• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Krzysztof Koprowski
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.

Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.



Czy należy dopuścić do zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej na terenie Parku Nadmorskiego im. Reagana?

Piotr Żelaznowski przedstawił swoją pracę dyplomową podczas nowego cyklu spotkań poświęconych zagadnieniom planowania przestrzennego "Miasto mówi".

- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
  1. Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska. Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
  2. Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
  3. Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.


  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.

- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".

Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.

- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?

- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u. Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.

Miejsca

Opinie (269) 9 zablokowanych

  • Wszystko tylko nie bierzcie pod uwagę prac studentów PG czy innych. Niech oni trenują na projektowaniu placów dla wyprowadzenia psów bo do reszty się nie nadają. Oni od środków pobudzających ładnie mówiąc i od alkoholu mają dziury w mózgu!!!! Niech projekt zrobi ktoś z praktyką a nie taki ktoś.....

    • 4 0

  • Budujmy, z głową, ale budujmy! (3)

    Można i trzeba budować. Praktycznie całe blokowe Przymorze łącznie osiedlem Wejhera nadaje się tylko do wyburzenia. To samo dotyczy starych "kokoszkowskich" bloków na Żabiance. Bloki z lat 60-70 ubiegłego wieku nie spełniają już żadnych standardów. Małe niefunkcjonalne mieszkania, stare instalacje, gaz w kuchenkach, niewydajne ogrzewanie. Ciekawe czemu wielkie komunistyczne molochy zwane społdzielniami mieszkaniowymi nie są zainteresowane budową nowych budynków? Najlepiej wszystko zwalić na demonizowanych deweloperów!!!
    Co do drogi zielonej, to wszystkich oponentów przed wypowiedzeniem się proszę o okazanie potwierdzenia zrzeczenia się prawa jazdy i umowy sprzedaży samochodu. Tylko wtedy ich absurdalne żądania staną się choć trochę mądrzejsze.

    • 2 19

    • Budyniujmy z głową

      • 0 1

    • Kazik,

      pokaż gwarancję od lekarza, że twój pomiot nigdy nie zachoruje na raka.

      Tylko wtedy twoje żądanie będzie choć trochę rozsądniejsze, choć nadal skrajnie egoistyczne i niebezpieczne dla innych.

      • 3 0

    • Tyle jest takich blokow w GD ze glowa mala. Nie tylko Przymorze i Żabianka. Np Suchanino postawiło swoje bloki na Czajkowskiego i Noskowskiego oraz Siedlce na Goszczyńskiego. I co się stało? Pokupowali tam mieszkania słoiki, ''biznesmeni'' z mieszkaniami na wynajem, trochę gdańszczan których było stać na nieco więcej niż jakies Łostowice, a z 10% mieszkancy w/w dzielnic ktorzy szli na swoje.

      • 2 1

  • dlaczego nie można odcinka przy parku zbudować w wykopie/tunelu zadaszonym, gdzie zadaszenie służyłoby jednocześnie za np. trawnik czy chodnik czy cokolwiek innego dla pieszych? dlaczego to takie trudne?
    Periferique wokół Paryża tak funkcjonuje na wielu odcinkach - przecież to nie jest jakaś specjalnie skomplikowana technologia?

    • 7 1

  • (1)

    Konkurs zorganizowany chyba tylko po to bo wcześniej znany już był laureat. Po co nierealne konkursy i wyrzucanie pieniędzy w błoto? A może jednak ktoś ma interes w tym, że pomimo korków i braku infrastruktury drogowej będzie jednak budować?

    • 6 1

    • prawdopodobnie karty już rozdane......

      • 0 1

  • Czas na zmiany

    Czas na zmiany w gdansku budyn razem ze swoja swita sprzeda wszystkie tereny zielone a ludzie zeby odpoczac i pojsc na spacer z dzieckiem beda musiali jechac chyba do borow tucholskich a po co nam nowy wiceprezydent?

    • 10 1

  • Zastawcie trochę zieleni

    Zostawcie park nadmorski w spokoju i tak już zaczynamy się dusić w smogu

    • 12 1

  • Rheinufer Tunnel w Dusseldorfie (4)

    a czemu nie wrzuca Drogi Zielonej pod ziemię. Takie rozwiązanie jest np w Dusseldorfie. Górą chodzą ludzie promenadą nad Renem a dołem auta. Ponad 2 kilometry tunelu pozwoliło miastu nie wprowadzać aut do prestiżowego rejonu miasta

    • 15 3

    • (2)

      Ludzie tam nie ma możliwości budowy odwodnienia z racji strefy ochrony ujęć. Tu na prawdę nie ma jak w grunt wejść. Strefy ochrony ujęć nie wymyślił sobie miasto. Pani Kopeć i ktoś z BRG o tym mówili na spotkaniu. Nie sluchaliscie albo nie byliście na spotkaniu.

      • 5 0

      • nie znam się i ufam fachowcom ale... ... (1)

        dla projektowanych od strony Parku Reagana budynków z halami garażowymi sprawa odwodnienia to nie przeszkadza? Przecież wchodzą już w strefę ujęć wody ze wszystkimi instalacjami obsługującymi nowe inwestycje deweloperskie. Moim zdaniem trzeba szeroko rozmawiać o wszelkich możliwych rozwiązaniach (wręcz klasy światowej) bo wiadome jest że domkniecie tej ramy komunikacyjnej jest konieczne dla bezpieczeństwa miasta.

        • 2 2

        • Pytanie których budynków? Te w tej pracy dyplomowej juz są w tej strefie i dlatego są nie realne.

          • 1 0

    • czy Ty wierzysz że ta obecna ekipa rządząca Gdańskiem

      byłaby w stanie coś takiego wymyślić i wgl jakąś wizją rozbudowy tego miasta....
      oni nawet jak nowy asfalt leja to dokładnie w na to samo miejsce, nie ma wizji że np. można by poszerzyć, zrobić coś inaczej bo przecież miasto się rozwija i koncepcja powinna iść wraz z jego rozwojem, ale o czym my mówimy

      • 4 2

  • Niepodległość dla Wolnego Miasta i wszystko się rozwiąże, Polacy będą musieli mieć wizy !!!

    • 0 2

  • Na wizualizacjach co ciekawe brakuje kilku istniejących budynków i to całkiem sporych, które zastąpione są nowymi.

    • 4 0

  • dziwne

    Dlaczego nie jest kontynuowana "nowa Kosciuszki"?
    To najkrótsze połaczenie tunelu z obwodnicą... W zamian autostrada przez pół miasta...

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane