiem z góry do przewidzenia.

- Ta uchwała jest prosta w swojej konstrukcji. Proponujemy, by bilet jednorazowy i godzinny był droższy o 20 gr, bilet dobowy o złotówkę (obecnie kosztuje 11 zł - red.). Nie proponujemy zmiany biletów okresowych - referował Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Po wprowadzeniu nowych regulacji bilet godzinny i tak pozostanie najtańszym biletem w Polsce. Chcemy, by bilet jednorazowy był relatywnie drogi, a bilet okresowy tani. Preferujemy tych, którzy z komunikacji korzystają w sposób systematyczny - wyjaśniał Lisicki.

Dziś już 70 tys. pasażerów korzysta z biletów okresowych, choć jeszcze pięć lat temu było ich 50 tys. Za średnią płacę mieszkaniec Gdańska można kupić 1,5 tys. najtańszych biletów, co daje nam piąte miejsce w kraju.

- Ceny paliwa tylko w ciągu roku wzrosły o 28 proc. Na podwyżkę ma też wpływ wprowadzenie darmowych przejazdów rodzin wielodzietnych, których koszt sięga ok. 3 mln zł, bo te osoby zrezygnowały z biletów sieciowych - podaje Lisicki.

Z prezentowanych danych wynika, że jeszcze 2006 r. wpływy z biletów pokrywały 66,4 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji, obecnie, z powodu rosnących cen paliwa i wymiany taboru, osiągnęły 49,4 proc.

- Po raz kolejny pokazujecie ceny biletów w Warszawie, Białymstoku. Dobrze w takim razie, żeby pan podał też ceny biletów w Tallinnie. 72 proc. jego mieszkańców w referendum opowiedziało się za bezpłatną komunikacją miejską. Proponujemy wzorować się na Tallinnie - zaznaczył Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu PiS.

- Średni dochód nie dotyczy zwykłych mieszkańców, bo ci zarabiają znacznie mniej. Dlatego nie można się zgodzić na te podwyżki! Jedną ręką wyciągacie pieniądze z kieszeni gdańszczan, a drugą wydajecie np. 40 tys. zł na kitesurfera za logo miasta. Szkoda, że to logo na Morzu Czerwonym zobaczyły tylko rekiny, ale z pewnością nie były to rekiny finansjery - wytkał Kazimierz Koralewski także z PiS.

Lisicki zastrzegł, że jeżeli ceny paliwa dalej będą rosły, to niewykluczone, że w sprawie kolejnej podwyżki radni spotkają się także w przyszłym roku.

Opinie (572) ponad 10 zablokowanych

  • Jedna stawka

    z tego co mi wiadomo to Wejherowskie MZK nalegało na podwyżkę, bo Gdańsk nie miał takich planów. Ale jak widać stawka musi być ujednolicona na całym obszarze funkcjowania MZKZG.

    • 3 0

  • ZNOWU !!!!

    BANDYCI !!!!!!!!!!!!!!!

    • 18 0

  • (1)

    pitole będe kradł

    • 12 4

    • ja też

      • 0 0

  • skuter (2)

    bilet jednorazowy = 3 zł, dojazd do pracy to 5 dni x 2 (w obie strony), razem daje to 30 zł x 4 tygodnie = 120,00 zł miesięcznie
    nie kupuję okresowego ponieważ nie zawsze korzystam z tramwaju
    od marca do października mam możliwość poruszać się skuterem, który pali 2 litry benzyny na 100km, średnio raz w tygodniu tankuję go za około 15,00 zł (przy cenie paliwa 5,85 zł za litr), w skali miesiąca to koszt 60,00 zł ... i tyle w tym temacie (jeszcze żeby nie ta zima :-)

    • 23 2

    • a gdize trzymasz ten skuter? (1)

      ukrasc taki latwo wiec trzeba go gdizes bunkrowac

      • 1 1

      • w garażu...

        • 1 0

  • PO wiedz ze już szykują sznur na ciebie i twoja świtę

    • 10 1

  • porażka!!! (1)

    taka mała informacja do radnych - 90% Waszych wyborców pracuje za 1500-2000 na rękę!!! musi za to się utrzymać w tych chorych cenach czynszu/ wody i gazu!!! w większości przypadkach - UTRZYMAĆ RODZINĘ!!! wy jesteście chyba chorzy!!!!

    • 30 1

    • żal z takimi zarobkami

      1500-200 to jest rarytas mniej więcej płacą średnią krajową ;/ i jak tu wyżyć za te 1300 i dojazd, dobrze że jeszcze nie jest płatne chodzenie piechotą lub jada rowerem po ścieżkach :D

      • 3 0

  • Przed EURO

    - będą kroić nie tylko mieszkańców, ale i turystów!

    • 16 0

  • wiem

    trzeba od razu zrobić bilet za 20 zeta , wtedy wszyscy przestaną jeździć tą komunikacją , i o to chodzi..

    • 13 0

  • Hmm, nie rozumiem jazgotu opozycji, chyba zupelnie normalne, że jak ceny

    paliwa ida w górę, to bilety i wszystko wokół drożeje.. Gdyby byli przy władzy zrobiliby to samo..Podziwiam ztm, że nie podniósl cen biletów miesięcznych...

    • 4 18

  • zkm (2)

    koszt wozo kilometra jest wiekszy
    ludzie co to za sciema
    po co wymienili caly tabor na nowoczesne autobusy chyba nikt mi nie powie ze taki mercedes ze zdjecia pali wiecej paliwa niz stary ikarus
    jezeli sa to nowe pojazdy to one pracuja a nie stoja w warsztacie non stop wiec skad wieksze koszty?
    a ze trzeba olej czy plyny wymienic to chyba w starych tez trzeba bylo
    czyz nie?

    • 13 1

    • amortyzacja

      • 3 0

    • muszę Ciebie rozczarować,

      zużycie paliwa w Mercedesie automacie jest o 20 - 30 % większe niż w poczciwym manualnym Ikarusie. Wartość odtworzeniowa taboru większa o 100%, nie wspominając o różnicy w kosztach części zamiennych

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane