• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: wpłynęło odwołanie od wyników przetargu

Maciej Naskręt
15 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Fatalna wiadomość dla gdańskich kierowców. Hiszpańsko-austriackie konsorcjum odwołało się od wyników przetargu na tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli to ono wygra przetarg, koszt budowy wzrośnie o prawie 300 mln zł. Decyzja w rękach Krajowej Izby Odwoławczej.



Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy.
Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi.
Klops w przetargu na wydrążenie maszyną-kretem tunelu pod Martwą Wisłą, będącego jednym z elementów Trasy Słowackiego. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, złożone przez konsorcjum firm FCC Construction, Alpine Bau GmbH i Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wybudować tunel za 1,180 mld zł.

Tymczasem miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne jako zwycięzcę przetargu wskazała konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A.. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, w której budowę tunelu wyceniono na 885,6 mln zł.

Czego dokładnie dotyczy odwołanie? - Odwołujący się uznał, że zwycięskie konsorcjum zaproponowało cenę rażąco niską. Jesteśmy jednak przekonani, że Krajowa Izba Odwoławcza oddali wniosek hiszpańsko-austriackiego konsorcjum - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

Rozprawa w KIO odbędzie się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Izba odrzuci odwołanie to, zgodnie z procedurą, dokumentacja przetargowa zostanie wysłana do kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. W przeciwnym wypadku procedurę określi KIO.

Co gdy Izba podzieli argumenty konsorcjum hiszpańsko-austriackiego i wykluczy ofertę Hydrobudowy, PBG i Aprivii z przetargu? By sprostać oczekiwaniom cenowym tego konsorcjum Gdańsk musiał dokonać znaczących cięć w swoich inwestycjach. Praktycznie niemożliwe jest, by miasto znalazło dodatkowe 300 mln zł, gdyby za wydrążenie tunelu trzeba było zapłacić prawie 1,2 mld zł.

Natomiast konsorcja i firmy biorące udział w przetargu na budowę Drogi Zielonej, która powstanie pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera, nie złożyły odwołań do jego wyników. Droga Zielona to również jest jeden z elementów Trasy Słowackiego.

Dokumentacja przetargowa inwestycji, która będzie prowadzona przy stadionie w Letnicy trafiła do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie będzie miał zastrzeżeń to GIK na przełomie lipca i sierpnia będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Zobowiązała się ona wykonać inwestycję w cenie ok. 135 mln zł i w czasie 16 miesięcy.

Prezentujemy przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (147) 6 zablokowanych

  • (6)

    Ludzie, ja wiem, że wszystkim zależy na oszczędnościach, ale czasem trzeba "wybulić" gdyż ceny są często zaniżane (Chińczycy i A2).

    Wiemy też, iż zagraniczne firmy budują drogi o wyższej jakości w przeciwieństwie do Polskich, i są bardziej rzetelne (na budowach Polskich przedsiębiorstw "ginie" cenny materiał do budowy, panowie pracujący się opierdalają, a jakość samych dróg jest straszna).

    W przeciwieństwie do większości z was, wolę wydać więcej za jakość oraz pewność.

    Ale wybierajcie najtańsze i będzie tak jak z A2. Ciekawe jest to, iż większość ludzi głosi filozofie typu "kupuj polskie bo tanie i nasze", lecz dla siebie np. sprzęt elektroniczny kupują z wyższej pułki (czytaj za wyższą cenę, a w prawdzie to się nią kierując) i pochodzący z zagranicznych koncernów. To się przekłada na wiele dziedzin, lecz to chyba jeden z prostszych przykładów..

    • 15 10

    • a ja wolę taniej, może trochę gorszej jakości dróg, ale więcej (2)

      u nas wpierw wybiera się najtańszą opcję, a potem oczekuje najwyższego standardu, to trudno się dziwić że firma budowlana się wycofuje...

      • 5 3

      • Jeżeli firma nie wie jakie są oczekiwania od danego projektu, to nie powinna się za niego brać.

        Większość ludzi chce jak najtaniej i z wysokim standardem, jednak Ci, którzy realistycznie na to patrzą, mają inne poglądy.

        • 1 1

      • A ja wolę normalnych rządzących.

        Rzecz jest prosta- drogi się psują (zwłaszcza te bardziej lokalne) nie przez firmy budowlane, ale przez polityków, którzy chcą na pokaz jak najwięcej wyremontować. Zlecają więc poprawę samego asfaltu (np. frezowanie), co daje około dwukrotnie mniejszy koszt naprawy. Czas trwałości takiej drogi po remoncie jest około 5-10 razy krótszy niż po pełnym remoncie. Prawda jest brutalna, ale z takimi rządzącymi na pokaz to nigdy z tymi drogami nie wyjdziemy.

        • 5 5

    • ciekawe ze tak ograniczone jednostki jak ty

      na podstawioe jednego przetargu w ktorym to na dodatek wygrala chinska firma rozpowiadaja takie historie

      • 4 0

    • "Wiemy też, iż zagraniczne firmy budują drogi o wyższej jakości w przeciwieństwie do Polskich, i są bardziej rzetelne" Co to za brednie? Możesz to jakoś udokumentować?

      No i jakie niby "zagraniczne firmy"? Przecież bez względu na to jaka firma wygra to i tak wszystko robią polscy pracownicy, cała masa podwykonawców...

      Oczywiście firma firmie nie równa ale niekoniecznie jest to związane bezpośrednio z krajem ich pochodzenia.

      Poza tym to, że gdzieś jakość drogi nie jest taka jak powinna to nie kwestia firmy, która daną inwestycje wykonuje a niedostatecznego nadzoru instytucji, która zleca tych prac wykonanie i potem je mimo niedoróbek odbiera.

      Trzeba pamiętać, że w przetargu z góry określone są wszystkie techniczne szczegóły decydujące o jakości więc teoretycznie każda startująca w nim firma deklaruje wykonanie dokładnie takiej samej pracy. Nielogiczne (i niezgodne z prawem!) było by wybieranie droższej oferty.

      Niedostateczny nadzór inwestorski powoduje jednak, że pojawiają się oferty poniżej rzeczywistych kosztów budowy a wykonawcy oszukują i oddają do użytku buble.

      • 6 0

    • Tyle, że w tym przypadku to nie za jakość zapłacisz więcej...

      Zapłacisz za ilość pośredników i podwykonawców, a jakość pozostanie marna. Gwarantuję Ci że gorsza niż ta którą oferują Chińczycy, dlatego są na naszym rynku tak niemile widziani... :/

      • 2 0

  • A nie mogą zrobić jednej nitki tunelu? Byłoby o połowę taniej ;-))) (1)

    • 4 12

    • Po co tunel, wystarczy ścieżka rowerowa...

      kto jeździ rowerem ten pedałuje !

      • 2 2

  • POLSKA I POLACY SA JAK TA NAZWA RZEKI ---- MARTWA WISLA !!!

    TAK JEST U NAS WSZEDZIE I ZE WSZYSTKIM _____ MARTWA I Z WISLA !!!

    • 4 7

  • A może by tak przeznaczyć z podatku wliczonego w cenę paliw ...

    ...o kilka procent więcej na tak ważną inwestycję i wybrać jednak bardziej doświadczone firmy.jestem pewien iż jakość wykonania i trwałość będzie lepsza.

    • 2 4

  • tyle razy patrzę na prezentacje GiK (1)

    i muzyczka staje się przebojem dla mnie - :)
    szkoda że tylko ta muzyczka .....

    • 5 2

    • To wysil się i sprawdź co juz realizują (a prościej dla Ciebie -budują) a później znajdź drugą taka jednostkę miejską co w tak krótkim okresie czasu tyle zrobiła.

      • 1 0

  • no tak (4)

    rażąco niska cena a następnie będą protokoły konieczności zmiany projektowe, techniczne i technologiczne, ponieważ pierwszy raz pod rzekom w Polsce itd, itp. Znając opracowania gdańskich dokumentów ich zatwierdzania a następnie etapowania, kontrolowania, monitorowania,... jestem pełen obaw co do tej inwestycji.

    Oczywiście są to tylko moje domniemania, ponieważ nie widziałem dok.proj. jak również nie pracowałem na Tunnel Boring Machine (TBM), może kiedyś na mniejszej wiertarce z mniejszym narzędziem skrawającym ale zachowującym tu i tam te same podtst. prof.Kunstetera

    • 4 9

    • Szczurek juz odpisał powodzianom z Chylonii "bezstronny"? Rok to za mało? (3)

      A gdańskie dokumenty są w porządku: PGE Arena świetnym przykładem, Ergo Arena kolejnym itd. To nie Poznań czy Śląsk, gdzie stadiony się zrywają.

      • 6 3

      • no moglibyśmy POrozmawiać o ich bezpieczeństwu, (1)

        ale rozumiem, że jest weekend i nie bardzo mam ochotę przypomni mi w tygodniu i na ile czas mi pozwoli a i Tobie chętnie porozmawiamy tu merytorycznie np. dlaczego nie jest odbierany;)))
        Mówię poważnie!
        Miłego weekendu życzę i więcej zaangażowanie w budowane inwestycje nie tylko od własnej kasy;)))

        • 2 6

        • członek spółki euro czy urzęnik zawsze będzie widział tylko czubek własnego nosa

          a społeczeństwo niech płaci. Chińczyczy wybudowali w Teheranie całe metro tanio i nie bylo problemu u nas mały tunel i jakie? Widać Gdańsk nie dorasta do takich inwestycji.

          • 1 1

      • No, PGE to świetny przykład

        Ile meczy już odwołanych?

        • 1 4

  • eee tam, zaraz fatalna wiadomość

    fatalne wiadomości to prawie codziennie na drogach można usłyszeć i to tych istniejących. A droga której nie ma i powstanie lub nie to żadna tam fatalna wiadomość, po co przejmować się czymś czego nie ma.

    • 4 4

  • I dobrze - krzyczcie sobie na mnie, ale uważam, że dobrze (5)

    Nie stać nas jeszcze na tą inwestycję i taka jest prawda. A problem ciężarówek wyjeżdżających z portu rozwiązuje południowa obwodnica Gdańska - ten tunel potrzeby gdańskich kierowców spełniłby tylko w niewielkim stopniu.

    Lepiej te pieniądze, które trzeba by włożyć w ten tunel przeznaczyć na inne inwestycje (rewitalizacje dolnego miasta, most na Wyspę Sobieszewską, tramwaj na Morenę, remont żółtego mostu), a w tym miejscu zbudować rozczepiany most pontonowy, albo most zwodzony (ludzie, jak często tam wpływają statki/platformy - raz na tydzień?).

    A do tematu budowy tunelu można wrócić za kilka lat. Może wtedy się zasady zmienią, może uda się uzyskać większe dofinansowanie ze środków unijnych, może będzie dostępna tańsza technologia...

    • 9 19

    • dokładnie

      korzyści z tego tunelu sa nieodczuwalne a koszty przerazliwe

      • 0 9

    • Inwestycja w transport zwraca się zawsze.

      Ale spokojnie, anonimowy obywatelu. Na ECS nie zabraknie, choćby sieroty miały żywić się jak Bear Grylss. Czy jak mu tam na przezwisko.

      • 0 7

    • statki tam wpływają kilkanaście razy dziennie

      plus drobna żegluga, która pływa non-stop

      • 4 1

    • Jeden most pontonowy już (jeszcze) mamy (1)

      Mało z nim problemów? Chcesz drugi budować?

      • 1 1

      • cóż, niektórzy zapominają, że mosty pontonowe to prowizorki

        Chociaż dość długo się w Polsce trzymają, to jednak rację bytu mają jedynie jako tymczasowe przeprawy przy remontach właściwych mostów.

        • 0 0

  • Budyń odpuść se! (3)

    Nie stać nas! Nie mam ochoty spłacać durnych długów za tunel donikąd.

    • 5 17

    • (1)

      ale misiów stać ... im droższy ten tunel tym lepszy

      • 2 6

      • jakich misiów???

        • 1 3

    • budyn buduje bo na tym zarobi. to samo z ecs. jego wyborcy obudza sie za kilka latek jak przejdzie na emeryture.
      to samo biskup gludz. 50 milionow zlotych prywatnego majatku z pensji 4tys miesiecznie.

      • 1 7

  • Na ESC zabraknie? (1)

    Wszystko stop ESC budujemy !!!!

    • 14 5

    • Rajca - chyba ZASRAJCA Gdański

      jesli juz to ECS czyli Europejskie Centrum Solidarności a nie ESC bo to taki przycisk na twojej klawiaturze włącz i idź pooglądać parę filmików rysunkowych

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane