• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy na Fikakowo jednak na szelkach?

Michał Sielski
30 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Coraz bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne idą w parze ze spadkiem cen trolejbusów. Coraz bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne idą w parze ze spadkiem cen trolejbusów.

Pierwotnie miały jeździć bez "szelek", czerpiąc energię z pojemnych akumulatorów. Okazuje się jednak, że trolejbusy najprawdopodobniej dojadą do Fikakowa zobacz na mapie Gdyni korzystając z normalnej sieci trakcyjnej. Dopiero na samym osiedlu będą korzystać z akumulatorów.



Warto inwestować w rozbudowę sieci trakcyjnej dla trolejbusów?

Budowa trakcji trolejbusowej na Fikakowo od lat budzi sporo emocji. Nie wszyscy mieszkańcy zgadzali się bowiem na postawienie słupów przy ulicach ich osiedla. Protestowali ze względów estetycznych, ale przede wszystkim użytkowych. Postawione co kilkadziesiąt metrów słupy zabrałyby miejsca parkingowe, które na ciasnym osiedlu są wręcz na wagę złota.

- Dlatego najbliższe realizacji jest rozwiązanie polegające na zbudowaniu trakcji tylko na podjeździe, gdzie zapotrzebowanie na wydatek energetyczny jest największe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Wiele zależy także od możliwości technicznych baterii w trolejbusach. Na szczęście dla protestujących, technologia szybko się rozwija. Kilka lat temu trolejbus mógł przejechać dzięki bateriom ok. 5 km, obecnie to już ponad 20 km, a wciąż wdrażane są nowe rozwiązania. Nowe pojazdy są też coraz tańsze. Kilka lat temu kosztowały 2,5 mln zł. Obecnie można je kupić za połowę tej ceny.

Czytaj także: Jazda bez trakcji już możliwa.

- Techniczne możliwości są istotne dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, które będzie wykorzystywać tę infrastrukturę i musi patrzeć na opłacalność wykonywanych połączeń. Ale nie można też zapominać o tym, że dla nas liczy się również poziom zadowolenia mieszkańców - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Trakcja będzie więc najprawdopodobniej prowadzić od ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni do pętli na końcu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni. Na samym osiedlu Fikakowo trolejbusy będą już korzystać z akumulatorów.

Ostateczne decyzje powinny zostać podjęte do końca roku.

Opinie (161) 1 zablokowana

  • zasadnicze pytanie- po co tam trolejbus? niech mają miejsca parkingowe i niech mają w każdej rodzinie po 2 samochody

    • 9 2

  • To dopiero cuda

    Będąc w a Vancouver w latach 80-tych widziałem trolejbusy które jeździły jako pospieszne, były dwie linie zawieszone obok siebie.Gdzie nam do tego miasta

    • 4 1

  • bedziecie miec słupy jak ta lala :D (6)

    na tym zad..u wymiar estetyczny :D postawili klocek na klocku i teraz wymagania jakie :D

    • 135 34

    • mistrz

      Mistrzowski komentarz :) :) :) :)
      W d*pach się poprzewracało bo na "Fykakowje" mieszka...Słupy przeszkadzają bo brzydkie ale d*psko wozić się chce...

      • 16 4

    • To jest karton-gips modernizm. (2)

      • 43 11

      • Chciałbyś tam mieszkać, ale

        póki co musi Ci wystarczyc M1 na Chylonii

        • 27 21

      • Nie ma takiej potrzeby

        To głupota!

        • 6 3

    • A Polak zawsze marudny

      A to za rzadko jeżdżą albo w ogóle, a to trakcja mu przeszkadza, a to za drogo, a po co przecież jeżdżę samochodem. Nie dogodzisz

      • 31 2

    • Fikakowo

      Akurat Fikakowo ma jedne z lepszych budynków. Karton gipsów więcej uświadczysz w nowych inwestycjach w centrum.

      • 24 10

  • (4)

    tylko nie druty na fikakowie

    • 30 52

    • (3)

      Mieszkańcy walczyli, aby dojeżdżał trolejbus i tak się stanie, a nagle wyskoczył Jurek, któremu się to nie podoba...........

      • 15 5

      • ZKM walczy (1)

        nie znam osobiscie nikogo na osiedlu, kto chcialby trolejbusow na Fikakowie....
        najbardziej chca ich urzedasy ( wykazac sie moga, ze wydaja cudze pieniadze ) i ZKM - bedzie kasa do wydania....

        • 10 20

        • bo ty w ogole tu nie masz znajomych. raz mieszkasz tu, raz tam. w weekendy jezdzisz do wegorzewa albo innego gizycka po sloiki. nie placisz tu podatkow, a chcialbys miec prawo do decydowania. jedz do siebie na wies i tam sie na wiejskim forum udzielaj i mow soltysowi czego bys chcial a czego nie.

          • 20 2

      • zmieniają ciągle plany

        Mieszkańcy walczyli o jakikolwiek autobus, którzy gł. miał dowozić dzieci do szkoły nr. 20. W tamtym czasie schody prowadządze do niższej części W. Kacka były zamknięte.
        Jako mieszkaniec nie rozumiem po co na siłę nam trolejbus. ktory będzie jeżdił tylko przez kawałek osiedla. Obecny autobus(mały) jeżdzi też przez ulicę Szefki, a trajtek nie będzie . 14 lat temu jak kupowałam mieszkanie to projekt był taki, że autobus od strony tesco miał wjeżdzać na osiedle ul. Górniczą i zjeżdzać ul. Gryfa Pomorskiego (w przeciwną stronę odwrotnie) i to miałoby większy sens niż wywalanie pieniędzy na budowę trakcji . Ale po latach plany się zmieniły.
        Mieszkam przy ul. gryfa i obecne jeżdzące autobusy ruszaja z przystanków bardzo głośno, mam nadzieję, że akumulatorowe trolejbusy będą ciszej. Pewnie hejterzy będa zaraz pisać, że po co tam kupowałeś mieszkanie - ale kupiłem mieszkanie wcześniej niż jeżdziły autobusy.

        • 18 10

  • e tam .. w Gdyni powinny być tramwaje, tylko tworzą się dodatkowe korki przez trolejbusy

    • 2 8

  • To nie tyle co szczurzy pomysl i ambicja....

    tylko niejakiego Olgierda W. - Dyrektora ZKM, który nie mógłby przeboleć, że nie spełniłby się jego sen o jeżdżących w Gdyni trolejbusach. Czyli pieniądze gdyńskich podatników na realizacje marzeń pewnego profesorka i realizację biznesu z Solarisem. Może jak pójdzie na emeryturę to ktoś w Urzędzie Miasta przemyśli te plan rozbudowy trolejbusów. Lepiej niech wybudują sieć kolejową na Chwarzno i Wiczlino albo niech puszczą pociągi na Obłuze i Pogórze, tam tory są. na pewno byłoby większe zadowolenie ludzi, bo nie staliby w korkach. Ale zapomniałem, że w ZKM w Gdyni są sami geniusze i nie ma mądrzejszych od nich!!!

    • 17 5

  • Koszmar

    Na Fikakowie tylko brakuje jeszcze trolejbusów. Wydaje mi się, iż większość mieszkańców jest przeciwko takiemu pomysłowi. Estetyka swoją drogą, ale teraz to dopiero będą utrudnienia w ruchu. Pomysł beznadziejny. MASAKRA

    • 13 11

  • Gdynia XXI w.

    Bzdura totalna. By co 1/2 godz. grupka podjechała set tam metrów budować infrastrukturę. Widać hojny dziad z cudzego /UE/ kosza.

    • 9 2

  • Trolejbusy to już przeżytek techniczny, który zastępuje się na świecie autobusami elektrycznymi (3)

    Utrzymanie sieci trakcyjnej kosztuje itd w przypadku autobusów elektrycznych koszta są ciut mniejsze w stosunku do trolejbusów ale za to nie ma wiszącej sieci jak i pełno słupów trakcyjnych.
    A Gdynia idzie w zaparte, nie ma co ukrywać że budowa trakcji do Fikakowa to pretekst do odnowy sypiącego się już taboru w Gdyni jak np. Mercedesy z 1993 r i 1994 r przerobione na trolejbusy.

    • 33 63

    • (1)

      ciekawe czy w wyliczeniach uwzgledniasz ze co kilka la trzeba w elektryku wymienic baterie, a to potezny koszt. najwiekszym problemem pojazdow elektrycznych jest magazynowanie energii, a trolejbus nie ma tego problemu.

      • 16 4

      • trolejbus "po gdyńsku" też ma baterie - mało pojemne i wydajne, a ważą... codziennie trzeba je woźić

        bez sensu zupełnie

        • 10 5

    • re.

      Jakbyś nie wiedział, to nie tak dawno Gdynia testowała autobus elektryczny. Szału nie było z nim.

      • 12 6

  • To jest najfajniejszy fragment

    "Protestowali ze względów estetycznych, ale przede wszystkim użytkowych. Postawione co kilkadziesiąt metrów słupy zabrałyby miejsca parkingowe, które na ciasnym osiedlu są wręcz na wagę złota."

    Czy mi się wydaje, czy na tym ciasnym osiedlu każdy blok ma garaż?

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane