- 1 W Gdyni odłowią 80 dzików (206 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (47 opinii)
- 3 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (123 opinie)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (198 opinii)
- 5 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (32 opinie)
- 6 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (382 opinie)
Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Choć tunel pod Martwą Wisłą ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.
- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Niepożądane korki, wypadki i pożary
Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.
Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.
- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy
Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.
- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.
- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.
Opinie (177) ponad 10 zablokowanych
-
2016-04-19 07:16
wstrzymanie ruchu na sąsiedniej nitce? (1)
Przecież mówimy o kraju w którym większość ludzi jest tak tępa, że nie rozumie zakazu parkowania na przejściu dla pieszych albo konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle. O ile zakład, że jak tylko dojdzie do takiej sytuacji to 99% kierowców zignoruje nakaz zatrzymania się i po prostu wyjedzie z tunelu nie zważając na nic? :-)
- 19 4
-
2016-04-19 08:34
Chyba nie wiesz o czym piszesz
Pojęcia "ruch zostanie wstrzymany" nie należy rozumieć dosłownie - nie martw się, będzie można się ruszać :)
A tak poważnie, to ruch zostanie wstrzymany, ale na wjeździe do tunelu, pojazdy które już się w nim znalazły, będą musiały jak najszybciej opuścić tunel. Prawdopodobnie zostaną nadane priorytety dla sygnalizacji najbliższych skrzyżowań, żeby nie tworzyły się korki.
Gdyby było tak jak piszesz, to nakaz zatrzymania się dla pojazdów w tunelu w trakcie np: pożaru narażałby tych kierowców na utratę życia lub zdrowia - pomyśl logicznie ;) w takich sytuacjach zawsze należy jak najszybciej opuścić obszar zagrożenia.- 2 2
-
2016-04-19 08:17
A atak terorystyczny jest w sceriuszu nie Bo Gdansk od sie isa grzecznie
- 1 3
-
2016-04-19 08:14
Szybciej otwierajcie żeby Macierewicz nie zdążył zająć go na schron dla swoich obrońców terytorialnych.
- 6 8
-
2016-04-19 08:10
byle podczas zwiedzania
Nie stratowali sie w tlumie
- 6 0
-
2016-04-19 08:03
jak wjrdzie rowerzysta
To jest najniebezpieczniejszy przypadek
- 5 2
-
2016-04-19 07:48
Obawiam się, ze jak wybuchnie pożar to Janusze zaparkują przed tunelem
Aby zrobić zdjęcia i straż będzie miała ogromny problem aby przejechać bo mało kto wie co to jest korytarz ratunkowy
- 10 1
-
2016-04-19 07:46
obywatel
Jeszcze nie otworzyli, a już do oczu sobie skaczą, "zasypać tunel", niech w narodzie zapanuje zgoda. Do zobaczenia w sobotę.
- 9 2
-
2016-04-19 06:48
rowerzyści (2)
Mam nadzieję ze dźwięk odstraszający miłośników dwóch pedałów będzie donośny a u wylotu z tunelu dosięgnie ich ręka sprawiedliwości. Może jeszcze "wiplerowką" po d*psku żeby się nauczył.
- 18 14
-
2016-04-19 06:56
Z liscia za debili_zm (1)
- 0 5
-
2016-04-19 07:38
następny pajacowy-leń co nie umie prowadzić i ma problem.
Kris to ty jesteś nie udacznikiem większość z nas niema problemu z rowerzystami- 7 3
-
2016-04-19 07:36
aS scenariusz
- 4 0
-
2016-04-19 07:31
brak pasów awaryjnych
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.