• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: wpłynęło odwołanie od wyników przetargu

Maciej Naskręt
15 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Fatalna wiadomość dla gdańskich kierowców. Hiszpańsko-austriackie konsorcjum odwołało się od wyników przetargu na tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli to ono wygra przetarg, koszt budowy wzrośnie o prawie 300 mln zł. Decyzja w rękach Krajowej Izby Odwoławczej.



Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy.
Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi.
Klops w przetargu na wydrążenie maszyną-kretem tunelu pod Martwą Wisłą, będącego jednym z elementów Trasy Słowackiego. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, złożone przez konsorcjum firm FCC Construction, Alpine Bau GmbH i Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wybudować tunel za 1,180 mld zł.

Tymczasem miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne jako zwycięzcę przetargu wskazała konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A.. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, w której budowę tunelu wyceniono na 885,6 mln zł.

Czego dokładnie dotyczy odwołanie? - Odwołujący się uznał, że zwycięskie konsorcjum zaproponowało cenę rażąco niską. Jesteśmy jednak przekonani, że Krajowa Izba Odwoławcza oddali wniosek hiszpańsko-austriackiego konsorcjum - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

Rozprawa w KIO odbędzie się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Izba odrzuci odwołanie to, zgodnie z procedurą, dokumentacja przetargowa zostanie wysłana do kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. W przeciwnym wypadku procedurę określi KIO.

Co gdy Izba podzieli argumenty konsorcjum hiszpańsko-austriackiego i wykluczy ofertę Hydrobudowy, PBG i Aprivii z przetargu? By sprostać oczekiwaniom cenowym tego konsorcjum Gdańsk musiał dokonać znaczących cięć w swoich inwestycjach. Praktycznie niemożliwe jest, by miasto znalazło dodatkowe 300 mln zł, gdyby za wydrążenie tunelu trzeba było zapłacić prawie 1,2 mld zł.

Natomiast konsorcja i firmy biorące udział w przetargu na budowę Drogi Zielonej, która powstanie pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera, nie złożyły odwołań do jego wyników. Droga Zielona to również jest jeden z elementów Trasy Słowackiego.

Dokumentacja przetargowa inwestycji, która będzie prowadzona przy stadionie w Letnicy trafiła do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie będzie miał zastrzeżeń to GIK na przełomie lipca i sierpnia będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Zobowiązała się ona wykonać inwestycję w cenie ok. 135 mln zł i w czasie 16 miesięcy.

Prezentujemy przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (147) 6 zablokowanych

  • chińskie COVECO czy polska Hydrobudowa

    czym sie różnią?

    • 2 4

  • co pomiedzy etc a Halera (2)

    jaki jest projekt tego odcinka

    • 1 8

    • też się zastanawiam? DROGA do nikąd....

      • 0 6

    • projektu nie ma, jest jedynie MPZP

      tylko, że miasto nie ma pieniędzy na wykup działek, na których stoją garaże oraz kilka budynków jednorodzinnych. Drogi też nie są donikąd. oddanie tego tunelu pozwoli ludziom jadącym siódemką odbić przez Przeróbkę na Zaspę, z pominięciem Centrum i Wrzeszcza. Podobnie Słowak pozwoli wyjechać z Zaspy na OT (tylko bez frazesów o "wąskim gardle" w postaci estakady - ruch z Zaspy rozkłada się po połowie na Grunwaldzką i ruch wylotowy)

      • 7 0

  • Jeszcze nie zaczęli kopać a już przekręt

    Metropolia Gdańska nie będzie miała tunelu?
    No w pale się nie mieści
    Pewnie UM w Gdyni napuścił Alpine Bau... buhahaha

    • 0 8

  • Maszyne TBM (7)

    - puscic z Gdanska do Gdyni i juz mamy metro ..... ( Trojmiejska Metropolia )

    • 10 6

    • już mamy metro (6)

      naziemne. Bez kolizyjnych skrzyżowań. Po co je wprowadzać pod ziemię?

      • 7 1

      • dlatego (5)

        ponieważ pod ziemią albo w zamkniętym tunelu może rozwinąć większą prędkość niż nad ziemią, gdzie wiele czynników niebezpiecznych nie zezwala na to, a moim zdaniem fajnie by było z Gdańska do Gdyni jechać 10 minut jak w normalnym europejskim mieście...

        • 1 7

        • "wiele czynników niebezpiecznych nie zezwala na to" że co proszę? (4)

          Można prosić o podanie choćby jednego z tych czynników? W końcu jest ich wiele więc to nie powinien być problem. A może to zbyt niebezpieczne?

          • 4 1

          • !!! (3)

            -wystarczy, że ktoś wejdzie na tory
            -śnieg zasypie torowisko
            -oblodzenie, zmiana temperatur
            -intensywne opady spowodują obsuniecie torowiska
            nie wspominając już o hałasie jaki by powodowała kolejka, poruszająca się prędkością metra

            • 1 4

            • braawo sajgonek ! (1)

              reprezentujesz nowoczesny sposób myślenia.... !

              • 0 4

              • O kurde, to nowoczesny sposób myślenia objawia się przez wypisywanie głupot?

                Przecież żadne metro nie osiąga tak wysokich prędkości jak niektóre systemy kolei naziemnej! Jak więc można pisać, że w tunelu można rozwijać większa prędkość i to niby dlatego, że nad ziemią jest niebezpiecznie!

                Z tego co sajgonek wymyślił to jedyną prawdziwą wadą kolei naziemnej jest hałas jednak jego emisję da się ograniczyć no i ciężko go zaliczyć do "czynników niebezpiecznych" ;)

                • 2 1

            • no strasznie "niebezpieczne" te Twoje czynniki ;)

              "wystarczy, że ktoś wejdzie na tory" ogrodzenie jest tańsze niż tunel :) No i przy prędkościach z jakimi porusza się zwykła naziemna kolej (również nasza SKM) i tak zwykle nie da się zatrzymać pociągu przed przeszkodą. Torowisko SKM nie jest ogólnodostępne a przejazdy samochodowe czy przejścia dla pieszych nie występują więc argument o wejściu na tory kompletnie bez praktycznego znaczenia.

              "śnieg zasypie torowisko" w naszym klimacie poza bardzo rzadkimi sytuacjami torowisko jest bardzo łatwo odśnieżyć. W kolei miejskiej gdzie częstotliwość kursowania pociągów jest duża śnieg na torach nie stanowi większego problemu.

              Gdybyś miał jakiekolwiek pojęcie o tym co piszesz to prędzej napisał byś o obciążonych śniegiem gałęziach które mogą uszkodzić przewody trakcyjne. To jednak też nie jest poważny problem bo wystarczy je od czasu do czasu przycinać i jest to tańsze niż koszty utrzymania tunelu.

              "intensywne opady spowodują obsuniecie torowiska" kolejna bzdura, zwłaszcza w odniesieniu do SKM w trójmieście. Kiedy ostatnio stało się coś takiego na SKM? Czy gdzieś wprowadzono ograniczenie prędkości z tego powodu?

              "nie wspominając już o hałasie jaki by powodowała kolejka, poruszająca się prędkością metra" hałas to rzeczywiście problem ale przy prędkości metra (która nie odbiega przecież od prędkości naziemnych kolei miejskich a jest sporo mniejsza niż klasycznych naziemnych kolei wysokich prędkości) nie jest nie do rozwiązania. W większości przypadków starczy kilka ekranów, odpowiednia konstrukcja torowiska itp.

              Jak dotąd nie przedstawiłeś ani jednego argumentu na to, że w tunelu można rozwinąć większa prędkość niż na ziemi.

              Najśmieszniejsze jest w tym wszystkim jest to, że przecież żadne metro na świecie nie osiąga zawrotnych prędkości (ważniejsze jest przyspieszenie i szybka wymiana pasażerów, zupełnie jak w naziemnej kolei miejskiej) i nie odbiegają one znacznie od prędkości szybkich kolei miejskich.

              • 3 3

  • a gdzie etap V ??? (2)

    drogi będą na pewno piękne tyle, że jak zwykle do nikąd. A jak będzie połączona Legionów z Hallera ??

    • 1 8

    • (1)

      jak to jak starą ulicą Kościuszki. Kościuszko da radę :-)

      • 2 0

      • no i przez dzielnice szpialnie Zaspa (Rzeczp.JPII)

        o dziwo jeszcze nad drogą do morza JPII budują blokowiska

        • 0 1

  • jedyna szansa dla Polski to najblizsze wybory. dopilnujmy by wyzwolic nasza Ojczyzne z watykanskiej okupacji !!!

    • 1 6

  • Zawsze to samo (1)

    Jeżeli Hydrobudowa wygra ten przetarg i bedzie budowała tunel tak jak ulicę Słowackiego to katastrofa. Wystarczy spojrzeć jak zrobiono zbiornik za nasypem kolejowym w ciagu Słowackiego. Prace które powinny trwać góra 2 m-ce ukończono po pół roku i mało starannie sprzętem pamiętającym lata 70-te. Prosze zobaczyć jak to wszystko wygląda,Co na to nadzór?????.Wolę zapłacić drożej ale robota ma być zrobiona jak należy a nie tak jak pisał ktoś wcześniej.Dlatego w Polsce tak się to odbywa, bo nie sprawdzi się firmy która dała najniższą ofertę a ponadto nie dysponuje nowoczesnym sprzetem gwarantującym sprawne wykonanie zadania.

    • 2 7

    • On jakim zbiorniku piszesz?

      Jeśli tym dużym przy Srebrzysku i nasypie torów do Kartuz to tego nie wygrała Hydrobudowa. To nie było w kontrakcie na Słowackiego.

      • 6 0

  • hydrobudowa nie budowała zbiornika

    Zbiornik to zupełnie inna inwestycja i inny wykonawca

    • 4 0

  • fatalna wiadomość dla kierowców?

    chyba dla magistratu

    • 0 3

  • no to niczego nie będzie. Stadion - zamiast wszystkiego....

    żenada budynia i jego PO

    • 2 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane