• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie pirs terminala pasażerskiego na lotnisku

Rafał Borowski
20 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak posuwają się prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku

Prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku idą pełną parą. Prace żelbetowe są już niemal ukończone, właśnie rozpoczął się montaż stalowych dźwigarów, które utworzą konstrukcję dachu. Warta ok. 255 mln zł inwestycja powinna być gotowa w grudniu przyszłego roku. Dzięki niej terminal pasażerski zwiększy swoją powierzchnię z z ok. 45 tys. m kw. do ok. 61 tys. m kw., a liczba linii kontroli wzrośnie z 11 do 18.



Czy w te wakacje skorzystałe(a)ś z podróży samolotem?

Port Lotniczy w Gdańsku opublikował właśnie film, na którym można zobaczyć postęp prac przy budowie pirsu zachodniego. Długi na 190 m budynek będzie stanowić przedłużenie istniejącego terminalu T2, który został otwarty tuż przed turniejem EURO 2012 i rozbudowany w 2015 r.

Prace budowlane rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku i zgodnie z harmonogramem powinny zakończyć się w grudniu tego roku. Inwestycja pochłonie ok. 255 mln zł, a jej głównym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Dotychczas udało się wykonać ok. 98 proc. robót konstrukcji żelbetowych. Właśnie rozpoczął się etap montowania ogromnej konstrukcji stalowej, złożonej z dźwigarów.

Konstrukcja z 20 stalowych dźwigarów



Tego rodzaju elementy są wykorzystywane do przykrycia obiektów o dużej powierzchni, np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów. Ich montaż przy budowie pirsu potrwa ok. miesiąca. Razem utworzą konstrukcję o długości 180 m i szerokości 44 m, której waga wyniesie aż 600 ton.

- Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i "ruszt" dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Każdy z czterech dźwigarów składa się z pięciu części o długości 36 m i masie 12 ton. Dotychczas postawiono cztery elementy, a będzie ich docelowo 20. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prześwietlenie promieniami rentgenowskimi



Zapewne niemałym zaskoczeniem dla osób nieobeznanych z branżą budowlaną będzie fakt, że połączenia spawane dźwigarów zostaną sprawdzone przy użyciu... promieniowania rentgenowskiego. Tego rodzaju metoda pozwala na precyzyjne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w budowie prześwietlanych struktur.

- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji - powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy.
Jednocześnie na terenie przyszłego pirsu trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich, które powinny być gotowe w ciągu dwóch najbliższych miesięcy.

Znaczna poprawa komfortu



- Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni. Dotychczas jest ok. 45 tys. m kw. W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen - uzupełnia Michajłow.
O tym, jak bardzo nowa inwestycja przyczyni się do poprawy komfortu pasażerów, świadczy zresztą zmiana przyszłych parametrów terminala T2. Po wybudowaniu pirsu liczba linii kontroli bezpieczeństwa w terminalu T2 wzrośnie z 11 do 18, liczba punktów odprawy paszportowej na odlotach zwiększy się z sześciu do 10, liczba punktów odprawy paszportowej na przylotach zwiększy się z ośmiu do 12, liczba bramek odlotowych z 20 do 30, a liczba karuzeli do odbioru bagażu wzrośnie z pięciu do dziewięciu.

  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.

Miejsca

Opinie (71) ponad 10 zablokowanych

  • dobra inwestycja, mam nadzieję że powrócą loty do Rzymu, Neapolu, więcej na południe kierunków (3)

    może kiedyś się doczekamy na Teneryfę, inne ciekawe wyspy.

    • 41 9

    • To złudne nadzieje

      Kolejny lockdown w drodze ,
      Wszystkie tv straszą wirusem , strefami
      Przykre to ......

      • 2 1

    • ale loty do Rzymu są przez całe lato, 2x tygodniowo. LOT lata

      • 3 0

    • no własnie - niestety managerowie uważają, ze tylko krakusy lataja na południe i turystycznie

      nie rozumiem, skąd takie głupie decyzje o połaczeniach

      • 3 1

  • Najgorsza opcja tej budowy

    to kilka kamer pokazujących budowę z różnych stron, po co nam to? W razie konieczności jedna kamera wystarczy a to i tak za dużo:(

    • 3 4

  • Papierosami śmierdzi na wejście, chodniki obrzygane od brudu z popielnic.

    • 6 3

  • (1)

    DO d*py mi to lotnisko jest potrzebne---tylko hałas i smród

    • 7 6

    • Zacofany

      Skoro Tobie nie potrzebne jest lotnisko rozumiem że nowoczesność Tobie szkodzi. Rozumiem że do pracy furmanka jeździsz. Oj miernota intelektualna z Ciebie

      • 2 2

  • Czy oni mają mózg w d... (1)

    Po co to teraz budować, ta pseudopandemia wykończy tanie linie lotnicze, a co za tym idzie nie będzie podróżnych. Po planowanej drugiej fali plandemii, nie będzie nawet drogich linii lotniczych. Cofniemy się co najmniej 20 lat wstecz. Kto to badziewie będzie utrzymywał ?

    • 7 8

    • Znafca...

      • 4 1

  • Szkoda, że za wąski ten pirs

    nie ma np. miejsca na ruchome chodniki

    • 6 3

  • (2)

    Czy na tej budowie jest ta sama firma co na aquaparku Suntago ? Oj biedni ci podwykonawcy , będzie głośno po zakończeniu budowy .

    • 11 12

    • Nie ten wykonawca (1)

      Suntago budowała inna firma, po co te insynuacje od razu ...

      • 6 2

      • Chyba chodziło o Instalacje, które wykonywała ta sama firma . Tak więc to żadne insynuacje.

        • 1 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budowa pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku

    Udreka

    Rozebrana koncowka Slowackiego do miszewa bo sie rozrosli,A na Matarni idzie dostac"kota"jak stadami startuja jeden po drugim na wschod!Wlasnych mysli sie nie slyszy,a co dopiero cos innego.

    • 5 12

  • Ktoś wie co

    dzieje się z poprzednim rzecznikiem airportu?

    • 8 5

  • Marzenie...

    Marzy mi się powrót do starych czasów, gdy na lotnisku tętniło życie, a przez okno można było podglądać przylatujacych i żegnać odlatujących. Byłam wczoraj po rodzinę - smutny widok . Kafejki pozamykane , ludzi mało i te okropne maski.

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane