- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (163 opinie)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (52 opinie)
- 3 W Gdyni odłowią 80 dzików (291 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (58 opinii)
- 5 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (132 opinie)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (205 opinii)
Trudny budżet Gdańska na 2020 rok. Najwyższy deficyt od pięciu lat
Trudny, w którym trzeba oglądać każdą złotówkę - taki będzie budżet Gdańska w 2020 r. Władze miasta w piątek przedstawiły jego założenia i złożyły projekt na ręce przewodniczącej Rady Miasta. Głosowanie nad dokumentem, który zakłada najwyższy od pięciu lat deficyt, odbędzie się na grudniowej sesji.
Budżet Gdańska 2020
- dochody - 3,8 mld zł
- wydatki - 4,3 mld zł
- deficyt - 490,7 mln zł.
Dla porównania: rok 2019 zamknie się z deficytem na poziomie 317,4 mln zł.
- Planowany na koniec 2020 r. deficyt jest najwyższym w ciągu ostatnich pięciu lat - przyznała prezydent Dulkiewicz. - Jego przyczyny to głównie rosnące wydatki dotyczące edukacji, ubytek w dochodach z PIT w związku z ulgami wprowadzonymi przez rząd, rosnące wydatki na komunikację miejską i rosnące wydatki inwestycyjne - wymieniała.
Wzrastają dochody, ale i wydatki bieżące
W stosunku do obecnego roku w przyszłym wzrosną o 208,6 mln zł (6,6 proc.) dochody bieżące, co miasto cieszy. O 6,3 proc. wzrosną subwencje z budżetu państwa, które jednak nadal nie będą pokrywać wszystkich kosztów związanych m.in. z reformą edukacji. Nieznacznie wzrosną wpływy z podatków i opłat lokalnych (o 3 proc.), spadnie za to dochód z mienia komunalnego (o 4,8 proc.). Jeśli chodzi o dochody majątkowe, miasto zakłada wzrost - o 87,3 mln zł - dotacji z UE. Jak tłumaczyła prezydent, ma to związek z kończeniem dwóch dużych projektów unijnych i ich rozliczaniem. Chodzi o budowę Nowej Bulońskiej i wiaduktu Biskupia Górka. W sumie dochody majątkowe mają wynieść w 2020 r. 451,4 mln zł.
O 10 proc., czyli w sumie o 329,08 mln zł, wzrosną wydatki bieżące Gdańska, które wyniosą w sumie 3,3 mld zł. Najbardziej w górę, bo o 23 proc., pójdą te związane z działem budżetowym "rodzina", czyli z wypłatą świadczeń, takich jak np. 500+ czy gdański bon żłobkowy.
Wydatki bieżące w 2020 roku
- oświata i wychowanie - 1090,8 mln zł
- rodzina - 536,3 mln zł
- drogi i komunikacja zbiorowa - 498,4 mln zł
- gospodarka komunalna - 297,6 mln zł
- administracja publiczna - 201,4 mln zł
- opieka społeczna - 176 mln zł
- kultura - 97,2 mln zł
- janosikowe - 49,1 mln zł
- sport - 42,3 mln zł
- pozostałe - 308,8 mln zł
Dług Gdańska skoczy w górę
Na koniec obecnego roku dług Gdańska ma wynieść 29 proc. dochodów miasta. W 2020 r. ma mocno wzrosnąć do 40 proc.
- Warto dodać, że w tym roku nasz wskaźnik spłaty zobowiązań to 3,12 proc., a w przyszłym roku wyniesie 3,5 proc. Z kolei maksymalny dopuszczalny poziom to 15 proc. To oznacza, że sytuacja budżetowa jest dobra, bo sprawnie spłacamy zadłużenie i możemy wciąż się zadłużać - wskazywała Dulkiewicz. - Ale z niepokojem patrzymy na kolejne lata, rozjeżdżające się coraz bardziej wydatki bieżące z dochodami, które maleją. To skutek polityki rządu, polityki sięgania państwa do kieszeni samorządów, czyli mieszkańców - dodała.
Oświetlenie uliczne zapali się później?
Co może szokować, władze miasta poinformowały, że w ramach szukania oszczędności możliwe jest wyłączanie w określonych godzinach oświetlenia ulicznego.
- Z czegoś trzeba będzie rezygnować, żeby pokrywać rosnące opłaty związane z energią, edukacją i innymi potrzebami - argumentowali.
Będą kończyć duże inwestycje
Miasto zakłada wzrost wydatków inwestycyjnych w przyszłym roku o 23 proc. O 445,4 mln zł wzrosną te związane z drogami i komunikacją zbiorową.
Największe inwestycje w 2020 roku
- Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap IV A (tzw. Nowa Bulońska i przebudowa infrastruktury tramwajowej na Stogach)
- Modernizacje i termomodernizacje w obiektach użyteczności publicznej oraz mieszkalnych
- Rewitalizacje dzielnic Gdańska
- Przebudowa wiaduktu "Biskupia Górka"
- Dofinansowanie budowy 168 mieszkań przez gdańskie TBS-y
- Rewaloryzacja ulic Głównego Miasta, w tym ulicy Długiej i Długiego Targu
- Inwestycje w ramach Budżetu Obywatelskiego 2020
Projektem budżetu radni Gdańska zajmą się na sesji 19 grudnia.
Miejsca
Opinie (673) ponad 200 zablokowanych
-
2019-11-15 16:01
chyba urzędasom sufit spadł na głowę (42)
"..władze miasta poinformowały, że w ramach szukania oszczędności, możliwe jest wyłączanie w określonych godzinach oświetlenia ulicznego."
powrót do lat 90-tych i prezydenta Jamroża ?
...- 452 43
-
2019-11-15 16:49
(23)
Jak wybieracie tak macie kochani.
- 76 17
-
2019-11-15 17:11
(21)
Fajne jest to, że wszyscy plują na Dulkiewicz a nikt nie patrzy na to jaki wpływ na budżet miasta ma rząd. Wydatki na edukację z powodu reform pewnej uśmiechniętej pani wzrosły o 150 mln, dochody miasta z powodu obniżenia PIT zmniejszą się o 100 mln. Wzrosną ceny prądu, koszty robót budowlanych już wzrosły.
- 29 72
-
2019-11-15 20:23
Wydatki na edukację to jednorazowa sprawa. Reformę wprowadzono i dalszych kosztów nie będzie (3)
A to, że dochody miasta z tytułu PIT spadną to rozumiem według ciebie źle, bo chcesz płacić jak najwyższe podatki?
- 15 1
-
2019-11-15 21:14
(2)
Obniżki PIT nie odczuję. Odczułbym obniżkę VAT, ale jakoś rząd nie chce go obniżyć. Może dlatego, że woli rozdawać cudze pieniądze.
- 5 10
-
2019-11-16 07:40
Tusk obiecał obniżyć i podniósł (1)
- 14 1
-
2019-11-17 10:45
bo mu pisiorki na start
długi zafundowali i do tego doszedł kryzys. Myślę, że to jest główny powód dla którego Tusk na razie na nic nie chce tu startować. Wie, że musi poczekać, aż się Jarosław tym nadchodzącym kryzysem w połączeniu z zadłużeniem zachłyśnie z zachwytem.
- 0 2
-
2019-11-15 18:34
Trolla nie przekonasz (7)
ich zadaniem jest pokazać bezmyslnemu suwerenowi ,że wzorem "wina Tuska" jest tu ewidentna "wina Dulkiewicz ".Ta "myśląca inaczej " część społeczeństwa uważa ,że to "pis dał" kasę...ba sam prezes dał, więc i niejaka Pani Prezydent też moze dac, a skąd ma wziąść, a to to już przekracza możliwości percepcyjne suwerena.
- 14 38
-
2019-11-15 20:32
Przypomnę że Pomaska z PO była za wzrostem opłat za śmieci (1)
- 25 1
-
2019-11-17 10:42
może chciała...
żeby Kacperka wywieźli na taczkach?
- 0 3
-
2019-11-15 23:31
(2)
Wziąść hahahahah leming analfabeta niczym bul bredzislaw.
- 7 0
-
2019-11-16 07:39
Co się dziwisz (1)
Głosujący na PO to 90% szkoła średnia i podstawowka
- 13 2
-
2019-11-16 13:46
Nowy news z TVP :d
Z TYP info to wziąłeś czy fantazja cię poniosła? Przeczytaj oficjalne dane po wyborach .OBOP upublicznił na drugi dzień kto głosował na PiS . Największe poparcie wśród osób z najniższym wykształceniem - podstawowym to 70 % popierający PiS .Podobnie jak wśród bezrobotnych ponad 70% .Zanim ponownie poniesie cię fantazja podaj źródło swoich informacji.
- 4 1
-
2019-11-15 19:58
Miasta w wykonaniu liberałów kończą z gigantycznym długiem i drogimi, kiepskimi prywatnymi usługami. (1)
Więc w końcu wyłącza się latarnie. Taka jest droga wskazana dla Gdańska przez włodarzy. Rząd nie ma z tym nic wspólnego.
- 21 8
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-11-17 08:51
przecież popieraliście strajk nauczycieli, nie wiedzieliście skąd się bierze kasa dla nich? teraz to trzymać ryje krótko
- 5 0
-
2019-11-15 22:39
Dziwne że w miastach rządzonych przez PiS nie ma takiego deficytu...
- 14 2
-
2019-11-15 20:40
dzieki rzadowi drogie dziecko
budzet gdanski iest rek9rdowo napuchnięty !!!! minus twoje kwoty to jeszcze zostaje ogromna nadwyzka !
- 6 1
-
2019-11-15 18:30
Pensje wzrosły to i (3)
Dochody dla miasta wzrosły
- 19 4
-
2019-11-15 18:50
Jak w UM zarabiają po 20 000 tysięcy to co się dziwicie (2)
- 31 4
-
2019-11-15 19:20
i to dziennie (1)
mocium panie.....
- 7 14
-
2019-11-15 20:31
Sprawdź deklaracje świty Dulkiewicz to zmadrzejesz
Są jawne
- 18 1
-
2019-11-15 19:31
Swoi są zarobieni a dla Kowalskiego kryzys
Jak się wydaje 4 bański na obsługę strony internetowej , prawie 4 bański na cztery toalety na plaży , rydwany ....to co jest czego jeszcze nie wiemy ?
- 32 1
-
2019-11-15 17:25
I jeszcze śmieci.Przecież to ten okropny rząd tak majstrował przy segregacji.
Kiedyś to przynajmniej miało być 3x15.Idąc tokiem myślenia amatorki krówek z biedronki.Gdyby to weszło,po kupnie biletu na tramwaj.Pojechał byś tylko z własnym akumulatorem.- 38 5
-
2019-11-15 18:58
PO się cieszą
- 10 1
-
2019-11-16 09:42
Powinni wylaczac czajniki w godzinach
Urzedowania.
- 8 0
-
2019-11-15 18:58
Może mniej milionów dla tvn? (4)
- 31 1
-
2019-11-15 21:00
Ile poszlo 1 banka. A ile wydaje pis na ochrone prezesa ...tylko przez jeden rok? (2)
Co ty tu porownujesz...
- 1 22
-
2019-11-16 07:43
Ale ona to zwykły urzędnik samorządowy (1)
- 7 1
-
2019-11-16 09:14
A on zwykły poseł
Nie jest premierem ani prezydentem czy marszałkiem
- 0 3
-
2019-11-15 20:35
Przekazują pieniądze do Rosyjskiego TVNu i płacą Wyborczej to i brakuje pieniędzy
Czy ktoś wie jak to powstrzymać ?
- 17 2
-
2019-11-15 20:05
To co z budową tunelu pod Pachołkiem? (1)
Coś słabo tę akcję widzę skoro miasto popada w długi...
- 8 0
-
2019-11-16 06:51
A na co to komu? Ja już do korków przywyknął.
- 1 1
-
2019-11-15 17:58
Sondaż (2)
Kto za wyłączeniem oświetlenia "łapka w dół"
- 10 17
-
2019-11-16 01:44
Na pewno zmniejszy to ślad węglowy miasta.
- 4 0
-
2019-11-15 23:35
Wycofać również komunikację miejską i wstawić dorożki.
- 8 0
-
2019-11-15 22:37
już wyłączają
- 2 0
-
2019-11-15 18:48
Ludzie zorganizujmy się i idźmy z protestem do Dulkiewicz ! (4)
Czas na jej wywalenie
- 30 9
-
2019-11-15 20:23
Wszyscy pod Ratusz !!!!!!
- 7 2
-
2019-11-15 19:07
Wylej sobie całą kolekcję kryształów. Zacznij od burdeltaty co mafię vatowską w swoim ministerstwie trzymał (1)
- 7 16
-
2019-11-15 19:12
Który,Stachu od wodociągów czy Robert od trzech sędziów do TK awansem?.
- 8 2
-
2019-11-15 19:10
Szambo wylejemy? Jak we Francji?
- 7 0
-
2019-11-15 17:38
Oszczędności na oświetleniu
To co u mnie na ul. Starogardzkiej pobudowali w końcu oświetlenie a teraz je wyłączą?
Prezydent Adamowicz obiecał jaśniej i bezpieczniej a nowa Pani Prezydent obiecuje ciemniej i przede wszystkim niebezpieczniej.- 47 3
-
2019-11-17 10:39
Gdańsk ma problem bo nie kocha PiS-u.
Z rządowej kasy ograniczą na co się da - na kulturę, na zdrowie, na wszystko. Za poprzednich rządów też tak było. Nawet na NFZ do Gdańska zawsze najmniej. A jak rządzi kto inny to pilnują, żeby nikt tego nie wyrównał. Czekają, aż wymrzemy?
- 3 6
-
2019-11-15 18:35
Gdańsk to taki PRLowski skansen (8)
Marnotrawstwo i niegospodarność. Nieudolność i niekompetencja. Tak wygląda obecna, lokalna władza
- 68 10
-
2019-11-17 10:25
Robta co chceta...i mata to to nieudolne
- 0 0
-
2019-11-17 09:42
to tylko tak wygląda
ale kasa dla znajomych królika płynie obficie.
- 2 0
-
2019-11-15 18:42
Nie Kaszub a raczej pisowski pies z farmy troli. (4)
Kaszubi sa OK.
- 4 17
-
2019-11-15 22:42
Peo troll zaszczekał z Nowych Ogrodów (3)
lokalna władza to zło, a psy są OK
- 7 2
-
2019-11-16 02:16
Taki z ciebie Kaszub jak z Banasia szef Niku. (2)
- 2 5
-
2019-11-16 14:32
30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL
I co pwiesz Bolcu?
- 4 0
-
2019-11-16 13:51
To nie Banaś, a lokalna władza
wpędza Gdańsk w potężne długi
- 4 0
-
2019-11-16 14:29
Zdadzam sie...
- 1 0
-
2019-11-16 22:36
w tych wydatkach nie ujęto 516 tys. na co?
- 8 0
-
2019-11-16 20:42
PIT
A może mieszkańcy Gdańska poruszający się po drogach samochodami z rejestracjami zaczynającymi się na literę N zaczęli by płacić podatki w mieście z którego budżetu korzystają.
- 7 3
-
2019-11-15 16:00
Jeśli zima w Lipsku będzie łagodna, może jakoś damy radę. (27)
- 390 26
-
2019-11-15 16:36
Dobre ale nie kazdy wie o co chodzi :) (14)
- 67 5
-
2019-11-15 17:50
Ja nie wiem (7)
- 4 17
-
2019-11-15 19:09
Z naszych podatków za wodę spółka niemiecka zarządzająca w Gdańsku (6)
Ogrzewa całoroczny basen w Lipsku dokąd odprowadza zyski z Gdańska , teraz rozumiesz co się dzieje ?
- 76 1
-
2019-11-16 08:15
(1)
Nie za wodę ale za ciepło. Reszta się zgadza. Podobnie jest ze śmieciami - PRSP po cichu sprzedane Francuzom, a teraz ceny wywozu śmieci rosną.
- 24 1
-
2019-11-16 20:21
SUEZ
Na przełomie sierpnia/września byłem na Bałkanach i właśnie moją uwagę zwróciło logo SUEZ na śmieciarce, ciekawe. A my jak frajerzy jeszcze płacimy za segregację
- 5 1
-
2019-11-16 07:50
Paweł! wracaj! (1)
- 4 23
-
2019-11-16 11:34
NIE!!!!!!
- 6 0
-
2019-11-16 01:32
Pani Dulkiewicz gasi światło. (1)
Nieżyjący już Rafał Wójcikowski kilka lat temu ostrzegał, że samorządy są bankrutami i obecny system władzy samorządowej należy zlikwidować bo jest niewydolny i osłabia państwo. Jest świetny wykład na YT na ten temat. Nikt go nie słuchał. Teraz pani Dulkiewicz przerzuca odpowiedzialność za nieudolność na naczelnika państwa Jarosława i tak bawią się naszym kosztem "specjaliści" z POPiSu. Teraz pani prezydent grozi mieszkańcom wyłączaniem latarni, ciemność zapanuje w Wolnym Mieście a może to ciemność intelektualna władz miasta? Ilu poważnych inwestorów przyciągnęli w tym roku nasi włodarze? Kończy się kasa z budżetu państwa, wkrótce skończy się kasa z EU a oni się bawią w marsze i konferencje. Cóż do tego nie trzeba wiedzy, wystarczy być, stać. Tak jest łatwiej. Kiedy rozbiórka ECS i Stadionu? W najlepszym mieście w Polsce, najszybciej rozwijającym się mieście w Europie? Szybko prysł czar waszej propagandy sukcesu.
- 38 5
-
2019-11-16 10:54
Do tego
jest w samorządzie ogromny problem korupcji, właściwie urzędnicy zrobili sobie tutaj prywatny folwark z którego czerpią ogromne zyski. Podam pierwszy z brzegu przykład Gdańskie Usługi Komunalne.
- 11 0
-
2019-11-15 18:37
No i ochrona całodobowa 7 dni w tygodniu Dulkiewicz (3)
520 000 rocznie z podatków gdańszczan , bawimy się dalej!
- 81 5
-
2019-11-15 18:54
Ostatnio jakiś bezdomny powiedział że ja z.... I jest powód ? (2)
- 4 13
-
2019-11-15 19:04
Paweł wiedział co robić (1)
- 6 17
-
2019-11-15 20:25
Fiu, fiu...
No właśnie, on to wiedział. Działkę sie sprzedało deweloperowi to i kasa do budzetu wpadła i mieszkanie x wie które do majątku prywatnego. Mądry to i ołtarz się należy.
- 33 2
-
2019-11-15 19:08
Nie każdy musi śledzić co się dzieje i działo w Gdańsku (1)
więc tytułem wyjaśnienia:
Jako że linków nie można wklejać do komentarzy, proponuję otworzyć googla i wpisać: "sprzedaż gpec gdańsk" - wóczas sprawa Lipska powinna się rozjaśnić.- 51 1
-
2019-11-15 19:10
100%
- 27 1
-
2019-11-16 08:51
dobre
- 3 0
-
2019-11-15 18:57
Liberałowie z Gdańska są przeciwko obniżeniu podatków przez rząd? (3)
Zyska przecież każdy
- 31 4
-
2019-11-15 19:52
to co zyska, to odda w wyższych opłatach
miejskich
- 5 8
-
2019-11-15 19:06
Załamani że mlodzi mają niższe podatki? (1)
- 29 1
-
2019-11-15 19:09
Młody nie ma 6 mieszkań a ma płacić wysokie podatki? Liberałowie?
- 24 1
-
2019-11-15 18:10
Petarda wpis !!!! (6)
10/10 za refleks
10/10 za elokwencję
10/10 za zawoalowany przekaz (aczkowiek dosadny)- 45 3
-
2019-11-15 18:57
po ilości ruskich troli, takich jak ty (3)
widać czym jest PiS iz kim kolaboruje Adolf rajmundowicz kłamczenko
- 11 36
-
2019-11-15 19:06
Ruski tonjest TVN od 2016 (1)
- 26 2
-
2019-11-15 19:12
Ten sam fundusz rosyjski kupił teraz udziały w Newsweeku 45%
- 28 0
-
2019-11-15 19:05
PRL to ruska okupacja
- 9 0
-
2019-11-15 18:51
Prąd chce Dulkiewicz wyłączać w Gdansku (1)
Jak za PRLu czyli okupacji rosyjskiej
- 40 11
-
2019-11-15 19:10
Precz z takim zarządzaniem przez nieudaczników w UM
- 34 3
-
2019-11-16 16:19
No i zaczynaja sie problemy gwiazdy medialnej !! (1)
- 18 0
-
2019-11-16 17:54
a to dopiero pol roku !!
- 3 0
-
2019-11-16 07:26
Jak ja lubię ogólne hasła wydatki na pozostale (2)
I co to jest to pozostałe niesprecyzowane za prawie 80 baniek
- 30 1
-
2019-11-16 17:25
miedzy innymi pół bański za ochronę szanownej pani prezydent
- 1 0
-
2019-11-16 16:15
Wypłaty dla armii urzędniczej
Koszty PiaRu, itp.
- 1 0
-
2019-11-15 20:43
Drogie Tramwaje, czy są potrzebne????? (3)
Moim zdaniem niepotrzebnie buduje się linie tramwajowe, które są ogromnie drogie; tory, podkłady, kruszywo, przystanki, sterowanie itd. Jeden tramwaj się zepsuje i paraliż. Lepiej budować buspasy, aby się szybciej autobusem można było przemieszczać po Gdańsku i w więcej lokalizacji niż tramwajami. Inwestować w elektryczne autobusy, obniżyć koszty przejazdów i spalin, a pewnie jazdą autobusem będzie atrakcyjniejsza niż autem.
- 10 19
-
2019-11-16 17:08
Oczywiście,ale jak na każdej linii autobus będzie poruszał się pasem dla niego przeznaczonym.
- 0 0
-
2019-11-15 22:20
dokladnie tak pisze o tym od lat (1)
- 4 1
-
2019-11-15 22:48
Ja też, ale ciolki dalej myślą poprzednim wiekiem i im nie wytlumaczysz
- 2 1
-
2019-11-15 20:20
(1)
Temat przewodni budżetu:
PiS obniżył podatki i zabrał nam 100 mln. Jak oni mogli tak zrobić? Jak my mamy teraz mieć kasę? Jak oni ludzią dają?- 25 5
-
2019-11-16 17:07
Ludzie mają dzięki temu więcej pieniędzy to można opłatę parkingową zwiększyć o 100%,jak wywóz śmieci,a nie symbolicznie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.