• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Patryk Szczerba
5 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (110)
  • Wkrótce, obok schodów, ma się w tym miejscu pojawić winda.
  • Wkrótce zamiast schodów ma się w tym miejscu pojawić winda
  • Wkrótce zamiast schodów ma się w tym miejscu pojawić winda

Trwa poszukiwanie wykonawcy modernizacji miejskiego tunelu pod ul. MorskąMapka, który jest przedłużeniem podziemnego przejścia administrowanego przez kolej. Powstanie oczekiwana przez wielu winda, której przez lata domagali się mniej sprawni fizycznie mieszkańcy.



Czy często korzystasz z wind w miejscach publicznych?

Na teren głównego dworca PKP w Gdyni najłatwiej dostać się od strony pl. Konstytucji. Podczas remontu obiektu, od którego minęła już dekada, zamontowano podjazdy, dzięki którym osoby na wózku nie mają problemu z wjazdem do hali dworcowej.

Z kolei na perony wjazd jest możliwy dzięki windom, zaś żeby dostać się na peron SKM, można też skorzystać z zaprojektowanego podjazdu.

Kostka przed dworcem bywa denerwująca



Te rozwiązania się sprawdzają, choć wciąż wielu gdynian nie może przeboleć, że przed budynkiem została ułożona kostka, która nie sprzyja jednak przemieszczaniu się z wózkami czy o kulach.



Dlatego trzy lata temu zaproponowaliśmy zmiany, które pozwoliłyby zazielenić ten teren i ożywić to miejsce.

Metamorfoza terenu przed dworcem w Gdyni? Możliwa, ale trudna Metamorfoza terenu przed dworcem w Gdyni? Możliwa, ale trudna

Na razie nic się w tym miejscu nie zmieniło. Być może zmianę przyniesie planowana przebudowa pl. Konstytucji. Niedawno wybrano projektanta, który ma zmienić plac w wygodną i atrakcyjną przestrzeń. Miasto zapłaci za nowy projekt blisko milion złotych.

Zmieni się najważniejszy plac w Gdyni. Projekt za 900 tys. zł Zmieni się najważniejszy plac w Gdyni. Projekt za 900 tys. zł

W tym roku przebudowa przejścia pod Morską



Wcześniej, bo na początku przyszłego roku, powinna zostać zakończona modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską, do której Gdynia przymierzała się od kilku lat. To alternatywna droga dla tych, którzy chcą się dostać na dworzec, ale i do śródmieścia Gdyni.

Są tam, co prawda, zjazdy ułatwiające dostęp dla rodziców z wózkami, ale osobom mającym problemy z poruszaniem się nie pomagają. A pieszych przechodzących w tym miejscu wcale nie jest mniej niż przy głównym wejściu do dworca. To przecież najszybsza droga do centrum Gdyni prowadząca z ul. Morskiej i Działek Leśnych. Mniej sprawni muszą jednak obejść ul. Podjazd, by dotrzeć na pl. Konstytucji.

Plany remontu tunelu pod Morską od kilku lat



Urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni na początku 2017 r. przyznawali, że budowa w tym miejscu windy jest trudna i kosztowna w realizacji.

W 2019 r. wybrano jednak projektanta windy, która zostanie wybudowana przy pierwszym wyjściu na ul. Morską, bliżej torów - przy pasie ruchu w stronę Chyloni.



Przy okazji zostanie też wykonana modernizacja przejścia. Dokumentację za blisko 150 tys. zł przygotowała firma Arkobi. Całość miała być gotowa do 2021 r. Nic z tych planów nie wyszło.

Jest przetarg na prace budowlane



Dopiero kilka dni temu, po czterech latach, Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił wreszcie przetarg na prace budowlane.

Prace, które będzie musiał wykonać wykonawca, to m.in.:

  • Demontaż wyposażenia wewnątrz przejścia, w tym demontaż straganów;
  • Demontaż uszkodzonej izolacji płyty nośnej;
  • Podniesienie klasy nośności;
  •  
  • Naprawa uszkodzonych płyt przejściowych;
  • Wykonanie żelbetowego szybu na nowy dźwig osobowy o wymiarze kabiny 1,5 x 1,4 m;


Parametry windy:

  • Masa udźwigu 1000 kg / 13 osób,
  • Kabina dźwigu osobowego o wymiarach 1,4 m × 1,6 m,
  • Kabina dźwigu przeszklona na dwóch ścianach (drzwi i ściana naprzeciw drzwi),
  • Przeszklenie szkłem bezpiecznym, wykonanym z materiałów łatwych do utrzymania czystości i zaprojektowana tak, aby zapewnić dostęp do wszystkich jej elementów podczas konserwacji, mycia i sprzątania wewnątrz i na zewnątrz,
  • Wysokość wewnątrz kabiny 2,2-2,3 m,
  • Szerokość drzwi wejściowych 1,0 m.


Kryteria przetargowe

  1. Cena 60 proc.
  2. Okres rękojmi i gwarancji na prace budowlane w tunelu 30 proc.
  3. Okres rękojmi i gwarancji na windę 10 proc.


Kiedy powstanie winda w przejściu pod Morską?



Otwarcie kopert z ofertami zaplanowano na 18 marca. Prace mają potrwać dziewięć miesięcy. Winda powinna więc pojawić się w tunelu pod ul. Morską na koniec tego lub na początku 2025 r.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Jak kryterium jest cena to ta winda klasycznie będzie 10 miesięcy w roku nieczynna przez awarie.

    • 55 5

    • winda będzie nieczynna raczej dlatego, ze narodowe ci*le ja zepsują

      • 4 7

    • Kryterium często jest cena bo kasy w budżecie brak PiS ją skradł.

      • 1 1

  • A w Gdańsku (4)

    Robia przejscie naziemne. Ta Gdynia to nie wiem co....

    • 9 6

    • gdynia 40 lat za gdanskiem (1)

      • 3 1

      • Chyba raczej 1000 lat !

        • 2 0

    • W Gdyni ten tunel zrobiono jakieś 45 lat temu ... ale co tam, wy w gdańsku robicie innowacyjne przejścia dla pieszych

      • 4 1

    • W miastach są przejścia naziemne i podziemne . U Ciebie na wsi " jak się da " .

      • 1 0

  • (6)

    Przede wszystkim trzeba wywalić te wszystkie budki. Po co taka tandeta rodem z PRLu

    • 16 6

    • (5)

      budki moga być ale jakieś cywilizowane i estetyczne, a nie te które wyglądają jak sklejone z dykty.

      • 4 0

      • te wyglądają jak z lat 80 (1)

        • 3 0

        • dlatego te muszą być zastąpione nowszymi i estetyczniejszymi.

          • 3 0

      • Wywalić je zupełnie (2)

        Na handel jest kilka wolnych lokali na dworcu od strony placu konstytucji. A już jakaś szemrana buda z bitcoinem w takim reprezentacyjnym miejscu tylko pokazuje upadek tego miasta

        • 3 2

        • dworzec to PKP, ten tunel to UM (1)

          a tak przy okazji zainteresuj się dlaczego te lokale PKP stoją puste od lat... bo to jest ciekawe podejście rządowego operatora kolei

          • 1 0

          • Wiem że inny zarządcy i wiem że PKP ma wszędzie absurdalne ceny. Ale i tak nie przekonuje mnie to żeby te budy zostały. Dodatkowo jakby to był aspekt ekonomiczny to może, ale raczej jakąś malutka kwiaciarnia czy piekarnia nie płaci kilkunastu tysięcy za miejsce

            • 0 0

  • To jest właśnie gdyńskie zacofanie... (11)

    30 km na południe robią przejścia naziemne, ale u nas jak w Rosji. Auteczka muszą robić brum brum...

    • 8 22

    • Nie znam się, ale się wypowiem. (5)

      To jest wejście do dworca głównego PKP. Po dwudziestu pięciu latach rządów jedynie słusznego prezydenta, najważniejszy budynek w tym mieście jest praktycznie niedostępny dla osób ograniczonych ruchowo, przybywających od tej strony miasta.

      • 11 1

      • oczywiście z twojej strony to wyjątkowa manipulacja (4)

        ale może w Gdyni nigdy nie byłeś

        • 1 4

        • Manipulacja? Co jest manipulacją? (3)

          Może to, że żeby jadąc KM od strony Morskiej w celu wejścia na dworzec wejściem dla niepełnosprawnych, trzeba jechać z przesiadką na Placu Kaszubskim? Z UM może nie widać, ale to realia tego miasta.

          • 2 1

          • Dworzec PKP jest dostępny dla niepełnosprawnych (2)

            Od strony ul. Morskiej można przejechać pod wiaduktem, nie jest to specjalne nadrabianie drogi jesli chodzi konkretnie o dworzec.

            Jeśli mowa o dojechaniu do ul. 10 Lutego, to odległość jest zasadniczo identyczna (pod peronami czy pod wiaduktem).

            Utrzymuję mój pogląd, że niespecjalnie wiesz o czym mówisz.

            • 1 2

            • Ciekawa koncepcja (1)

              Dystans, który trzeba pokonać z Morskiej na perony dalekobieżne jest mniej więcej trzykrotnie dłuższy w opcji przez Podjazd i Dworcową, niż po bezpośrednim wejściu do tunelu. Jeżeli to nie jest "specjalne nadrabianie drogi", to ja rzeczywiście się nie znam. Oczywiście muszę przyznać rację, że dworzec jest dostępny dla niepełnosprawnych, bo w ostateczności można próbować przejść przez tory, albo trolejbusem jeździć okrężną trasą przez Plac Kaszubski. Pytanie tylko, który wiek mamy w Gdyni i czy na pewno dwudziesty pierwszy.

              • 2 0

              • Ja nie napisałem o peronie nr. 5

                Dostęp jest relatywnie dobry jak na taka a nie inna topografię.

                Czy według ciebie niepełnosprawni mają szczególnie zły dostęp do dworca z ul Starowiejskiej, bo jest tam dosyć stromo pod górkę?

                • 0 1

    • Różnica poziomów (3)

      Morska jest położona wyżej niż dworzec i nie da się zrobić naziemnego przejścia. Zresztą gdzie by miało być? Dlatego jest ulica podjazd.

      • 4 1

      • jak się nie da? Ty chyba nie do końca rozumiesz o czym mowa - o pasach dla pieszych. (2)

        • 0 2

        • (1)

          Tak, przez tory. Przez sama Morska sa pasy kilka metrow dalej.

          • 1 1

          • przez ulicę niepełnosprawny umysłowo człowieku

            po drugiej stronie do dworca można dotrzeć bez używania schodów, radzę się tam wybrać, może cokolwiek zrozumiesz

            Poza tym akurat po drugiej stronie jest łatwiej zbudować windę - jeśli już.

            • 0 0

    • ten tunel zbudowano pewnie jeszcze w latach 70tych więc ten ...

      • 2 0

  • (1)

    Niesamowity rozwój Gdyni...winda..

    • 18 0

    • A w windzie koniecznie dwa miejsca dla rowerów

      • 0 0

  • Budowac tunele dla kierowczykow. Ludzie na powierzchnie, do tlenu. (6)

    Pieniądze na budowę tuneli pobrać od kierowczykow z winiet i z oplat za trucie środowiska.

    • 4 15

    • Co ma piernik do wiatraka ? (4)

      Tunel z artykułu jest pod torami kolejowymi, a teren w tym miejscu ma zróżnicowaną wysokość.
      Czy ma dworcach kolejowych też mają być przejścia naziemne, jak kiedyś?
      Nawet nie mam prawa jazdy, ale takie ideologiczne, niemal obsesyjne, atakowanie posiadaczy samochodów czy kierowców odbieram jako przesadę.
      Proponuję pociągi zamienić na drezyny napędzane siłą mięśni.

      • 4 2

      • Powiedzmy zamordowanym przez kierowczyków na przejściach dla pieszych i na chodnikach, (3)

        że ludzie chcący spokoju i życia są obsesyjnie nastawieni do oprawców i trucicieli.
        Powiedzmy to min.: zamordowanej przez kierowczyka rowerzystce pod galerią bałtycką, na drodze rowerowej.
        Powiedzmy to osobom leżącym w szpitalu w Szczecinie po wjechaniu w nich rozpędzonego kierowczyka.
        Powiedzmy to zamordowanej rodzinie, która podróżowała samochodem na A1; kierowczyk uciekł do Arabii Saudyjskiej.
        Powiedzmy to zabitej dziennikarce, która na Podhalu jechała szosówką i wjechał w nią z premedytacją budowlaniec, który nienawidził rowerzystów.
        Powiedzmy to zamordowanej pod Moreną kobiecie, która jechała hulajnogą do roboty.
        Itd.
        Dane statystyczne za 2023:
        ,,W 2023 roku na polskich drogach miało miejsce 20 340 wypadków drogowych. W wypadkach tych zginęło 1 669 osób, a 22 944 zostało rannych.''
        ,,Polska ma najwyższy w Europie wskaźnik ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na 100 wypadków.''

        Och wy kochane kierowczyki, jaki wy pokój czynicie na drogach. Niech się was błogosławi.
        Ejmen.

        • 3 2

        • Poesiwwicz

          Weź tabletkę, albo już jedna za dużo

          • 1 1

        • (1)

          Rozumiem, ze to wszystko przez przejscia podziemne?

          • 0 1

          • Ty niczego nie rozumiesz. Przypadek? Nie sądzę.

            • 0 0

    • Pieniądze pobrać od córki lesnika

      Za stanie przy drodze i robotę dla kolegów kierowczykow

      • 1 1

  • No, no. Ale się porobiło

    W trzeciej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku osoby ograniczone ruchowo będą wreszcie mogły bez przeszkód wejść do jednego z najważniejszych budynków w tym mieście.

    • 41 1

  • Jeszcze kilka lat (9)

    i przyjdzie czas na normalne przejścia dla pieszych bez ganiania po schodach tunelach gdzie nigdy nie pachniało różami...
    Winda jest doskonałą przepalarką pieniędzy ale co tam - stać nas.

    • 15 13

    • na pewno... (3)

      a najlepiej to przez tory kolejowe. Idz sie leczyc rowerzysto.

      • 12 3

      • akurat rowerzyści wcale specjalnie nie potrzebują przejścia naziemnego w tym miejscu (2)

        bo jest dla nich przejazd kilkadziesiąt metrów dalej, ten tunel jest problemem dla ludzi na wózkach głównie bo oprócz zejść schodami z Morskiej do tunelu to są tam jeszcze schody wewnątrz tunelu, przejście naziemne i długa pochylnia za przystankiem autobusowym prowadząca prosto do tunelu pod torami byłyby optymalne dla osób na wózkach, winda nic nie rozwiąże bo z Działek leśnych trzeba będzie korzystać z dwóch wind żeby dojechać do dworca a tu jest całkowita pewność że chociaż jedna będzie nieczynna, no ale złomiarze nie rozumieją bo wind na żywo za bardzo nie widują więc skąd mają wiedzieć że w tym kraju winda to jest atrapa, jak by kierowcy spytać czy woli prom czy most nad rzeką to jasne że most, tak samo niepełnosprawny woli przejście naziemne niż windę która czasem jedzie a czasem nie

        • 3 1

        • (1)

          Obok schodow wewnatrz tunelu jakis czas temu zbudowano ladny podjazd.

          • 0 0

          • Ale to była inwestycja ciemnogrodzkiego pisowskiego PKP

            W uśmiechniętej europejskiej Gdyni trzeba pokonać trzydzieści cztery schody przed wejściem do budynku.

            • 0 0

    • Rozumiesz, ze samochodami jezdza ludzie? (2)

      Jeszcze kilka lat i to zrozumiesz

      • 5 2

      • rozumiesz, że samochodem w tunelu pojadą ludzie plus cokolwiek tam wsadzisz? (1)

        Za te tunele możecie zapłacić wy, ludzie w samochodach. Przechwalacie się ciągle, że jesteście bogatsi i nie będziecie jak frajerzy jeździć tramwajem, autobusem, SKMką, PKMką, rowerem, trajtkiem, itp. Skoro więc stać was na tłuste ciężkie suvy po pół miliona i więcej, to płaćcie, czemu nie?
        A ludzie na powietrze.

        • 2 5

        • MAsz lopate, idz zacznij kopac tunele. Jak skonczysz to daj znac, wylejemy asfalt i puscimy samochody.

          • 1 0

    • Jak raptownie zapadniesz na zdrowiu, to pamietaj...

      "W konie" do szpitala, albo sąsiad weźmie cie rowerem,"na ramę "!

      • 2 0

    • Różnica poziomów do pokonania to 4m

      • 0 0

  • zasypac ,zrobic naziemne (4)

    • 4 10

    • Niestety i tak trzeba przejść (1)

      pod torami i wtedy wydostać się na powierzchnię.

      • 1 0

      • winda moze być jedynie dla skrótu na perony

        akurat tam można dostać się na druga stronę torów pod wiaduktem i w sumie to odległość pozostaje identyczna (przez dworzec czy pod wiaduktem)

        • 0 0

    • wykopać pod strumień kierowczyków. nich płacą sami za swój asfalt, roszczeniowi ludzie.

      • 0 1

    • Zasypać torowisko

      I pusicc konie

      • 1 0

  • Planowanie przed wyborami

    Obiecanki cacanki

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane