• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus "Ziutek" wrócił do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Pierwsza oficjalna przejażdżka zabytkowym trolejbusem


Trolejbus ZiU-682B, czyli - jak mówią o nim miłośnicy komunikacji publicznej - "Ziutek" został sprowadzony do Gdyni blisko rok temu. Od tego czasu był w remoncie. W sobotę pasażerowie będą mogli się nim przejechać po raz pierwszy.



Interesujesz się historią komunikacji miejskiej?

Zabytkowy trolejbus trafił do Gdyni z Ukrainy w listopadzie zeszłego roku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka, a w ramach rozliczenia otrzymało wyprodukowany 32 lata temu ZiU-682B. Remont pojazdu zbudowanego na bazie modelu ZiU-9B trwał kilka miesięcy.

Najdłużej i najczęściej produkowany model

"Ziutek" panował na ulicach Gdyni w latach 70. i 80. Nad morze trolejbusy sprowadzono w 1975 roku, trzy lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji w Związku Radzieckim. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. Po mieście jeździły 103 pojazdy. Poza Gdynią trolejbusy ZiU-9B eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w drugiej połowie lat 90., chociaż w XXI wieku kursowały one jeszcze po Lublinie.

To najdłużej i najczęściej produkowany trolejbus na świecie. W sumie powstało aż 42 tys. pojazdów, a kolejne egzemplarze są nadal produkowane, m.in. w fabrykach na Białorusi.

- Najbardziej eksploatowane były w krajach Związku Radzieckiego. Jeździły też po Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano nawet do ruchu lewostronnego - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części. Osłabiało to jednak konstrukcję pojazdu, więc w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Trolejbusy posiadały również pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

- Główną wadą była delikatna konstrukcja nadwozia. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające ze słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej - dodaje Gromadzki.
Pierwsza przejażdżka w sobotę

"Ziutek" będzie kursował na zabytkowej linii 326, którą uruchomiono w 2012 roku. Dołączy do kursujących w niedziele od 1 maja do końca października Škody 9Tr z 1975 roku, Jelcza 120MTE z 1994 roku oraz Saurera 4TIILM z 1957 roku. Na pierwszą bezpłatną przejażdżkę przedstawiciele ZKM Gdynia zapraszają jednak już w sobotę przy okazji obchodów Europejskiego Dnia Bez Samochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Kursy w centrum Gdyni będą odbywały się na linii 301. Rozkład jazdy można zobaczyć na stronie internetowej ZKM.

Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • Autobusy

    Gdynia powinna jeszcze zakupić kilka sztuk "zabytkowych" autobusów. Jako miłośnik komunikacji miejskiej z przyjemnością oglądałbym i jeździł tymi pojazdami

    • 6 0

  • Jeszcze w uszach mi brzmi.... (4)

    ten łomot otwieranych i zamykanych drzwi.

    Oraz wypinające się z sieci, przy każdej możliwej okazji, kije.

    • 8 0

    • (2)

      To nie były kije, tylko patyki.

      • 1 0

      • (1)

        To nie były patyki tylko bierki

        • 1 0

        • To nie były bierki tylko zapałki

          • 1 0

    • Zepsułeś

      Jeszcze w uszach mi brzmi
      Ten łomot otwieranych i zamykanych drzwi
      Oraz wypinające się z sieci
      Te szelki jak u małych i dużych dzieci

      • 4 0

  • Fajna sprawa. .. (1)

    Pamiętam z młodości te trajtki. Zawsze szarpały przy ruszaniu. Drzwi zamykamy się z takim impetem, ze jeśli ktoś nie zdarzył się schować to mógł nieźle oberwac

    • 15 0

    • bo w tamtych czasach nie było lalusiów

      ludzie byli uczeni twardego życia, natomiast dzisiaj to wszystko takie delikatne, że aż strach pomyśleć co się stanie jak zderzą się z muchą na chodniku

      • 6 1

  • kolejna sensacja w miescie (1)

    kolejna wrzutka sukcesu miasta juz zeby bola od tego namiary sukcesow i inwestycji.

    • 13 3

    • idź do stomatologa

      na ten twój gdański zgniły ząb może pomoże

      • 2 1

  • Dobrze że dyrektor ZKM zmienia zdanie na temat zabytkowego taboru (1)

    Kilka lat temu był przeciwny ale widać na starość zmienia się zdanie

    • 34 6

    • Oby za bardzo nie zmienil, bo za chwile caly tabor zostanie wymieniony na Ziutki

      .... I doplate.

      Bo to o doplate chodzi w tym calym interesie.

      • 3 2

  • Bilety drogie . SKM to już wogóle masakra 22zł z rodziną z Gdańska do Gdyni (4)

    Taniej wozem na gaz a jaka wygoda wszędzie dojedziesz

    • 55 16

    • bilety SKM

      Buraku zerknij na ofertę SKM
      Są bilety rodzinne dobowe za 29pln. 10 osób może latać od Wejherowa -Pruszcz -Żukowo
      A za 59pln Ustka-Tczew-Kartuzy-Kościerzyna

      • 0 2

    • Tylko

      ...sobie rury z tym gazem do kabiny nie wstaw. Bo rodziny szkoda.

      • 4 2

    • jedź PR-mi, zawsze parę zł taniej

      • 5 1

    • Wóz to chyba raczej owsem napędzany!

      A gaz produkuje pod ogonem.

      • 9 1

  • Czasy mlodosci...

    ... to charakterystyczne wycie przy zjezdzie Wielkopolska, niezsynchronizowane kierunkowskazy kiedy wlaczyl awaryjne, lomot otwieranych/zamykanych drzwi.

    Czy w ramach remontu zamontowano sklejke zamiast tylnej szyby? - byloby jak dawniej....

    • 8 1

  • Gdynianin (4)

    Niech Szczurek weźmie się za ulice,drogi w Gdyni a nie jakieś Ziutki remontuje,jadąc Pułkownika Dąbka można stracić cnotę po ostatnim razie

    • 12 7

    • Jak ja jadę Płk. Dąbka, to nie zatrzymuję się nawet na czerwonym, bo po zatrzymaniu natychmiast znikają koła w alufelgach.

      • 1 0

    • (2)

      Na Kwiatkowskiego pod górę jeszcze lepiej, droga nie remontowana chyba od lat 80.

      • 5 1

      • (1)

        tam to plomby z zebow wypadaja

        • 3 1

        • a mi rozrusznik z serca, którego nie mam

          • 1 0

  • (1)

    Najbardziej eksploatowane były w krajach

    Panie rzecznik najbardziej czy najczęściej?

    • 2 5

    • A co ty taki ważny, że chcesz zmieniać treść?
      U Ruskich były eksploatowane najbardziej. Dlatego zawsze się psuły i nie mogły być używane najczęściej.

      • 2 1

  • pewno będzie palił z 50 litry na 100km, lub więcej (6)

    • 13 14

    • zrobią w gazie

      i sie będzie opylać

      • 1 0

    • Nie dość, że będzie mnogo palił, to jeszcze będzie kopcił !!! (1)

      • 3 1

      • On na węgiel spalany w naszej elektrociepłowni.

        • 2 0

    • Jestes głupszy od zelówy buta (2)

      Czego ma niby tyle palić? Sam sie polej benzyną i spal.

      • 10 4

      • ale tam nic nie ma o benzynie

        • 3 1

      • Jak to dobrze, że jest ktoś taki jak ty....

        ... czujny jak ważka.

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane