• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem nie ma poparcia komisji Rady Miasta

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.

- Koszt budowy jest zbyt wysoki, a skutki mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój miasta - tak gdańscy radni z komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta ocenili budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Jednogłośnie negatywnie zaopiniowali oni wydanie pół miliona złotych na przygotowanie kolejnych dokumentów dla tej inwestycji.



Kto najbardziej skorzystałby na tej inwestycji?

Rzadko zdarza się, by radni potrafili wznieść się ponad polityczne podziały i razem sprzeciwiać się pomysłom forsowanym przez władze miasta.

Tym razem jednak gdańscy radni z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości z Komisji Zrównoważonego Rozwoju jednogłośnie negatywnie ocenili projekt uchwały o wydaniu pół miliona złotych na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania na środowisko dla wartej prawie 2 mld zł budowy tunelu i Drogi Zielonej.

Kilka tygodni temu 500 tys. zł na ten sam cel przekazał już Sopot, ale nie jest to jedyny wydatek poniesiony przez samorządy na tę inwestycję. Już wcześniej oba miasta po równo złożyły się na warte 500 tys. zł Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Głosowanie radnych z pięcioosobowej Komisji Zrównoważonego Rozwoju (podczas głosowania obecnych było czworo radnych) nie przesądza o wynikach głosowaniu całej Rady Miasta. To odbędzie się w najbliższy czwartek, podczas sesji.

Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji. Węzeł z obwodnicą Osowa, który ma zostać rozbudowany w ramach inwestycji.
- Czy w projekt nie będą zaangażowane inne gminy niż Gdańsk i Sopot? Gmina Żukowo w ostatnich dwóch dekadach prawie podwoiła liczbę mieszkańców. Czy realizując tę inwestycję nie doprowadzimy do rozwoju przedmieść i tego, że część mieszkańców wyprowadzi się z Gdańska, ale nadal będzie chciała korzystać z miejskiej infrastruktury, choć podatki będzie odprowadzała już poza granicami miasta? - pytał Adam Nieroda (z PO), przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju.
W imieniu miasta odpowiedzi udzielał dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych, Marcin Dawidowski. Wielokrotnie podkreślał, że decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, a obecnie trwa dyskusja jedynie nad dokumentem, który pozwoli zbliżyć się do pozyskania dofinansowania unijnego.

- Nowa Kielnieńska [przedłużenie ul. Spacerowej na zachód zobacz na mapie Gdańska - przyp. red.] "dotyka" Gdyni i z tego powodu prezydenci Gdańska i Sopotu zapytali prezydenta Gdyni, czy byłby gotów partycypować w kosztach budowy tego fragmentu - wyjaśnia Dawidowski - Kolejne dokumenty wskażą wizję interesariuszy przedsięwzięcia, ale na tym etapie najważniejsze jest, by podjąć decyzję o kontynuacji całego procesu programowania inwestycji.
Czytaj też: Artykuł z grudnia 2014 r.: Ważny dokument dla Obwodnicy Metropolitalnej. Budowa od 2018 r.

Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną. Istniejący odcinek Drogi Zielonej między skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej-Niepodległości-ul. Czyżewskiego oraz Ergo Areną.
- Kwota 1,98 mld zł (w tym ok. 900 mln zł na sam tunel pod Pachołkiem) odnosi się do całego zakresu wraz z Nową Kielnieńską. Mówimy więc o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz możliwej budowie tramwaju na odcinku al. Hallera - ul. Obrońców Wybrzeża-Chłopska - zwraca uwagę Marcin Dawidowski.
Opór mieszkańców Zaspy i Przymorza budzi to, że szeroka Droga Zielona odetnie te osiedla od pasa nadmorskiego i rekultywowanego od wielu lat Parku Reagana.

Dawidowski apeluje jednak, by nie utożsamiać wyglądu projektowanego odcinka Drogi Zielonej z gotowym fragmentem przy Ergo Arenie, gdzie wykonano ją w wykopie, a w obrębie parkingu przy samej hali widowiskowo-sportowej postawiono kładkę nad rezerwą drogi.

Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II. Droga Zielona przetnie m.in. to przejście między Zaspą i molo w Brzeźnie na wysokości skrzyżowania ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II.
Konkretne rozwiązania mają bowiem być wskazane dopiero w dokumentacji projektowej, a więc w kolejnych etapach prac przygotowawczych - w momencie, gdy zapadnie decyzja o budowie trasy oraz formie jej przekroju.

- Pragnę zwrócić uwagę, że mimo etapowania kosztownej budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego, to największy postęp udało się nam osiągnąć dopiero przy wsparciu ze środków unijnych. I podobnie jest z tą inwestycją - jeżeli nie będziemy się teraz starali o środki unijne, to potem będzie niezwykle trudno ją wykonać - tłumaczył dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
To jednak nie przekonało radnych. W ich ocenie inwestycja jest przeskalowana i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta, a wręcz je pogłębi - m.in. stworzy barierę wzdłuż pasa nadmorskiego oraz wtłoczy na dolny taras kolejne auta, choć już obecny układ komunikacyjny i parkingowy nie jest w stanie obsłużyć bieżącego ruchu.

- Należy raczej szukać rozwiązania korków na ul. Spacerowej poprzez węzły typu park&ride i zachęcenie do przesiadki na komunikację miejską. Ta droga [Droga Zielona - dop. red.], przecinająca pas nadmorski stanowi zagrożenie dla tej przestrzeni miasta - argumentuje Łukasz Hamadyk z PiS.
We wtorek, 25 sierpnia, tematem inwestycji zajmie się także Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. Początek posiedzenia o godz. 16 w sali nr 208 gmachu Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej tego samego dnia, o godz. 15, sprawa zostanie poruszona na Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej (s. 003 Nowego Ratusza).

Opinie (527) 3 zablokowane

  • (4)

    Nie dla kolejnej autostrady w mieście zwłaszcza przy morzu. Dwupasmowe drogi dzielą miasto. Ekrany przy nich montowane szpecą a tunele są obszcz*ne i są miejscem spotkań żuli. Jedyna korzyść z tej drogi to alternatywna do nadmorskiej ścieżka rowerowa która przeniosła by tranzyt z trasy nadmorskiej ale ją można wykonać na istniejącym układzie dróg. Dobrym pomysłem jest też przymorski tramwaj który by woził turystów i mieszkańców pomiędzy Nowym Portem Brzeźnem i Jelitkowem czyli pomiędzy plażami

    • 13 24

    • co ty bredzisz ? (2)

      za rok będziesz miał tam nie tramwaj a prawdziwy desant tysięcy aut ze Stolycy :)

      • 2 4

      • ze Stolycy do GD

        To sie teraz mknie A2 i A1 a nie 7-mka ;)
        Tak wiec jednak dojazd z zachodu, z kierunku obwodnicy

        • 0 0

      • a po co w tym desancie tunel

        rozumem że z DK7 ludzie zjadą do tunelu żeby potem przez miasto i Spacerową wyjechać na obwodnicę zamiast jechać od razu POG i wjechać na obwodnice w kierunku Helu?

        • 3 1

    • Czyli znasz już projekt (którego nie ma) i wiesz jak będzie wyglądała droga, której jeszcze nie zaprojektowano?

      • 1 7

  • kosztowny niewiele wnoszący projekt (2)

    lepiej przedłużyć Wita Stwosza do Opata Rybińskiego, przedłużyć Abrahama na Zaspę (pod torami kolejowymi), połączyć Ergo Arenę z Łokietka - pomóc rozladować sznury samochodów. Tunele dla samochodów instalować w Grunwaldzkiej odzyskując trochę terenu.

    • 5 17

    • leon, ogarnij się twoje wizje bez sensu (1)

      bo 85 proc. finansowania ma dać unia bo to jest duży projekt komunikacyjny, a twoje pomysły/recepty nie mają żadnych podstaw aby dostać pieniądze unijne. reasumując: w ten sposób nie będzie żadnej inwestycji.

      • 2 2

      • są razem tańsze niż wkład własny do projektu unijnego i będzie pożytek

        na projekcie UE "zarobimy" jak na ECS i Teatrze Szekspirowskim. Powstały duże kosztowne kloce, ale w 90% "za darmo"

        • 2 1

  • Jak się powiedziało źle A to trzeba powiedzieć żle B? (4)

    Czy nie można wyjechać z tunelu i ostatecznie przez Słowackiego wyjechać na obwodnice ? (takie były założenia przy budowie tunelu)
    Po co rozwalać całe miasto? Droga zielona miała zostać niespełnionym chorym snem urbanistów z lat 70, którzy najlepiej by zabetonowali całe miasto (Karnowski w tym czasie studiował budownictwo i chore wizje mu zostały do dzisiaj)
    Proponuje wycieczkę do zach. metropolii z jakimi się borykają problemami i jak uspokajają ruch z w centrach miast.

    PS
    Władza te wszystkie stare teorie chce nam wcisną za jedyna 2 mld, żeby nasze dzieci to jeszcze spłacały.

    • 10 5

    • ruch uspokajają nie tylko zachodnie metropolie (1)

      Uspokojenie ruchu podejmowane jest w Katowicach, wielu ulicach Warszawy i Łodzi.
      Gdańsk pod tym względem był pionierem, ale jest mało konsekwentny i nie wykorzystuje dość swoich osiągnięć nie promując ich dostatecznie.

      • 3 1

      • wlasnie

        W ogole sie nie chwalimy, chociaz mielismy "tempo 30" wczesniej niz inne miasta.
        Ostatnio w telewizji piali z zachwytu jak to Katowice spowalniaja w centrum ruch, jakie sa nowoczesne...
        Phi, my juz mamy calkiem pokazne te strefy- aby tylko do nich kierowcy sie stosowali - tu jest wiekszy problem, chociaz... widac poprawe

        • 1 0

    • (1)

      Od kiedy Zaspa czy Przymorze to jakieś centrum miasta?

      Uspokojenie ruchu w Centrum Gdańska wymaga budowy dróg wokół tego Centrum, to jest proste i logiczne, choc dla wielu i tak niezrozumiałe.

      • 2 6

      • to Centrum Trojmiasta!

        Nie tylko miasta.
        Wbrew pozorom ...;)

        • 0 0

  • w tej komisji jest chyba też ta Olek z Oruni

    taka młoda czarna. na debacie przed wyborami wydawała się dość kumata. może faktycznie coś z niej będziemy mieli......

    • 3 7

  • Dobrze radni!

    udowadniacie, że nie jesteście maszynką do głosowania

    • 6 17

  • (24)

    A mnie zastanawia dlaczego tunel? Czy drogi nie można poprowadzić na powierzchni jak choćby drogę klasy S w okolicy Gdynii która prowadzi przez teren podobny do górzystego? Mały podjazd nikomu nie zaszkodzi, dodatkowo teren można częściowo zniwelować i wykopać wąwóz w którym będzie biegła droga. Będzie to naturalne wygłuszenie drogi biegnącej przez park krajobrazowy.

    Tunel zawsze będzie generował znacznie wyższe koszty niż droga odkryta.

    Nie jesteśmy drugą Szwajcarią, nie leżymy w terenie górskim. Tunel tutaj to absurd, nie ma naturalnej przeszkody nie do pokonania jak w przypadku Martwej Wisły.

    Tunel moża za X lat jeśli Polska będzie potęgą gospodarczą. Aktualnie środki te można dużo lepiej wykorzystać, a drogę pełniącą tą samą funkcję wybudować dużo taniej.

    • 15 15

    • (3)

      Ty chyba nie widzisz, jakie kongo jest na Obwodnicy w Gdyni na tych "górskich" odcinkach! Dzwon dzwona dzwonem pogania, a zimą tiry się boksują!

      • 4 7

      • (2)

        I to ma być powód do budowy tunelu? W d.. się przestawia! Nawet arabusy w Dubaju nie są tak rozrzutne!

        • 7 3

        • (1)

          To Ty napisałeś, że budowa drogi "po górkach" jest bezproblemowa - ja nie piszę, że "trzeba budować tunel". Ja ci piszę, jakie są konsekwencje jego niewybudowania.

          • 1 0

          • Nie dramatyzuj, 2% pochylenia to nie jest jakaś tagedia. Przykład z obwodnicy jest ekstremalny, tutaj takiego pochylenia nie byłoby

            • 2 1

    • Tam jest trójmiejski park krajobrazowy (15)

      Mówi to coś komuś? czy imię wygody wszystko wycinamy w pień ?

      • 4 6

      • (14)

        Autostradę A2 kolo Łodzi też poprowadzono przez park krajobrazowy, tysiące dróg biegnie przez tereny parków krajobrazowych. Park krajobrazowy to nei to samo co park narodowy.

        • 6 2

        • ale w 3mieście chcemy mieszkać nie jak przy autostradzie gdzieś koło Łodzi (13)

          tylko w mieście z rozsądną polityką komunikacyjną, dużą dostępnością do terenów zielonych a jednocześnie korzystać zalet dużego miasta. (Znajomi z Polski marzą sobie żeby tu mieszkać) Nie słyszałem żeby marzyli mieszkać koło A2 w Łodzi. Jak takich spotkam to im polecę te okolice :)

          • 6 3

          • (12)

            Trójmiejski Park przecina już wiele dróg, park ten ciągnie się kilometrami, nic mu nie zrobi pas nawet szerokosci 100m przeznaczony na drogę. Jak zauważyłeś mieszkamy w mieście, więc trzeba szukać kompromisu między naturą a cywilizacją. Niech każde miasto ma tyle natury dookoła co Gdańsk!

            • 5 6

            • Właśnie już przecinają różne drogi (11)

              Rozwiązało to jakiś problem ? Czy przybyło problemów? Naprawdę widzisz Gdańsk miastem, w którym każdy pieszy porusza się autem ? Proszę dowiedz się jaki jest stosunek aut w Gdańsku a jaki w innych metropoliach EU. Jesteśmy już dużo powyżej średniej. Dodawanie dróg dla indywidualnego transportu to leczenie choroby tym samym co spowodowało chorobę. Musimy pracować nad eliminacją aut z miasta (nie zupełną) ale to ma zmierzać do redukcji a nie do powiększania ruchu

              • 4 5

              • A jakie problemy wygenerowały te już istniejące drogi? (9)

                • 4 3

              • Wygenerowały ogromny ruch w cetrach miast (8)

                Każdego roku się zwiększa. Powoduje ogromne straty w komforcie codziennego życia mieszkańców. Spytaj kogoś kto chce mieszkać przy 4 pasach szybkiego ruchu. Dobudowuje się kolejne drogi kosztem nie tylko kierowców, które wcale nie rozwiązują problemu korków tylko jeszcze więcej zapraszają samochodów. Krajowa się autostrad proszę bardzo ale nie autostradom w mieście. W mieście jedyny trend który likwiduje wspomniane problemy to komunikacja zbiorowa lub wjazd autem z wysoką opłatą (do niektórych czynności są konieczne samochody ale nie do indywidualnego transportu) To tylko drobny przykład co wygenerowała rozbudowa dróg w mieści. Przykładów można by mnożyć a przede wszystkim uczyć się na błędach innych.Taniej.

                • 5 2

              • (7)

                Więc zdecyduj się kto generuje ten ogromny ruch w Gdańsku. 500 tys mieszkańców Gdańska czy 15 tys mieszkańców gminy Żukowo?

                Spacerowa powinna otrzymać standard trasy Slowackiego i łączyć się płynnie z tunelem pod Wisłą poprzez drogę Zieloną. Nikt nie mówi o autostradzie przez miasto, a po prostu o drodze dwupasmowej. Jeśli Gdańsk stałyby się kilkumilionową metropolią to wtedy tą trasę można przerabiać na autostradę i kopać tunel (grunty już będą)

                • 3 4

              • To tylko Żukowo przyjeżdza do Gdańska ? (5)

                W miastach też są leniuchy. Owszem ale dla nich coraz bardziej usprawnia się komunikacje zbiorową. Choć jest na tym polu jeszcze do zrobienia.

                Kaszubie z Gdańska naprawdę wierzysz, że chodzi o dobry dojazd ? W ogóle o nasze dobro ? Tu chodzi o te 2 mld a że przy okazji rozwali się zupełnie miasto i zadłuży nas na lata to już ich nie obchodzi. Czym projekt jest większy tym za jednym razem można więcej buchnąć. Na prawy dziur w każdej ulicy też by dużo dało kierowcom a się tego nie robi. Jak myślisz dlaczego ?

                PS
                Prywatnie jestem posiadaczem auta, roweru, rolek i biletu okresowego na komunikacje zbiorową.

                • 3 2

              • (4)

                2 mld to nie będą skoro tunelu nie budujemy.

                • 3 1

              • Dobra 1 mld (3)

                Żeby przesunąć korek o kilkaset metrów dalej na Grunwaldzkiej. Do tego to się sprowadzi. Dla mnie to i tak dużo za taki efekt.

                • 2 3

              • (2)

                Widzisz postulujesz, że obecna sieć drogowa wystarczy, co świadczy o tym, ze nie orientujesz się jak ma przebiegać docelowo droga zielona, jej kilka fragmentów już wybudowano i teraz czas dokończyć pozostałe. Odcinki miejskie będą bez sensu jeśli nie zostanie to podpięte do krajowej sieci dróg od zachodu (od południa już lada moment tak bo tunel po Wisła prawie gotowy). Gdańsk potrzebuje takiej arterii umożliwiającej dojazd do morza. Klimat się ociepla rejon staje się coraz bardziej atrakcyjny turystycznie, Trójmiasto może wyrosnąć na polską Kalifornię, popatrz sobie jak tam wygląda sieć dróg.

                • 2 3

              • Kalifornia ?

                USA to negatywny przykład do czego może doprowadzić lobby samochodowe.

                • 0 2

              • Tak myślałem że chodzi o arterie

                Nawet nie o drogę. To mi właśnie nie pasuje. Jak widać nie tylko mi. Jeszcze raz podkreślę. Arterie autostandy tak ale nie w centrach miast.

                • 1 2

              • Standard trasy Słowackiego ma już trasa Słowackiego, która ma łączyć się z tunelem wiślanym.

                Droga Zielona powinna wyglądać, jak nadmorska aleja, a nie autostrada. Jak w Miami, albo Lizbonie. Dużo przejść, długie fazy świateł dla pieszych, tramwaj, zadrzewienie. Ewentualnie można obniżyć poziom jezdni tam, gdzie się to da, by wybudować kładki piesze bez różnic poziomu (jak Trasa Łazienkowska w Warszawie), chociaż pewnie tak blisko morza i na tak wąskiej przestrzeni się nie da :)

                • 3 2

              • Krajowa sieć dróg przebiega od A1 poprzez S6 i dalej na Szczecin. Im lepiej Trójmiasto będzie "podpięte" tej sieci tym lepiej dla miasta, regionu.

                • 2 3

    • (3)

      Według map Geoportalu wysokość pagórka sięga 100 m.n.p.m, na dole jest okolo 30 m. Różnica wysokości to maksymalnie 70m, dodatkowe 20m mozna zniwelować wykopem. Do pokonania więc 50m przewyższenia.

      Dla pagórka robić tunel? Ktoś chcial zarobić (właściciel kreta) i ma silne lobby.

      • 5 2

      • Z moich obliczeń wynika, że pochył drogi byłby minimalny, na poziomie 2-3%. Dokładne dane podałaby studium.

        • 1 0

      • (1)

        Liczby z poopy. Dwudziestometrowy wykop? Ty chyba nie widziałeś, ile to jest 20, 50, 70 metrów.

        • 1 2

        • dzisiejszy sprzet ciezki jest w stanie nawet cale wzgorze usunac

          • 1 0

  • A nie lepiej zostawić to nastęnym radnym po wiosennych wyborach? (1)

    • 4 9

    • radnych to akurat mamy przynajmniej w czesci

      - jak widać - sensownych. z prezydentem gorzej

      • 3 1

  • GŁUPOTA, GŁUPOTA, GŁUPOTA (1)

    Odkorkowanie Spacerowej jest priorytetem!!! Tą drogą jeżdżą wszyscy, mieszkańcy Trójmiast, okolic i turyści. Przepraszam jeżdżą to zbyt śmiałe stwierdzenie, nawet się nie toczą tylko wloką.
    ODKORKOWAĆ SPACEROWĄ ! TO POWINNA BYĆ PRIORYTETOWA INWESTYCJA, ponieważ ta droga w obecnym stanie to hańba dla Gdańska!

    • 27 7

    • glownie mieszkancy Bojana, Koleczkowa, Karczemek itp

      • 4 1

  • rozwojowy redaktor

    Jeszcze niedawno kochani redaktorzy trójmiejskich portali i gazet straszyli mieszkańców Gdańska że budowa terminalu kontenerowego spowoduje rozjechanie miasta przez miliony tirów.I tym podobne.Czy ci prorozwojowi dziennikarze pracują na Łubiance w KGB lub GRU? Nie chcą portu,rozbudowy dróg, rozwoju miasta,Czerwonej Drogi,Zielonej Drogi,nie chcieli trasy W-Z i wielu innych.Czy oni są z jakiejś V kolumny?

    • 19 7

  • Nawet bez budowy Drogi Zielonej tunel ma sens ! (5)

    ruch trafi z Oliwy na nowe, duże skrzyżowanie na granicy Gdańska i Sopotu. Samochody będą mogły skręcać w stronę Gdańska, Sopotu, a prosto w kierunku dolnego tarasu i hali widowiskowej. Druga okazja pozyskania środków z UE się już nie trafi.

    • 32 19

    • (3)

      A zdajesz sobie sprawę w jakim korku utkniesz przed tym skrzyżowaniem ? Już teraz Czyżewskiego się tam korkuje a proste przekierowanie tam trasy z tunelu to będzie dramat.

      • 8 2

      • w planach to skrzyżowanie jest dwupoziomowe - jedziesz na wprost kierunku hali - nie zatrzymujesz się (1)

        • 3 4

        • okropnosc

          Kolejny kolos drogowy

          • 2 1

      • Jak zaorzesz Czyżewskiego, to nie będzie tam korków.

        A na poważnie to są takie rozwiązania, jak skrzyżowania bezkolizyjne.

        • 2 5

    • pytanie powinno brzmieć: czy to pomysł dobry, czy zabójczy dla nadmorskiego miasta?

      a nie czy sznurek na szubienice kupimy za swoje, czy ktoś nam go podaruje

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane