• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • Zamiast 181? (1)

    Czyli do Kaczych Buków. Z tej okazji proponuję jakieś miejsce w Jelitkowie nazwać Gęsie Sosny i tam zrobić pętlę. Będzie ładna nazwa trasy.

    • 8 1

    • dobre, masz łapke up,

      • 1 1

  • przecież to chory pomysł,

    i rajd GSMP pod siecią trakcyjną, niech się urzędnicy popukają w czoło

    • 2 1

  • A ja proponuję wypisać się z Unii i zdjąć akcyzę na paliwo, to będziemy sobie jeździć autami gdzie chcemy po 2 zł za litr.

    • 2 0

  • nie dla śledziobusów w gdańsku !!!

    • 5 1

  • Świrowanie o ekologi (2)

    Co trzeba żeby naładować akumulatory - prądu. Prąd produkuje elektrownia która zazwyczaj spala węgiel (dużo węgla). Spalanie węgla jest bardziej szkodliwe niż oleju napędowego. Przy ładowaniu akumulatorów powstają jeszcze do tego straty prądu (trzeba go zużyć znacznie więcej niż się "spakuje" w aku.). Utylizacja baterii akumulatorów co kilka lat też jest ekologiczna ?- NIE !!! Takie pojazdy nadal mogą być jako ciekawostki a nie jako ekonomiczne i ekologiczne.

    • 3 4

    • to może od razu autobusy opalane węglem?

      niezbyt rozumiesz CAŁOŚĆ

      • 1 0

    • Właśnie dlatego trolejbusy a nie autobusy na samych aku

      Prąd i tak będzie wytwarzany w elektrowni, a takie rozwiązanie powoduje, że mniej i rzadziej trzeba utylizować aku

      • 1 0

  • Do Jelitkowa to juz jeżdżą

    Gdańskie autobusy i tramwaje. Wystarczy :)

    • 3 1

  • Kaszuby

    A może by tak pomyśleć o zwiększeniu transportu z Trójmiasta w stronę Kaszub (Żukowo, może dalej), codzienne korki na Kartuskiej czy Chwaszczyńskiej to koszmar dla tych, którzy uciekli z trójmiasta i bez samochodu ani rusz:( dramat...

    • 0 1

  • Ateny

    polskie solarisy
    autobusy, trolejbusy, tramwaje i metro
    w całym mieście, długie linie aż do Pireusu i na lotnisko
    wszędzie jedna taryfa i bilet

    gdy w końcu w trójmieście wsadzimy do więzienia tych, co nas dzielą
    i powodują ze jest trzech niewspółpracujących przewoźników
    skończą się durne granice
    i będą się zdarzać linie trolejbusowe sięgające w głąb Gdańska
    i tramwaje przez Sopot do Gdyni, autobusy z rozkładami skoordynowanymi
    z SKM i PKM co tańsze. co lepsze, jak wygodnie

    jak do tego dojdzie nie wiem, ale to nieuniknione
    mam nadzieję, że nie musi do tego być wojny
    zewnętrznej inwazji

    • 1 1

  • "...poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska".

    ...czyli na przykład do Świbna też..:)

    • 1 0

  • Na obwodnicy można puścić trolejbusy napedzane smrodem z szadułek

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane