• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzymajmy kciuki za tramwaje, bo ich zapas jest coraz mniejszy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po ostatnich kolizjach i wypadkach, liczba sprawnych tramwajów GAiT znowu się zmniejszyła, więc pracownicy przewoźnika mają powód do zmartwień. Po ostatnich kolizjach i wypadkach, liczba sprawnych tramwajów GAiT znowu się zmniejszyła, więc pracownicy przewoźnika mają powód do zmartwień.

Seria stłuczek i kolizji sprawiła, że gdański przewoźnik dysponuje 112 sprawnymi tramwajami. By obsługiwać połączenia w godzinach szczytu potrzeba 109 wozów. Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła, nim do miasta dotrą trzy zmodernizowane tramwaje.



Czy wypadki i awarie tramwajów mogą skłonić pasażerów do rezygnacji z komunikacji miejskiej?

Gdański przewoźnik dysponuje łącznie 124 tramwajami. Trzy wozy przechodzą jednak modernizację, a kolejnych dziewięć wymaga remontów. To oznacza, że każdego dnia na ulice miasta może wyjechać 112 pojazdów.

- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. W związku z tym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Gdy przed miesiącem pytaliśmy GAiT, ile sprawnych tramwajów jeszcze pozostało, spółka podawała, że dysponuje w sumie 127 tramwajami. Teraz już tylko 124. Okazuje się, że różnica wynika z innego liczenia tramwajów 105n, których wagony wykorzystano w składach trzywagonowych.

Od tamtej pory liczba sprawnych tramwajów jeszcze spadła, do czego przyczyniły się dwa ubiegłotygodniowe wypadki na al. Hallera. Najpierw na skrzyżowaniu Mickiewicza z Hallera zderzyły się czołowo dwa tramwaje, a kilka dni później w pobliżu skrzyżowania z Kościuszki uszkodzony w zderzeniu ciężarówki z trzema osobówkami został kolejny skład.



Władze spółki przyznają, że sytuacja jest trudna, ale zapewniają jednocześnie, że jest pod kontrolą. Przekonują, że na razie nie ma zagrożenia, że motorniczowie nie będą mieli czym wyjeżdżać z zajezdni.

- Większość ostatnich kolizji powodowali inni kierowcy. Dopiero ten ostatni wypadek na Hallera, gdzie zderzyły się czołowo dwa tramwaje, obciąża GAiT. Działania wyjaśniające komisji jeszcze trwają, ale wiadomo, że wina leży albo po stronie człowieka, albo infrastruktury - w tym przypadku zwrotnicy - przyznaje Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Faktem jest, że zapas sprawnych tramwajów się skurczył, ale jesteśmy dobrej myśli, bo systematycznie wracają do nas zmodernizowane tramwaje.
I faktycznie:

  1. w ubiegłym tygodniu do miasta wrócił zmodernizowany tramwaj typu NGd99 w kremowo-niebieskich barwach Wolnego Miasta Gdańska,
  2. wkrótce dołączą do niego trzy kolejne z zakładu Modertrans,
  3. do końca czerwca wróci z zakładu w Bydgoszczy jedna z PES,
  4. w lipcu ruszą wymiany napędów w "dortmundach" i "kasselach".


Trójmiejscy kpiarze dworują sobie jednak z tej sytuacji i już sugerują (m.in. w komentarzach pod artykułami na Trojmiasto.pl), że spółka powinna zmienić nazwę na "Gdańskie Awarie i Tramwaje" albo z GAiT na GTA (tytuł popularnej gry komputerowej, w której jedną z atrakcji jest "bezkarne" powodowanie wypadków na ulicach miasta).



Na pytania o to, czy GAiT ma plan "B", gdyby - nie daj Boże - liczba sprawnych tramwajów jeszcze spadła, usłyszeliśmy, że nie.

- Takiego planu nie ma, bo co tu można wymyślić? Naciskamy na Modertrans, by przyspieszył prace nad modernizacją trzech tramwajów, które już powinny do nas trafić, ale są opóźnienia. Mówi się, że bezpieczny zapas taboru wynosi 10 proc. stanu posiadania, a więc w naszym przypadku to powinno być ok. 10-12 tramwajów. W tej chwili mamy tylko trzy, ale tak jak mówiłem wcześniej, wkrótce będzie lepiej - dodaje Lisicki.
Co by się stało, gdyby zabrakło sprawnych tramwajów do obsługi zakontraktowanego rozkładu jazdy?

- Wówczas ZTM będzie nakładał na nas kary umowne wynikające z niewykonania usługi przewozu i nie zapłaci nam za nią. Dla pasażerów będzie to oznaczać, że z rozkładów znikną niektóre kursy, ale jest to ostateczność, której na razie nie przewidujemy. Tramwajów z innych miast pożyczać nie zamierzamy, bo w innych miastach wcale nie jest lepiej niż u nas, a bywa, że i gorzej - przekonuje prezes GAiT.


Radykalnie sytuacja może się poprawić dopiero w przyszłym roku, gdy do Gdańska przyjadą pierwsze z 15 nowych tramwajów (we wtorek ma zostać rozstrzygnięty powtórzony przetarg na ich zakup). Więcej wolnych składów GAiT będzie miał do dyspozycji, gdy ruszy planowany remont torowiska na Stogi. Wówczas z eksploatacji wyłączone zostanie torowisko między Trasą Sucharskiego a Nowotną.

13:27 9 CZERWCA 17

Zderzenie tramwaju i samochodu na granicy Przymorza i Żabianki (91 opinii)

Wypadek na skrzykiwaniu przy przystanku Osiedle Wejhera. W stronę Jelitkowa nic nie pojedzie - na torach stoi zgnieciony samochód.
Wypadek na skrzykiwaniu przy przystanku Osiedle Wejhera. W stronę Jelitkowa nic nie pojedzie - na torach stoi zgnieciony samochód.

Miejsca

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • Przerobić torowiska na DDRy

    I sprawnie da się po nich jechać rowerem....

    • 0 8

  • Ciężarówki na tory a tramwaj na ciężarówki

    • 3 7

  • To nie wypadki

    tylko ilosc awarii tramwajow powoduje ich brak. Nie pamietam kiedy ostatni raz udalo mi sie gdzies dojechac trampkiem bez problemow.

    • 11 10

  • trzeba pilnie (2)

    podnieść cenę biletów tramwajowych

    • 7 6

    • (1)

      Jestem za - w końcu za wyjątkową punktualność, czystość w tramwaju i miejsca siedzące trzeba zapłacić.

      • 8 0

      • Za punktualność sami jesteście sobie winni! Ciągle biegi zamiast być na czas na przystanku ten stoi i czeka zamyka drzwi otwiera i tak w kółko...o zgrozo a i bileciki albo 10,20zl i wydaje albo po 5 czy 10groszy i liczy tak 3,8 aż się zrobi. Stanie w drzwiach i non stop proszę odsunąć się od drzwi ale po co...tępe matoly. Pisać skargi umia ale już czytać nikt nie nauczył Np. SPRZEDAŻ BILETU WYLACZNIE ZA OBLICZONA KWOTĘ I NA PRZYSTANKU to tego nie widzi bo nie chce ale kłócić się to tak. Społeczeństwo rozszczeniowcow które nic sobą nie reprezentuje tylko wymaga

        • 1 0

  • Ta niby nie brakuje tramwaji, ale tramwaje widmo nadal są np. 6 jadąca z łostowic koło 10.30

    • 10 2

  • I tak moim ulubionym tramwajem jest 18 w Warszawie :D (1)

    • 5 5

    • moim 7 w Gdyni.... :)

      • 8 0

  • po co im tyle guziczków na pulpitu? to ma jechać, nie świecić. (2)

    podobno wszystkie ostatnie dzwony to nowi woźnice, przeważnie zza granicy będący?

    • 8 5

    • skad ty tasie brednie bierzesz?

      zza granicy?

      moze jeszcze powiedz ze to syryjczycy co przyplyneli do gdanska na drzwiach przez baltyk

      • 5 0

    • Aby zostać motorniczy trzeba mieć obywatelstwo polskie, tak samo aby zostać policjantem, takie prawo mamy w Polsce, więc na 100% nie ma tam nikogo z zagranicy

      • 1 1

  • Czy w innych miastach jest też tyle wypadków z udziałem tramwajów? (6)

    Może ktoś poszuka albo stworzy statystykę czy tak duża liczba wypadków w jednym mieście jest normalna? W końcu większość tych tramwajów z Dortmundu i Kassel wytrzymała tam przez dziesiątki lat. W Gdańsku co jakiś czas jest wypadek. W Dortmundzie i Kassel jeżdżą tramwaje w większości po ulicach wspólnie z samochodami, tylko w środku miasta jest metro. Na osi wschód-zachód otworzyli nową odcinek metra i dla tego sprzedali te stare tramwaje. Na innych liniach (oś północ-południe) jeżdżą jeszcze starsze tramwaje ale tyle o wypadkach nie słychać.

    • 16 6

    • Warszawa

      W Warszawie jest więcej wypadków.

      • 1 0

    • "moze ktos poszuka"

      a moze ty poszukaj?

      "W końcu większość tych tramwajów z Dortmundu i Kassel wytrzymała tam przez dziesiątki lat"

      i myslisz ze przez te dziesiatki lat zaden tramwaj im sie nie zepsul i zaden tramwaj nie uczestniczyl w kolizji?

      tramwaj to nie porcelana po takich kolizjach sie je naprawia i jada dalej

      "W Dortmundzie i Kassel jeżdżą tramwaje w większości po ulicach wspólnie z samochodami, tylko w środku miasta jest metro"

      no patrz czyli tam gdzie jest najwieksze zagrozenie czyli centrum tramwaje nie jezdza bo jest tam metro

      "Na osi wschód-zachód otworzyli nową odcinek metra i dla tego sprzedali te stare tramwaje."

      sprzedali bo nie potrzebowali to sie zgadza ale jak kazdy normalny powinienes sie domyslec ze sprzedali te w najgorszym stanie i druga sprawa tam tez te tramwaje co jakis czas sa remontowane myslisz ze tam tez podobnji tobie laicy pytaja "jak to mozliwe ze wpolsce jezdza au nas trzeba remontowac"?

      • 4 1

    • W Gdyni nie ma żadnych

      • 2 1

    • (2)

      Po prostu idioci z gait od razu nie wpadli na to że siliki na 800V mogą mieć problemy z niepewnym na naszej trakcji napięciem 600V i trzeba od razu modernizować napęd a nie po dekadzie użytkowania. Wtedy to by miało jakiś sens

      • 4 0

      • Modernizować to trzeba

        podstacje prostownikowe dające niestabilne napięcie, popękane szyny przez które brak uziemienia.
        Tyle, że one należą do ZDiZ.
        Ich nikt nie ruszy.

        • 3 0

      • Ta modernizacja ma polegać na wymianie prawie wszystkiego

        łącznie z pulpitem motorniczego. To będą nowe tramwaje. Nie wiadomo czy dobre.

        • 2 0

  • trzepać kliki Korolczuk, trzepać

    • 6 2

  • A jak wygląda plan awaryjny? (1)

    Kiedy zostaną skrócone linie tak aby nie jeździły równolegle do SKM-ki? Tramwaje z Chełmu będą jeździły na Stogi, z kierunku Sielic przez Hucisko – Bramę Wyżynną i Śródmieście SKM dalej do Witosa. Tramwaje z Nowego Portu i Przymorza tylko do węzła Kliniczna. Koniec dublowania SKM i tramwajów między dwoma dzielnicami miasta!

    • 4 14

    • ocipciał? to nie dość, że trzeba się przesiadać z autobusu na tramwaj, bo idioci tak wymyslili, to jeszcze z tramwaju na SKM

      potem znów z SKM na tramwaj i dalej autobus? ocipciał, czy jak? To czas, pieniądze są! Moje nie twoje !!! nie życzę sobie! Kiedyś było szybko i jeden przejazd/bilet - jeden autobus ! teraz stado przesiadek, deszcz syf tłok.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane