• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • Absurd? (1)

    Absurdem jest, że czytelnik wrzuca artykuł na stronę główną. Wypowiada się w kwesitii gospodarczej i nie ma tytułu naukowego.Czyli szary kowalski wypowiedział monolog na ulicy, poszło w eter i załóżmy 100 tysięcy innych kowalskich uważa, że ma racje i się zna na wszystkich gałęziach gospodarki, nawet statystyki policyjnych wykroczeń. Mamy chory system, który zamiast ekspertów produkuje papugi.I nigdy nie będzie dobrze, dopóki na urzędniczych stanowiskach nie zaczną być eksperci. To tak jakby w zawodach wypuścić najgorszego zawodnika. A to MY jesteśmy trenerami, pamiętajcie.

    • 9 1

    • Dokladnie TAK!!!!

      • 1 0

  • Brednie

    Zamiast jeczec o przejsciu naziemnym, mr kajetan mógłby pojeczec o zamontowaniu wind. A o tym w tresci ani slowa.

    • 4 1

  • "Niepełnosprawny się tu nie dostanie" (1)

    że co??? Nie rozumiem tam są jacyś panowie, którzy robią selekcję i nie wpuszczaj niepełnosprawnych, czy jak?

    • 5 0

    • Kajetan stoi i sprawdza bilety...

      • 1 0

  • chillujcie (2)

    ten tunel jest od zawsze ;) dobrze sie tam pilo :) przystanek autobusu R cmentarz itp duzo osob tamtedy chodzi :)

    • 3 1

    • Ile ci placa za tak slaby trolling? (1)

      • 0 2

      • chill

        Poprostu tu mieszkam :) zalegnij wygodnie w fotelu wez piwko albo smiesznego papieroska :) i wyluuuuuzj :)

        • 0 0

  • Podobnie jak tunel pod ul.Chłopską w Gdańsku. (1)

    Powinny być przy Jagiellońskiej i przy Piastowskiej ale na dwa zabrakło pieniędzy to zrobiono jeden w połowie drogi. Nikomu niepotrzebny.

    • 0 4

    • Co tamten tunel tez chcecie zasypac?

      • 0 0

  • efekt koncowy (1)

    szacun dla malarza co malowal go w nocy by ładnie wyglądał dla mieszkanców!!!!wyluzowane chlopaki co przechodziłem dobra muza była postarali sie powłoka anty grafiti az sie swieci

    • 3 0

    • Prawda...

      Około 22 zawsze podśpiewując przy muzyce malowali.

      • 0 0

  • zamontować kilka kamer i problem rozwiązany

    wybrać więźniów chętnych do pracy ( a takich jest full ) i niech przenoszą wózki, przeprowadzają starszych ludzi, pilnują dzieci itd. Po kilku tygodniach zwyry zobaczą inny świat, a normalnym ludziom nic się nie zabierze.

    • 2 0

  • Pitolenie i tyle.

    Zróbcie na Wielkopolskiej przejścia co 50 metrów. I nie zapomnijcie o rowerzystach, bo za chwilę oni zaczną płakać. Ogarnijcie się.
    Mieszkam już tam tyle lat. Korzystam z tunelu, przejeżdżam tam samochodem i zauważyłem jedno. Ludzie chcą być bardzo wygodni. Najlepiej od razu od furtki wyjść na właściwą stronę ulicy. Paranoja.
    Faktycznie osobom na wózku może być trudniej, ale niedaleko jest przejście naziemne z jednej jak i drugiej strony. Wystarczy na tę chwilę.
    A jeśli chodzi o samochody to odcinkowy pomiar prędkości do którego są przymiarki powinien załatwić sprawę. Dodatkowo ze Spokojnej skręt w prawo i zawracanie na światłach (oddzielny długi! pas) podobnie jak wjazd na Spokojną wjazd tylko przez równoległą obok Orlenu. Tam są częste kolizje, bo ludzie nie potrafią tam jeździć a wyjeżdżając jeden drugiemu zasłania widok (wyjeżdżający wyjeżdżającym i odwrotnie). Nie wspomnę o samochodach z Lidzkiej jadących pod prąd kilka metrów bo nie nie chce im się zawracać na światłach. Dopełnieniem są kierowcy którzy z Lukoil wyjeżdżają łamiąc przepisy aby zawrócić i pasażerowie ZKM przechodzący w niedozwolonym miejscu aby nie iść do świateł. Ludzie z kościoła idąc też przechodzą tam na skróty.
    Tym się zajmijcie, bo to ważniejsze sprawy niż tunel.

    • 2 0

  • bezkolizyjność

    coś mi się tu nie zgadza. najpierw pisze się o korkach które tam są nonstop a potem o samochodach pędzących 100 km/h. do tego chyba nikt nie bierze pod uwagę faktu, że taki tunel to poprawa bezpieczeństwa i dla pieszych i dla kierowców. ja tam jestem jak najbardziej za bezkolizyjnymi przejściami dla pieszych. co innego infrastruktura dla niepełnosprawnych. nie wydaje mi się aby niewidomi mieli problemy ze schodami (dość dobrze je "widać") chociaż to dodatkowo przeszkoda po drodze, za to windy to totalny niewypał. dla mnie rozwiązaniem byłaby "mechaniczna pomoc" w zjeżdżaniu ze schodów (coś co nie pozwoliło by wózkowi się rozpędzać i jednocześnie pozwoliło kontrolować prędkość osobie na wózku). do tego oczywiście trzeba zrobić odpowiednie schody a nie zjazd "na strzałe" tuż obok barierki albo nawet pod nią. myślę że "zdrowym" pieszym nic się nie stanie jeśli będą mieli 20-50 cm węższe przejście za to dla niepełnosprawnych to już by była duża różnica. osobiście podoba mi się rozwiązanie w gdańsku na skrzyżowaniu siennickej/elbląskiej/długie ogrody. schody i łamana rampa. oczywiście miejsca trzeba do tego trochę więcej. wygląd to dla mnie zawsze była sprawa drugorzędna. to w końcu tunel - nie mieszkam tam tylko tamtędy przechodzę. jeśli już to zatrudniłbym graficiaży do podkolorawania tunelu. pozostaje "obszczymurstwo" - to naprawdę ciężko zwalczyć, może kamery. pomogą też na ewentualnych złodziei itp.

    • 4 1

  • te wszystkie zielone to irytują!!

    takie tam o ochronie środowiska pitolą ale nie przeszkadza im, że samochody muszą się zatrzymywać i ruszać co parę metrów i wtedy najwięcej spalin emitują!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane