• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunele pod Martwą Wisłą na ostatniej prostej przed otwarciem

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.

W tunelach trwają pierwsze odbiory, a wykonawca zakłada, że uzyska pozwolenie na użytkowanie obu nitek pod koniec marca, trzy tygodnie przed ostatecznym terminem. W przyszłym tygodniu powinniśmy poznać dokładną datę otwarcia, ale nie nastąpi to wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja.



Jak często będziesz korzystał/a z tuneli pod Martwą Wisłą?

W obu tunelach pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska prowadzone są ostatnie, drobne prace związane z montażem systemów i urządzeń, które czuwać będą nad bezpieczeństwem osób korzystających z tuneli. Równolegle inwestor - spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne - rozpoczął wewnętrzne odbiory.

Sprawniej niż przy stadionie

- Robimy próby systemów, sprawdzamy, jak funkcjonują i korygujemy ich ustawienia - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK. - Na ten moment wszystko działa dobrze. Jestem przekonany, że pójdzie to sprawniej, niż w przypadku stadionu.
To jednak dopiero początek drogi, która zakończy się oddaniem inwestycji do użytku kierowców.

Tunele to nie tylko kilometry betonu i asfaltu, te nowoczesne obiekty naszpikowane są różnego rodzaju urządzeniami, które trzeba przetestować. W ich wnętrzach zamontowane zostały m.in. systemy wentylacji i monitoringu, w tym system automatycznego wykrywania wypadków (AID: Automatic Incident Detection) czy też urządzenia służące do pomiaru przejrzystości powietrza, stężenia tlenku węgla i siły wiatru. Obie rury wyposażone są także w system sygnalizacji pożaru (SAP).

- Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania. Moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 metrów kwadratowych - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmrek, rzecznik GIK. - Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do obu tuneli.
Trzy tygodnie przed terminem

Gdy wszystkie elementy tej układanki zostaną wyregulowane, sprawność urządzeń zbada także Politechnika Gdańska. Dopiero potem na teren inwestycji wejdzie sanepid, nadzór budowlany i straż pożarna.

Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.

- Wykonawca zakłada, że upora się ze wszystkim do końca marca - wyjawia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Dzięki temu zyskamy jeszcze trzy tygodnie na przeprowadzenie szkoleń na żywym organizmie dla pracowników ZDiZ-u, którzy będą zarządzać tunelami.
Do tej pory Zarząd Dróg i Zieleni zatrudnił trzyosobową kadrę techniczną, która czuwać będzie nad sprawnością wszystkich wspomnianych wcześniej urządzeń. Teraz jest w przededniu ogłoszenia naboru na stanowiska związane z obsługą tuneli.

- Chcemy skompletować 10-osobowy zespół wraz z końcem marca - zapowiada Mieczysław Kotłowski, szef gdańskich drogowców. - Pierwsze tygodnie kwietnia poświęcimy na przetrenowanie odpowiednich zachowań i procedur bezpieczeństwa.
Kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnego otwarcia tuneli?

- Jest jeszcze kilka kwestii do sprawdzenia. Liczę, że dokładną datę co do dnia będziemy mogli podać już w przyszłym tygodniu, gdy wykonawca przedstawi nam dokumenty, na które czekamy - mówi nieco wymijająco Bojanowski.
Władze miasta planują zorganizować uroczyste otwarcie, jak przystało na inwestycję, której realizacja trwać będzie w sumie 4,5 roku. Dlatego najprawdopodobniej stanie się to w któryś z weekendów. Pierwsza okazja nadarzy się w sobotę bądź w niedzielę 23 lub 24 kwietnia. Będzie to najbliższy weekend po ostatecznym terminie oddania tuneli do użytku upływającym 21 kwietnia.

Ta data może się jednak przesunąć o tydzień, bowiem przetarg, który ma wyłonić ubezpieczyciela tuneli zakłada, że zostaną one objęte ubezpieczeniem od 1 maja 2016 r. 23 lutego poznamy oferty firm.

Wizyta w tunelu pod Martwą Wisłą pod koniec grudnia 2015


Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (185)

  • Bmw 3 (1)

    Polatam z kolegami posluchac jak w mojej becie wydech remusa gada, a pozniej z powrotem rajd na trasie gdansk - kartuzy.

    • 13 21

    • Wstaw jej najpierw nowe opony, a sobie zęby
      he he he

      • 13 3

  • Ale juz byl czas... tempo smoka tam mają normalnie! (4)

    Trwalo to i trwalo a nitek jest po 2 w obu kierunkach i po kilometrze z hakiem zaledwie...
    Mowili jeszcze niedawno ze koniec marca otworzą, a teraz juz jest 1 maja.. moze wogole nie otwierajcie - po co robic sobie tyle problemów.. przejedzie sie po Chorwacji i popatrzcie jak w kilka lat wykuli dziesiatki kilometrow autostrad w skałach a w latach 90tych mieli u siebie jeszcze wojne..

    • 30 13

    • no (1)

      4 lata budowac kilometrowy tunel to tylko w PL.
      Jakie fajne tunele sa na Slowacji....
      Wewnatrz eleganckie, beton wygladzony - to tutaj to caly czas jak budowa, okablowane i orurowane

      • 4 0

      • Taki dyzajn

        • 2 0

    • (1)

      W skałach łatwiej tunele robić niż w piachu.

      • 2 0

      • gdyby to jeszcze był piasek a nie namuły pod rzeką. oczywiście że w skałach jest łatwiej ale skąd tamten Janusz malkontent ma to wiedzieć.

        • 4 0

  • 3 tyg. przed terminem... tani pijar gik.
    Jaki był pierwotny termin?

    • 46 9

  • (1)

    To teraz można przeprowadzać się na Stogi.

    • 20 0

    • tygrys tanio chatki sprzedaje, ceny czasami niższe niż na Jasieniu ( Szadółkach )

      • 5 0

  • a po ch.. (2)

    Tam Sanepid ?

    • 24 5

    • Po środku tunelu ma być Mcdonalds i biedronka.

      • 30 2

    • to poczytaj sobie prawo budowlane...

      • 1 1

  • Jeden tunel wart więcej niż wszystkie miejskie inwestycje w Gdyni z ostatnich pięciu lat razem wzięte (2)

    • 26 8

    • (1)

      A lotnisko?
      Łyso ci?

      • 2 10

      • Lotnisko jest bardzo drogie jak patrzeć na budżet na inwestycje w Gdyni. Takie lotnisko w Gdańsku pewnie by się nie załapało do

        pierwszej 10 największych inwestycji z ostatnich lat

        PS A tak w ogóle co to za lotnisko co nigdzie nie można stamtąd polecieć. Nic więcej jak wyrzucone w błoto 100 mln z kasy wszystkich Gdynian

        • 9 3

  • Gdyby w Norwegii budowano tunele w takim tempie jak ten w Gdańsku (3)

    To transport samochodowy by nie istniał. Potwornie długo budowali tak krótki tunel... Masakra.

    • 41 18

    • Nieważne
      Kto miał to zarobił nawet lepiej niż w Norwegii.

      • 4 5

    • Pokaż mi jeden taki tunel porównywalnej wielkości pod rzeką w Norwegi na podmokłym gruncie

      • 11 4

    • Pod woda

      Pewnie tak - roznica, ze w Norwegii nie buduja 1szego tunelu tyllko 1001szy, wiec doswiadczenie wieksze troche, a poza tym ich tunele nie sa pod woda - to troche zmienia postac rzecz.
      No ale zawsze mozna tak zwyczajnie po Polsku ponarzekac, ze u nas wszystko najgorzej :p

      • 0 2

  • (1)

    A co z dokończeniem Trasy Słowackiego? Przecież samochody jadące przez tunel zakorkują Zaspę i Przymorze.

    • 50 5

    • To już włodarzy nie interesuje, ważne że jest.....

      • 6 1

  • moze sie nieznam (1)

    Ale jakis wąski ten tunel. W razie jakiegos wypadku to masakra. Ale fajnie ze chociaz jakis jest

    • 11 14

    • Rzeczywiście się nie znasz

      • 4 4

  • Ktoś obstawiał u buka? (1)

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Bukmacherzy-otwarcie-tunelu-pod-Martwa-Wisla-po-terminie-n95108.html

    • 12 1

    • postawilem 2 dychy na początek marca.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane