• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy nowe parkingi podziemne i jeden naziemny za 166 mln zł

Michał Brancewicz
27 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
  • Pod Targiem Węglowym powstanie parking na 112 aut.
  • Przy Podwalu Staromiejskim powstaną 337 podziemne miejsca parkingowe.
  • Przy ul. Długie Ogrody powstanie naziemny parking na 493 auta.

1202 miejsca parkingowe w trzech parkingach podziemnych i jednym naziemnym powstaną w ciągu trzech lat w śródmieściu Gdańska. Inwestycja pochłonie 166 mln zł, miasto dołoży do niej ok. 41 mln zł.



Po raz pierwszy o tym pomyśle pisaliśmy niemal dokładnie 11 lat temu. Po kilku nieudanych podejściach miasto w końcu wybrało firmę Immo Park Gdańsk, która w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego stworzy parkingi w sumie na 1200 aut.

Wybrano cztery lokalizacje:
  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)


Jako pierwszy, do końca września 2020 roku, powstanie naziemny parking przy Długich Ogrodach. Rok później otwarte zostaną pozostałe trzy parkingi podziemne.

Łączny koszt budowy parkingów wyniesie ponad 166 mln złotych. Miasto dołoży do tej inwestycji 41,6 mln zł.

- Jest to kwota o 16 mln mniejsza niż założono w budżecie, a liczba miejsc postojowych będzie większa niż planowano - mówi Alicja Bittner z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Spółka Immo Park Gdańsk należy do portugalskiej firmy budowlanej Mota Engil.

Parkingi powstaną na zasadzie koncesji udzielonej inwestorowi przez miasto. Będzie on zarządzał parkingami i czerpał z nich zyski. Ponieważ założono, że nie pokryją one nakładów, miasto dopłaci do inwestycji. Umowa koncesji zostanie zawarta na 40 lat.

Opinie (315) 9 zablokowanych

  • Uwaga na Targ Węglowy

    Tam jest zbiorowa mogiła poległych żołnierz wermachtu i mieszkańców gdanska tak mi mowila babcia

    • 7 1

  • W centrum mojego ukochanego miasta

    należy ograniczyć do maksimum ruch samochodowy. Parkingi nie są wtedy potrzebne.

    • 7 2

  • Prima aprilis juz było - wybory

    • 4 2

  • I tak to stanie na X lat w zawiezzeniu

    Nie zdziwie sie jak pod targiem weglowym natkna sie na zabytkowe ruiny i podziemia...

    • 4 0

  • hahaahahahahahahaahahahahahahaahah ciemny ludzie, łykaj szybko i pamiętaj kto załatwił budowę

    spotkajmy się przy urnach...z prochami

    • 2 2

  • A ja bym zbudował parkingi koteryjne tylko dla swojaków.

    A ten szary plebs niech szuka sobie parkomatów lub parkuje na rogatkach miasta.

    • 1 1

  • super ale jak wprowadza (1)

    strefe czystego ruchu to kto tam bedzie parkował ?

    • 5 0

    • dizle z kaszub

      na darmowym paliwie od nieRządu kasty PIS.

      • 1 1

  • Co za d**ilne, a w zasadzie przedwyborcze

    obietnice. Czy ktoś pomyślał, na czym Gdańsk stoi? Kompletny odlot. A szczególnie Stare Miasto.

    • 2 0

  • Świetnie każde europejskie miasto, które chce promować komunikację miejską ma też ogromne parkingi. (2)

    No i bardzo dobrze, jak się przesiąść do komunikacji jeśli od mojego domu do przystanku mam 20 min bagna, a jak deszcz pada to i rzeki (bo drogą tego nazwać nie można, bardzo mi przykro, ale jadąc do pracy, nie będę zmieniać butów na przystanku, a bez kaloszy nie da się przejść tą drogą) a autobusy jeżdżą co pół godziny w godzinach szczytu, a co godzinę poza. A tak, jak się już dojedzie do centrum, które jest bardziej skomunikowane to już można rozważyć przesiadkę, na inny środek transportu, który w korkach nie stoi.

    • 2 3

    • Nie każde Olu, nie każde (1)

      Wiele z tych miast żałuje, że wydawało krocie na budowę parkingów, które są drogie dla użytkowników i dochodzi do wniosku, że fundusze na ich budowę mogłyby zostać wydane bardziej produktywnie na inne cele w mieście.

      Dobrze zarządzane miasta europejskie skupiają uwagę na poprawę warunków ruchu ludzi, (nie tylko komunikacji zbiorowej) a nie na poprawę warunków ruchu i parkowania pojazdów.

      Patrz na udział podróży realizowanych samochodem w ogólnej liczbie podróży miejskich w dobrze zarządzanych miastach: rzadko kiedy jest wyższy niż 35%. W Gdańsku jest 41% i nadal rośnie.

      Wniosek: polityka obecnych decydentów miasta kieruje Gdańsk w ślepy zaułek niezrównoważonego rozwoju.

      • 1 2

      • To dlaczego Gdańsk idzie jak burza do przodu?

        Do rozwoju potrzebny jest samochód, stara prawda, wtedy jest ruch w interesie..
        Rowerkiem to se można pod GS podjechać po piwko

        • 1 0

  • parkingi was nie uratują.

    Już i tak się pocicie w korkach aż wam gul dęba w tłustym gardle staje. Męczcie się dalej.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane