• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • Psudoekolodzy rowerzyści są za lkwidacja tuneli (1)

    Przeszkadzają przy jezdzie rowerem ato że w miejscach gdzie je zbudowano liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych maleje średni o 70 % ich nie obchodzi -piesi i kierowcy to według szalonych ideologów cyklizmu nie ludzie .niech giną na drogach a tunelem dla wygody rowerzystów likwidujmy.

    • 5 1

    • tabletki odstawione, ironia, czy jeszcze coś?

      Liczba wypadków drogowych w Polsce w przeliczeniu na 1000 mieszkańców plasuje nas na "czołowych" miejscach w Europie.

      Jak na razie na forach internetowych to piesi i rowerzyści nie są traktowani jak ludzie przez zaślepionych maksymalizacją bezpieczeństwa dla kierowców innych kierowców, myślących (nie jawnie) że uznawanie znaków ograniczenia prędkości za znaki informujące o minimalnej prędkości jazdy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa "mistrzów kierownicy", za których się uważają.

      Warto uważać także na poprawność gramatyczną: błędy gramatyczne sugerują występowanie problemów emocjonalnych u autorów słabo przemyślanych tekstów.

      • 0 0

  • Bierzmy przykład z Warszawy? (1)

    To jest jakiś żart. Warszawa jest nieprawdopodobnie niedostępna dla inwalidów. Nie zapominajmy również o wózkach z dziećmi. Trójmiasto w tym względzie naprawdę nieźle sobie radzi. Mimo wszystko zasypanie tunelu i zrobienie nad nim przejścia dla pieszych napewno byłoby tańszym i lepszym rozwiązaniem dla wszystkich.

    • 3 1

    • W Warszawie w centrum likwiduje się konieczność korzystania z tuneli

      tworzy się coraz większą liczbę przejść dla pieszych na poziomie jezdni, na czym zyskują inwalidzi i ogólnie: mieszkańcy (nawet chcący rozsądnie korzystać z samochodów).

      Dynamika tego procesu jest w Warszawie większa niż w Trójmieście - a szkoda.

      • 0 0

  • (1)

    macie swojego Prezydenta który buduję lotniska naraża finanse publiczne na duże straty i dobrze się ma nie ponosi żadnej odpowiedzialności a Gdynia jest miastem w Trójmieście z którego ludzie uciekają zobaczcie w statystyki GUS jak maleją zasoby ludzkie w tym mieście

    • 2 1

    • Ty odstaw te leki bo Ci wyraźnie szkodzą.

      • 0 0

  • A kładka na Chwarznieńskiej w Gdyni? - jeszcze więcej w błoto (1)

    Analogiczna sytuacja jest w Gdyni na Chwarznieńskiej. Przy domu starców zlikwidowano przejście dla pieszych i zbudowano sporym nakładem kładkę nad jezdnią. Protesty mieszkańców trwały kilka miesięcy. Rozwiązanie utrudnia życie pieszym a nie spowodowało upłynnienia ruchu. Bo po kilku miesiącach 100m dalej na skrzyżowaniu z Rolniczą zamontowano światła. I pewnie kilka milionów poszło w błoto. A;e jak zwykle urzędnicy nie widzą problemu

    • 0 2

    • Glupoty wypisujesz, jest dokladnie odwrotnie.

      Rozwiazanie z kladka oraz z porzadnymi windami, co nie jest bez znaczenia a o czym nie raczyles wspomniec, jest bardzo dobrym rozwiazaniem. Uplynnilo ruch, wyeliminowalo samobojcow i dziala, caly czas dobrze dziala.....

      • 1 0

  • niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie Czytaj więcej na: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tunel-n107033.html#tri

    a jak to jest?

    • 0 0

  • Irytujący artykuł bezmyślnego g*łąba !

    Wykonywane prace w sektorach publicznych mogą się podobać lub spotkać się z krytyką. Jednak najwięcej osądów wydawanych jest po usłyszeniu budżetu przeznaczonego na konkretny cel. Czy słusznych ?

    Przykład remontu opisywanego tunelu jest przykładem rozpętania tzw. "g*wno - burzy" przez Pana Kajetana. Schody z pewnością nie są łatwym rozwiązaniem dla starszych osób lub matek z wózkami ale jest to puste, sztampowe stwierdzenie, które jest domeną narzekających, niezadowolonych bufonów, którym brakuje szarych komórek w głowie na realną ocenę sytuacji. Zasłanianie się osobami, którym ciężko korzysta się ze schodów jest jak to Pana śmieszne porównanie ze "straszakiem".

    Opisywanie miejsca jako niebezpiecznego czy nie wygodnego jest co najmniej śmieszne. Gdyby wstawić tu przejście dla pieszych na powierzchni ulicy więcej osób przewracało by się na śliskich białych pasach w ciągu zimy i opadów deszczu.

    Pański artykuł jest żałosną próbą zbawienia świata przez błyskotliwą ocenę sytuacji którą wymyślił Pan chyba podczas niedzielnego rozwolnienia siedząc na sedesie.

    Proszę zwrócić się teraz do kolejnych "beneficjentów" z ulicy Morskiej lub Śląskiej i zarzucić im, że rozwiązanie rodem z lat 70. przytłacza pańską pelerynę idioty. Są to miejsca położone w centralnych miejscach Gdynii i to tam przemieszczają się tłumy ludzi. To tam zbawiłby Pan świat nawołując do zamknięcia tunelu. Proszę spróbować swojej wizjonerskiej siły oceny i przeprowadzić w tych miejscach. próbę zagospodarowania miejskich budżetów. Jest to bezpodstawny artykuł polegający na indywidualnych przemyśleniach niekompetentnej osoby.

    Osoby czytające przepraszam za obraźliwe stwierdzenia. Pan Kajetan z kolei powinien je przeczytać, dokładnie zapamiętać i uderzyć się 3 razy w pusty łep zanim następnym razem napisze równie idiotyczny artykuł.

    • 5 1

  • Tunelem sporo ludzi chodzi. Nie wiem dlaczego osoby nie mieszkające w tym rejonie się w ogóle wypowiadają...

    Remont być może powinien kosztować więcej. Zawierać windy, elektryczne podjazdy, kamery itp... Może... Jednak na pewno był potrzebny bo obiekt straszył... Może ta nasza biedna Gdynia nie chciała wyłożyć więcej kasy na "drogi". Czy nie widzicie jak Gdynia "dba" o drogi? Tristar w Gdyni to kpina. Mieszkam niedaleko Wielkopolskiej i jeżdżę zgodnie z przepisami (max 58-59 km/h - staram się:)). Niestety, ta prędkość powoduje, że na każdych światłach stoję... Kiedy ruszam ze świateł i kontynuuję jazdę przepisowo nie ma opcji bym przejechał na większości świateł, czy to Wielkopolska, czy Władysława IV... Jak widzę gości jak prują na złamanie karku, ale przejeżdżają na zielonym to się zastanawiam kto te światła właśnie tak ustawia? To są prawdziwe pytania...

    • 2 0

  • Chciałbym widzieć autora artykułu jak zasuwa 300 m do najbliższego przejścia...

    by np. ze Spokojnej idąc pieszo do przystanku w stronę Karwin nad stacją benzynową pod górkę w sumie około 400 m (od Spokojnej 5).

    Do najbliższego przystanku idąc tunelem z tego miejsca jest 100-150 m...

    • 1 0

  • Powiedz mi, po co jest ten tunel?

    Powiedz mi, po co jest ten tunel?
    - Właśnie, po co?
    - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten tunel? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest Tunel na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym tunelem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest tunel społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie będzie stał bezużytecznie 40 lat aż zgnije na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?
    - Protokół zniszczenia.
    - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 0 2

  • a tunelu pod ul. Pucką wciąż nie ma

    ostatnio był dzwon na Estakadzie Kwiatkowskiego. Jaki finał. Całe Pogórze Dolne, Górne, Oksywie + Babie DOły nie mogą wyjechać bo jedyna droga zablokowana. Kiedy w końcu ruszycie tymi kulami co macie na swych szyjach i zrobicie tunel pod ulicą Pucką? Jaki jest alternatywny wyjazd mieszkańców w północnej części Gdyni? Ludzie musieli przez Dębogórze jechać i wyjeżdżać w Rumii...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane