• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatni inwestorzy chcą budować duże mariny

Katarzyna Moritz
12 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Projekt mariny na 200 miejsc,  hotelu na ok. 200 osób i apartamentów, w sumie na na tysiąc miejsc. Kompleks w Wiślince przy Martwej Wiśle będzie budował prywatny inwestor.
  • Projekt mariny na 200 miejsc,  hotelu na ok. 200 osób i apartamentów, w sumie na na tysiąc miejsc. Kompleks w Wiślince przy Martwej Wiśle będzie budował prywatny inwestor.
  • Projekt mariny na 200 miejsc,  hotelu na ok. 200 osób i apartamentów, w sumie na na tysiąc miejsc. Kompleks w Wiślince przy Martwej Wiśle będzie budował prywatny inwestor.

W Wiślince nad brzegiem Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska ma powstać małe miasteczko z tysiącem apartamentów, czterogwiazdkowym hotelem i mariną na 200 jednostek. To nie jedyne inwestycje w przystanie wodne planowane w Trójmieście i okolicach.



Czy Trójmiasto wystarczająco korzysta z położenia nad wodą?

- To bardzo duże przedsięwzięcie, będziemy chcieli je rozpocząć w przyszłym roku - zapowiada Derek Christopher, prywatny inwestor z Warszawy, który w tym celu stworzył spółkę celową Marina Hotele Apartamenty - Martwa Wisła. - Powstanie tam w sumie około 1 tys. lokali, czterogwiazdkowy hotel ze 150 - 200 pokojami i ogólnodostępna marina.
Inwestor, który związany jest z branżą deweloperską nie chce obecnie zdradzać kosztów przedsięwzięcia zakrojonego na szeroką skalę, podkreśla jedynie, że proces inwestycyjny jest bardzo zaawansowany i poza gotowymi projektami ma też pozwolenia na budowę.

- Tak, od dłuższego czasu trwają rozmowy w tej sprawie, inwestor jest mocno zdeterminowany, żeby to zrealizować - przyznaje Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański.
Projekt kompleksu stworzyła pracownia AKO Architekci w Gdańsku. Zakłada on budowę ośmiu dużych budynków z apartamentami i hotelem. Powierzchnia użytkowa budynków ma wynieść 60 tys. m kw. Inwestycja zajmie obszar 10 ha.

W zasadzie marina na 200 jednostek będzie raczej ekskluzywnym, acz potrzebnym w tym rejonie, dodatkiem do tych obiektów. Takiego standardu przystani, mimo wieloletnich planów władz Gdańska, od lat nie można było się doczekać od strony Wyspy Sobieszewskiej.

Już sama lokalizacja mariny będzie atrakcyjna dla właścicieli jachtów motorowodnych i żaglówek. Nieopodal jest bowiem Wisła Śmiała i możliwość wyjścia na Zatokę Gdańską, można popłynąć też w przeciwną stronę, na akweny Pętli Żuławskiej, w tym na Zalew Wiślany.

- Część mariny będzie przeznaczona dla właścicieli apartamentów, po wykupieniu miejsca, a część dla gości zewnętrznych, którzy będą mogli postawić swoją jednostkę. Przewidziano też usługi - zaplecze gastronomiczne, restauracje, kawiarnie, zaprojektowane jest również centrum sanitarne dla żeglarzy z toaletami, prysznicami, będzie też dla nich pralnia, kuchnia i budynek bosmanatu - wylicza architekt Roger Kostarczyk, właściciel pracowni AKO Architekci w Gdańsku.

Projekt mariny i hotelu w Wiślince.


Kolejna prywatna marina na 160 miejsc w Rudnikach



W przyszłym roku przy Martwej Wiśle ma powstać kolejna inwestycja z przeznaczeniem dla motorowodniaków i żeglarzy. Tym razem ma to być Jacht Marina Gdańsk w Rudnikach zobacz na mapie Gdańska - nieopodal mostu Wantowego i nieco bliżej centrum Gdańska.

Pomysłodawcą jest gdański żeglarz Jacek Chabowski. Zakłada on budowę mariny nieco mniejszej niż w Wiślince, bo na około 120-140 jachtów wraz z zapleczem.

- Dostrzegłem, że na rynku jest zapotrzebowanie na taki obiekt. Założenie mamy takie, żeby tyle samo miejsc postojowych było na wodzie ile będzie na lądzie. Dzięki temu możemy jachty przyjmować jako rezydentów przez cały rok - wyjaśnia Chabowski portalowi Żeglarski.info.
Przyznaje też, że samodzielnie nie udałoby mu się znaleźć odpowiedniego miejsca, ani też udźwignąć tak dużej inwestycji, będzie to możliwe dzięki dwóm inwestorom.

Unia dokłada do rozbudowy przystani wodnych



W Wiślince nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska będzie jeszcze jedna inwestycja. Tym razem dofinansowana z funduszy unijnych w 80 proc. W ramach projektu wartego 2,1 mln zł nastąpi rozbudowa powstałej kilka lat temu stanicy wodnej, która jest obecnie schowana za linią trzcinowiska. Dlatego zostanie wykonany dodatkowo kanał dopływowy do przystani, nabrzeże skarpowe i pomost do cumowania dla 32 jednostek.

Co istotne, w dość płytkim akwenie i przy wejściu do kanału stanicy trwają już prace podczyszczeniowe.

Inwestycja obejmie swoim zakresem także przebudowę układu drogowego wraz z wykonaniem muru oporowego, parkingu, ogrodzenia, kanalizacji deszczowej i oświetlenia obiektu. Prace mają się zakończyć w przyszłym roku.
Obecnie niewielka stanica wodna w Wislińce zostanie rozbudowana i zyska kolejny pomost do cumowania na 32 jednostki. Obecnie niewielka stanica wodna w Wislińce zostanie rozbudowana i zyska kolejny pomost do cumowania na 32 jednostki.

Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska coraz bardziej otwarte na wodniaków



Ponadto w ramach programu rozwój oferty turystyki wodnej na Pętli Żuławskiej i Zatoce Gdańskiej, unia dołożyła średnio 80 proc. do kilku obiektów w miejscowościach w pobliżu Trójmiasta.

W stosunkowo nowej przystani w Błotniku zobacz na mapie Gdańska na Martwej Wiśle, w gminie Cedry Wielkie, zaplanowano rozbudowę, w wyniku której będzie więcej o około 50 miejsc cumowniczych dzięki przedłużeniu trzech pomostów o kolejne moduły pomostów pływających. Zaplanowano też powiększenie placu na cele zimowania jachtów. Zaplanowano też możliwość pojawienia się tam tramwaju wodnego. Wartość projektu 2,6 mln zł. Ma on być zakończony jeszcze w grudniu tego roku.

W ramach Pętli Żuławskiej ma też powstać nowa przystań żeglarska w Nowym Dworze Gdańskim oraz przebudowa mostów w Żelichowie i Tujsku oraz mostu kolejowego w Rybinie na rzece Szkarpawa. Projekt ma być zakończony w 2020 roku za 7,6 mln zł.

W Sopocie zobacz na mapie Sopotu w marinie przy molo ma powstać nowy pomost pływający wraz z wyposażeniem. A oprócz czego pawilon z sanitariatami, szatnią i przechowalnią sprzętu. Inwestycja wymagać będzie również pogłębienia toru podejściowego do pomostu.

Pierwszy przetarg został jednak unieważniony, bowiem jedyna oferta firmy Strabag opiewająca na 5,7 mln zł znacznie przekroczyła budżet miasta na ten cel - 3,2 mln zł.

Czytaj też: Nowy pomost dla jachtów przy sopockim molo

Marina na ponad 100 miejsc przy molo w Sopocie ma zyskać dodatkowy pomost. 


Marina na ponad 100 miejsc przy molo w Sopocie ma zyskać dodatkowy pomost.
W Rewie za ponad 2,1 mln zł planuje się między innymi: przedłużenie pomostu cumowniczego do 100 m, rozbudowę istniejącej infrastruktury żeglarskiej i poprawę funkcjonalności zaplecza przystani. W wyniku realizacji projektu powstanie ok. 30 nowych miejsc postojowych.

W Jastarni na półwyspie helskim też w ramach Pętli Żuławskiej przewidziano rozbudowę przystani jachtowej do 92 miejsc postojowych. Dzięki temu do przystani będą mogły wpłynąć wreszcie jachty o długości nawet do 20 m. Po rozbudowie do dyspozycji turystów będzie też siedem kabin i pięć toalet oraz pralnia dla żeglarzy. Inwestycja ma być zrealizowana do grudnia 2022 kosztem 4,6 mln zł.

Niektóre ambitne plany muszą poczekać



Przystań jachtowa Jachtklubu Stoczni Gdańskiej w Górkach zachodnich miała być rozbudowana na cumowanie tam około 235 jednostek. Obecnie jednak inwestycja jest pod znakiem zapytania. 

Przystań jachtowa Jachtklubu Stoczni Gdańskiej w Górkach zachodnich miała być rozbudowana na cumowanie tam około 235 jednostek. Obecnie jednak inwestycja jest pod znakiem zapytania.
Jest szansa, że w przyszłych latach dofinansowane zostaną kolejne projekty w ramach Pętli Żuławskiej.

Pod znakiem zapytania stoi jednak inwestycja rozbudowy portu jachtowego Jachtklubu Stoczni Gdańskiej w Górkach Zachodnich zobacz na mapie Gdańska. Zakładano, że do 2020 roku powstanie tam w sumie 235 miejsc do cumowania zamiast 120, nowe nabrzeża, pomosty i zaplecze, ale inwestycja szacowana na 10 mln zł w obecnej turze na razie nie uzyskała dofinansowania.

- Będziemy ubiegali się też o dofinansowanie projektu w ramach drugiej tury naboru na Pętlę Żuławską. Obecnie trwają warte 289 tys. zł prace projektowe, które mają zakończyć się w sierpniu - wyjaśnia Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Ponadto w styczniu został złożony wniosek w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Warszawie celem uzyskania pozwolenia na wznoszenie konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich. Obecnie trwa procedura oceny wniosku. W Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku złożony został raport oddziaływania na środowisko, który miasto musi jednak uzupełnić.

- Należy mieć również na uwadze możliwość pojawienia się utrudnień związanych z terminem uzyskania wymaganych decyzji administracyjnych. Nie mamy bowiem wpływu na czas wydawania decyzji, w tym między innymi: decyzji środowiskowej czy pozwolenia wodnoprawnego - zastrzega Schneider.
Czytaj więcej na: Port jachtowy w Górkach Zachodnich zostanie rozbudowany

Ponadto ważą się też ostateczne plany rozbudowy przystani przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Sopotu przy Wyspie Sobieszewskiej.

Obecnie w marinach całego Trójmiasta przy Zatoce Gdańskiej i w jej pobliżu (na Martwej Wiśle czy Motławie), jest około 700 miejsc do cumowania jachtów. Największa przystań - na 260 jednostek - jest w Gdyni.

Obecna marina na 260 jednostek w Gdyni. Przy molo rybackim w Gdyni, ma w przyszłości powstać kolejna marina na 120 jachtów.

Obecna marina na 260 jednostek w Gdyni. Przy molo rybackim w Gdyni, ma w przyszłości powstać kolejna marina na 120 jachtów.

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • Super pomysł. Piekne tereny. Ścieżki rowerowe pobudować bo naprawdę super krajobrazy tam są.

    • 3 1

  • nie budować Narin tylko kościoły ,bo trzeba nam wyznawcom Pisu (6)

    dać rewanż klerowi za to ,że kazali głosować w kościołach na jedyną słuszną , patriotyczną , katolicką ,uczciwą do bólu partię Pis, he,he,he

    • 17 70

    • (2)

      PiS to narzedzie tych w jarmulkach i jasne ze chodzi im tylko o wydojenie nas ale kosciola w to nie mieszaj bo niektorzy funkcjonariusze w sukienkach zli nie sa.

      • 6 5

      • Czy Morawiecki mówiący Jewish perpetrators...

        Czyli "Żydowscy sprawcy..." to też narzędzie?
        Narzędziem był taki jeden co w Jedwabnem mówił o polskich sprawcach, choć po latach okazało się że takich nie było...

        • 1 0

      • lecz się, chłopie....

        • 2 2

    • Kiedy szkło kontaktowe wejdzie za mocno..

      • 2 1

    • Idź na jakąś terapię,bo masz problem psychiczny.

      • 7 5

    • Kre

      Ty.n

      • 11 6

  • w Wiślince? (5)

    a hałda???

    • 38 13

    • Smrodek

      Hałda to jedno a smród i zanieczyszczenia z oczyszczalni i rafinerii...

      • 3 2

    • (1)

      Obecny rząd ma na to wylane. Nic ich obchodzi zdrowie ludzi oraz środowisko, udowodnili już to wielokrotnie.

      • 5 7

      • Czy to konstytucja i KOD chronią Port Service?

        • 6 6

    • (1)

      Zarosla

      • 14 2

      • Skoro zarosła to już problemu nie ma? :-)

        • 17 2

  • O marinie w Gdyni szczurek mówi już od kilkunastu lat. (5)

    W tym sęk, że on tylko mówi. Niech ten człowiek już odejdzie i niech zacznie się coś dziać w mieście

    • 58 12

    • I znowu to samo (1)

      Ciągle narzekacie a nieustannie w wyborach go popieracie. Nie jestem za ani przeciw Szczurkowi, ale wieczne narzekanie mnie już polowi męczy. Ciągle jest źle. To co dobrego się dzieje to się pomija ale jak coś złego to od razu wszyscy łapią temat. Życzę dużo radości z życia a nie wiecznego narzekania.

      • 7 2

      • nie zwracaj uwagi na nich bo te same nicki występują pod wszystkimi możliwymi tematami .to są trolle wynajęte przez polskich geobelsów do obrzydzenia danej osoby i nie ważne jest czy coś dobrze czy źle zrobi ważne by zohydzić i popatrz nad twoim postem jest:"szczur kat miasta","sven s...sen","janusz Ch","do wyborów 120 dni" itd.

        • 2 3

    • (2)

      przecież budują kurniko apartamenty dla bogaczy na morskim nabrzeżu więc już nie narzekaj...

      • 10 2

      • najważniejsze, że marina i osiedle będzie ogrodzone i zamknięte. (1)

        Gdynianie nie będą zakłócać spokoju milionerom ze stolicy.

        • 16 1

        • O tyle prawdy w tym

          Iż inwestorem jest PHN, czyli Państwowa inwestycja. W tym akurat miejscu Szczurek ma tyle do tego co nic... Jedynie wydał na to zgodę, bo to żadne tereny Gdyni... kuriozalne jest to, że to są tereny Państwowe.
          Natomiast zaniedbania inne miasta jak brak nowych dróg, czy nawet remontów, rozwój dzielnic... Ale to trzeba zacząć od dróg, do portu, czy lotniska...
          Większości nie stać na m2 w Gdyni, bo zwyczajnie z zarobków Gdyńskich nie da się kupić apartamentów...

          • 4 3

  • Boska

    A co z pięknym terenem po stoczni tczewskiej przy śluzie w Przegalinie?

    • 0 1

  • W Gdyni od lat nie ma gdzie cumować

    Największa przystań w Gdyni toż to śmiechy, ten basen jachtowy od dawna jest zapchany, a poza nim nie można nigdzie stanąć. O miejscu do stałego cumowania nie można marzyć, a i na chwilę jest trudno przystanąć, potrzeby są ze trzy razy większe i nie rozwiążą ich planowane mariny dla właścicieli apartamentów. Odkąd wyrzucili cumujących spod byłego Dalmoru nie pozostała żadna alternatywa. O miejscach postojowych na zimę to już w ogóle można zapomnieć. Gdynia jest tyłem do żeglarzy, żeby się nie wyrazić dosadniej.

    • 3 1

  • Łąkowa pani Wójt najpierw niech pani zrobi .

    Bo jak oni chcą to budowana drodze o 12T nośności?

    • 4 1

  • a co z ustawa (2)

    a jak to sie ma do ustawy wedle ktorej nie mozna nic budowac przy akwenach wodnych zagrozone powodzią? kowalski nie dostaje pozwolenia na budowe szalasu przy bajorku a tu caly komplex ma powstac?

    • 8 3

    • jak nie można budować, jak można ? wystarczy grunt podnieść...patrz nowo powstające domy Wiślinka

      więc o co kaman ?

      • 3 0

    • Wszystkie akweny są wodne.

      A masło jest maślane.

      • 3 0

  • Wszystko chcą zalewać Budyniem, niech jeszcze plażę zaleją. :/ (2)

    • 11 5

    • Już zalewają na Stogach

      • 0 1

    • Kacper, daj spokój...

      • 2 3

  • Proszę nie pisać w komentarzach, że żeglarstwo to sport dla zamożnych

    Tak mogą pisać tylko niezorientowani. to jet na prawdę sport dla przeciętniaków. Może nie dla tych najbiedniejszych, ale na pewno nie tylko dla bogaczy. Na pewno nie trzeba mieć jachtu, aby być żeglarzem. Powiem więcej, te jachty co mają prywatnych właścicieli na ich własny użytek znacznie częściej stoją przy kei niż pływają.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane