• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: wpłynęło odwołanie od wyników przetargu

Maciej Naskręt
15 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Fatalna wiadomość dla gdańskich kierowców. Hiszpańsko-austriackie konsorcjum odwołało się od wyników przetargu na tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli to ono wygra przetarg, koszt budowy wzrośnie o prawie 300 mln zł. Decyzja w rękach Krajowej Izby Odwoławczej.



Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy.
Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi.
Klops w przetargu na wydrążenie maszyną-kretem tunelu pod Martwą Wisłą, będącego jednym z elementów Trasy Słowackiego. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, złożone przez konsorcjum firm FCC Construction, Alpine Bau GmbH i Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wybudować tunel za 1,180 mld zł.

Tymczasem miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne jako zwycięzcę przetargu wskazała konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A.. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, w której budowę tunelu wyceniono na 885,6 mln zł.

Czego dokładnie dotyczy odwołanie? - Odwołujący się uznał, że zwycięskie konsorcjum zaproponowało cenę rażąco niską. Jesteśmy jednak przekonani, że Krajowa Izba Odwoławcza oddali wniosek hiszpańsko-austriackiego konsorcjum - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

Rozprawa w KIO odbędzie się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Izba odrzuci odwołanie to, zgodnie z procedurą, dokumentacja przetargowa zostanie wysłana do kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. W przeciwnym wypadku procedurę określi KIO.

Co gdy Izba podzieli argumenty konsorcjum hiszpańsko-austriackiego i wykluczy ofertę Hydrobudowy, PBG i Aprivii z przetargu? By sprostać oczekiwaniom cenowym tego konsorcjum Gdańsk musiał dokonać znaczących cięć w swoich inwestycjach. Praktycznie niemożliwe jest, by miasto znalazło dodatkowe 300 mln zł, gdyby za wydrążenie tunelu trzeba było zapłacić prawie 1,2 mld zł.

Natomiast konsorcja i firmy biorące udział w przetargu na budowę Drogi Zielonej, która powstanie pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera, nie złożyły odwołań do jego wyników. Droga Zielona to również jest jeden z elementów Trasy Słowackiego.

Dokumentacja przetargowa inwestycji, która będzie prowadzona przy stadionie w Letnicy trafiła do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie będzie miał zastrzeżeń to GIK na przełomie lipca i sierpnia będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Zobowiązała się ona wykonać inwestycję w cenie ok. 135 mln zł i w czasie 16 miesięcy.

Prezentujemy przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (147) 6 zablokowanych

  • Na ESC zabraknie? (1)

    Wszystko stop ESC budujemy !!!!

    • 14 5

    • Rajca - chyba ZASRAJCA Gdański

      jesli juz to ECS czyli Europejskie Centrum Solidarności a nie ESC bo to taki przycisk na twojej klawiaturze włącz i idź pooglądać parę filmików rysunkowych

      • 0 0

  • BUdować , budawać koniecznie ten odcinek jest potrzebny.

    • 4 0

  • no tak (4)

    rażąco niska cena a następnie będą protokoły konieczności zmiany projektowe, techniczne i technologiczne, ponieważ pierwszy raz pod rzekom w Polsce itd, itp. Znając opracowania gdańskich dokumentów ich zatwierdzania a następnie etapowania, kontrolowania, monitorowania,... jestem pełen obaw co do tej inwestycji.

    Oczywiście są to tylko moje domniemania, ponieważ nie widziałem dok.proj. jak również nie pracowałem na Tunnel Boring Machine (TBM), może kiedyś na mniejszej wiertarce z mniejszym narzędziem skrawającym ale zachowującym tu i tam te same podtst. prof.Kunstetera

    • 4 9

    • Szczurek juz odpisał powodzianom z Chylonii "bezstronny"? Rok to za mało? (3)

      A gdańskie dokumenty są w porządku: PGE Arena świetnym przykładem, Ergo Arena kolejnym itd. To nie Poznań czy Śląsk, gdzie stadiony się zrywają.

      • 6 3

      • no moglibyśmy POrozmawiać o ich bezpieczeństwu, (1)

        ale rozumiem, że jest weekend i nie bardzo mam ochotę przypomni mi w tygodniu i na ile czas mi pozwoli a i Tobie chętnie porozmawiamy tu merytorycznie np. dlaczego nie jest odbierany;)))
        Mówię poważnie!
        Miłego weekendu życzę i więcej zaangażowanie w budowane inwestycje nie tylko od własnej kasy;)))

        • 2 6

        • członek spółki euro czy urzęnik zawsze będzie widział tylko czubek własnego nosa

          a społeczeństwo niech płaci. Chińczyczy wybudowali w Teheranie całe metro tanio i nie bylo problemu u nas mały tunel i jakie? Widać Gdańsk nie dorasta do takich inwestycji.

          • 1 1

      • No, PGE to świetny przykład

        Ile meczy już odwołanych?

        • 1 4

  • I dobrze - krzyczcie sobie na mnie, ale uważam, że dobrze (5)

    Nie stać nas jeszcze na tą inwestycję i taka jest prawda. A problem ciężarówek wyjeżdżających z portu rozwiązuje południowa obwodnica Gdańska - ten tunel potrzeby gdańskich kierowców spełniłby tylko w niewielkim stopniu.

    Lepiej te pieniądze, które trzeba by włożyć w ten tunel przeznaczyć na inne inwestycje (rewitalizacje dolnego miasta, most na Wyspę Sobieszewską, tramwaj na Morenę, remont żółtego mostu), a w tym miejscu zbudować rozczepiany most pontonowy, albo most zwodzony (ludzie, jak często tam wpływają statki/platformy - raz na tydzień?).

    A do tematu budowy tunelu można wrócić za kilka lat. Może wtedy się zasady zmienią, może uda się uzyskać większe dofinansowanie ze środków unijnych, może będzie dostępna tańsza technologia...

    • 9 19

    • Jeden most pontonowy już (jeszcze) mamy (1)

      Mało z nim problemów? Chcesz drugi budować?

      • 1 1

      • cóż, niektórzy zapominają, że mosty pontonowe to prowizorki

        Chociaż dość długo się w Polsce trzymają, to jednak rację bytu mają jedynie jako tymczasowe przeprawy przy remontach właściwych mostów.

        • 0 0

    • statki tam wpływają kilkanaście razy dziennie

      plus drobna żegluga, która pływa non-stop

      • 4 1

    • Inwestycja w transport zwraca się zawsze.

      Ale spokojnie, anonimowy obywatelu. Na ECS nie zabraknie, choćby sieroty miały żywić się jak Bear Grylss. Czy jak mu tam na przezwisko.

      • 0 7

    • dokładnie

      korzyści z tego tunelu sa nieodczuwalne a koszty przerazliwe

      • 0 9

  • Izaak też miał zapłacić?

    Konsorcjum, konsorcjum, spółka, spólka. A może podać nazwiska hiszpańsko - austriackie? Może po prostu budować a nie udawać, że się chce? Może poleci jakaś głowa ale Gdańsk będzie miał tunel. Po latach i tak rozliczą cały ten magistracki bałagan i ci co powinni siedzieć będa awansować w innych, ale już prywatnych spółkach.

    • 1 4

  • jestem inzynierem (1)

    i ta cena podana przez polskie konsorcjum nie jest rażąco niska ale tragikomicznie niska...

    to że ktoś daje o 300 mln droższa ofertę to nie znaczy że jego zysk jest o 300 mln wyższy tylko to że ma na tyle doświadczenia aby wiedzieć co i jak aby wybudować ten tunel

    przez ostanie 20 lat żaden tunel drążony tą metoda nie został oddany na czas i pierwotnym budżecie więc czas odejśc od wyboru najtańszej ceny...

    • 2 7

    • dr inż. Jacek Ben Silberstein ?

      • 0 0

  • 4 miliardy rocznie nasz rzad wyrzuca do smieci.

    4 miliardy zlotych z budzetu - z naszych podatkow trafia co roku do kasy watykanu. pomyslcie ile mozna za to wybudowac autostrad i tuneli. niemcy nie maja z tym problemow. nie placa daniny watykanowi wiec i maja normalne drogi.

    • 2 8

  • Czyli tunelu nie będzie. (2)

    Eh urzędasy, co wy dobrego nawyprawialiście? Zamiast pić kawkę trzeba było dobrze inwestycje zaplanować.

    • 20 78

    • Tajemniczy Don Pedro z Krainy Deszczowców?

      Za dużo bajek - odradzam.

      • 1 0

    • doinformowany?

      Czy ty wiesz o co tu w ogóle chodzi? Chyba nie.

      • 5 0

  • Zawsze to samo (1)

    Jeżeli Hydrobudowa wygra ten przetarg i bedzie budowała tunel tak jak ulicę Słowackiego to katastrofa. Wystarczy spojrzeć jak zrobiono zbiornik za nasypem kolejowym w ciagu Słowackiego. Prace które powinny trwać góra 2 m-ce ukończono po pół roku i mało starannie sprzętem pamiętającym lata 70-te. Prosze zobaczyć jak to wszystko wygląda,Co na to nadzór?????.Wolę zapłacić drożej ale robota ma być zrobiona jak należy a nie tak jak pisał ktoś wcześniej.Dlatego w Polsce tak się to odbywa, bo nie sprawdzi się firmy która dała najniższą ofertę a ponadto nie dysponuje nowoczesnym sprzetem gwarantującym sprawne wykonanie zadania.

    • 2 7

    • On jakim zbiorniku piszesz?

      Jeśli tym dużym przy Srebrzysku i nasypie torów do Kartuz to tego nie wygrała Hydrobudowa. To nie było w kontrakcie na Słowackiego.

      • 6 0

  • Cena jest sprawa drugorzedna,wazna jakosc i termin (1)

    Czy nic nie nauczylo decydentow, czesto niekompetentnych technicznie urzednikow,ze czesto wazne sa technika,terminy wykonania,niezawodnosc,patrz przyklad autostrady A2. Okaze sie pozniej jak zawsze,ze taniej wyceniona inwestycja,przepraszamy bardzo jest drozsza o 50% !!
    Oferty ocenialem najpierw technicznie, potem decydowala cena!

    • 3 6

    • Może i drugorzędną

      ale po cenie Alpine (+0,3mln) nie podpiszemy kontraktu bo nie mamy tyle kasy.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane