- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (267 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (223 opinie)
- 3 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (29 opinii)
- 4 W majówkę ruszają linie sezonowe (56 opinii)
- 5 Napad na bank miał być żartem (137 opinii)
- 6 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (173 opinie)
Rośnie pirs terminala pasażerskiego na lotnisku
Zobacz, jak posuwają się prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku
Prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku idą pełną parą. Prace żelbetowe są już niemal ukończone, właśnie rozpoczął się montaż stalowych dźwigarów, które utworzą konstrukcję dachu. Warta ok. 255 mln zł inwestycja powinna być gotowa w grudniu przyszłego roku. Dzięki niej terminal pasażerski zwiększy swoją powierzchnię z z ok. 45 tys. m kw. do ok. 61 tys. m kw., a liczba linii kontroli wzrośnie z 11 do 18.
Prace budowlane rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku i zgodnie z harmonogramem powinny zakończyć się w grudniu tego roku. Inwestycja pochłonie ok. 255 mln zł, a jej głównym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Dotychczas udało się wykonać ok. 98 proc. robót konstrukcji żelbetowych. Właśnie rozpoczął się etap montowania ogromnej konstrukcji stalowej, złożonej z dźwigarów.
Konstrukcja z 20 stalowych dźwigarów
Tego rodzaju elementy są wykorzystywane do przykrycia obiektów o dużej powierzchni, np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów. Ich montaż przy budowie pirsu potrwa ok. miesiąca. Razem utworzą konstrukcję o długości 180 m i szerokości 44 m, której waga wyniesie aż 600 ton.
- Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i "ruszt" dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Każdy z czterech dźwigarów składa się z pięciu części o długości 36 m i masie 12 ton. Dotychczas postawiono cztery elementy, a będzie ich docelowo 20. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Prześwietlenie promieniami rentgenowskimi
Zapewne niemałym zaskoczeniem dla osób nieobeznanych z branżą budowlaną będzie fakt, że połączenia spawane dźwigarów zostaną sprawdzone przy użyciu... promieniowania rentgenowskiego. Tego rodzaju metoda pozwala na precyzyjne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w budowie prześwietlanych struktur.
- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji - powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy.
Jednocześnie na terenie przyszłego pirsu trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich, które powinny być gotowe w ciągu dwóch najbliższych miesięcy.
Znaczna poprawa komfortu
- Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni. Dotychczas jest ok. 45 tys. m kw. W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen - uzupełnia Michajłow.
O tym, jak bardzo nowa inwestycja przyczyni się do poprawy komfortu pasażerów, świadczy zresztą zmiana przyszłych parametrów terminala T2. Po wybudowaniu pirsu liczba linii kontroli bezpieczeństwa w terminalu T2 wzrośnie z 11 do 18, liczba punktów odprawy paszportowej na odlotach zwiększy się z sześciu do 10, liczba punktów odprawy paszportowej na przylotach zwiększy się z ośmiu do 12, liczba bramek odlotowych z 20 do 30, a liczba karuzeli do odbioru bagażu wzrośnie z pięciu do dziewięciu.
Miejsca
Opinie (71) ponad 10 zablokowanych
-
2020-08-20 15:01
dobra inwestycja, mam nadzieję że powrócą loty do Rzymu, Neapolu, więcej na południe kierunków (3)
może kiedyś się doczekamy na Teneryfę, inne ciekawe wyspy.
- 41 9
-
2020-08-21 00:09
To złudne nadzieje
Kolejny lockdown w drodze ,
Wszystkie tv straszą wirusem , strefami
Przykre to ......- 2 1
-
2020-08-20 19:04
ale loty do Rzymu są przez całe lato, 2x tygodniowo. LOT lata
- 3 0
-
2020-08-20 17:56
no własnie - niestety managerowie uważają, ze tylko krakusy lataja na południe i turystycznie
nie rozumiem, skąd takie głupie decyzje o połaczeniach
- 3 1
-
2020-08-20 23:38
Najgorsza opcja tej budowy
to kilka kamer pokazujących budowę z różnych stron, po co nam to? W razie konieczności jedna kamera wystarczy a to i tak za dużo:(
- 3 4
-
2020-08-20 22:30
Papierosami śmierdzi na wejście, chodniki obrzygane od brudu z popielnic.
- 6 3
-
2020-08-20 21:49
(1)
DO d*py mi to lotnisko jest potrzebne---tylko hałas i smród
- 7 6
-
2020-08-20 22:14
Zacofany
Skoro Tobie nie potrzebne jest lotnisko rozumiem że nowoczesność Tobie szkodzi. Rozumiem że do pracy furmanka jeździsz. Oj miernota intelektualna z Ciebie
- 2 2
-
2020-08-20 21:17
Czy oni mają mózg w d... (1)
Po co to teraz budować, ta pseudopandemia wykończy tanie linie lotnicze, a co za tym idzie nie będzie podróżnych. Po planowanej drugiej fali plandemii, nie będzie nawet drogich linii lotniczych. Cofniemy się co najmniej 20 lat wstecz. Kto to badziewie będzie utrzymywał ?
- 7 8
-
2020-08-20 21:45
Znafca...
- 4 1
-
2020-08-20 19:38
Szkoda, że za wąski ten pirs
nie ma np. miejsca na ruchome chodniki
- 6 3
-
2020-08-20 15:21
(2)
Czy na tej budowie jest ta sama firma co na aquaparku Suntago ? Oj biedni ci podwykonawcy , będzie głośno po zakończeniu budowy .
- 11 12
-
2020-08-20 15:41
Nie ten wykonawca (1)
Suntago budowała inna firma, po co te insynuacje od razu ...
- 6 2
-
2020-08-20 18:30
Chyba chodziło o Instalacje, które wykonywała ta sama firma . Tak więc to żadne insynuacje.
- 1 2
-
2020-08-20 17:53
Udreka
Rozebrana koncowka Slowackiego do miszewa bo sie rozrosli,A na Matarni idzie dostac"kota"jak stadami startuja jeden po drugim na wschod!Wlasnych mysli sie nie slyszy,a co dopiero cos innego.
- 5 12
-
2020-08-20 17:40
Ktoś wie co
dzieje się z poprzednim rzecznikiem airportu?
- 8 5
-
2020-08-20 17:38
Marzenie...
Marzy mi się powrót do starych czasów, gdy na lotnisku tętniło życie, a przez okno można było podglądać przylatujacych i żegnać odlatujących. Byłam wczoraj po rodzinę - smutny widok . Kafejki pozamykane , ludzi mało i te okropne maski.
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.