• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunelem pod Martwą Wisłą pojedziemy dopiero pod koniec roku

Maciej Naskręt
11 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie trzeba być specjalistą, by ocenić, że dotychczasowy termin udostępnienia tunelu - przełom września i października - jest nierealny. Nie trzeba być specjalistą, by ocenić, że dotychczasowy termin udostępnienia tunelu - przełom września i października - jest nierealny.

Oddala się szansa na przejazd tunelem pod Martwą Wisłą jesienią tego roku. Wykonawca domaga się zgody na przedłużenie prac, inwestor nie chce się na to zgodzić. Realny termin zakończenia prac przypada w październiku, ale wielotygodniowe odbiory sprawią, że samochody pojadą pod Martwą Wisłą na przełomie 2015 i 2016 r.



Czy martwią cię wydłużające się prace w tunelu pod Martwą Wisłą?

Firma OHL, która buduje tunel pod Martwą Wisłą, przedłożyła inwestorowi - miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne - roszczenie o przesunięcie terminu zakończenia prac budowlanych w tunelu pod Martwą Wisłą.

Swój wniosek spółka argumentuje wieloma utrudnieniami, jakie pojawiły się dotychczas w trakcie budowy przeprawy. Wśród nich wymienia dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone w trakcie prac, czy problemy związane z zaolejeniem gruntów portowych. Ponadto też pojawiły się problemy z mrożeniem gruntu w celu wykonania przejść poprzecznych między dwiema rurami tunelu.

To wszystko zdaniem wykonawcy ma wydłużyć prace o kolejne pół roku, czyli do końca grudnia 2015 r.

Inwestor nie chce się zgodzić na tak dalekie odsunięcie terminu zakończenia prac.

- Z częścią postulatów wykonawcy się zgadzamy, ale wiele odrzucamy. Dlatego chcemy, by prace najpóźniej zakończyły się w październiku, aby przejazd był możliwy pod koniec roku - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Decyzja miasta w sprawie nowego terminu zakończenia prac to jedno, ale wiele w tej kwestii mają od powiedzenia urzędnicy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, którzy nadzorują inwestycje realizowane z funduszy unijnych. Po ostatnim wniosku inwestora (z maja 2015 r.) już zaakceptowali przedłużenie prac do 10 lipca 2015 r.

- To do CUPT będzie należała kolejna decyzja dotycząca wskazania nowego terminu zakończenia prac. Czy się zgodzą? Trudno teraz na to pytanie odpowiedzieć - podkreśla Bojanowski. Miasto musi jednak złożyć wniosek w tej sprawie.

Tymczasem na placu budowy działa komisja rozjemcza, która wypracowała już raz kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL, dzięki czemu termin zakończenia prac przesunięto właśnie na 10 lipca.

Komisję rozjemczą powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach tzw. systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów. W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku, zamiast doprowadzania ich przed sąd.

Przypomnijmy na koniec, że według pierwotnej umowy na roboty budowlane realizacja podwodnej przeprawy miała się zakończyć w grudniu 2014 r.

Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • pracownik z tunelu

    Chyba w następnym roku i to na zime

    • 6 3

  • A w grudniu powiedzą, że z powodów technicznych otwarcie trzeba przesunąć na czerwiec 2016... (1)

    • 23 6

    • Wtedy to oni już będa sprzedawac ten tunel.. bo sami go nie będa chcieli....

      Ale UE bd chciała swoje pieniążki za nierozliczenie inwestycji do grudnia 2015 :)

      • 2 2

  • Chyba znowu chodzi o kase

    • 3 0

  • "a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł." (2)

    Myślę, że jeśli chodzi o ścisłość, to wykonawca tej sumy nie "zarobi", gdyż musi od tej sumy odliczyć koszty własne.

    • 51 8

    • To ile zarabiasz? (1)

      Po odliczeniu (swoich) kosztów? :D

      • 4 6

      • komuchu !

        po prostu ZAMILCZ !

        • 2 6

  • PanieJano

    Masz rację
    "Zdegustowany" pisze: niech wykonawca zbankrutuje.
    Wykonawca zbankrutuje i zwolni z pracy masę ludzi. Fajny scenariusz.
    A kto zapłaci tym ludziom zasiłek dla bezrobotnych?
    My podatnicy.

    • 3 3

  • Będzie na odwal

    No i wiadomo znowu będzie zrobione na odwal. Jak pracownikom i firmie wykonawczej nie przedłużą terminu to zrobią na odwal "oby było". Nie da sie zrobić dobrze i szybko. Jeśli potrzeba jeszcze czasu to dajcie im czas.
    Inwestor jak zwykle żałuje pewnie kasy.
    Założe się że przez to po pół roku użytkowania zaczną się jakieś przecieki, pęknięcia struktury, tu coś sie oderwie, tam sie coś wygnie a gdzie indziej coś jeszcze puści i następny rok napraw , ruch puszczany jedną stroną itd.... Takie to k***a polskie....

    • 10 2

  • TERMIN to nie najważniejsze.....

    GIK naciska na wykonawcę.
    Uważam, że wykonawca ma rację. Niech budują tyle , ile jest to konieczne.
    Pośpiech, oddanie w terminie budowy eksperymentalnej, jaką jest tunel będzie oznaczać oddanie do użytku fuszerki.....

    A tego chyba nikt nie chce.

    • 6 7

  • Stawiam 50pln, że tunelem nie pojedziemy przed Wielkanocą 2016. (1)

    Teoretyczne państwo, taki mamy klimat, no i wszystko wina PiSu.

    • 14 7

    • za PIS-u to już niczym nie pojedziemy...

      i będziemy pośmiewiskiem całej Europy...

      • 10 6

  • Krew zalewa

    Nie oszukujmy.... Ten termin i tak jest już wielokrotnie przesuwany.... Niech wykonawca zbankrutuje, udziałowcy zostaną zlicytowani a może wtedy skończą się dziwne przetargi.
    Niestety nie wierzę w taki scenariusz. Przecież prawdopodobnie w większości przetargów pieniądze często chodzą pod stołem a przetargi wygrywają kolesie. Chyba tylko uczciwy proces przepadek mienia i kara śmierci może przerwać ten proceder.

    • 7 5

  • Skandal!!!!,ale z tą ekipą rządzącą to NORMA

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane