• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jechał jak Formuła 1?

Marzena Klimowicz-Sikorska
15 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nagłe hamowanie spowodowało, że dwie pasażerki upadły na podłogę w trolejbusie. Czy kierowca rzeczywiście musiał tak ostro zareagować? Nagłe hamowanie spowodowało, że dwie pasażerki upadły na podłogę w trolejbusie. Czy kierowca rzeczywiście musiał tak ostro zareagować?

Kierowcy pojazdów komunikacji miejskiej miewają słabsze dni. Zdarza im się jechać za szybko i zbyt gwałtownie hamować. Czy jednak kierowcy trolejbusu linii 28, którym w poniedziałek jechała nasza czytelniczka, nie poniosła fantazja i kilkunastotonowego pojazdu nie pomylił z lekką i przede wszystkim jednoosobową Formułą 1?



Czy według ciebie kierowcy komunikacji miejskiej jeżdżą niebezpiecznie?

Ostre hamowanie czy nagłe przyśpieszenie powodują, że pasażerowie komunikacji miejskiej "tańczą" w pojeździe. I choć nie jest to miłe, czasem konieczne, by np. uniknąć zderzenia z innymi uczestnikami ruchu. Bywa jednak, że kierowca czy motorniczy to temperamentna osoba, co przekłada się na sposób, w jaki prowadzi. Co było przyczyną ostrego hamowania w poniedziałek, kiedy dwie osoby, według relacji naszej czytelniczki, poobijały się, jadąc trolejbusem?

- Często jeżdżę komunikacją miejską i jeszcze nigdy nie uczestniczyłam w takiej sytuacji, jak ta - opowiada pani Sylwia, nasza czytelniczka. - Wracałam z centrum Gdyni trolejbusem linii 28. Wydawałoby się spokojna, bezpieczna podróż do domu. Niestety, kierowca okazał się prawdopodobnie pasjonatem Formuły 1, bo nie dość, że ruszał z przystanków jak wariat, to jeszcze postanowił popisać się ułańską fantazją jazdy, myśląc, że zdąży przed czerwonym światłem na ulicy Jaskółczej. Nie zdążył.
Według pani Sylwii kierowca zahamował z impetem, co poskutkowało tym, że dwie pasażerki przewróciły się na podłogę.

- Kierowca nawet nie zareagował na to, co zrobił, tylko beztrosko chciał ruszyć z przystanku. A hałas był taki, jakby co najmniej walił się dom - dodaje czytelniczka. - Podeszłam i zapytałam, czy wie, co właśnie zrobił. Odpowiedział, że nie wie.
Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie rzecznika ZKM. Ponieważ sprawa wymagała wyciągnięcia zapisu z monitoringu, który znajduje się w trolejbusie, na odpowiedź czekaliśmy kilka dni. Zamieszczamy ją w całości, bo w kilku miejscach wersja ZKM różni się od relacji naszej czytelniczki. Władze ZKM przyznają jednak, że do przewrócenia dwójki pasażerów doszło. Zawinił kierowca, który zagapił się i za późno zauważył czerwone światło.

Pełny komentarz ZKM w Gdyni

Z uwagi na dość mocne zarzuty czytelniczki bardzo proszę o opublikowanie mojej odpowiedzi w całości.

Całe zdarzenie kilkakrotnie prześledziliśmy na podstawie zapisów kamer monitoringu i miało ono przebieg następujący.

Kierowca trolejbusu linii 28, wbrew opisowi Czytelniczki, nie realizował przedmiotowego kursu w sposób brawurowy. Zarzuty: "kierowca okazał się prawdopodobnie pasjonatem Formuły 1, bo [...] ruszał z przystanków jak wariat", są absolutnie nieprawdziwe i bezzasadne.  Prawdą jest natomiast, że przed sygnalizacją świetlną przy ul. Jaskółczej miało miejsce zdarzenie, do którego dojść nie powinno. Otóż, kierowca zagapił się i nie zauważył w porę czerwonego światła przed przejściem dla pieszych i zatrzymał trolejbus w ostatniej chwili, dość ostro hamując. W wyniku tego hamowania doszło do nieszczęśliwego zdarzenia przy tylnych drzwiach trolejbusu. Jedna z pasażerek (osoba w podeszłym wieku) wstała, aby wysiąść na przystanku za przejściem, a druga postanowiła przesiąść się na zwolnione przez nią miejsce siedzące (wcześniej także siedziała - w trolejbusie było około 10 osób). Nieszczęśliwie, do hamowania trolejbusu doszło właśnie podczas zmienienia miejsca przez tę pasażerkę, która akurat w tym momencie (przechodząc) nie trzymała się poręczy i upadła, uderzając i przewracając przy tym pasażerkę, która zamierzała wysiąść.
Ponieważ całe zdarzenie miało miejsce przy tylnych drzwiach, kierowca nie zauważył tego faktu i po zapaleniu się zielonego światła ruszył na pobliski przystanek. Kiedy trolejbus dojechał do przystanku (kilkadziesiąt metrów za przejściem), jedna z osób, które się przewróciły wysiadła i usiadła na ławce pod wiatą przystanku, druga zaś zajęła miejsce siedzące.

W tym czasie do kierowcy podeszła Czytelniczka i zwróciła się do niego podniesionym głosem słowami: "Czy pan umie jeździć?! Wie Pan co pan narobił?". Dalszy przebieg rozmowy był następujący:

Kierowca: "Nie widziałem'
Czytelniczka (podniesionym głosem, przedrzeźniając): "Nie widziałem, nie widziałem... pewnie"
Kierowca: "A coś się stało?"
Czytelniczka (już krzycząc): "Kobieta się przez pana przewróciła! Pan powinien na emeryturę już iść! Do jasnej cholery"
Kierowca : "O Jezu... Ta pani siedzi na ławce? ...Przepraszam..."
Czytelniczka: "Gorszej kaleki nie mogli zatrudnić" (po chwili powtórzyła to ponownie).
W tym momencie kierowca wyszedł do pasażerki na przystanku i zapytał, czy nie potrzebuje pomocy. Starsza pani odpowiedziała, że nie, po czym kierowca ją przeprosił. Jeszcze przez około dwie minuty kierowca rozmawiał z tą osobą, pytając, czy aby na pewno nie wezwać jakiejś pomocy. Dopiero po ponownej odmowie, kierowca zdecydował się wrócić do trolejbusu i kontynuować kurs.

Przez kolejne dwa przystanki Czytelniczka stała przy kabinie kierowcy. Dalsza część rozmowy miała miejsce po dojechaniu trolejbusu na przystanek Wiklinowa i miała przebieg następujący:

Czytelniczka (podniesionym głosem):  "Mam nadzieję , że pożegna się pan z pracą!"
Kierowca (grzecznie, tonem przepraszającym): "Nie rozumiem..."
Czytelniczka (nadal podniesionym głosem): "Złożę na pana dzisiaj skargę!"

Po czym wysiadła.

W związku z zaistniałym zdarzeniem chciałbym bardzo przeprosić osoby poszkodowane. Pracodawca kierowcy - Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni - przeprowadzi postępowanie dyscyplinujące wobec kierowcy i za swoje gapiostwo prawdopodobnie zostanie on ukarany. Chciałbym jednak podkreślić, że to jedyne przewinienie kierowcy, gdyż pozostałe zarzuty Czytelniczki (która tę samą skargę przesłała także do ZKM w Gdyni i do PKT), nie potwierdziły się - są bardzo mocno ukoloryzowanym opisem zdarzenia. Wynikające zapewne z silnego wzburzenia uwagi kierowane pod adresem kierowcy - oraz ich ton - także daleko odbiegały od kulturalnych.
Rozumiejąc emocje Czytelniczki, bardzo chciałbym przeprosić także i ją za niedogodności w korzystaniu z usług gdyńskiej komunikacji miejskiej.
Na koniec chciałbym dodać, że kierowca, którego dotyczy skarga, to długoletni pracownik, zawsze bardzo uprzejmy i kulturalny wobec pasażerów, o nieposzlakowanej dotąd opinii.

Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni

Opinie (419) ponad 20 zablokowanych

  • heheh

    niezła konfitura z tej czytelniczki, a czy wyzywanie od kalek (jakby byli jacyś gorsi) nie trąci faszyzmem???

    • 21 2

  • Zkm (2)

    ZKM zawsze odwraca kota ogonem, mi kiedyś wymusił trajtek pierwszeństwo to usłyszałem ze mam iść sobie na policję.

    • 3 25

    • No i dobrze powiedzieli....

      • 14 1

    • A co mieli odpowiedzieć?

      • 10 1

  • A to wredna jędza myślała że nazmyśla i wszystko będzie jak ona chce.
    Zazwyczaj staram się uszanować siwy włos na głowie,lecz coraz częściej dochodzę do wniosku że jednak mocher to mocher i mam coraz mniej tolerancji dla starych Kwok.

    • 19 2

  • Do P Sylwi

    jak sie nie podoba komunikacja miejsca to prosze taczka jeździć do pracy

    • 20 3

  • Głupia BABA (3)

    Jestem po stronie kierowcy!!! Pozdrawiam

    • 31 3

    • (2)

      Kierowca ktory nie wie i nie widzi co zrobil? hahahaha :D

      Niewiarygodne. Może powinien kupić sobie okulary? ;)

      • 2 19

      • Sylwia , poszukaj sobie faceta , to ci ulży , i humor ci się poprawi , przestaniesz się czepiać (1)

        • 14 3

        • Mam i to kierowcę w ZKM Gdańsk.
          On chociaż nie wozi ludzi jak worka ziemniaków. ;) I widzi co się dzieje w wozie.

          • 1 10

  • Uwielbiam tematy, którymi zajmuje się Pani Marzenka.

    Jak zawsze mistrzostwo świata !!!

    • 13 1

  • Ale są z Gdyni. (1)

    Dla gdyńskiego ludu są potwierdzeniem niezwykłej wyjątkowości ich wybitnie wyjątkowego (w jego postępującym zacofaniu) miasta. Gdynianin to postać, do którejbżadne racjonalne argumenty nie trafiają.

    • 1 15

    • Skończ z tym podziałem na Gdańsk i Gdynię bo to jest nudne.

      • 8 1

  • Moja Opinia (2)

    Witam Państwa!
    Na codzień jeżdzę samochodem, ale ostatnio zdarza mi się korzystać z komunikacji w Gdyni. Jest ogromny postęp, kierowcy SĄ uprzejmi zawsze krawat, poczekają. Mają ciężka pracę, bo to praca z ludźmi.
    Może ktoś potwierdzi to a może nie ale zauważyłem że ludzie zrobili sie roszczeniowi i pretensjonalni. Kierowca zahamował ale przeprosił porozmawiał a ta Kobieta to taki przykład osoby roszczeniowej co to jej się nie należy i trzeba zwolnić zdegradować kierowcę. Ciebie Kobieto zwolnić a nie kierowcę. Popieram kierowcę a konfitura niech sobą się zajmie.
    Pozdrawiam Wszystkich Zdrowo Myślących

    • 42 3

    • 100% racja

      • 11 2

    • Kierowca przeprosił.kiedy? na zadane pytanie powiedział,że nie wie o co chodzi,dopiero po przedstawieniu faktów coś tam wydukał. "zdrowo myślący" o mentalności niewolnika,płacą i są szczęśliwi,że mogą jechać, traktowani jak kartofle lub buraki na przyczepie traktora.

      • 1 11

  • ja bym złożył zawiadomienie o naruszenie dóbr osobistych-pomówienie (1)

    zachęcam kierowcę do tego...paręnaście stówek zawsze w kieszeni

    • 24 2

    • Marzenia tępaka nie mającego pojęcia o kodeksie cywilnym i jakimkolwiek innym.

      • 1 5

  • Komunikacja

    Ludzie są paskudni. Narzekacze zawsze się znajdą, nie trzymają się uchwytów, sterczą przy drzwiach/nie tylko młodzi/, kupują bilety jak pojazd już ruszy itd.
    A poza tym to miasto "usrane" jest światłami ,więc hamowanie i start wykonywane są co kilkanaście sekund. I o takie przypadki nie trudno jest.

    • 24 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane