• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • Bardzo Dobrze (3)

    Na linii 10 też by mogli taki dać.
    Tramwaje typu 105 są wg mnie o wiele lepsze od DUWAGów czyli tych zwykłych dwustronnych tramwajów. Mieszczą więcej ludzi, i jest w nich czym oddychać, bo te DUWAGi to są jak puszki. Są szczelne, ale oprócz uchylanych okien niema tam żadnej wentylacji/napływu świeżego powietrza. Jadąc w tłoku sam byłem świadkiem jak jednej pani zrobiło się słabo.
    Osobiście wolę 105 zamiast tych tramwajów.
    A... co najśmieszniejsze to to, że na DUWAGi mówią że to "tramwaj niskopodłogowy".... prosze was ludzie no... to że przy jednych drzwiach ma niską podłogę, to nie czyni go tramwajem niskopodłogowym...

    • 11 3

    • (2)

      No, na 10, ciekawe jak zmieni kierunek w Brętowie. Hahahahaha!

      • 2 0

      • UPS

        Faktycznie, zapomniałem że teraz 10 jeżdzi aż na Morene... sorki, mój błąd.
        Ale gdyby na pętli na kartuskiej by zawracałą to by mógł taki skład jeździć.

        • 1 0

      • wytrójkątuje się na skrzyżowaniu Rakoczego i Bulońskiej

        • 0 0

  • Teraz te stare tramwaje będą jeszcze bardziej obciążone i coraz wiecej awari będzie.Powinni wymieniać a nie dokładać stare wagony.

    • 3 4

  • Linia 8 (1)

    Czyli jeszcze więcej awarii, duchoty. Linia 8 od dawna była najbardziej zaniedbana, a teraz jeszcze to. Mają pasażerów w d... Ale mam rozwiązanie, poście więcej nowych, klimatyzowanych pojazdów w godzinach szczytu na linii 8 i już.

    • 1 5

    • Spoko fajna_Haniu poczekaj aż remont torów na Stogach skończą to będą nowe i z klimatyzacją;)

      • 1 1

  • (1)

    Obudzili się. Pokasowali 105tki, teraz tworzą składy trojwagonowe, ale stworzyli jeden bo reszta na złom poszła. Po co takie coś tworzyć skoro za kilka lat i tak zostanie zaś zlikwidowane bo planuje się całkowicie wycofać te tramwaje z użytku co jest dla mnie całkowicie nienormalne. Nasze polskie tramwaje idą na zyletki, a przywozi się 40-50 letnie tramwaje zabytkowe z Niemiec. Zobaczcie w innych miastach dalej jeżdżą i całkiem dobrze, wystarczy modernizacja np.w Poznaniu

    • 7 5

    • 105ki

      są niebezpieczne, to tak jak z starymi samochodami, typu trabant, czas robi swoje, to się trzyma na lakierze. Niw ma to przyśpieszenia, ani odpowiednich hamulców przez co są wypadki. Nie ma to też żadnych zabezpieczeń anty kolizyjnych i systemów jazdy.

      • 2 2

  • To dopiero... (1)

    ...będzie łoskot.
    Czy miasto wyremontuje tory dopiero jak zaczną z nich wypadać te zabytki?

    • 6 1

    • A po co? Przecież linia na Stogi jest najbardziej klimatyczną w Gdańsku. Ja tam nie odczuwam dyskomfortu jadąc trójką czy ósemką

      • 5 0

  • (10)

    I na co ten szrot?!!!! przecież w lato tam się wytrzymać nie da!!

    • 42 72

    • (3)

      Jakoś ludzie przez dziesiątki lat wytrzymywali i się cieszyli że nie muszą ganiać per pedes. A ty znowu marudzisz!

      • 37 6

      • (2)

        Przez dziesiątki lat, to polska gospodarka opierała się na rolnictwie i "każdy" był rolnikiem, robotnikiem. Dzisiaj, jakbyś nie zauważył, nie każdy robi w gnoju.

        • 4 6

        • najwieksze doplaty przez 13 lat poszly w PL wlasnie na rolnictwo

          wiec zastanow sie czy to teraz kraj nie jest wlasnie bardziej rolniczy niz uprzemyslowiony.

          • 1 1

        • pz

          Niestety!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 2 1

    • spokojnie, i tak się ciągle będzie psuł

      i nie pojeździ za długo

      • 0 3

    • Umyj się, zrób coś dla innych.

      • 6 1

    • pz

      Lepszych tramwajow w tym miescie nigdy nie było,nie co to dzisiejsze badziewie,przez lata jezdzilem nimi do szkoły nawet latem i zyje,pewnie jesteś rozpieszconym bachorem co na codzien biega w rurkach co nigdy sobie raczek nie pobrudzil..........

      • 16 5

    • Za to zimą ten "szrot" jako jedyny ma działające ogrzewanie. W pesach się zamarza.

      • 7 2

    • To w lato sprubuj jechać dortmundem kliny nie ma a okna są symboliczne a w godzinach szczytu lepiej do nich nie wsiadać

      • 10 1

    • Wolę ten szrot i zdrowe gardło

      Niż lodówkę w postaci PESY.

      • 30 10

  • Piekna sprawa (1)

    Jak niegdys osemka latala po centrum, taka dluga glizda,ale sporo ludkow pomiesci a o to sie rozchodzi w komunikacji zbiorowej

    • 71 3

    • Jeszcze przywrocie stare skm-ki i wyswietlacze na peronach
      oczywiscie ze stara czestotliwoscia odjazdu co 5 min w godzinach szczytu..

      • 4 0

  • Jeszcze przywrocie stare skm-ki i wyswietlacze na peronach

    oczywiscie ze stara czestotliwoscia odjazdu co 5 min w godzinach szczytu..

    • 5 0

  • Odwracanie uwagi od najważniejszej potrzeby (3)

    czyli wpadki z zakupem nowych tramwajów.
    Panie Lisicki - Czekamy!!!

    • 72 12

    • (2)

      Jakiej wpadki? Solaris niepodziewanie złożył lepszą ofertę, ale wszystko jest już pod kontrolą.

      • 16 4

      • (1)

        POd jaką kontrolą?

        • 3 4

        • jaką kontrolą. Cisza w eterze. Pewnie znowu skończy się tylko na zapowiedziach

          • 0 0

  • w gdańsku myślenie ma przyszłość

    tramwaj nie mieści się na przystanku bo go ucięli!!!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane