• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • Gdzie to jest? (3)

    Przepraszam ,ze sie czepiam, ale na zdjeciu jest Salzburg, Austria

    • 6 0

    • Niestety - to jest Winterthur w Szwajcarii (2)

      I jest to linia uruchomiona na targi wystawowe WOHGA - coś tam dla domu i ogrodu.
      Z resztą takie same trajtki jeżdżą w Bernie.

      • 0 4

      • Salzburg

        Niestety, jest to Salzburg. Od kiedy trajtki w Szwajcarii jeżdżą na "unijnych" tablicach rejestracyjnych ?

        • 2 0

      • To nie jest Szwajcaria gamoniu.

        • 0 0

  • Popatrzymy po wyborach

    Z resztą jak nie lotnisko - to infobox.
    Teraz jak nie kotara - to trolejbusy.
    A może jakieś metro lewitacyjne?

    • 3 1

  • Błąd zdjęcia

    Panie Redaktorze, na zdjęciu jest trolejbus przegubowy Solaris, ale w Salzburgu / Austria. W tle Festung Salzburg, a miast potwierdza tablica rejestracyjna pojazdu. Pozdrawiam

    • 5 0

  • Przedłużenie autobusu linii S z Gdyni-Pustki Cisowskie do Sopot - do pętli Gdańsk-Jelitkowo.

    Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami

    Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a

    https://www.facebook.com/groups/465744960210018/

    Sopotowi powinno zależeć aby uaktywnić tą cześć miasta.

    Sam jestem osobą mającą kłopoty z chodzeniem, i sprawdziłem na własnej skórze jak korzysta się z SKM.
    Jakub

    • 3 2

  • Jak Gdańsk nie chce to im nie ma co wciskać (5)

    Natomiast Gdynia powinna modernizować i dopracowywać swoje trolejbusy jak i sieci tak aby wożenie pasażerów było ze wszech miar przyjemnością. Nadwozia powinny na dach być wyposażone w OGNIWA SŁONECZNE (fotovoltnike), a instalacja i wyposażenie wnętrza odpowiadająca dzisiejszym czasom gdzie na dużym monitorze śledzilibyśmy poprzez obraz wydarzenia a poprzez aplikacje w telefonie lub podłączenie słuchawek w Gdyni wydarzenia jak i informacje o imprezach i zarządzeniach. To samo (jako swoisty słup ogłoszeń powinien mieć także wyświetlacz na zewnątrz) większe możliwości hybrydowe.

    Mam nadzieje przy wsparciu władz miasta i projektów unijnych powinno się popracować nad przygotowaniem i wdrożeniem produkcji innowacyjnego Trolej/busu elektrycznego nowej generacji. Co najmniej dwunastometrowego tak aby posiadał dach fotowoltaiczny, wyróżniał się umieszczeniem baterii po bokach, na wysokości podłogi, a nie na dachu- umożliwi to szybką i bezproblemową wymianę baterii, silniki napędowe o mocy 150 kW umieszczone w piastach kół osi zasilane przez baterie litowo-jonowe.

    Co prawda trolejbusy wpisały się już w gdyński krajobraz naszego miasta, są więc częścią jego historii, jak również wyróżnikiem na tle innych miast. To, że obecnie, są na uwadze jako transport publiczny z preferencjami pzez Unię Europejską powinniśmy odpowiedni wykorzystać - jak propagujące ekologiczną komunikację miejską. Budowa nowej trakcji trolejbusowej też powinna się zmieniać, należy na każdym słupie zamontować znormalizowane stelaże pod bandery reklamowe na szczycie słupa zamontować baterie fotovoltaniczne i oświetlenie poprzez banery ulice tam gdzie możliwości sa także mały wiatrak z generatorem wraz z budową i przebudową ulic i skrzyżowań i zamieszczenie tam tablic info LED, to samo z wiato-przystankami.

    Przecież trolejbusy nie emitują spalin i innych szkodliwych substancji w miejscu świadczenia usług transportowych, a niezbędna energia może pochodzić z dowolnego źródła - informując o OZE. Ponadto trolejbusy cechują się najniższą możliwą emisją hałasu spośród wszystkich środków transportu. Silnik jest lżejszy i ma prostszą konstrukcję, wymaga mniej konserwacji niż normalny silnik spalinowy. Dla Gdyni jest jeszcze jedna b.ważna cecha te pojazdy łatwiej pokonują wzniesienia, a ich rozruch jest szybszy i łagodniejszy. Co jeszcze, trolejbusy mogą wykorzystać energię powstałą podczas hamowania, gdzie powinniśmy docenić również znikome zużywanie się hamulców mechanicznych (pojazdy w normalnej eksploatacji hamują silnikiem). Dzięki temu występuje znikoma emisja zanieczyszczeń dodatkowych wywołanych zużywaniem się klocków i okładzin hamulcowych.

    Przy każdej pętli trolejbusowej powinny być postawione parkingi przesiadkowe. Dalsze korzystanie przez samochody prywatne, służbowe, dostawcze w centrum miasta Gdyni opłacone dodatkowymi kosztownymi winietam.i

    • 1 7

    • Jeszcze zapomniałem dodać

      aby władze miasta wzięły w Gdyni pod uwagę to wszystko co wyżej napisałem, ponieważ liczba pasażerów komunikacji miejskiej na przestrzeni ostatnich 10 lat poleciała na łeb, na szyję więc trzeba coś z tym zrobić? Fakt, ze zlikwidowaniem stoczni i innych dużych zakładów pracy w Gdyni spowodowało mniejsze korzystanie z transportu publicznego, ale pewnie nie tylko? Większy dostęp do prywatnych tanich aut i amerykanizacja stylu życia powoduje, że coraz bardziej niszczymy środowisko.
      Należy coś z tym zrobić kochane Władze?

      • 0 2

    • (2)

      Słabe pojęcie o technice, niestety, - ale fantazja niezła :(

      • 2 2

      • Przecież to Bezstronny, tylko pod innym nickiem, więc za wiele nie wymagaj :) A obiecywał że nie będzie już tu pisywać

        • 1 2

      • POkaż wieksze

        skoro twierdzisz, że słabe pojecie o technice :)

        • 0 0

    • aleś sie napocił

      Ale nawiedzony co ty bredzisz Zlikwidować trolejbusy oczywiście stopniowo i na ich miejsce wsadzić autobusy elektryczne One tez nie emitują spalin jak chcesz wiedzieć bo może nie jesteś poinformowany ale plus będzie z tego ze zgina słupy i linie nad głowami i jeszcze jeden plus sa tańsze w eksploatacji

      • 0 2

  • niech Gdynia zatrzyma sobie te syfiaste trakcje, a resztę Trójmiasta zostawi w spokoju.

    Wielka przyjemnosć mieć nad głową tony bzyczących kabli

    • 5 4

  • a może by tak puścić np z wrzeszcza autobus jadący legionów i chłopską dalej koło ergo do sopotu i może dalej?
    nie trzeba dotacji unijnych :D

    • 3 0

  • głupi pomysl (2)

    Co za głupi pomysł Ale co może wymyslec ZKM I znowu trakcje slupy Przeciez juz sa autobusy elektryczne to by było rozwiązanie a nie pchanie sie na sile w te przeżytki gdzie słupy i trakcje szpecą widok Dlaczego ZKM na sile chce ludzi uszczęśliwiać i jaki maja w tym interes To może puśćmy tramwaj do Gdyni na pewno o wiele lepsze rozwiązanie bynajmniej nie stoi w korkach

    • 5 8

    • Kolejny komentuje czego nie czytał (1)

      Żadne słupy. Akumulatory. Czyli dokładnie to co chcesz.

      • 1 0

      • To może jak akumulatory to zlikwidujmy slupy i siec nad ulica Było by to rozsądne to po co kupować więcej tych przeżytków

        • 0 1

  • Ale po co likwidować linię 181? Ona ma zupełnie inną trasę niż planowany trolejbus...

    • 2 0

  • Przedłużenie trajtka od Reja do pętli w Oliwie to jeszcze coś co może być (2)

    Natomiast Jelitkowo jest głupotą w najwyższym stadium.
    Czy ktoś sobie może wyobrazić w Jelitkowo pod drutem?
    Jest tramwaj i wszystko w temacie.
    Przesiadka z Sopotu przy Opackiej i basta!
    Czy dolny Sopot ma sieć trajtkową?
    A może UM Gdynia zrobi sobie trajtki pod samym urzędem, co?
    Tak jeszcze do morza, albo do Skweru.

    • 7 3

    • Pod jakim drutem?

      Przeczytaj chociaż artykuł. Chodzi o jazdę na akumulatorach!

      • 3 3

    • tramwaj też druty

      i co z tego?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane