• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus "Ziutek" wrócił do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Pierwsza oficjalna przejażdżka zabytkowym trolejbusem


Trolejbus ZiU-682B, czyli - jak mówią o nim miłośnicy komunikacji publicznej - "Ziutek" został sprowadzony do Gdyni blisko rok temu. Od tego czasu był w remoncie. W sobotę pasażerowie będą mogli się nim przejechać po raz pierwszy.



Interesujesz się historią komunikacji miejskiej?

Zabytkowy trolejbus trafił do Gdyni z Ukrainy w listopadzie zeszłego roku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka, a w ramach rozliczenia otrzymało wyprodukowany 32 lata temu ZiU-682B. Remont pojazdu zbudowanego na bazie modelu ZiU-9B trwał kilka miesięcy.

Najdłużej i najczęściej produkowany model

"Ziutek" panował na ulicach Gdyni w latach 70. i 80. Nad morze trolejbusy sprowadzono w 1975 roku, trzy lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji w Związku Radzieckim. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. Po mieście jeździły 103 pojazdy. Poza Gdynią trolejbusy ZiU-9B eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w drugiej połowie lat 90., chociaż w XXI wieku kursowały one jeszcze po Lublinie.

To najdłużej i najczęściej produkowany trolejbus na świecie. W sumie powstało aż 42 tys. pojazdów, a kolejne egzemplarze są nadal produkowane, m.in. w fabrykach na Białorusi.

- Najbardziej eksploatowane były w krajach Związku Radzieckiego. Jeździły też po Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano nawet do ruchu lewostronnego - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części. Osłabiało to jednak konstrukcję pojazdu, więc w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Trolejbusy posiadały również pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

- Główną wadą była delikatna konstrukcja nadwozia. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające ze słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej - dodaje Gromadzki.
Pierwsza przejażdżka w sobotę

"Ziutek" będzie kursował na zabytkowej linii 326, którą uruchomiono w 2012 roku. Dołączy do kursujących w niedziele od 1 maja do końca października Škody 9Tr z 1975 roku, Jelcza 120MTE z 1994 roku oraz Saurera 4TIILM z 1957 roku. Na pierwszą bezpłatną przejażdżkę przedstawiciele ZKM Gdynia zapraszają jednak już w sobotę przy okazji obchodów Europejskiego Dnia Bez Samochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Kursy w centrum Gdyni będą odbywały się na linii 301. Rozkład jazdy można zobaczyć na stronie internetowej ZKM.

Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • w Gdyni ogólnie jest przestarzała komunikacja!!! (3)

    • 15 13

    • w Gdyni jest super komunikacja (2)

      a przestarzałą szukaj w bolkowie

      • 8 8

      • Ta, w Gdyni komunikacja jest super ! (1)

        Zwłaszcza w tej chwili - fajnie się siedzi od kilkunastu minut w fajnym, nowoczesnym gdyńskim autobusie na Wiśniewskiego (w drodze na Obłuże). Komunikacja w Gdyni jest super ku*wa !!!

        • 10 3

        • Zapomniałem podziękować, więc naprawiam mój błąd - dziękuję ci Wojtku !!!

          Za wszystko co robisz dla Gdyni.

          • 7 1

  • W Gdyni to się dzieje. Nie to co u nas w Gdańsku ;D

    • 18 5

  • no i mamy 4 trajtek zabytkowy

    Doskonale pamiętam jak jeździłem nim do pracy w latach 90. przewiózł więcej pasażerów niż obecne solarisy a przede wszystkim wygodne siedzenia miał :-) trzeba było uważać by nie kopnął prądem ale jazda była ok
    Cieszy mnie że PKT Gdynia postanowiło zakupić taki pojazd który kiedyś jeździł po mieście, mimo na pewno wysokich kosztów remontu,szkoda tylko że podnieśli ceny biletów...

    • 25 0

  • pewno będzie palił z 50 litry na 100km, lub więcej (6)

    • 13 14

    • Jestes głupszy od zelówy buta (2)

      Czego ma niby tyle palić? Sam sie polej benzyną i spal.

      • 10 4

      • Jak to dobrze, że jest ktoś taki jak ty....

        ... czujny jak ważka.

        • 7 1

      • ale tam nic nie ma o benzynie

        • 3 1

    • Nie dość, że będzie mnogo palił, to jeszcze będzie kopcił !!! (1)

      • 3 1

      • On na węgiel spalany w naszej elektrociepłowni.

        • 2 0

    • zrobią w gazie

      i sie będzie opylać

      • 1 0

  • kolejna sensacja w miescie (1)

    kolejna wrzutka sukcesu miasta juz zeby bola od tego namiary sukcesow i inwestycji.

    • 13 3

    • idź do stomatologa

      na ten twój gdański zgniły ząb może pomoże

      • 2 1

  • Jeszcze w latach 90-tych jeździłem tym wynalazkiem (ostał się jeden na dobicie). Klimat był.

    • 8 0

  • (1)

    Najbardziej eksploatowane były w krajach

    Panie rzecznik najbardziej czy najczęściej?

    • 2 5

    • A co ty taki ważny, że chcesz zmieniać treść?
      U Ruskich były eksploatowane najbardziej. Dlatego zawsze się psuły i nie mogły być używane najczęściej.

      • 2 1

  • Hurra !!!!

    • 2 2

  • Wykonywałem i do takich trajtków Zbieraki Prądu. (7)

    Jest część PANTOGRAFU, która dotyka lini z prądem.

    • 2 4

    • (2)

      A jak to się robi? Z czego to jest zarobione?

      • 3 0

      • (1)

        Taki kawałek metalu z pewnego stopu dobrze przewodzącego prąd, długości 12-15 cm wygląda jak długi prostokąt z półokrągłym wgłębieniem w górnej części, przez całą jej długość,w niej przesuwa się przewód trakcyjny... Zbiera prąd który poprzez pantograf, przewody elektryczne, trafia do silnika, który napędza trolejbusy...

        Jak będziesz przejeżdżał Al. Zwycięstwa w Redłowie, to przy chodniku biegnącym wzdłuż MZK dawniej WPK stoi dwupiętrowy budynek... Na ostatnim piętrze, na skraju od strony Gdańska, była sala warsztatowa szkoły samochodowej WPGKiM - WPK, tam ucznuowie pierwszej klasy robili takie rzeczy...Pilnikami zdzierakami, gładzikami, suwmiarkami i gilotynami do metalu... Wiertarki stojące, chłodzone cieczą chłodzącą także były, podobnie jak gwintarki i narzynarki :-)

        Szkoła miała dwa adresy w/w i na ul Suchej 30 w Gdańsku Letnicy.

        • 1 2

        • Ludzie, nie do wiary !

          "...wiertarki chłodzone cieczą chłodzącą także były" ! Normalnie cuda wianki !

          • 3 2

    • To co robiłeś, to były ślizgacze (3)

      i one były węglowe.
      Ale do zawodówki chodzi się nabyć umiejętności, a nie wiedzę, więc możesz takie bzdury pisać.

      • 3 1

      • Zgadza się. (1)

        Węglowe, do dzisiaj je pamiętam, ich struktura rzucąła się w oczy, niektórzy mylili je z żeliwem, co dziwne, na początku. Nie pisze wszystkiego by inni mogli się zweryfijować...

        • 0 1

        • Chyba wychyliłeś wczoraj kilka glębszych kolego co?

          • 1 2

      • Jak już to poprawnie Grafitowe! Za komuny jak niczego nie było w sklepach elektronicznych to szło się po zużyte (na petlach w krzakach najczęściej były wyrzucane) i cięło się z nich brzeszczotem szczotki do rozrusznikow, odkurzaczy, wiertarek. Brudna robota całe łapy czarne jak u diabła, dziś nie do pomyślenia bo jak dziś odkurzacz się zepsuje to się wymienia na nowy.

        • 0 0

  • Gdynianin (4)

    Niech Szczurek weźmie się za ulice,drogi w Gdyni a nie jakieś Ziutki remontuje,jadąc Pułkownika Dąbka można stracić cnotę po ostatnim razie

    • 12 7

    • (2)

      Na Kwiatkowskiego pod górę jeszcze lepiej, droga nie remontowana chyba od lat 80.

      • 5 1

      • (1)

        tam to plomby z zebow wypadaja

        • 3 1

        • a mi rozrusznik z serca, którego nie mam

          • 1 0

    • Jak ja jadę Płk. Dąbka, to nie zatrzymuję się nawet na czerwonym, bo po zatrzymaniu natychmiast znikają koła w alufelgach.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane