Fakty i opinie

Tunele pod Martwą Wisłą na ostatniej prostej przed otwarciem


W tunelach trwają pierwsze odbiory, a wykonawca zakłada, że uzyska pozwolenie na użytkowanie obu nitek pod koniec marca, trzy tygodnie przed ostatecznym terminem. W przyszłym tygodniu powinniśmy poznać dokładną datę otwarcia, ale nie nastąpi to wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja.



Jak często będziesz korzystał/a z tuneli pod Martwą Wisłą?

praktycznie codziennie 30%
sporadycznie 46%
przejadę się tylko raz z ciekawości 24%
zakończona Łącznie głosów: 1510
W obu tunelach pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska prowadzone są ostatnie, drobne prace związane z montażem systemów i urządzeń, które czuwać będą nad bezpieczeństwem osób korzystających z tuneli. Równolegle inwestor - spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne - rozpoczął wewnętrzne odbiory.

Sprawniej niż przy stadionie

- Robimy próby systemów, sprawdzamy, jak funkcjonują i korygujemy ich ustawienia - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK. - Na ten moment wszystko działa dobrze. Jestem przekonany, że pójdzie to sprawniej, niż w przypadku stadionu.
To jednak dopiero początek drogi, która zakończy się oddaniem inwestycji do użytku kierowców.

Tunele to nie tylko kilometry betonu i asfaltu, te nowoczesne obiekty naszpikowane są różnego rodzaju urządzeniami, które trzeba przetestować. W ich wnętrzach zamontowane zostały m.in. systemy wentylacji i monitoringu, w tym system automatycznego wykrywania wypadków (AID: Automatic Incident Detection) czy też urządzenia służące do pomiaru przejrzystości powietrza, stężenia tlenku węgla i siły wiatru. Obie rury wyposażone są także w system sygnalizacji pożaru (SAP).

- Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania. Moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 metrów kwadratowych - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmrek, rzecznik GIK. - Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do obu tuneli.
Trzy tygodnie przed terminem

Gdy wszystkie elementy tej układanki zostaną wyregulowane, sprawność urządzeń zbada także Politechnika Gdańska. Dopiero potem na teren inwestycji wejdzie sanepid, nadzór budowlany i straż pożarna.

Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.

- Wykonawca zakłada, że upora się ze wszystkim do końca marca - wyjawia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Dzięki temu zyskamy jeszcze trzy tygodnie na przeprowadzenie szkoleń na żywym organizmie dla pracowników ZDiZ-u, którzy będą zarządzać tunelami.
Do tej pory Zarząd Dróg i Zieleni zatrudnił trzyosobową kadrę techniczną, która czuwać będzie nad sprawnością wszystkich wspomnianych wcześniej urządzeń. Teraz jest w przededniu ogłoszenia naboru na stanowiska związane z obsługą tuneli.

- Chcemy skompletować 10-osobowy zespół wraz z końcem marca - zapowiada Mieczysław Kotłowski, szef gdańskich drogowców. - Pierwsze tygodnie kwietnia poświęcimy na przetrenowanie odpowiednich zachowań i procedur bezpieczeństwa.
Kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnego otwarcia tuneli?

- Jest jeszcze kilka kwestii do sprawdzenia. Liczę, że dokładną datę co do dnia będziemy mogli podać już w przyszłym tygodniu, gdy wykonawca przedstawi nam dokumenty, na które czekamy - mówi nieco wymijająco Bojanowski.
Władze miasta planują zorganizować uroczyste otwarcie, jak przystało na inwestycję, której realizacja trwać będzie w sumie 4,5 roku. Dlatego najprawdopodobniej stanie się to w któryś z weekendów. Pierwsza okazja nadarzy się w sobotę bądź w niedzielę 23 lub 24 kwietnia. Będzie to najbliższy weekend po ostatecznym terminie oddania tuneli do użytku upływającym 21 kwietnia.

Ta data może się jednak przesunąć o tydzień, bowiem przetarg, który ma wyłonić ubezpieczyciela tuneli zakłada, że zostaną one objęte ubezpieczeniem od 1 maja 2016 r. 23 lutego poznamy oferty firm.

Wizyta w tunelu pod Martwą Wisłą pod koniec grudnia 2015


Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Opinie (185)

  • pierwszy taki projekt w tej części świata (30)

    brawa dla pionierów

    • 165 43

    • (15)

      Chyba w tym województwie

      • 19 36

      • (14)

        No to szybciutko mądralo: najbliższe podwójne tunele drogowe po rzekami. Olsztyn? Szczecin? Praga? Budapeszt? Warszawa? Może Berlin? No jest troszeczkę podobny w Hamburgu, ale czy to ta część świata?

        • 42 13

        • Norwegia (11)

          Norwegia - po 8km tunele pod wodą i z zakrętami.

          • 23 11

          • Brawo! Zgadłeś ;) (4)

            Moze podasz więcej przykładów w Europie środkowo-wschodniej :)

            • 23 5

            • Ostrich? No?

              • 1 0

            • Nie ma Europy środkowo-wschodniej, nie twórz pojęć na siłę. To nie polityka, mówimy o geografii. (1)

              • 11 11

              • Oj tam

                Wiadomo, że miał na myśli środkową i wschodnią część Europy tylko niefortunnie się wyraził.

                • 0 4

            • Sankt Petersburg

              • 12 2

          • i ronda...ronda jeszcze mają w norwegii, w tych ów tunelach

            • 6 0

          • w Norge to po 25 km tunele mają (1)

            • 2 3

            • W litej skale, czy mule pod rzeka?

              • 6 0

          • Radek, zapomniałeś wymienić jeszcze poniższe miasta:

            New York, Sydnej, Shanghai, San Francisko

            • 6 0

          • Norwegia ma też Rondo w tunelu pod wodą i macdonaldsa

            • 5 1

          • Norwegowie drążą tunele w skałach, a to wbrew pozorom jest technologicznie o wiele prostsze.

            • 8 0

        • Tak, dokładnie ta sama - Europa Środkowa

          Mówię o geografii, a nie polityce.
          A poza tym nie piej tak z zachwytu - np. oprócz mostu między Szwecją a Danią jest też podmorski tunel.
          Cieszmy się z tego, że taki tunel będzie, ale nie popadajmy w przesadę.

          • 4 4

        • Rostock.

          wrzuć w google:
          Warnowquerung GmbH & Co.

          • 0 0

    • A może nawet galaktyce....lemingu (2)

      • 16 35

      • bez kozery powiem (1)

        Gromadzie galaktyk

        • 7 3

        • Ja mysle, ze w co najmniej w 3 uniwersach

          • 1 1

    • (3)

      Rozumiem, że pracujesz w gik....
      I za to ci płacą.

      • 13 22

      • rozumiem że jesteś pisiorem i za to ci płacą (2)

        • 33 20

        • (1)

          Rozumiem, że świat traktujesz 0-1.
          Brawo kretynie, ktoś odniósł sukces - wyprał takim jak ty mózgi.

          • 19 18

          • nie mam problemu być kretynem, który odniósł sukces.
            zdecydowanie to lepsze niż być geniuszem, który odnosi same porażki

            • 0 0

    • (1)

      Nikt nie buduje w tej technologii, nie ma się czym chwalić. Doświadczenie Gdańska pokazało tylko, że to nie przypadek. Metoda ta jest zwyczajnie droga i czasochłonna.

      • 6 11

      • Jesli chodzi o Polske to nikt nie buduje takich obiektow wcale

        Jesli chodzi o swiat to TBM jest wykorzystywane wszedzie tam, gdzie nie mozna z roznych powodow zamknac zeglugi.

        Tu wlasnie o czyms takim jest mowa.

        Podaj prosze przyklad w Europie Srodkowej (13 najnowszych czlonkow UE), gdzie w podobnych warunkach cos zbudowano?

        • 4 1

    • (2)

      Nie ma drugiego takiego tunelu!!! Martwa Wisła jest tylko tu i ewentualnie można powiedzieć ze są dwa połączone tunele ' unikat na skale światowa nie ma takiego drugiego są inne ;) ale nie takie

      • 5 4

      • to nie widziałeś prawdziwych tuneli (1)

        • 1 4

        • To jedź i oglądaj wiecznie niezadowolony człowieku...

          • 5 1

    • na pewno nie pierwszy (1)

      Na pewno nie w Europie Środkowej, Petersburg ma znacznie dłuższy tunel pod Zatoką Fińską. No i zrobione to bez kasy UE. Niemożliwe?

      • 3 2

      • ale z kase z ropy putina

        • 3 1

  • W końcu (4)

    Nareszcie się uwinęli.

    • 92 11

    • (2)

      W Chinach , 42 tysiące km autostrad w 5 lat a u nas .... jeden tunel.

      • 1 2

      • (1)

        W chinach jest 1,5 mld ludzi, u nas tylko 0,04 mld, może ma to jakieś znaczenie?
        Poza tym nie tylko tunel został w Polsce wybudowany przez ostatnie "5 lat".

        • 2 1

        • cicho, jesli w Polsce nie wszystko jest TAK zle, to jego niepowodzenia sa je wina

          a lepiej jesli "w tym kraju nic sie nie da".

          • 1 1

    • Otwarcie w piątek po Bożym Ciele. Nie wiem czemu nikt nie chce nigdy napisać prawdy

      ...

      • 2 0

  • uhm...nue wierzę!!! (1)

    • 49 6

    • oczywiście miało być"nie wierzę".wybaczcie.

      • 3 1

  • Tunel bajka! (2)

    i w bardzo dobrym miejscu wybudowano!

    • 119 9

    • a rowerzyści?

      szkoda, że rowerzyści nie skorzystają..

      • 5 4

    • Fajnie , że jest ale za jaką kasę i z jakim opóźnieniem , kary jakieś będą ?

      • 3 3

  • Fachowcy (8)

    3 tygodnie przed terminem ale i tak 3 lata opuznienia

    • 156 64

    • Polecam słownik ortograficzny!!! (2)

      • 31 8

      • Mimo to napisał prawdę.
        Od dziennikarzy oczekuje się obiektywnych informacji.

        • 27 5

      • !!!!!!!!!!!!

        !!!! Więcej wykrzykników. !!!!

        • 11 4

    • Jedni się spÓźniają inni robią błędy,nie ma ludzi bez wad.

      • 3 0

    • To jest inwestycja na tyle skomplikowana, że nie można wszystkiego przewidzieć, nie czepiajmy się terminów na każdym kroku

      • 6 6

    • (1)

      Może i opóźnienie jest, ale patrząc na to jak realizuje się nowe lotnisko w Berlinie, to chyba nie mamy co aż tak narzekać ;) Im większa inwestycja, tym więcej czai się niespodzianek. Moim zdaniem w tej sytuacji i tak szklanka bardziej do połowy pełna niż pusta ...

      • 6 2

      • Ciągle ten sam przykład - lotnisko.
        Nie lubię Niemców ale zobacz co im się udało...
        Przemysl, budownictwo itd.
        A ty ciągle ten sam przykład wytarty już jak gacie w kroku.

        • 1 1

    • A gdzie ortografia ?

      • 0 0

  • 3 tygodnie przed terminem:) czy rok po ???? (1)

    • 125 24

    • malkontent
      mam nadzieję ze nie bedziesz tamtedy jezdził :)

      • 1 5

  • (23)

    Tyle setek milionów a brak ścieżki rowerowej. Jak mam przejechać na drugą stronę?

    • 63 161

    • Z rowerem na dachu samochodu ;)

      • 42 5

    • Autobusem (1)

      Artykuł z 17 listopada 2014 / Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

      • 27 3

      • ma być tak

        Stogi - tunel - stadion energa - Zaspa Jana Pawła II - Wrzeszcz PKP

        • 10 1

    • Nigdzie na świecie w tego typu tunelach nie ma dopuszczenia rowerów do ruchu (10)

      • 51 9

      • Ale on Janusz ma mieć i koniec (3)

        Co z tego, że nigdzie tak nie ma, Polak ma zachciankę i trzeba zrobić żeby tu było, choćby on sam miał tam jeździć rowerem.

        • 30 8

        • (1)

          ałtorze, nie wiem czy ten janusz to jedna osoba czy więcej, ale to zwykły troll. pod każdym artykułem pełno tego typu komentarzy, ale widać jak wiele osób nie może zajarzyć. Prawdziwy test na inteligencję.

          • 14 3

          • Ałtor powiedział co wiedział.Aż w oczy kole ;)

            • 4 4

        • To niech siądzie na rowerze w zamkniętym garażu z uruchomionym samochodem.

          Jemu ścieżka rowerowa nie będzie już potrzebna.

          • 0 0

      • minus za karmienie trolla

        "Janusz" nawet roweru nie ma

        • 15 3

      • cholipka, to jak ja dojechałem rowerem do Kirkenes? śnilo mi się, że jechałem tunelem pod cieśniną morską, czy co? nie ćpię, nie chleję, śpię ile trzeba, a tu takie urojenia? hohoh!

        a może to nasz "znafca i ękspert" bredzi, jak zwykle?

        • 6 3

      • Bo tunel rowerowy jest robiony obok

        patrz Rotterdam:
        Maas tunnel,
        Benelux tunnel

        • 2 2

      • (2)

        nigdzie czyli gdzie pajacu?Wystarczyło tylko wydrążyć szerszy tunel takie to trudne ale debile się postarali dwa pasy szerokie jak na osiedlowej dróżce i wielki tunel ekspresówka z ograniczeniem do 50

        • 1 6

        • No dramat

          A wzór na pole koła które jest przekrojem poprzecznym tunelu znasz? Ten dodatkowy pas podniósł by koszty budowy do takiego stopnia że zwrot z inwestycji byłby w nieskończoności. Bo koleś na rowerku musi przez zakopcony tunel popychać (ciekawe ilu takich by się jeszcze znalazło). Pomyśl zanim coś napiszesz.

          • 4 1

        • Czy wiesz co to CO2 i CO i ile waży w stosunku do powietrza.

          I masz odpowiedź czy można.

          • 0 0

    • wpław

      • 9 2

    • na około przez centrum :)

      • 13 3

    • moze na obwodnicy zrobic jeszcze?

      • 6 1

    • Po kanałem La Manche tez nie ma .To skandal

      • 9 1

    • Ostatnio przejeżdżałem tunelem w Alpach szwajcarskich ,tam nie dość że nie ma ścieżki rowerowej to jeszcze kazali mi wjechać na wagon kolejowy i jeszcze kazali sobie zapłacić 29,5 CHF! To skandal!

      • 9 0

    • Janusz,

      przejedz rowerem

      • 2 0

    • jeżdżę po Europie i jeszcze nie widziałem tunelu w którym można poruszać się rowerem

      Austria, Szwajcara, Włochy, Francja czy Niemcy.

      • 7 1

    • autobusem rowezysci juz tak maja ze jezdza po wszystkim i wszędzie

      • 0 0

    • Rowerem wodnym !

      .

      • 1 0

  • (10)

    Nareszcie jakiś fajny tunel dla mojej V dwójeczki:-)
    Początek sezonu zapowiada się ciekawie.

    • 20 26

    • (2)

      Chcesz tam robić kupę?

      • 26 0

      • (1)

        kobieca znajomość motoryzacji mnie powala...

        • 1 18

        • To raczej beka z kretyna, który musi się dowartościować jakimś tanim szrotem po esesmanie..
          Tak, wiem - Ty oczywiście masz salonową.

          • 18 1

    • ayyyyyy

      • 2 0

    • będzie gdzie testować nowe wydechy : D (2)

      • 7 6

      • (1)

        Jo!

        • 5 2

        • 1500 000

          • 1 0

    • na prostej przyciśnie skubany. prawdziwy mistrz kierownicy.

      • 7 1

    • Będzie testował tunel aero...

      ...by w dalszej kolejności przetestować system oddymiania, wykrywania wypadków i przeciwpożarowy ;)

      • 3 0

    • V2-hmmm ... brzmi trochę jak jakieś wunderwaffe, cy może chodzi Ci o jakieś zwykłe piredzikoło?

      • 2 1

  • Z archiwum X (7)

    Warto, by redakcja podrążyła temat, ilu inżynierów zwolniło się z tej budowy i jakie były przyczyny ich decyzji.

    • 74 25

    • (2)

      I jak wyglądał schemat zwolnień w GIK...

      • 21 6

      • A był jakiś schemat? (1)

        • 4 1

        • To chyba zadanie dla ambitnych dziennikarzy...

          • 1 0

    • Może jakieś konkrety? (3)

      Jestem tym bardzo zaciekawiony - ta budowa była bardziej tajna, niż sowieckie bazy atomowe w PRL-u. Insiderom kazali usuwać zdjęcia ze SSC, a potem ich wywalali.
      A z drugiej strony - to co piszesz Ty i autor następnego posta napawa obawą o jakość robót i bezpieczeństwo tunelu. I jak czytam o tym, że nasze doktory zrehabilitowane z PG (stale te same od stu lat) będą przeprowadzać badania, to mi włosy jeżą się ze strachu. Oni nie mają podstawowych urządzeń i narzędzi do prób strukturalnych materiałów budowlanych, a co dopiero mówić o takiej konstrukcji.
      Ratunku!!!

      • 18 1

      • (1)

        A na politechnice byłes jak źle zkreciles we Wrzeszczu?

        • 5 4

        • Co oznacza słowo zkręciłeś??

          • 4 0

      • Nie wiem jakie narzędzia ma PG, ale w Polsce wykonuje dużo specjalistycznych badań więc chyba nie takie złe. Niektórzy profesorowie, niepozorni z wyglądu mają na koncie bardzo skomplikowane budowle. Poprzez "mają na koncie" mam na myśli, że brali udział w budowie. Cudze chwalisz, a swego chyba nie znasz.

        • 4 2

  • ZTM (6)

    Zapowiadany autobus linii 158 jadący ze Stogów przez ten tunel dobrze gdyby dojeżdżał do Brętowa PKM lub nawet na lotnisko.

    • 69 15

    • Najlepiej prosto do Londynu

      Po co przystanek na lotnisku.

      • 37 0

    • (2)

      i do Żukowa

      • 15 0

      • zima do Wiezycy (1)

        • 8 0

        • Fajnie jakby dojeżdżał do Oruni Górnej, wtedy bym się z raz przejechał :D

          • 0 0

    • (1)

      Po cholerę? Wystarczy że będzie do Wrzeszcza PKP dojeżdżać.

      • 21 0

      • nie

        ma jechać do Luzina!

        • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.