• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc. W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc.

Choć tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.



Czy kierowcy szybko nauczą się jazdy i zachowania w tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowniczowie tunelu pod Martwą Wisłą mówią, że zachowania na drodze poprowadzonej kilkadziesiąt metrów pod wodą i ziemią kierowcy będą musieli się nauczyć. Pokonanie dwupasmowej jezdni o długości 1,3 km teoretycznie nie powinno przysparzać większych problemów. Ale tylko teoretycznie. W praktyce zarządcy tunelu rozpisali i wdrożyli ponad 30 różnych scenariuszy działania w kryzysowej sytuacji.

- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
  • O tym, jak tunel wygląda na kilka dni przed otwarciem będzie się można przekonać w sobotę 23 kwietnia podczas Dnia Otwartego.
  • Znaki zmiennej treści będą wskazywać kierowcom m.in. maksymalną dopuszczalną prędkość w tunelu.
  • O tym, co czeka kierowców po wyjeździe z tunelu będzie można się dowiedzieć jeszcze przed wjazdem do podwodnej przeprawy.
  • Jedno z przejść poprzecznych między obiema nitkami tunelu.
  • W punktach alarmowych oprócz telefonu czy gaśnicy znajdują się też nosze ratunkowe.

Niepożądane korki, wypadki i pożary

Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.

Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.

- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy

Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.

- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.

- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • wstrzymanie ruchu na sąsiedniej nitce? (1)

    Przecież mówimy o kraju w którym większość ludzi jest tak tępa, że nie rozumie zakazu parkowania na przejściu dla pieszych albo konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle. O ile zakład, że jak tylko dojdzie do takiej sytuacji to 99% kierowców zignoruje nakaz zatrzymania się i po prostu wyjedzie z tunelu nie zważając na nic? :-)

    • 19 4

    • Chyba nie wiesz o czym piszesz

      Pojęcia "ruch zostanie wstrzymany" nie należy rozumieć dosłownie - nie martw się, będzie można się ruszać :)
      A tak poważnie, to ruch zostanie wstrzymany, ale na wjeździe do tunelu, pojazdy które już się w nim znalazły, będą musiały jak najszybciej opuścić tunel. Prawdopodobnie zostaną nadane priorytety dla sygnalizacji najbliższych skrzyżowań, żeby nie tworzyły się korki.

      Gdyby było tak jak piszesz, to nakaz zatrzymania się dla pojazdów w tunelu w trakcie np: pożaru narażałby tych kierowców na utratę życia lub zdrowia - pomyśl logicznie ;) w takich sytuacjach zawsze należy jak najszybciej opuścić obszar zagrożenia.

      • 2 2

  • A atak terorystyczny jest w sceriuszu nie Bo Gdansk od sie isa grzecznie

    • 1 3

  • Szybciej otwierajcie żeby Macierewicz nie zdążył zająć go na schron dla swoich obrońców terytorialnych.

    • 6 8

  • byle podczas zwiedzania

    Nie stratowali sie w tlumie

    • 6 0

  • jak wjrdzie rowerzysta

    To jest najniebezpieczniejszy przypadek

    • 5 2

  • Obawiam się, ze jak wybuchnie pożar to Janusze zaparkują przed tunelem

    Aby zrobić zdjęcia i straż będzie miała ogromny problem aby przejechać bo mało kto wie co to jest korytarz ratunkowy

    • 10 1

  • obywatel

    Jeszcze nie otworzyli, a już do oczu sobie skaczą, "zasypać tunel", niech w narodzie zapanuje zgoda. Do zobaczenia w sobotę.

    • 9 2

  • rowerzyści (2)

    Mam nadzieję ze dźwięk odstraszający miłośników dwóch pedałów będzie donośny a u wylotu z tunelu dosięgnie ich ręka sprawiedliwości. Może jeszcze "wiplerowką" po d*psku żeby się nauczył.

    • 18 14

    • Z liscia za debili_zm (1)

      • 0 5

      • następny pajacowy-leń co nie umie prowadzić i ma problem.
        Kris to ty jesteś nie udacznikiem większość z nas niema problemu z rowerzystami

        • 7 3

  • aS scenariusz

    • 4 0

  • brak pasów awaryjnych

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane