• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzymajmy kciuki za tramwaje, bo ich zapas jest coraz mniejszy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Po ostatnich kolizjach i wypadkach, liczba sprawnych tramwajów GAiT znowu się zmniejszyła, więc pracownicy przewoźnika mają powód do zmartwień. Po ostatnich kolizjach i wypadkach, liczba sprawnych tramwajów GAiT znowu się zmniejszyła, więc pracownicy przewoźnika mają powód do zmartwień.

Seria stłuczek i kolizji sprawiła, że gdański przewoźnik dysponuje 112 sprawnymi tramwajami. By obsługiwać połączenia w godzinach szczytu potrzeba 109 wozów. Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła, nim do miasta dotrą trzy zmodernizowane tramwaje.



Czy wypadki i awarie tramwajów mogą skłonić pasażerów do rezygnacji z komunikacji miejskiej?

Gdański przewoźnik dysponuje łącznie 124 tramwajami. Trzy wozy przechodzą jednak modernizację, a kolejnych dziewięć wymaga remontów. To oznacza, że każdego dnia na ulice miasta może wyjechać 112 pojazdów.

- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. W związku z tym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Gdy przed miesiącem pytaliśmy GAiT, ile sprawnych tramwajów jeszcze pozostało, spółka podawała, że dysponuje w sumie 127 tramwajami. Teraz już tylko 124. Okazuje się, że różnica wynika z innego liczenia tramwajów 105n, których wagony wykorzystano w składach trzywagonowych.

Od tamtej pory liczba sprawnych tramwajów jeszcze spadła, do czego przyczyniły się dwa ubiegłotygodniowe wypadki na al. Hallera. Najpierw na skrzyżowaniu Mickiewicza z Hallera zderzyły się czołowo dwa tramwaje, a kilka dni później w pobliżu skrzyżowania z Kościuszki uszkodzony w zderzeniu ciężarówki z trzema osobówkami został kolejny skład.



Władze spółki przyznają, że sytuacja jest trudna, ale zapewniają jednocześnie, że jest pod kontrolą. Przekonują, że na razie nie ma zagrożenia, że motorniczowie nie będą mieli czym wyjeżdżać z zajezdni.

- Większość ostatnich kolizji powodowali inni kierowcy. Dopiero ten ostatni wypadek na Hallera, gdzie zderzyły się czołowo dwa tramwaje, obciąża GAiT. Działania wyjaśniające komisji jeszcze trwają, ale wiadomo, że wina leży albo po stronie człowieka, albo infrastruktury - w tym przypadku zwrotnicy - przyznaje Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Faktem jest, że zapas sprawnych tramwajów się skurczył, ale jesteśmy dobrej myśli, bo systematycznie wracają do nas zmodernizowane tramwaje.
I faktycznie:

  1. w ubiegłym tygodniu do miasta wrócił zmodernizowany tramwaj typu NGd99 w kremowo-niebieskich barwach Wolnego Miasta Gdańska,
  2. wkrótce dołączą do niego trzy kolejne z zakładu Modertrans,
  3. do końca czerwca wróci z zakładu w Bydgoszczy jedna z PES,
  4. w lipcu ruszą wymiany napędów w "dortmundach" i "kasselach".


Trójmiejscy kpiarze dworują sobie jednak z tej sytuacji i już sugerują (m.in. w komentarzach pod artykułami na Trojmiasto.pl), że spółka powinna zmienić nazwę na "Gdańskie Awarie i Tramwaje" albo z GAiT na GTA (tytuł popularnej gry komputerowej, w której jedną z atrakcji jest "bezkarne" powodowanie wypadków na ulicach miasta).



Na pytania o to, czy GAiT ma plan "B", gdyby - nie daj Boże - liczba sprawnych tramwajów jeszcze spadła, usłyszeliśmy, że nie.

- Takiego planu nie ma, bo co tu można wymyślić? Naciskamy na Modertrans, by przyspieszył prace nad modernizacją trzech tramwajów, które już powinny do nas trafić, ale są opóźnienia. Mówi się, że bezpieczny zapas taboru wynosi 10 proc. stanu posiadania, a więc w naszym przypadku to powinno być ok. 10-12 tramwajów. W tej chwili mamy tylko trzy, ale tak jak mówiłem wcześniej, wkrótce będzie lepiej - dodaje Lisicki.
Co by się stało, gdyby zabrakło sprawnych tramwajów do obsługi zakontraktowanego rozkładu jazdy?

- Wówczas ZTM będzie nakładał na nas kary umowne wynikające z niewykonania usługi przewozu i nie zapłaci nam za nią. Dla pasażerów będzie to oznaczać, że z rozkładów znikną niektóre kursy, ale jest to ostateczność, której na razie nie przewidujemy. Tramwajów z innych miast pożyczać nie zamierzamy, bo w innych miastach wcale nie jest lepiej niż u nas, a bywa, że i gorzej - przekonuje prezes GAiT.


Radykalnie sytuacja może się poprawić dopiero w przyszłym roku, gdy do Gdańska przyjadą pierwsze z 15 nowych tramwajów (we wtorek ma zostać rozstrzygnięty powtórzony przetarg na ich zakup). Więcej wolnych składów GAiT będzie miał do dyspozycji, gdy ruszy planowany remont torowiska na Stogi. Wówczas z eksploatacji wyłączone zostanie torowisko między Trasą Sucharskiego a Nowotną.

13:27 9 CZERWCA 17

Zderzenie tramwaju i samochodu na granicy Przymorza i Żabianki (91 opinii)

Wypadek na skrzykiwaniu przy przystanku Osiedle Wejhera. W stronę Jelitkowa nic nie pojedzie - na torach stoi zgnieciony samochód.
Wypadek na skrzykiwaniu przy przystanku Osiedle Wejhera. W stronę Jelitkowa nic nie pojedzie - na torach stoi zgnieciony samochód.

Miejsca

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • po co im tyle guziczków na pulpitu? to ma jechać, nie świecić. (2)

    podobno wszystkie ostatnie dzwony to nowi woźnice, przeważnie zza granicy będący?

    • 8 5

    • Aby zostać motorniczy trzeba mieć obywatelstwo polskie, tak samo aby zostać policjantem, takie prawo mamy w Polsce, więc na 100% nie ma tam nikogo z zagranicy

      • 1 1

    • skad ty tasie brednie bierzesz?

      zza granicy?

      moze jeszcze powiedz ze to syryjczycy co przyplyneli do gdanska na drzwiach przez baltyk

      • 5 0

  • ważne że Lisicki ma ciepłą posadkę i opyli tereny po zajezdni ! (8)

    A plebs niech się męczy w śmierdzących złomach i czeka na przystankach bo codziennie awarie!

    • 250 18

    • (4)

      Mamy najgorsze tramwaje w pomorskiem!!!

      • 23 7

      • I jednocześnie najlepsze! (3)

        Przecież w pomorskiem nikt inny nie ma tramwajów ;)

        • 24 2

        • no a slupsk, koszalin, Kartuzy i Gdynia to pies?;) (2)

          • 2 15

          • Koszalin w pomorskim?

            • 10 0

          • A gdzie w gdyni sa tramwaje?

            • 11 2

    • potwierdzam lisicki nie jest wart tego stanowiska co obecnie obejmuje

      • 9 1

    • w razie czego Lisicki w asyście strazy miejskiej będzie polewać tramwaje wodą

      i tłumaczyć że dzisiaj nie wyjadą bo akurat zaplanowano ich mycie. Mniej więcej w ten sam sposób traktował opinię publiczną jak idiotów gdy jeszcze robił za prawą rękę Budynia.

      Zresztą po co w ogóle te tramwaje i autobusy, ja bym je sprzedał niemcom za 1/4 ceny, tereny spółki pod deweloperkę a w spółce zostawił tylko prezesa i sekretariat - w końcu bez tego ani rusz.

      • 24 3

    • Potwierdzam nie ma dnia bez awari rano dwa składy ze Stogow wypadly

      • 35 3

  • najpierw pocięto sprawne stopiatki na złom bez rozsądnej rezerwy (2)

    a teraz płacz i trzymanie kciuków, oraz nieoficjalnie na razie nierealizowanie wybranych kursow. Tam zatrudniają debili do zarzadzania.
    kiedys na stogach skład 1273-1274 zderzył sie z ciezarowką. Wagon 1273 skasowano, wagon 1274 wyremontowano, ale.... nigdy nie wyjechal na trase i po odstaniu na bocznicy wyremontowany wagon wyjechal na złom.
    Taka gospodarnosc tylko w społkach publicznych.

    • 7 0

    • One nie były sprawne

      • 0 0

    • 105

      Żaden tramwaj nie był wygodniejszy do podóżowania niż N105. Plastikowe siedzenia nigdy nie śmierdziały tak jak obecne wykładziny w autobusach i tramwajach.

      • 3 0

  • I co teraz powiecie przeciwnicy samochodów? (4)

    • 38 13

    • (2)

      nie ciesz się bo jak ci ludzie z tramwajów przesiada się do aut to do roboty będziesz jechał 2h

      • 25 0

      • 2h??? (1)

        Optymista :)

        Durny Konstal to 20 miejsc siedzących (ponad setka ogółem).

        Jak się pasażerowie przesiądą, to w szczycie żadnego ruchu nie będzie.

        • 14 2

        • Dwie setki ogółem, bo dwa wagony.

          • 3 0

    • a doczytałeś, że sprawcą jedenej z kolizji był KIEROWCA?

      PiS to samo szambo a wyborcy to jego zawartość.

      • 4 8

  • Kodex

    Może zamiast trzymać kciuki za ... kupę metalu, prezesi od tej ( kosztownej) kupy metalu wezmą się do pracy i zaczną solidniej kształcić motorniczych.

    • 3 4

  • naprawic sie nie da ? (1)

    A co sie dzieje po kolizji, nie da rady ich naprawic ?

    • 6 0

    • Mysl

      No nie w tydzien .

      • 0 0

  • wpisujcie dzielnic które trzymają kciuki. My tutaj na Łostowicach robimy to już od 6 godzin

    i nikt nie narzeka, i nikomu nie przychodzi do głowy przerywać trzymanie kciuków. co prawda już trochę bolą ale damy radę. A jak damy radę to mieszkańcy Gdańska będą mieli cały czas pełny tabor tramwajowy

    • 4 1

  • Trzy razy w tym tygodniu nie przyjechał mój kurs linii 8. Przypadek? Wątpię

    • 7 0

  • Maciej lisicki

    Maciej lisicki to ten ,który dokoptował czynsze w gdańsku do granic możliwości wielu mieszkańców i uciekł .Ciekawe kiedy bilety znów pójdą w górę podwyżki to jego specjalność won z miasta

    • 6 2

  • Jest problem z ich zapasem. (3)

    Ogólnie częste awarie, kolizje powodują opóźnienia i niezadowolenie pasażerów. Jeżeli nie daj boże uszkadza się następne tramwaje będzie duży problem z ich regularnym kursowaniwm. Problemy z przetargami do tego. Powinni się ogarnąć i dokupic nowe składy i nowoczesne.

    • 58 3

    • Przede wszystkim należy za d*psko wziąć pana Zomkowskiego (2)

      Za to, że zaniedbał bieżące remonty 105-ek i większość oddał do kasacji za psi grosz. W innych miastach 105-ki dają radę.
      Aha, ale tam mają właściwy serwis i dba się o nie, a w POpapranym liskowo-budyniowym Gdańsku zawsze trzeba coś przewalić, zachachmęcić i zapomnieć ujawnić - by żyło się lepiej.
      Czy oni nie rozumieją, że w końcu wyborcy będą mieli ich dosyć? Nawet, jak nie pójdą do pisiorów, a pójdą do innych, to efekt będzie ten sam - odspawanie od stołków i koryta. Czytaj - wnioski do prokuratury, a wtedy będzie rechot Ziobry i płacz Budynia i jego przydupasów

      • 11 4

      • w innych miastach jest bieda (1)

        i dlatego remontuja ciagle nieekonomiczne 105 a w gdansku zamaist remontowac trupy kupili nowe tramwaje ale tobie zle

        co do kasacji to te 105-ki byly na aukcji nikt ich nie chcial nawet te miasta w ktorych oine ciagle jezdza wiec jaki psi grosz?
        mogels sam odkupic i sprzedac drozej zamiast sie madrzyc

        kolejny co wyzej sr* niz d..e ma

        • 6 4

        • Tramwaje typu 105

          Bo w Gdańsku Tak zapuścił i zniszczyli tramwaje typu 105 Na, dlatego inne miasta ich nie chcą. Te wozy są kasowane w połowie ich okresu eksploatacji. Skasowaliśmy 25 letnie tramwaje i kupiliśmy blisko 40 letnie używane. Pomimo generalnego remontu, którego jakość pozostawia wiele do życzenia, te wozy siłą rzeczy będą się psuły bo są już wyeksploatowane w Niemczech. W dodatku są bardzo skomplikowanej budowy. Tramwaje typu 105 Na były prostsze i łatwiejsze w użytkowaniu, ponadto były bardziej wytrzymałe na przeciążenia pasażerów. Gdyby były lepiej utrzymane i zamontowano w nich piasecznice to by i na Chełm czy Orunię wyjechały bezpiecznie.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane