• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach. Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach.

W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, Drogą Zieloną zobacz na mapie GdańskaNową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.



Czy tunel pod Pachołkiem zmniejszy korki w Oliwie?

Nowy układ drogowy, na który składają się Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są wciąż na etapie projektowym. Przypuszczalnie przed wakacjami wydana zostanie tzw. decyzja środowiska, która pozwoli przygotować szczegółowy kosztorys inwestycji.

Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).

Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne



W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.

Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska. Dla pasażerów oznaczałoby to więc wydłużenie podróży, a nie jej skrócenie.

Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew). Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew).
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.

- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska.

- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze. Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze.

Ekspresowe autobusy między sypialniami



Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.

To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie. Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie.

Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej



Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana zobacz na mapie Gdańska posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, podczas gdy na wysokości Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska jest ich o dwa więcej.

Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?

- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.). Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.).

Konserwator poparł plan dla wyburzeń



Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.

- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej. Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej.

Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem



W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.

- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu. Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Przesuń aby
porównać

Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową



W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.

Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).

Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.

Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?

Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS. Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS.

Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?



Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.

Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?

- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Miejsca

Opinie (494) ponad 10 zablokowanych

  • Co za dureń (9)

    Wymyślił ten tunel?
    To nie są Alpy, że nie ma innej alternatywy dla trasy... można puścić drogę tak, aby ominąć te gdańskie góry. Ale wolą co niektórzy żyć w matrixe... a może zrobić w trójmieście metro? Taka sama abstrakcja, wizje oparte na lemowskiej twórczości...

    Ps. Słowaka leci normalnie wśród gór...

    • 205 87

    • Nie rozumiesz deklu (1)

      Ze taka droga juz jest i jest to Spacerowa. Gdyby teren na to pozwalal juz dawno takie drogi powstalyby w sposob naturalny.

      • 5 2

      • powstały, istnieją, dawno są
        blokuje je tylko szlaban
        kawał drąga w paski

        • 1 0

    • (1)

      wiekszosc z was tylko bezsensownie krytykuje tak naprawde nie macie wlasnych pomyslow, krytykowac jest latwo trudniej cos sensownego zaprojektowac

      • 8 5

      • już 20 lat temu proponowałem ruch trzeciego pasa(środkowego)

        Spacerowej sterowany : rano 2 pasy w dół, po południu 2 pasy w górę.
        Co do Pachołka, można by te koszty budowy przerzucić na kierowców.
        Czyli przez najbliższe 4 lata przejazd pod Pachołkiem kosztowałby 2 zł. Kto nie chce płacić-
        jedzie w korku przez Oliwę.w ten sposób część kosztów budowy tunelu się zwróci.

        • 3 0

    • Pewnie, zawsze można wyburzyć Katedrę Oliwską, a drugi pas poprowadzić przez Park Oliwski.. (3)

      Ewentualnie wyciąć las i rozkopać cały ten Pachochłek. Ziemię z Pachołka można wywieźć na Wieżycę i powiększyć stok narciarski.

      Taką mam koncepcję.

      • 32 14

      • Puszczę Białowieską już wycieliście pisuary! (1)

        • 13 16

        • To, że ktoś ma inne zdanie nie znaczy, że musi być z PiS/PO.

          Ludzie przestańcie pchać wszędzie warszawską politykę.

          • 12 1

      • od koncepcji to jestem ja

        • 3 0

    • Ej - bez jaj ! Nie widziałeś nigdy tunelu ?

      W średniowieczu już były tunele.

      • 6 3

  • NAJWAŻNIEJSZA SPRWA TO BUS PASY (6)

    A co to autobus wozi uprzywilejowanego klienta? Czy jak? Teściowa Adamowicza będzie tam jeździć czy innego gada Sopockigo?

    • 61 137

    • Hitem jest wypowiedź urzędnika (3)

      że ludzie oczekują połączenia autobusowego do pracy ale ZTM nie zamierza zmieniać tras autobusów.

      • 14 2

      • W stu autach jedzie średnio 126 osób (2)

        W stu autobusach średnio 2000 osób. To różnica rzędu wielkości, prosty passaciarzu z naklejką 500+.

        • 7 7

        • podziel te 2000 przez 4 (1)

          Przeciętny autobus zajmuje na drodze tyle miejsca co 4 osobówki. Ponadto generuje większy hałas, a niszczy drogi jak 10 osobówek. Dodaj do tego jeszcze opóźnienia ruchu powodowane przez autobusy, które czasem nie mają zatok przystankowych, albo blokują dodatkowe pasy na zjazdach, i wtedy bilans korzyści spada do zera.

          • 5 4

          • Nie autobus blokuje, tylko osobówki się nie mieszczą.

            Nawet jak podzielimy te 2000 przez 4, nie lepiej by było, gdyby nagle na drogach zrobiło się 5 razy luźniej?

            • 2 0

    • Na tym odcinku drogi z Osowej do Oliwy

      Kolej linowa rozwiąże problemy komunikacyjne. Niedroga inwestycja, ekonomiczna eksploatacja i EKOLOGICZNA. Precz z blachosmrodami.

      • 3 3

    • Te buspasy to zwykła ściema, by wysępić kasę z UE. Wszystkie autobusy i tak jadą do pętli w Oliwie.

      • 15 6

  • fajna mapka

    ale dlaczego ona się kończy tak głupio u góry? i cały ruch, najgrubsze strzałki, idzie jej górnym marginesem? pociągnijcie tym szarym tłem jeszcze centymetr do góry, mniej więcej do miejsca gdzie wstawiliście napis ROZKŁAD RUCHU NA UKŁADZIE DROGOWYM, a tam jest kolejna droga asfaltowa,

    odpowiedzcie, dlaczego nawet nie zająkniecie się o niej?!? spisek Reptilian?!?

    • 1 1

  • Gdyby na Osowę pojechał szybki tramwaj (6)

    To nie byłoby żadnego z wyżej wymienionych problemów. Nie zapychamy dróg na Dolnym Tarasie, Unia popiera inwestycję, jest ekologicznie i jest szybko - bez korków. Czy to takie trudne?

    • 35 5

    • Jest PKM tylko nie jeździ regularnie do Śródmieścia (3)

      • 7 1

      • (2)

        nigdy PKM nie jezdzila do Osowy ze Srodmiescia

        • 6 1

        • A powinna. (1)

          Załatwiałaby za jednym zamachem Wrzeszcz i Śródmieście, a do Oliwy i dalej na osiedla przez Zabiankę Przymorze Zaspę Dolny Wrzeszcz tramwaj i gitara.
          Nie robiłbym tunelu pod pachołkiem. Poszerzyłbym tylko spacerową od okolic schodów na pachołek aż do obwodnicy i zrobił ten przekładany pas plus tramwaj.
          Ruch na dół przez Opata Rybińskiego jednokierunkowo, a do góry Opacka i Czyżewskiego od strony Sopotu, wystarczy.

          • 0 0

          • eee, nie nachapali by sie tyle

            i wyszlo by, dlaczego robiac Spacerowa nie zrobili od razu szerzej

            • 0 0

    • Na Orunie i Ujescisko

      Jezdzi najczesciej pusty. Wnioski same sie nasuwaja.

      • 4 3

    • Ja proponuję regularne PKM-ki z Osowej do Śródmieścia.

      Tylko że nie kompatybilne zwrotnice we Wrzeszczu wszytko blokują .

      • 6 1

  • Uwolnić reja!!!

    • 0 2

  • Jeżeli ten pomysł z tunelem ma realizowac BRG, to będzie kolejna klapa. Ci z tej firmy nie słuchają ludzi...

    ... a robią wszystko pod deweloperów. Nie widzą potrzeby ochrony zieleni i tworzenia jej dla ludzi. Mają w głowie tylko kasę i beton. I na dodatek manipulują ludźmi.

    • 3 0

  • Ile lat można planować i projektować?

    To jest już nudne! Zrobią w końcu ten tunel, czy nie?

    • 1 1

  • cały czas trąbicie o problemach z górnym tarasem i chcecie robić dodatkowe ułatwienia (2)

    zamiast zostawić jak jest, co zniechęci do dalszego budowania osiedli poza trójmiastem i masy samochodów dojeżdżających codziennie, wystarczy że mają PKM! A zamiast tego można zbudować coś dla mieszkańców a nie dla sąsiednich gmin!

    • 24 7

    • dokładnie! Ludzie zza obwodnicy mają lepszą komunikację niż ja z Brzeźna :( i jeszcze ciągłe korki na drodze zielonej, autobus jezdzi jak chce. BŁAGAM USPRAWNIJCIE KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ A NIE KOSZTEM MIESZKAŃCÓW DOLNEGO TARASU POMAGACIE WPROWADZIĆ WIĘCEJ AUT ZZA OBWODNICY.

      • 1 0

    • Za obwodnica tez jest Gdansk

      i prawdopodobnie sie rozszerzy.

      • 3 5

  • W Trójmieście są aż takie góry, że musi być tunel? (1)

    Rozumiem, że rzeki nie można ominąć ale dlaczego górki? Proponuję wtedy poprowadzić serpentyny na sam wierzchołek Pachołka a do samej obwodnicy dać most wantowy, najdłuższy w Polsce.

    Naprawdę nie da się szybko i prosto?

    • 5 2

    • istniejją już teraz drogi równoległe do Spacerowej i jej blisko

      zakorkowana jest cała Spcerowa, zrobienie podwójnej dolnej części, puszczenie przez tunel w cenie całego budżetu gdańskiego nie może zmienić nic, ale zupełnie nic, tylko fury będą stały w rurze w ziemi, ORAZ pod gołym niebiem na Czyżewskiego

      jednej drodze równoległej brak asfaltu, a drugiej brak osobnego przejazdu przez obwodnicę
      obie zamyka szlaban, który jak chcę otwieram dużym śrubokrętem
      a obie mogły by być otwarte, w tym jedna dla autobusów już dziś, druga dziś tylko dla terenówek, ale nie robią asfaltu, bo rezerwat

      tylko motocykl. a jak elektryczny, to mógł by już dziś legalnie jeździć obiema tymi drogami, tylko ceny porządnych motocykli elektrycznych powalają...

      • 0 1

  • (15)

    Jedyna zaleta dojścia PiS do władzy to ban na takie bzdurne pomysły w Gdańsku, które tylko przesuną korki. Budyń jak zawsze potrafi wywalać miliardy na inwestycje i miliony na dzieciaki, a biletu metropolitalnego w NORMALNEJ cenie do dzisiaj nie ma. Zamiast niego lepiej zbudować kolejną autostradę przez miasto.

    • 177 84

    • Jedyną zaletą dojścia pisuarów do władzy jest to że społeczeństwo zobaczyło że to partia populistyczna która niszczy kraj i na (10)

      niczym oprócz pomników im nie zależy!Dlatego pogonimy tych bolszewików w najbliższych wyborach!

      • 24 31

      • (9)

        PiS wybudował mniej pomników Kaczyńskiego niż PO sprzedawczyka Bartoszewskiego, jedynego człowieka który na L4 wyszedł z obozu koncetrancyjnego.

        • 16 37

        • Jesteś wielkim nikczemnikiem (3)

          Pojedź do Muzeum w Oświęcimiu i spytaj, jak było.

          2 tys. więźniów politycznych i ok 10 tys. więźniów wychowawczych zostało zwolnionych z Auschwitz.

          Brednie i kłamstwa. Podłe oszczerstwa. Podpisz się imieniem i nazwiskiem trollu.

          • 8 3

          • (2)

            10 tyś konfidentów.

            • 3 3

            • Patrioto, skrót "tys." nie "tyś"

              Co idiota to patriota.

              • 1 0

            • dowody, albo micz

              Jesteś podłym idiotą.

              • 2 1

        • Rajmund Kaczyński - współpracownik UB i prominentny członek PZPR - ojciec bliźniaków! (4)

          • 35 9

          • (2)

            i ciekawe za co członek AK dostał od sowietów wille

            • 17 3

            • przestańcie babrać w historii idioci (1)

              rodziny się nie wybiera. mamy 2018 rok, Tusk zdradza, Kaczor bije się o nasze.

              • 6 21

              • sami zaczynacie temat a jak wam ktoś powie prawdę to się oburzacie przestańcie się wybielać. A kaczyński walczy o swoje nie nasze bo on nie rządzi w imieniu całego narodu tylko pewnej części i to mniejszej niż większej

                • 6 4

          • Józef Tusk, żołnierz Wehrmachtu - dziadek Donalda Tuska!

            • 10 30

    • co ty bredzisz nawiedzony frajerze.

      placić na rydzolskie maybachy? to sobie płać ale ze swoich.
      gdyby nie takie buraki jak ty już dawno byłaby budowana obwodnica południowa a nie na 5 st ów minus do dojących inaczej trafia co miesiąc.

      • 6 3

    • Jedne bzdurne pomysły zastępuje się innymi, patrz przekór mierzeji.

      • 5 2

    • (1)

      Dla ciebie jedyna zaleta dojścia do władzy PIS to taka że teraz ci płacą za komentarze w internecie trollu

      • 18 11

      • Wcześniej też płacili ale mniej

        • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane